Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Monstercomputer met ruim budget

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik mag zo ongeveer de PC van mijn dromen samenstellen... voor een collega :( Zijn budget is natuurlijk "zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld" maar met een ruime bovengrens van €5000 (!) en een waterkoelingwens. Hijzelf gamet, maar de meeste tijd werkt zijn vrouw er op die vooral, als ik het goed begrijp, met rendering bezig is (ze is een game developer). De storage ligt op een NetApp en wordt als LUN aangeboden. De netwerkkaart is zijn keuze trouwens - hij wil SFP aansluitingen.

Mijn vraag: zien jullie dingen die beter kunnen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-7920X (Tray)€ 1.157,38€ 1.157,38
1ASRock Fatal1ty X299 Professional Gaming i9€ 406,50€ 406,50
1Asus GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB€ 809,-€ 809,-
1be quiet! Dark Base 900 (Zwart)€ 169,-€ 169,-
1Intel X520-DA2€ 308,01€ 308,01
1be quiet! Silent Loop 360mm (BW004)€ 149,09€ 149,09
1Corsair Dominator Platinum CMD64GX4M8A2666C15€ 781,66€ 781,66
1be quiet! Dark Power Pro 11 850W€ 196,50€ 196,50
1Samsung 960 Pro 512GB€ 294,-€ 294,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.271,14

Ik moet mij in waterkoelingen verdiepen om te weten wat daar eventueel nog nodig is. Dat is hier niet het grote discussiepunt, maar raad is desalniettemin welkom (bv. andere koeler op de grafische kaart).

Tjonge, wat een geile computer.. /jaloers

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:31
Ik zou voor een Ryzen Threadripper gaan.

pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 1950X
pricewatch: Asus ROG Zenith Extreme
*of 2 x pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15
*of 2 x pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2F4000C19

Kan er ook altijd nog 64GB extra bij, wat een totaal van 128GB maakt.

Ik zou de voeding veranderen voor deze: pricewatch: Seasonic Prime 750W Titanium
'' probleem '' is wel dat er nog geen waterkoelers zijn ( zonder modificaties ) die de TR4 socket ondersteunen.
Je zou dan deze koeler kunnen nemen: pricewatch: Noctua NH-U14S TR4-SP3
Als het toch echt een must is om een waterkoeler te nemen kunnen we daar nog wel verder op in gaan, een AMD TR systeem is namelijk wel een betere keuze dan wat Intel te bieden heeft in dit segment.

De kast is persoonlijk.
Voor de rest prima zolang de 512GB SSD genoeg is.

In vino veritas, in aqua sanitas

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
JohanNL schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:47:
Ik zou voor een Ryzen Threadripper gaan.

pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 1950X
pricewatch: Asus ROG Zenith Extreme
*of 2 x pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15
*of 2 x pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2F4000C19

Kan er ook altijd nog 64GB extra bij, wat een totaal van 128GB maakt.

Ik zou de voeding veranderen voor deze: pricewatch: Seasonic Prime 750W Titanium
'' probleem '' is wel dat er nog geen waterkoelers zijn ( zonder modificaties ) die de TR4 socket ondersteunen.
Je zou dan deze koeler kunnen nemen: pricewatch: Noctua NH-U14S TR4-SP3
Als het toch echt een must is om een waterkoeler te nemen kunnen we daar nog wel verder op in gaan, een AMD TR systeem is namelijk wel een betere keuze dan wat Intel te bieden heeft in dit segment.

De kast is persoonlijk.
Voor de rest prima zolang de 512GB SSD genoeg is.
Sorry, dat heb ik niet vermeld in de TS, maar AMD is uitgesloten.

Die pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2F4000C19 is wel interessant.

Vanwaar de Seasonic Prime 750W ipv. Dark Power Pro 11 850W trouwens? De prijs is identiek en certifiëring ook.

[ Voor 7% gewijzigd door YellowOnline op 25-09-2017 21:56 ]

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:31
In dat geval kun je ook gaan voor Intel's vlaggenschip: pricewatch: Intel Core i9-7980XE
Moet je nog wel ( denk ik ) iets van 2 weken wachten totdat ze beschikbaar zijn.

In vino veritas, in aqua sanitas

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
JohanNL schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:59:
In dat geval kun je ook gaan voor Intel's vlaggenschip: pricewatch: Intel Core i9-7980XE
Moet je nog wel ( denk ik ) iets van 2 weken wachten totdat ze beschikbaar zijn.
Hmz, dat kan ik voorstellen. Het past nog net in zijn budget. Het is dezelfde socket (2066), dus de rest van de build kan identiek blijven.

