Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd - Zonnepanelen en terugverdientijd

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-11 08:32

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Een tijdje geleden heeft vriend Wabs zonnepanelen op zijn dak laten leggen. Nooit eerder aan gedacht, maar met een dak op het zuiden en tegenwoordig een net rendement is dat natuurlijk best een idee!

Na het doorlezen van 'het' topic Deel 6 en daar wat korte vragen in gesteld te hebben, krijg je al snel te horen dat je voor jouw specifieke verhaal toch even een eigen topic aan moet maken. Bij dezen :) Een heel verhaal, ik heb mijn best gedaan niets te vergeten.

Het huis staat in Haarlem, met een half dak richting het zuiden. Op dat dak zit een dakkapel, wat ook meteen wat roet in het eten gooit als het gaat om standaard afmetingen.

Huis

De rand van onderkant dakkapel tot bovenkant dakgoot is ongeveer 160cm. Als je daar een 'normaal' paneel boven laat zweven, gutst alle regen zo over de dakgoot heen de tuin in. We zitten dus gebonden aan panelen met een afwijkende afmeting.

Boven de dakkapel is iets meer ruimte, maar niet genoeg voor twee rijen boven elkaar. Ik lees overal dat je het beste alle panelen dezelfde oriëntatie kunt geven, anders gaat het er snel rommelig uitzien. Mijn achterbuurman heeft dat aan de tuinkant, is inderdaad niet mooi.

In de breedte heb ik bijna 600cm te verdelen.

Naast de dakkapel panelen plaatsen houdt in rekening houden met schaduw en bijbehorende extra hardware. Meer hardware is duurder en meer risico dat er dingen stuk gaan, dus daar wil ik eigenlijk niet aan.

De voorkeur gaat uit naar zwarte panelen, of op z'n minst met een zo min mogelijk opvallend raster.

Wat betreft aansluiting van omvormer in de meterkast hebben we daar beperkt ruimte. Ook daar is wel weer een bijzonder merk te vinden dat er in past (breedte 32cm), maar daar wil ik me liever niet door laten beperken. Mijn idee zou eerder zijn om vanaf het dak een heen-en-weertje te doen mijn zolderkamer in en de omvormer daar tegen de muur schroeven. Met een beetje knap kastje er omheen getimmerd kan 'ie dan nog steeds zijn warmte kwijt, maar hoor en/of zie ik 'm niet. Vanaf zolder terug de spouwmuur in en naar beneden richting meterkast. Er is in ieder geval nog een hele groep vrij, die Quooker is er uiteindelijk niet gekomen ;)

Ons geschatte verbruik is momenteel 3200kWh per jaar. Dat zal de komende jaren ook niet zo heel veel fluctueren.

Nu heb ik bij dezelfde aanbieder die de boel bij Wabs heeft geïnstalleerd ook een offerte opgevraagd. Hij is langsgeweest, prima verhaal, en is op zoek gegaan naar een plan wat aan onze wensen voldoet. Montage en aansluiting laat ik graag aan vakmensen over, op dit soort dingen heb ik graag goede garantie en geen gezeur.

Op basis daarvan heeft hij een aantal opties doorgestuurd, waarvan onderstaande twee er wat mij betreft het beste uitkomen:

Sharp - €4462,-excl. BTW
12x Sharp NQR256A (3072Wp)
1x SMA SB 3.0-1AV-40 Omvormer
...met 12x montage en benodigde spullen

Panasonic - €4599,- excl. BTW
10x Panasonic HIT N295 (2950Wp)
1x SMA SB 3.0-1AV-40 Omvormer
...met 10x montage en benodigde spullen

Als ik hiermee aan het rekenen sla met de formules uit de SP, kom ik echter op een terugverdientijd van zo'n 8,2 jaar. 1060 * (95/85) * 3072 * 0,88 = 3202. Laten we dat iets corrigeren en uitgaan van 3000kWh. Met een normaaltarief rond de 20ct/kWh bespaar ik dan €540 per jaar. Met bovenstaande prijzen voor installatie na teruggaaf van BTW kom ik dan op 8,2 jaar. Na 2023 gaat het salderen op de schop, dus de laatste 2,2 jaar zijn helemaal niet zeker.

Natuurlijk kun je op zoek gaan naar goedkope(re) Chinese panelen en ditto omvormer, maar over het algemeen is goedkoop duurkoop, helemaal als zo'n installatie het toch redelijk lang goed moet doen om de kosten terug te verdienen.

