Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijss94
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-08 09:43
Beste tweakers,
Ik heb ongeveer al 5 maanden mijn ryzen systeem en ben er zeer tevreden mee,
Ik gebruik mn PC dagelijks, maar soms (1x in 2 weken, soms elke week) zijn al mijn overclocks (van mn cpu,gpu en ram!)verdwenen.

Ik moet ze handmatig terug zetten.
Wel moet ik zeggen dat mijn cpu en gpu oc stabiel zijn(uren getest met prime95 en heaven)

Ik denk dat het probleem ligt bij mijn ram en moederbord, mijn ram is:Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3000C15R
Ik heb hem geklokt op 2667mhz

Wanneer ik mn PC opstart, meestal zonder problemen maar soms start hij dus 4x op nieuw op in het begin en zijn mn overclocks weg

Mijn ram staat niet op de QVL van mijn moederbord(asrock fitality gaming K4) heeft de laatste bios update

Cpu:r5 1600
Gpu: Rx 480

Hebben jullie tips ?? Wat zou ik aan m'n ram kunnen veranderen? Of is het misschien iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Waarom denk je dat het een overclock probleem is? Heb je al geheugen op lagere snelheden/timings getest? Wat heb je zelf verder gedaan om e.e.a uit te sluiten?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 13:57
Ik heb zelf een K4 gehad en is ook alweer de deur uit..

"Mijn ram staat niet op de QVL van mijn moederbord(asrock fitality gaming K4) heeft de laatste bios update"
Dit helpt niet en weet je zeker dat je de laatste hebt, zie 3.30

Ik kreeg ook soms boot errors, na 3 keren weer standaard settings en dan kan je de bios niet in, vind de raid ook langzaam.. en rare BSOD'S.. dit was wel met compatible ram.

Ook is die K4 al end of life omdat er een limitatie op zit voor de ram, dit vertrouwde ik dus niet en heb ik een carbon pro van msi gekocht.

paar tips van mij:

download aida64 en bekijk jouw xmp timings, zet die in de bios van de mobo

zet de settings op 2400, dram 1.35 volt, soc 1.1 en kijk of dit wel stabiel blijft, als dit zo is dan zou ik naar 2667 mhz gaan en daaruit werken.

als je net zo veel als mij zat te tobben, weg ermee en koop een andere bord die wel 3200+ is

[ Voor 3% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 27-09-2017 17:16 ]

• Thijss94
bedankt voor de reactie, het lijkt mij inderdaad een probleem met mijn ram

volgens asrock site is 3.20 de laatste bios update, waar kan ik 3.30 vinden?
ik ga het zeker eens proberen via aida64 om mijn xmp timings te vinden. ik gebruik nu de standaard xmp settings.

volgens de fabrikant van mijn ram zouden mijn timings 15-15-15... moeten zijn maar xmp zet ze automatisch op hogere timings en het lijkt dat ik dit ook niet zelf terug kan veranderen?

zelf vind ik trouwens het een heel mooi moederbord(uiterlijk en goede VRM's ) maar dat gekloot met dat ram is wel zonde...

• Thijss94
ik heb trouwens niet op lagere timings/snelheden geprobeerd omdat ik me geheugen gewoon op 2667 + wil hebben...
maar als xmp mn timings automatisch hoger zet, moet ik ze dan zelf weer verlagen ?

• Thijss94
aida64 geeft aan bij recommended settings aan per channel van b.v. 1300,1400 en 1500, maar niet de settings waar ik ze opzet zoals 1333(helft van 2667) en bv helft van 2993mhz... hmmm
Pagina: 1