* YellowOnline wordt toch wat nerveus van het idee een €1850 processor in zijn handen te hebben

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
YellowOnline schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:07:
* YellowOnline wordt toch wat nerveus van het idee een €1850 processor in zijn handen te hebben
Semi-serieus: Preventief even een WA verzekering afsluiten voor het geval je hem sloopt? Is niet veel geld voor een hoop gemoedsrust.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
TommyboyNL schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:13:
[...]

Semi-serieus: Preventief even een WA verzekering afsluiten voor het geval je hem sloopt? Is niet veel geld voor een hoop gemoedsrust.
offtopic:
Dat heb ik hoor - dat zou bij wet verplicht moeten zijn zelfs wat mij betreft.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:46

Yucon

*broem*

YellowOnline schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:15:
[...]

offtopic:
Dat heb ik hoor - dat zou bij wet verplicht moeten zijn zelfs wat mij betreft.
offtopic:
ik zou er niet automatisch van uit gaan dat dit gedekt is daardoor. Ik denk dat dit uitgelegd wordt als ingecalculeerd risico als je iets door een hobbyist laat samenstellen

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Yucon schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:24:
[...]

offtopic:
ik zou er niet automatisch van uit gaan dat dit gedekt is daardoor. Ik denk dat dit uitgelegd wordt als ingecalculeerd risico als je iets door een hobbyist laat samenstellen
offtopic:
Dat hangt van de verzekeraar vanaf. De mijne is niet moeilijk zolang het over kleine bedragen gaat (en dat is dit nog voor hen).

• dr.doven
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-10 22:06
Er zijn een aantal componenten die beter kunnen, ten eerste zou ik een grafische kaart met een goede aftermarket koeler adviseren. De founders edition maakt namelijk een hoop herrie en wordt erg warm tov een custom koeler van bijvoorbeeld msi,asus of evga. Ten tweede heb je een erg duure ram kit uitgekozen, dit kan bijna 200 euro goedkoper. Als er niet overclockt gaat worden is de voeding ook erg overkill een 650-750w model hoort ruimschoots te voldoen. Ook weet ik niet of nvme opslag nuttig is, in de praktijk start een pc er niet echt veel sneller van op oid. Duz tenzij je specefiek nvme "nodig" hebt voor het renderen zou ik een sata ssd nemen. Ook op de behuizing valt zeker nog geld te besparen de base 800 voldoet ook al wellicht?
Omdat er wordt gezocht naar bang for buck zou ik tenzij het renderprogramma slecht draait op treadripper er toch nog eens over nadenken. Watercooling is opzich prima al moet je rekenen op hogere geluidsproductie dan bij luchtkoelers, al is de koeling vaak wel wat beter.
Denk dat als je zoekt naar bang for buck je een aantal keuzes beter kan aanpassen. Denk eraan dat je het budget niet hoeft op te maken ;)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wellicht ben ik een spelbreker, maar:
Hijzelf gamet, maar de meeste tijd werkt zijn vrouw er op die vooral, als ik het goed begrijp, met rendering bezig is (ze is een game developer).
Zijn vrouw gaat er het meeste gebruik van maken en verdient er ook nog eens haar boterham mee.
Is het dan niet slim om te achterhalen wat haar wensen zijn ipv uit te gaan van zijn "speeltjes" zoals waterkoeling?

Kan me b.v. voorstellen dat zijn vrouw liever de stabiliteit van een Xeon heeft en een grotere opslag voor alle textures e.d.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Waarom niet 2 pc's? Kun je ze optimaliseren voor de twee doeleinden en beide tegelijk achter de pc.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd1 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 03:15:
Waarom niet 2 pc's? Kun je ze optimaliseren voor de twee doeleinden en beide tegelijk achter de pc.
Zoveel valt er niet te optimaliseren. Op een Xeon kan ook prima gegamed worden. Beetje zonde van het geld om 2 praktisch identieke builds te bouwen.
YellowOnline schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:27:
Dat hangt van de verzekeraar vanaf. De mijne is niet moeilijk zolang het over kleine bedragen gaat (en dat is dit nog voor hen).
Al is het gedekt blijft het natuurlijk &$+@%* als het je inderdaad zou overkomen.
Volledig begrijpelijk dat je hier nerveus van wordt.

Zou je niet tegen jouw collega kunnen zeggen:
Joh, ik help je graag bij het samenstellen maar het assembleren brand ik mijn vingers liever niet aan.
Ik voel mij niet prettig bij het idee dat ik schade zou kunnen toebrengen aan andermans dure componenten.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:35

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Mooi ding ik zou er alleen wel een grotere SSD inzetten 512 is zo vol (heb zelf 512 en die raakt nog wel eens vol) en van 512 naar 1TB is 130 euro meer.