Geld op de bank levert weinig op, maar weggooien is ook zo wat ;) Of reken ik te behouden en valt alles daardoor negatief uit... wat is wijsheid in deze?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het is jammer dat sun-solar.nl is gestopt met ECsolar 275 Wp, 1580 x 1060.
Dat had een mooi alternatief geweest voor de "duurdere" panasonics en sharps ondanks minder Wp.

Je moet iets nauwkeurig je dak bepalen.....
Links van de dakkapel in de breedte? totale hoogte van het dak? Schoorsteen?
1 dakpan hoogte is 32 cm? Breedte is 30 cm?
Dakpannen tellen.

Is 335 WP ECsolar niks? 1957 x 992 in landscape?

SF-175 S, 1257 x 977 in portrait ?
Dan hoef je, je niet zo druk te maken over schaduw, vanwege korte strings van 3 of 4 of 5 panelen.
Ik heb hier mijn "noorddak" mee volliggen. Is altijd nog een 55% op jaarbasis wat dat opbrengt.

Maar eerst ff nauwkeurigere maten?
Het is wss allemaal minder WP...Maar prijs is ook belangrijk idd.
Maar dat het allemaal goed werkt vind ik net wat belangrijker.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2017 23:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lastig te zeggen of het past aangezien de maten niet duidelijk zijn...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VQASRNM.jpg

maar past zo iets niet? Dit zijn panelen van 1650x1000
De rode kan je dan wel / niet doen ligt er net aan of je het storend vindt, esthetisch gezien.

Misschien dan een paar optimizers nodig voor de schoorsteen / dakkapel maar dat zijn er dan max 4, geen hele string.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Haha ik was al bang dat de 'iets meer ruimte' niet voldoende specifiek zou zijn. Net gemeten dat de afmetingen van het zichtbare stuk van 1 dakpan 33,5 x 19 cm zijn.

Op de foto tel ik 18 dakpannen hoog, komt neer op 603cm. En 32 breed, komt neer op 608 cm. Geen mooi autocad programma bij de hand, dus de oude vertrouwde geodriehoek maar uit de kast gepakt :) Dank je Wabs, jij hebt dat natuurlijk wel bij de hand...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EK1IxyOYPTQtRqMxojppg1mW/full.jpg

Vind het erg lastig om iets te vinden van panelen. behalve 'mooi', 'niet mooi' of 'hey dat merk ken ik'. Het overgrote merendeel heeft een opbrengst in Wp, afmetingen waar ik aldanniet iets mee kan en een garantie van 90% na 10 jaar en 80% na 25 jaar.

Een Sharp en Panasonic zijn voor mij bekende merken, die zullen ook niet ineens zijn verdwenen. Daar heb ik totaal geen beeld bij bij een EC Solar of Solar Frontier.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Wabs
  • Niet online
Als je afmetingen kloppen past het onderstaande.
Je mist de breedte van de dakkapel maar rechts er van past toch geen paneel dus dat maakt weinig uit.

Even wat schetsjes:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eAHSHSh.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BSllRDW.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vkk42XH.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/URiGnZY.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aMSNlZr.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2ARVTVH.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2J3lpdD.png

De laatste is dus een combi van de panelen die wij op het dak hebben liggen met conventionele afmetingen van 1640x1000. Zou net moeten passen als je afmetingen kloppen. ;)
2 verschillende strings naar de omvormer. Lijkt mij best een mooie oplossing.

Deze liggen op ons dak: LG 320 N1K A5
https://www.nuon.nl/media...s/zon/lg-neon-2-black.pdf

Alternatief met iets meer Wp maar wel meer montage kosten is Sharp + LG:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u3lO2qY.png

Voor onze LG panelen heb ik 249,60 ex BTW per paneel (ex montage en bedrading) betaald.
De prijzen voor de andere types heb je zelf al liggen, excel sheet en je hebt zo een beeld van wat alles gaat kosten.
Als je veel meer dan 3000Wp gaat opwekken heb je op een gegeven moment wel een 3.5kW omvormer nodig. wanneer dat precies is, geen idee.... denk ergens boven de 3200Wp oid.

Misschien zijn die LG panelen veel interessanter als je kijkt naar € / Wp (neem dan wel montage en bedrading per paneel mee als je het vergelijkt). als je dat sommetje even maakt weet je meteen welk paneel het meest interessant is om te gebruiken, ook voor die Sharp of Panasonic panelen.
Zelfde kan je ook doen voor die ECSolar dingen als je ergens een prijs hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Wabs op 26-09-2017 10:49 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Thanks! Die maten zijn overigens heel strak overal op, ik kan me niet voorstellen dat je echt vlak naast de schoorsteen of dakkapel panelen kan/wil leggen.

