Ryzen en stabiliteit issue bij zware loads

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Ik heb vorige week een nieuw systeem besteld op basis van een Ryzen 1700X processor.

Nu blijkt er een processor issue te zijn waardoor deze bij zware simultane belasting fouten genereert, met als gevolg segmentation faults. Dat zijn de zichtbare fouten, heaven only knows wat er onzichtbaar fout gaat.
Als workstation machine natuurlijk onbruikbaar.

AMD heeft het issue intussen bevestigt (https://www.techpowerup.c...r-linux-tr-and-epyc-clear).
Het lijkt erop dat:
  • Ryzen 3, 5, 7 van week 25 en eerder => ISSUE
  • Ryzen 3, 5, 7 van > week 25 => OK
  • Threadripper, EPIC => OK
AMD levert post week 25 Ryzens voor RMA gevallen.

Na overweging besloten om een Ryzen 3 1200 bij te kopen en hierop te draaien tot AMD m'n 1700X vervangen heeft door een post week 25 model. Zowel Threadripper als Intels X299 platform zijn prijs/snelheid lang niet interessant.

Heeft iemand anders dit probleem reeds ondervonden ?
Scriptje om het probleem uit te lokken: https://github.com/suaefar/ryzen-test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Nou, dat lijkt niet zo te zijn maar dat is ook zo. Er zijn diverse topics over op o.a. Reddit en de AMD community zelf. Alle Ryzen cpu's die voor week 25 geproduceerd zijn hebben een hardware probleem die tijdens zware workloads segfaults veroorzaakt. Er zijn behoorlijk veel klachten over binnen gekomen bij AMD maar deze heeft in het begin ontkent en het probleem bij de moederbord en geheugen fabrikanten neergelegd. Pas toen de druk te hoog werd, o.a. toen Phoronix zich ermee ging bemoeien en de community daar veel klachten meldde, ging AMD zelf onderzoeken en gaf uiteindelijk toe dat het een hardware probleem is en dat kopers van Ryzen pre week 25 met problemen een RMA kunnen aanvragen. Alleen bagatelliseert AMD het nog steeds door aan te geven dat het zeer weinig voorkomt en alleen wanneer Ryzen cpu's 24x7 op 100% workload staan. Laat dat nu bij veel werkzaamheden van ontwikkelaars nu net het geval zijn.
Het is jammer dat hier op Tweakers er geen bekendheid aan wordt gegeven want het is een serieus probleem wat best veel ontwikkelaars van software of multimedia treft zeker als de cpu flink aan het werk gezet wordt.
Zelf probeer ik, voor een nieuwe build, aan een Ryzen 1700x te komen die na week 28 is geproduceerd maar ik heb deze nog nergens kunnen vinden. Veel webwinkels hebben de oude batches nog op voorraad dus die gaan ze eerst verkopen uiteraard. AMD zegt zelf pas in de 2e week van oktober weer nieuwe voorraad te hebben dus dan kan ik net zo goed wachten tot begin volgend jaar Ryzen refresh wordt uitgebracht.

[ Voor 7% gewijzigd door regmaster op 29-09-2017 08:42 ]

• XTerm
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om m'n 1700X RMS te sturen naar AMD. Aangezien het probleem bekend is sturen ze (vermoed ik) een post week 25 replacement processor.

Het nadeel is natuurlijk dat je een paar weken zonder proc zit.

Het is een behoorlijk risico van AMD, als er later ook problemen onder Windows opduiken kunnen ze alsnog de hele bende gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
XTerm schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 19:58:
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om m'n 1700X RMS te sturen naar AMD. Aangezien het probleem bekend is sturen ze (vermoed ik) een post week 25 replacement processor.

Het nadeel is natuurlijk dat je een paar weken zonder proc zit.

Het is een behoorlijk risico van AMD, als er later ook problemen onder Windows opduiken kunnen ze alsnog de hele bende gaan vervangen.
Ik hoop dat je snel een betere versie ontvangt. Mij valt op hoeveel oude zooi de Nederlandse webshops nog op voorraad hebben. Zo goed verkoopt Ryzen R7 blijkbaar niet want geen enkele webshop heeft R7 processoren die na week 25 geproduceerd zijn. Als Ryzen goed zou hebben verkocht dan was de voorraad oude processoren stukken minder geweest. Ik lees vergelijkbare zaken met de R5 processoren, wat niet zo gek is omdat dit eigenlijk afgekeurde R7 processoren zijn dus met de dezelfde defecten zijn uitgerust.
Ik vrees dat het best lang zal gaan duren voordat ik een juiste R7 1700 of 1800x heb gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XTerm
Update: nieuwe processor ontvangen via RMA (week 33 model).
Turnaround tijd ongeveer 14 dagen.

Systeem is stabiel, het heeft kill-ryzen script probleemloos meerdere uren kunnen draaien.

Gedurende die 14 dagen heb ik een Ryzen 3 1200 gebruikt, uit week 7, die overigens OOK stabiel was. Het lijkt dus dat niet autmatisch iedere week <30 proc het issue heeft.