En de koeler is technisch gezien waterkoeling maar weet je zeker dat is wat je collega bedoeld?

Oh en geheugen kan goedkoper voor zelfde snelheid de kit die jij kiest is wel duur in pakket 64 is ook wel direct heel veel, ik heb zelf 32 en die raakt met moeite vol (Ilustrator, photoshop, After effects, premiere pro talloze chrome tabs open en dan tussen door beetje BF1 (saven alles tussendoor) van pauze tot pauze en systeem ram zit op 25GB max je kan beginnen met 4x 8GB en mocht upgrade nodig zijn altijd bij prikken. Geheugen dan in slot 1 3 5 7 drukken.

[ Voor 48% gewijzigd door 42dpi op 26-09-2017 04:00 ]

Si vis pacem, para bellum

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Overingens waarom Tray? Trays zijn over het algemeen bij Intel duurder dan Boxed.

En voor dat geld heb je met een TR 1950X een sneller systeem met meer opslag, stiller, en stukken minder energieverbruik. Maar tja.... Vooroordelen.

[ Voor 62% gewijzigd door Wim-Bart op 26-09-2017 05:03 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wim-Bart schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 05:01:
Overingens waarom Tray? Trays zijn over het algemeen bij Intel duurder dan Boxed.

En voor dat geld heb je met een TR 1950X een sneller systeem met meer opslag, stiller, en stukken minder energieverbruik. Maar tja.... Vooroordelen.
AMD is om een of andere reden uitgesloten.

Vind het wat dat betreft (qua wensen) sowieso een onduidelijk topic. De vrouw gaat het systeem voornamelijk gebruiken en moet hier zelfs haar boterham mee verdienen. Maar de enig genoemde eisen zijn vanuit de mannelijke collega en missen elke vorm van onderbouwing:
- waterkoeling
- sfp poortjes
- geen AMD

Volgens mij is het simpelweg onmogelijk om op basis hiervan een goed advies te kunnen en willen geven.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:35

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Switchie schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 05:42:
[...]

AMD is om een of andere reden uitgesloten.

Vind het wat dat betreft (qua wensen) sowieso een onduidelijk topic. De vrouw gaat het systeem voornamelijk gebruiken en moet hier zelfs haar boterham mee verdienen. Maar de enig genoemde eisen zijn vanuit de mannelijke collega en missen elke vorm van onderbouwing:
- waterkoeling
- sfp poortjes
- geen AMD

Volgens mij is het simpelweg onmogelijk om op basis hiervan een goed advies te kunnen en willen geven.
Hoezo is dit onmogelijk? Ik kan genoeg redenen bedenken waarom geen AMD ook wel genoeg waarom wel. Maar TS geeft aan Intel en daar is genoeg keuze in.

Persoonlijk kies ik liever voor intel cpu's zijn vaak sneller voor single core applicaties bijvoorbeeld (geen AMD vs Intel discussie)

Met GPU kies ook liever Nvidia vaak sneller dan amd (dure prijs klasse dat wel) en ik heb om een of andere rede altijd gezeik gehad met AMD/Ati drivers

Als je meer bang for buck wil ga je voor AMD no doubt, ga je voor extra hoge performance/ondersteuning en betaal je graag wat meer voor verschillende procenten in snelheid dan kies je Intel/nvidia

Intel vs AMD is al zou oud als de weg naar rome, maar op beide kanten genoeg keuze als je de een of de andere wil uitsluiten.

Zelfde voor Waterkoeling dit kan betere koeling geven dan strict ventilator koeling, verschilt ook weer ingebruik, keuze genoeg.

sfp poortjes is ad-on op PCI-e waarom is dit een belemmering?

Si vis pacem, para bellum

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

42dpi schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 06:21:
[...]
Hoezo is dit onmogelijk? Ik kan genoeg redenen bedenken waarom geen AMD ook wel genoeg waarom wel. Maar TS geeft aan Intel en daar is genoeg keuze in.
Dan missen we alsnog de feiten. Waarvoor wordt het systeem concreet ingezet?
Persoonlijk kies ik liever voor intel cpu's zijn vaak sneller voor single core applicaties bijvoorbeeld (geen AMD vs Intel discussie)
Eens... Maar die info ontbreekt dus.
Als je meer bang for buck wil ga je voor AMD no doubt,
En laat nou net in de ts staan:
"zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld"
Zelfde voor Waterkoeling dit kan betere koeling geven dan strict ventilator koeling, verschilt ook weer ingebruik, keuze genoeg.
Klopt ook. Maar als er bij voorbaat voor wc wordt gekozen is het op zijn minst handig om aan te geven op basis waarvan. Zonder die informatie is het lastig meedenken.
sfp poortjes is ad-on op PCI-e waarom is dit een belemmering?
Geen belemmering, absoluut niet. Maar zonder onderbouwing wel weer een onderdeel waar geen gefundeerde feedback op gegeven kan worden.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Om er een schep bovenop te doen, voor de helft van het geld van deze build heb je een build die maar een fractie langzamer is. Ik denk dat een beter advies is om nu de veel goedkopere maar bijna niet langzamere build te nemen en de rest opzij te zetten voor een upgrade over 2-3 jaar.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:55
Verwijderd1 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 03:15:
Dat dus :o Geef je 5000 euro uit, moet je de PC alsnog delen :Y)