Het blijft natuurlijk wel zo dat hoe meer panelen het zijn, hoe hoger de montagekosten. Daardoor viel een offerte voor 20 kleine (maar geheel zwarte) panelen redelijk snel af.

Bij jou ziet niemand ze liggen, bij ons liggen ze vol in het zicht, dus ik wil het enigszins strak houden door in ieder geval te kiezen voor dezelfde oriëntatie. Een rij boven en een rij onder de dakkapel houdt het netjes en dan hoeven we ook niet moeilijk te doen over schaduw.

Waar ik voornamelijk over struikel is die terugverdientijd. Jij hebt het over 6,5 jaar... dat is te overzien. Mijn berekening komt op 8,2 jaar met daarin een grote component onzekerheid na 2023. Salderen gaat ongetwijfeld op de schop, dus dat zou zomaar 9 of meer kunnen worden.

Ik lees dat een omvormer veelal een levensduur heeft van rond de 10 jaar, dus het zou zomaar kunnen dat er 1-2 jaar later weer een kostenpost van €800+ euro is. Verrekend met het jaartje 'gratis' stroom zit ik dan totaal aan 10+ jaar dat het geheel even kan blijven draaien en geld oplevert. Dat is een heel ander beeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Kaastosti op 26-09-2017 11:10 ]

• Wabs
  • Niet online
Uiteindelijk is het een simpele rekensom.
Welk type paneel is het meest interessant om op je dak te leggen? € / WP uitrekenen met montage en bekabeling meegenomen.

Voorbeeld voor de LG panelen: (prijzen van mijn eind factuur gepakt)
320 Wp
249,60 ex btw
bevestiging 36€
montage 47,50€

totaal €333,10
per Wp dus €1,04

Doe dat sommetje ook eens voor Sharp / Panasonic? Vlotte kans dat je daar veel hoger uit komt, dat verklaart meteen de veel langere terugverdientijd.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
GMTA, was al bezig :) De Panasonic komt op €1,26/Wp, de Sharp op €1,17/Wp
Is 335 WP ECsolar niks? 1957 x 992 in landscape?
Ik ben bang dat de 1957 in de breedte krap wordt en de schoorstenen links/rechts gooien roet in het eten. Maar goed, dat zie ik nu ook pas na het plaatje tekenen natuurlijk :)
SF-175 S, 1257 x 977 in portrait?
Daar zijn er wel flink wat van nodig voor dezelfde opbrengst, wat funest is voor de totaalprijs. Prachtige panelen, maar dan denk ik alleen interessant als je ze zelf plaatst.

• Wabs
  • Niet online
Conclusie, 6x LG en 6x Sharp lijkt vooralsnog het meest kostenefficiënt... toch?

Waarschijnlijk kan je zelf wel een nieuwe totaalprijs berekenen daar mee + je jaaropbrengst bepalen en dus ook je terugverdientijd... chop chop, die excel is nog niet af! >:)

/edit De vraag is nog wel even of die LG panelen passen tussen je dakkapel en je schoorsteen. Echter zitten de panelen zelf ongeveer 10cm boven je dak pannen dus dat zou iets meer ruimte moeten geven.

[ Voor 28% gewijzigd door Wabs op 26-09-2017 11:56 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Kaastosti
de LG panelen zijn erg tof, kan ik zeggen, ik heb de oudere 300Wp variant en dat doet het erg lekker.
(maar er zijn vele meer toffe panelen, check ook de perc of percium panelen van JA/canadian/trina etc etc..)

maar er zit ook een nadeel aan de lg of perc/percium panelen.
die leveren maar 32Vmpp per paneel.
6x32Vmpp= 192V voor de omvormer.
(en als ze panelen warmer worden in de zon zakt de Vmpp nog een stukje verder naar beneden. :-( )

dat is geen echt hele toffe Vmpp voor de omvormer helaas.
check de efficiëntie diagram:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg

dit is eigenlijk de reden dat @AUijtdehaag al melde dat je mischien beter kunt kijken naar solarfrontier.
of naar de ECsolar of de panasonics.

pak ik de panasonics 295Wp.
dan heb ik al 6x52Vmpp = 312V.
en dat geeft al een flink beter rendement.

