Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 11:50
Ik tob over 2 offertes en ben op zoek naar een ongekleurde mening :-).
Zelf leun ik eerder naar Jinko, maar de cijfers leunen naar Sunerg. Vermoedelijk omdat de vertegenwoordiger van de Sunerg panelen overkwam als té glad en zijn offerte wel héél scherp lijkt. Ook worden de Sunerg op 30-35° helling geplaatst tov 15* bij Jinko. Beter voor het rendement, maar ook in stormweer?
Tot slot: Jinko komt met de Maxim-chip.

Het dak betreft een plat dak van 8m*17m - ruimte zat.

1/
Jinko MX285 Mono: 22*285=6270Wp
SMA 5000 omvormer.
€10509,58 -> 1,68EUR/Wp
2/
Sunerg XP Poly met SolarEdge: 25* 265=6625Wp
SE-5000H omvormer.
€9642,37 -> 1,46EUR/Wp

Wat is wijsheid? Gewoon de goedkoopste? Staat die niet té goedkoop voor een installatie met SolarEdge? En SolarEdge, iets wat zijn levensduur niet altijd haalt....?
Daarnaast vind ik het cijferwerk van de Sunerg mbt ROI etc (op offerte) niet echt koosjer...
Verder sprak de Maxim-tech me wel aan.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
35 graden helling op een platdak?
Dat is veel schaduw onderling???
15 graden is stukken beter...

Ga je alles op zuid plaatsen of oost/west?
De jinko's ben ik ook wel enthousiast over...@Jan-man
Die heeft zelfs 2 verschillende hellingshoeken in 1 string zitten met die Jinko's
Daar heb je niet persee meer SMA voor nodig vanwege de maxim chips. Dat zou ook op een goedkopere chinees kunnen.
Maar neem toch maar een SMA, hahaha (fanboy)

Heb je 1 of 3-fase in huis?

Sunerg nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2017 21:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• freelh
AUijtdehaag schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:59:
35 graden helling op een platdak?
Dat is veel schaduw onderling???
15 graden is stukken beter...

Ga je alles op zuid plaatsen of oost/west?
De jinko's ben ik ook wel enthousiast over...@Jan-man
Daar heb je niet persee meer SMA voor nodig vanwege de maxim chips. Dat zou ook op een goedkopere chinees kunnen.
Maar neem toch maar een SMA, hahaha (fanboy)

Heb je 1 of 3-fase in huis?
je zit op eenzelfde golflengte O-) .
Het idee is dat er voldoende dak is voor een 35° opstelling.... Maar ik ben er ook geen fan van.
Ik heb een oost-west opstelling overwogen (heb ik ook offertes van, bij andere leverancier), omwille van het ruime dak, maar denk toch bij een zuid opstelling te blijven. In de toekomst kan ik er nog bij leggen bij vers geld :D .
Ik overweeg overigens geen goedkope chinezen, nee dank u.
Zou jij bij de 5j garantie van SMA blijven of toch extra garantie afkopen?

Tot slot: 3F, 32A.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik hou het op 5 jaar garantie.
Ik heb al bijna 5 jaar een sma (mijn 3e vanwege uitbreiding)
Van dag 1, nog nooit problemen gehad.

Je kan na 5 jaar verlengen, hoeft niet meteen...
Ik schat in dat de varistors ooit eens stuk zullen gaan, maar die zijn vervangbaar.

Maar 3-fase.... Ik zou toch een 3-fase omvormer nemen dan... Mooie verdeling over 3-fases, en efficienter dan een 1-fase.Ook meer direkt verbruik als salderen op houdt te bestaan.
22 panelen kan mooi op 1 string op de 3-fase.
En de andere houdt je dan voor uitbreiding als je alles omschuift naar oost/west.
Dus omvormer alvast te groot nemen. SMA STP xxxx TL-20 of TL-30

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2017 21:08 ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
Ik heb die Jinko paneeltjes :) Werken prima! Heb in 1 string 2 verschillende hoeken en merk er niks van :).

Die 10K zal wss zijn omdat hij FlatFix Fusion gaat gebruiken. Is duurder als ander materiaal maar werkt wel ideaal! En wil je nog eens schuiven met de indeling dan gaat dat heel makkelijk.

Overigens levert oost/west volgens mij wel iets meer op en je kan meer panelen kwijt ;). Mijn plat dak komt ook oostwest want dan kan ik 4 panelen meer kwijt :).

Zelf vind ik 35 graden op plat dak niks tenzij je er niks van kan zien of het je niks uitmaakt natuurlijk. Maar hoe hoger de helling hoe meer wind hij vangt. Nu liggen die van mij 9 meter hoog dus ja dan liever 15 graden haha.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op een plat dak (als het om geld gaat) zou ik gewoon polypanelen plaatsen op oost/west.
Maar mooi paneeltje die Jinko.
Alleen biedt dat niet heel veel voordelen met een SMA...
Die heeft optitrac eventueel.

Jan-man zijn situatie is natuurlijk anders met 2 verschillende hellingshoeken in 1 string.
Dan heb je dat wel nodig...

Bij zelfmontage, zonnekompas in utrecht voor de bevestiging.
20 euro excl per paneel
(of je besteld daar alles, incl jinko 8) )

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2017 21:26 ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
Poly oost/west 22 panelen 5940Wp ben je grof gerekend incl btw 6700 voor kwijt incl 3 fase sma 5000 en clickfit fusion.

Als je een beetje slim inkoopt bij 1 bedrijf gaat daar nog makkelijk 500/1000 vanaf. Vooral als je de clickfit laat vallen a 50+ euro per paneel en dan de optie van @AUijtdehaag gebruiken van €20 van paneel.

[ Voor 30% gewijzigd door Jan-man op 25-09-2017 21:41 ]

• freelh
Hmmm, dat is inderdaad wijsheid.
Heb hier ook een dubbele offerte; 5kW SMA met 6750Wp op het zuid of 6750Wp in oost-west met een 3kW Sunny Boy. Prijsverschil onderling is 0,16€/Wp, opbrengstverschil 700Wh, maar dat moet dan nog blijken...
Hiervoor worden er Axitec poly's van 270Wp gebruikt. Iemand ervaring of kennis van die panelen?

Enige wat me naar die Jinko's trekt, is de interessante degradatie en het ontbreken van het inbranden van hotspots... Moeilijk om te kwantificeren.
Pagina: 1