_@/'

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

@Sethro geen gekke gedachte;

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 333,95€ 333,95
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 107,95€ 107,95
1Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 8G (rev. 2.0)€ 563,-€ 563,-
1Fractal Design Define S€ 78,55€ 78,55
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 301,95€ 301,95
1Corsair RM550x Zwart€ 87,95€ 87,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 144,50€ 144,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.667,84

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Is er een reden voor de waterkoeling? Of gaat het om het lawaai?
Verder zou ik bij dergelijke dure componenten overwegen om de pc in elkaar te laten zetten. Kost een paar tientjes, maar kan een boel gedoe voorkomen.
Je zou ook eoa workstation van een pc leverancier kunnen overwegen.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:02
Ik zou gewoon zeggen NIET DOEN!

Als zijn vrouw geld met de PC moet gaan verdienen, ga dan niet voor kekke PC, met waterkoeling etc.etc. omdat je collega in de avonduurtjes af en toe ook eens mag tikken op het toetsenbord.

Stel een serieuze WORKSTATION samen, neem bijv. een HP of DELL.
Voeg er een goede service regeling bij ( 3jr. next day / 3jr 4-hour net hoelang ze zonder pc kan)

En laat je collega voor een €1000/1500 zelf een pc samenstellen om te gamen.
Leuk om het nieuwste en snelste te hebben, maar als zijn vrouw dalijk 2/3 dagen zonder PC zit omdat er iets stuk is, en zelf moet gaan troubleshooten waar het probleem zit, dan sla je jezelf voor je kop dat je voor zelfbouw bent gegaan

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11 15:05
Snap ik ook niet goed dat er niet gekozen wordt voor 2 PC's en dan nog zijn sommige dingen slecht gekozen. Een 1080Ti FE maakt nogal herrie als die ingezet wordt, kan je beter een aftermarket versie nemen.

Als je inkomen afhangt van een PC die je zelf bekostigd dan neem je iets 'simpel' zonder al teveel tierlantijntjes maar met een goed service contract. Afhankelijk van het development werk heb je zelfs geen grafische kaart nodig van 600+ euro etc.

Splits het budget op in een workstation van 3,5k en een game PC van 1,5k en je hebt 2 goede machines, eentje om te werken en eentje om te spelen.

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:15
Als je je brood verdiend met een PC, dan lijkt mij niet dat je wil dat hier ook allemaal games en andere meuk op komt. Deze wil je clean en stabiel houden.
Los van de hardware zou ik met zo'n budget zeker gaan voor 2 aparte PC's.
Desnoods identieke machines zodat je ook mocht er iets kapot gaan in de "Werk PC" onderdelen kan gebruiken van de game PC.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Gezien de reacties hierboven:

Waarom bouwt/koopt de vrouw des huizes niet haar eigen systeem, en gaat de vriend van TS alsnog los met zijn gaming/waterkoeling rig?

Dit is Tweakers volgens mij? Vroeger waren dit soort topics met open armen aangegrepen, en hadden er tig extreme builds gestaan. Nu lees ik vooral over "stabiliteit", "service contracten" en "workstations".

Dat doe je maar lekker op het werk, hier kan het toch prima wat gekker allemaal?

Voor TS (met inachtneming van de wensen van je vriend)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-7900X (Boxed)€ 929,-€ 929,-
1Asus ROG Strix X299-E Gaming€ 332,15€ 332,15
1MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X€ 747,50€ 747,50
1Corsair Crystal 570X RGB Zwart€ 148,95€ 148,95
1Intel X520-DA2€ 310,50€ 310,50
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 153,96€ 153,96
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16€ 281,80€ 281,80
1Seasonic Focus Plus 650 Platinum€ 114,95€ 114,95
1Samsung 960 Pro 512GB€ 294,-€ 294,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.312,81

Eventueel kun je nog extra RAM toevoegen, of de processor nog wat extremer maken. Als je de vrouw een apart systeem laat kopen, dan vervang je de X299 en de i9 door een 7700K oid. Dat lijkt me ook veel leuker, gewoon je eigen systeem. Je wil toch niet wachten op een render van je vrouw voordat je kunt gamen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• MaD_co
Jeroenneman schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 17:06:

Dat doe je maar lekker op het werk, hier kan het toch prima wat gekker allemaal?
Zoals je kan lezen gaat de vrouw deze dus ook gebruiken voor haar werk.