ander voordeel is dat panasonic een monocel(zoals LG) is met daar op een laagje dunne film(zo als solarfrontier is) opgeplakt.
mono en dunne film werkt met een ander deel van het licht specterum, dus dit soort panelen doen meer kWh per Wp opleveren. ;)

(ik vind de 10% extra altijd te veel marketing praat, maar er maar 5% van.
maar door de betere Vmpp heb je daar ook nog een 2,5% extra.
en het is meteen wel lekker veel Wp op dak.
dit alles samen maakt erg veel goed op de duurdere prijs. ;)
moraal: kijk niet alleen naar prijs, soms is wat meer uitgeven meer plezier.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@Kaastosti
ik vind de oplossingen van @Wabs er al aardig uitzien, maar eigenlijk zit de beste er nog niet tussen. :-(
(wel mooi werk van hem. d:)b )

voor een perfecte Vmpp wil je met LG/perc/percium 12 panelen hebben.
(het gaat dan stiekem om het aantal cellen per paneel.
deze panelen hebben 60 cellen per paneel,
een 12x60=720 cellen geeft het optimum met deze panelen.)

ik zelf draai met 10x de LG, niet perfect maar perfect genoeg. ;)
(er is dus ruime marge, maar je wil een TL omvormer waarschijnlijk.
die willen het liefst 350Vmpp, maar werken ook goed tussen de 200 tot 400Vmpp.

(is de Vmpp te hoog, en dan eigenlijk de Voc + temperatuur coëfficiënt.
dan start de omvormer niet, dus dat wil je ook niet.
zo zijn er omvormers die met 13xLG/perc/percium al niet meer starten in de winter :-( )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Wabs
  • Niet online
Altijd goed om meer input te krijgen van anderen, het hele Vmpp verhaal ben ik niet helemaal mee bekend en heb ik dus ook niet aan gedacht, bedankt voor de aanvulling.

Zelf 9x LG panelen op een 2,5 SMA omvormer. Ruimte is beperkt dus meer past niet.

• migjes
Wabs schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:33:
Altijd goed om meer input te krijgen van anderen, het hele Vmpp verhaal ben ik niet helemaal mee bekend en heb ik dus ook niet aan gedacht, bedankt voor de aanvulling.

Zelf 9x LG panelen op een 2,5 SMA omvormer. Ruimte is beperkt dus meer past niet.
no, prob.

9xLG geeft je +/- 9x32Vmpp (dat kun je terug vinden in je SMA ;) )
dat getal is niet hard.
de temperatuur van je cellen is een variabele, zijn de cellen lekker warm (bedenk dat een 90 graden bereiken als ze vol in de zon liggen geen gek getal is) en dan zakt de Vmpp in uiterste net onder de 30.
ik pak even 29Vx9=261V, en dat is nog steeds lekker genoeg voor de omvormer.
check de grafiek hier boven en je omvormer wat je hebt aan efficiëntie. ;)
(9x de 330Wp panasonic had in jouw geval ook niet gekund, dat geeft te veel Voc. ;) )

@Kaastosti zou eigenlijk eens moeten kijken of hij niet 12x de LG er opgepast kan krijgen. :?
(grof weg lijkt het mij dat 11x wel zou moeten lukken.)
maar de vraag is ook een beetje, hoeveel tetris mag er op het dak zijn?
(niet iedereen vind dat even mooi ;) )
ook de vraag of het wel zo wenselijk is om 2 verschillende panelen te gebruiken.
(ze zien er nooit helemaal het zelfde uit, kleur verschil is er dan altijd wel b.v.)

edit:
ik kijk nu naar mijn panelen en die hebben op dit moment (nog een beetje mistig) een Vmpp van 32.9.
dus jouw SMA zou een +/- 9x32.9 = 296.1Vmpp moeten aangeven op dit moment?

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 26-09-2017 12:52 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
@Kaastosti zou eigenlijk eens moeten kijken of hij niet 12x de LG er opgepast kan krijgen.
Ja dat zou mooi zijn, maar gaat niet werken. Die dingen zijn net een tikkie te groot, waardoor regenwater dan gewoon over de dakgoot heen gaan de tuin in klettert. Nou ja, tuin, de bestrating, maar you get the idea. Zou ik dan overigens niet een stuk meer opwekken dan ik verbruik? Volgens mij is dat niet heel rendabel.