Vandaar dus die adviezen

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Jeroenneman

Jeroenneman

MaD_co schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 17:23:
[...]

Zoals je kan lezen gaat de vrouw deze dus ook gebruiken voor haar werk.

Vandaar dus die adviezen
Maar is dat "werk" werk, of werk? Ben je een indy gamedev die anders op een laptopje had gewerkt, of ben je een serieuze dev, die écht behoefte heeft aan 24/7 stabiliteit? Daarnaast: ook bij grote bedrijven gaat er wel eens iets mis. Ken niemand die daar aan doodgegaan is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• MaD_co
Jeroenneman schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 17:27:
[...]

Maar is dat "werk" werk, of werk? Ben je een indy gamedev die anders op een laptopje had gewerkt, of ben je een serieuze dev, die écht behoefte heeft aan 24/7 stabiliteit? Daarnaast: ook bij grote bedrijven gaat er wel eens iets mis. Ken niemand die daar aan doodgegaan is.
Vind ik niet zo relevant.
TS stelt dat het haar werk is, en een daarvoor geschikte pc wil kopen.

Ik zie werk als hetgeen waar je geld mee verdient, dus elk uur dat je pc stuk is kost je gewoon geld.
Ook al kan ze terugvallen op een oude laptop, zal ze waarschijnlijk toch minder productief zijn.
Zoals ik al zei, leuk dat je zelf een pc wilt bouwen, maar als je ergens je geld mee moet verdienen kies dan voor een goede (zichzelf bewezen) kant-en-klaar oplossing.

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:44

Roytoch

Nietes

Geen advies over de PC, maar die netwerkkaart, die staat overigens voor 120-150 euro in de VA? Is 180 euro besparen. Snap dat in een build van 5k die 180 euro ook niet zoveel uitmaakt, maar ons bint zuunig.

[ Voor 15% gewijzigd door Roytoch op 26-09-2017 21:10 ]

Welles

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Roytoch schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:10:
Geen advies over de PC, maar die netwerkkaart, die staat overigens voor 120-150 euro in de VA? Is 180 euro besparen. Snap dat in een build van 5k die 180 euro ook niet zoveel uitmaakt, maar ons bint zuunig.
De prijzen zijn hier sowieso goedkoper. Die staan er in deze thread enkel indicatief bij.

@De rest
Ik heb alles in overweging genomen en enkele alternatieven aangeboden voor mijn build die ik gisteren nog versuurd heb (dus vóór de reacties van vandaag). De Intel/AMD discussie wil ik hier niet aangaan, noch "bouw twee PCs voor dat geld". Dat zijn sowieso niet mijn eigen keuzes (al ben ik ook van het Intel-kamp de laatste 10 jaar).

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11 15:55
Roytoch schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:10:
Bij mij zelfs nog een stuk goedkoper.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Gewoon omdat de opmerking nog niet voorbij zag komen: Maar ik kan met de beste bedoelingen, gek gezegd, geen computer samenstellen van €5000,-.

Als ik af en toe zit weg te dromen dan kom ik op misschien een bedrag zoals Jeroenneman hier bovenaan, €3312,-. En dan heb ik alles wat ik wil. M'n brute Intel processor (dat is wat de klant wil), m'n brute moederbord, geheugen, ssd, m2, hdd's, brute videokaart, kast en voeding. Dan zit je aan zo'n bedrag. Tenzij je maat dat heel graag wil zie ik niet in waarom jij die 7920x pakt i.p.v. bv. de 7820x. Ik vind het ook allemaal heel gaaf, die nieuwste dingen. Maar ik ben ook wel pragmatisch. Zoals al aangegeven eerder in het topic: het budget hoeft niet op.

Dan heb je dus inderdaad praktisch €2000,- over voor eventueel een tweede computer. Misschien is dat juist wel gezellig ook voor ze, samen achter de, een eigen, computer kunnen zitten. Ook vond ik het idee van een workstation van een Dell of HP zo gek niet, i.v.m. werk van mevrouw. Maar dat is aan je klant om te beslissen.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 23:06:
Gewoon omdat de opmerking nog niet voorbij zag komen: Maar ik kan met de beste bedoelingen, gek gezegd, geen computer samenstellen van €5000,-.

Als ik af en toe zit weg te dromen dan kom ik op misschien een bedrag zoals Jeroenneman hier bovenaan, €3312,-. En dan heb ik alles wat ik wil. M'n brute Intel processor (dat is wat de klant wil), m'n brute moederbord, geheugen, ssd, m2, hdd's, brute videokaart, kast en voeding. Dan zit je aan zo'n bedrag. Tenzij jij of je maat dat heel graag wil zie ik niet in waarom je die 7920x pakt i.p.v. bv. de 7820x dan. Ik vind het ook allemaal heel gaaf, die nieuwste dingen. Maar ik ben ook wel pragmatisch. Zoals al aangegeven eerder in het topic: het budget hoeft niet op.

offtopic:
Dan heb je dus inderdaad praktisch €2000,- over voor een tweede computer. Misschien is dat juist wel gezellig ook voor ze, samen achter de, een eigen, computer kunnen zitten. Ik vond het idee van een workstation van een Dell of HP zo gek niet, i.v.m. werk van mevrouw. Maar dat is aan je klant om te beslissen.
Voor een beetje meer context : vergeet niet dat hij als ITer al verschillende zware computers in huis heeft hé. Die nieuwe komt daar gewoon bij, dus een tweede computer bouwen hoeft eenvoudigweg niet.
En ja, hij wil zo ongeveer het beste van het beste. Als goed betaalde tweeverdieners in de 40 mag het al eens wat kosten. Ikzelf zou bv. een GTX 1070 kopen ipv. een 1080, maar hij gaat voluit voor de 1080Ti. Tja, zijn geld. Ik heb dan weer €10 000 aan stripverhalen staan :) (... die wel in prijs stijgen ipv. dalen)

• Superboer12
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11 20:40
Let op dat de X520-DA Direct Attach SFP+ poorten heeft; deze zijn alleen geschikt om Twin Axial kabels (dikke koper kabels van max 5 meter) te gebruiken en dus niet voor fiber optics. Misschien is dit wat hij wil maar dat haal ik niet uit je tekst ;) De X520-SR2 heeft wel normale SFP+ poorten.

Infinitus est numerus stultorum

Verwijderd

Zat net mijn tekst nog een beetje te bewerken. ;) En <offtopic> is een mooie om te gebruiken, dankjewel.

Die stripverhalen zijn dan trouwens wel weer tof! Maar goed, ik begrijp het. En daarbij gezegd dat een beetje waterkoeling misschien de prijs nog wat omhoog zou stuwen t.o.v. wat ik noemde. Maar ik kan me best vinden in het budget hoeft niet op. Maar dat is, nogmaals aan je klant uiteraard. Wel wou ik nog kort reageren dat ik in mijn €3000,-> brute computer budget de 1080ti ook inbegrepen had. :+ Succes,

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 23:06:

Als ik af en toe zit weg te dromen dan kom ik op misschien een bedrag zoals Jeroenneman hier bovenaan, €3312,-. En dan heb ik alles wat ik wil. M'n brute Intel processor (dat is wat de klant wil), m'n brute moederbord, geheugen, ssd, m2, hdd's, brute videokaart, kast en voeding. Dan zit je aan zo'n bedrag. Tenzij je maat dat heel graag wil zie ik niet in waarom jij die 7920x pakt i.p.v. bv. de 7820x. Ik vind het ook allemaal heel gaaf, die nieuwste dingen. Maar ik ben ook wel pragmatisch. Zoals al aangegeven eerder in het topic: het budget hoeft niet op.

Dan heb je dus inderdaad praktisch €2000,- over voor eventueel een tweede computer. Misschien is dat juist wel gezellig ook voor ze, samen achter de, een eigen, computer kunnen zitten. Ook vond ik het idee van een workstation van een Dell of HP zo gek niet, i.v.m. werk van mevrouw. Maar dat is aan je klant om te beslissen.
Offtopic, maar als ik voor mezelf met een onbeperkt budget iets mag samenstellen, dan kom ik toch een stukje duurder uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BH7Ov6GSkLjSa9zljaIlaqkZ/full.png

Doe daar nog €600 bij voor de i9-7980 binnen twee weken :) En dan hou ik mij nog in met storage, aangezien ik dan OS op RAID1 zou zetten en data op RAID5. En dan heb ik nog een goeie RAID-controller nodig ook (voor M.2, bestaat dat eigenlijk?). En mijn satellietkaart onbreekt nog. En smartcard-lezer. En ... :)

* YellowOnline koopt morgen nog een kraslotje

[ Voor 11% gewijzigd door YellowOnline op 26-09-2017 23:34 ]

• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-10 11:35
YellowOnline schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 23:28:
[...]

Offtopic, maar als ik voor mezelf met een onbeperkt budget iets mag samenstellen, dan kom ik toch een stukje duurder uit:

[afbeelding]

Doe daar nog €600 bij voor de i9-7980 binnen twee weken :) En dan hou ik mij nog in met storage, aangezien ik dan OS op RAID1 zou zetten en data op RAID5. En dan heb ik nog een goeie RAID-controller nodig ook (voor M.2, bestaat dat eigenlijk?). En mijn satellietkaart onbreekt nog. En smartcard-lezer. En ... :)

Als je dan toch voor het absurde gaat, stop er dan 2x 1080Ti's in ipv "pauper" 1080's :P

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Oraijon schreef op woensdag 27 september 2017 @ 08:11:
[...]

Als je dan toch voor het absurde gaat, stop er dan 2x 1080Ti's in ipv "pauper" 1080's :P
Ik heb verkeerd geklikt blijikbaar - dat moest 2x GIGABYTE AORUS GeForce GTX 1080 Ti Waterforce Extreme Edition, Grafikkarte zijn :P Kijk, dan kom ik bijna aan €10 000 voor mijn droomcomputer. Stukje meer dan de €3 300 van @Verwijderd

[ Voor 12% gewijzigd door YellowOnline op 27-09-2017 09:35 ]

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11 15:55
Superboer12 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 23:13:
Let op dat de X520-DA Direct Attach SFP+ poorten heeft; deze zijn alleen geschikt om Twin Axial kabels (dikke koper kabels van max 5 meter) te gebruiken en dus niet voor fiber optics. Misschien is dit wat hij wil maar dat haal ik niet uit je tekst ;) De X520-SR2 heeft wel normale SFP+ poorten.
Dat klopt niet. Kunnen gewoon fiber optics in. Op de Intel site staat welke. Heb er honderden verkocht, nooit klachten gehad ;)

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Oraijon schreef op woensdag 27 september 2017 @ 08:11:
[...]

Waarom dan niet even wachten op een Power9-machientje met een stapel van de zwaarste NVlink 2.0 gekoppelde kaarten? (een beetje dit idee)

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 27-09-2017 10:37 ]

• Engineer Stewie
In ieder geval, in een PC van 5k (als het qua werk voor de vrouw toch geen drol uitmaakt) hoort wel een custom waterkoeling met hardtubes. Op gebied van fps ga je met over the top harware toch nagenoeg niets winnen.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:06
Wil hij trouwens ook (flink) gaan overklokken trouwens of niet, zo ja, pak dan bij deze X Cpu's maar ok bijv. AMD Threadripper een custom loop water koeling. Deze AOI waterkoelers voldoen niet voor de 300-500 (of zelfs meer bij extreme OC) watt die deze cpu's verbruiken wanneer overclocked. Als hij gaat overclocken kijk ook naar de voeding, 850W kan nog wel een krap worden voor overclockte HEDT cpu en een 1080ti onder load.

Daarnaast blijft het een compromis, Skylake-X Cpu's presteren (nog) matig in diverse games, waarschijnlijk door de veranderde cache structuur t.o.v. de consumenten reeks van Intel daardoor die games optimalisatie patches nodig hebben, net als bijv. Ryzen deze bij launch nodig hadden. Als het systeem 10% voor gaming gebruikt gaan worden en 90% voor werk kan Skylake-X een goede keuze zijn, gaan het meer naar 50-50 toe zou ik toch echt overwegen 2 systemen te bouwen. Want dan kan het goed zijn dat je met deze cpu als "die hard" gamer niet gelukkig gaan worden.

Kies verder voor een Aftermarket 1080ti, daar ga je een stuk gelukkiger van worden dan van een founders edition met blower koeler.

• Jeroenneman

Jeroenneman

YellowOnline schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 23:28:
[...]

[afbeelding]

Klinkt leuk, echter heb je nu twee keer een 1080 ipv één keer een 1080Ti. SLi is niet altijd zaligmakend.

Also: 2TB SSD storage? Je vriend had toch z'n storage op het netwerk staan? Dan zou ik niet meer dan 512 GB lokaal nodig hebben.

• Jeroenneman

Jeroenneman

Engineer Stewie schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:40:
In ieder geval, in een PC van 5k (als het qua werk voor de vrouw toch geen drol uitmaakt) hoort wel een custom waterkoeling met hardtubes. Op gebied van fps ga je met over the top harware toch nagenoeg niets winnen.
Echter, dat maakt al helemaal niets uit voor de performance. Het ziet er leuk uit, maar vereist ook meer onderhoud.

Met de belabberde TIM oplossing van Intel zal meters aan koeloppervlakte je ook niet veel vooruit helpen.

• Engineer Stewie
Jeroenneman schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:08:
[...]

Echter, dat maakt al helemaal niets uit voor de performance. Het ziet er leuk uit, maar vereist ook meer onderhoud.

Met de belabberde TIM oplossing van Intel zal meters aan koeloppervlakte je ook niet veel vooruit helpen.
Ziet er leuk uit en het budget is er. De TS moest zich toch in waterkoeling verdiepen :+ .

• Jeroenneman

Jeroenneman

Engineer Stewie schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:20:
[...]

Ziet er leuk uit en het budget is er. De TS moest zich toch in waterkoeling verdiepen :+ .
Met de kanttekening dat hij zich daarin moest verdiepen om het nut te bepalen
Dat is met de huidige zuinige onderdelen zeer beperkt. Vroeger, met een GTX480 ofzo, volledig terecht. Maar een huidige 1080 met een MSI koelblok erop is al behoorlijk stil te noemen.

En je processor zal ook niet opeens 500 MHz sneller lopen dan met een X62 van NZXT erop. Volgens mij heeft GamersNexus daar laatst nog een test mee gedaan. Een 240mm VS 360mm setup. Had bijna geen effect door de huidige setup van Intel processoren. De chip kan zijn hitte gewoon niet snel genoeg kwijt.

Delidden, daar valt winst te behalen.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Dennism schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:58:
Wil hij trouwens ook (flink) gaan overklokken trouwens of niet, zo ja, pak dan bij deze X Cpu's maar ok bijv. AMD Threadripper een custom loop water koeling. Deze AOI waterkoelers voldoen niet voor de 300-500 (of zelfs meer bij extreme OC) watt die deze cpu's verbruiken wanneer overclocked. Als hij gaat overclocken kijk ook naar de voeding, 850W kan nog wel een krap worden voor overclockte HEDT cpu en een 1080ti onder load.

Daarnaast blijft het een compromis, Skylake-X Cpu's presteren (nog) matig in diverse games, waarschijnlijk door de veranderde cache structuur t.o.v. de consumenten reeks van Intel daardoor die games optimalisatie patches nodig hebben, net als bijv. Ryzen deze bij launch nodig hadden. Als het systeem 10% voor gaming gebruikt gaan worden en 90% voor werk kan Skylake-X een goede keuze zijn, gaan het meer naar 50-50 toe zou ik toch echt overwegen 2 systemen te bouwen. Want dan kan het goed zijn dat je met deze cpu als "die hard" gamer niet gelukkig gaan worden.

Kies verder voor een Aftermarket 1080ti, daar ga je een stuk gelukkiger van worden dan van een founders edition met blower koeler.
Die FE versie zal wel zijn ivm waterkoeling op de GPU.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:06
Wekko306 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:22:
[...]

Die FE versie zal wel zijn ivm waterkoeling op de GPU.
Dan moet ie wel een water koeler setup bestellen, momenteel besteld ie alleen een CPU AIO in zijn lijstje ;) En dat doe je in de regel niet als je een custom loop gaat installeren.
Jeroenneman schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:18:

En je processor zal ook niet opeens 500 MHz sneller lopen dan met een X62 van NZXT erop. Volgens mij heeft GamersNexus daar laatst nog een test mee gedaan. Een 240mm VS 360mm setup. Had bijna geen effect door de huidige setup van Intel processoren. De chip kan zijn hitte gewoon niet snel genoeg kwijt.

Delidden, daar valt winst te behalen.
Delidden gaat inderdaad helpen, echter als je kijkt naar de reviews van de afgelopen van de 16 en 18 core modellen is 4.5Ghz met uitschieters tot 4.7Ghz niet onmogelijk met deze cpu's zonder delid zolang je maar een custom loop hebt en geen AIO en dat zijn toch zeer nette OC's voor 16 en 18 core CPU's. Jayztwocents kreeg het zelfs voor elkaar een cinebench run te doen op 4.9Ghz op het 18 core model. verder was deze OC niet stabiel voor langere tijd maar het laat wel zien dat deze cpu's zelfs zonder delid potentie hebben. Daarnaast zijn AIO's sowieso niet geschikt voor deze cpu's in combinatie met een OC daar deze vaak rated zijn tussen de rond de 300W als maximale waarde en deze cpu's gaan daar overclocked ver over.

[ Voor 73% gewijzigd door Dennism op 27-09-2017 13:31 ]

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Jeroenneman schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:04:
[...]

Klinkt leuk, echter heb je nu twee keer een 1080 ipv één keer een 1080Ti. SLi is niet altijd zaligmakend.

Also: 2TB SSD storage? Je vriend had toch z'n storage op het netwerk staan? Dan zou ik niet meer dan 512 GB lokaal nodig hebben.
Die laatste post was al lang off-topic hé. Dat is mijn eigen droompc. Ik heb ander storagevereisten :+
Pagina: 1