Verschillende panelen wil ik de buurt niet aandoen. Ik vind het al niet heel mooi, het rendement heeft me nu zover om er serieus naar te kijken, dan wil ik m'n best doen om het zo strak mogelijk te houden.

Poeh dat Vmpp ook nog niet eerder bekeken... er komt altijd meer bij kijken als je het maximale er uit wil halen he :)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:05

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zeg niet dat je maar YOLO-stijl moet gaan bestellen, maar toen ik aan het dubben en rekenen was voor mijn zonnepanelen, zei een collega op een zeker moment dat ik moest ophouden te zeuren en te rekenen en het moest gaan zien als een hobby die op termijn zichzelf nou eens terugbetaalt.

Dat inzicht heeft wel geholpen. Niet voor mijn tvt (10 jaar denk ik) maar wel voor hoe het nu op het dak ligt en hoe tevreden ik erover ben. Ik heb nu mooie zwarte panelen met micro-omvormers. Okee, dat het dan toevallig omvormers waren van een bedrijf dat 20jr garantie gaf en vervolgens een jaar na installatie failliet ging (Enecsys) was dan weer jammer, maar dat was iets wat ik niet kon voorzien.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Wabs
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:42:
[...]

@Kaastosti zou eigenlijk eens moeten kijken of hij niet 12x de LG er opgepast kan krijgen. :?
U vraagt... wij draaien ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k6xdvQa.png

Prima oplossing volgens mij... Je kan ook 9 of 10 of 11 kiezen natuurlijk ;)
Wel in de ochtend wat schaduw van dakkapel maar daar kan je weer een paar optimizers tussen koppelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Wabs op 26-09-2017 13:44 ]

• migjes
Kaastosti schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:19:
[...]

Ja dat zou mooi zijn, maar gaat niet werken. Die dingen zijn net een tikkie te groot, waardoor regenwater dan gewoon over de dakgoot heen gaan de tuin in klettert. Nou ja, tuin, de bestrating, maar you get the idea. Zou ik dan overigens niet een stuk meer opwekken dan ik verbruik? Volgens mij is dat niet heel rendabel.

Verschillende panelen wil ik de buurt niet aandoen. Ik vind het al niet heel mooi, het rendement heeft me nu zover om er serieus naar te kijken, dan wil ik m'n best doen om het zo strak mogelijk te houden.

Poeh dat Vmpp ook nog niet eerder bekeken... er komt altijd meer bij kijken als je het maximale er uit wil halen he :)
12X ik denk het ook niet, maar 10x word al een makkie. ;)
maar met passen en meten denk ik dat het wel wat beter kan.
(probeer sharp en panasonic niet te gebruiken, die zijn gewoon pittig in de prijs.
wel erg mooi spul.)

meer opwekken als je gebruikt, ja het is minder rendabel, maar nog steeds rendabel genoeg.
een gesaldeerde kWh levert je +/-18-19ct op.
een overige kWh is dat maar 7-11ct, helaas.
maar hope groter de set die je legt, de lager de prijs word in €/Wp.
(denk aan maar 1x voorrij kosten, 1x een groep aanleggen etc etc etc..)
grof weg is 2x de hoeveelheid aan stroom opwekken als je nodig hebt eigenlijk amper verschil in TVT. ;)
(overstappen naar greenchoise/vandebron etc etc.. dan kun je vaak weer 11ct/kWh krijgen.
dus verschil is niet zo heel groot.)

maar kunt ook doen zoals ik doe.
schaf met subsidie ook een warmtepomp aan, dan kun je je huis ook met elektra verwarmen.
(ik betaal u 40€ per maand voorschot, maar dat is het minimum bedrag wat de leverancier wil. :-(
ik krijg straks weer een 200€ terug van dat voorschot. ;) )

(of zoals nog extremer @AUijtdehaag , maar dat mag hij zelf vertellen, lol.)
kijk, dat begint er op te lijken. d:)b

nu kan @Kaastosti nog beslissen of hij niet lekker voor LG 320Wp's wil gaan, met een +/-4kW omvormer.
(ik denk dan aan een SMA of power-one, vanwege de schaduw van het dakkapel.
die hebben daar een extra optie voor en kun je zelfs zonder optimizers werken ;) )
zoals @P_Tingen ook zegt, doe het gewoon goed en lekker, het moet toch voor vele jaren op dak liggen. ;)

of als hij dat te gek vind, kun je altijd nog zeggen ik neem panelen van +/-280Wp, en dat op een +/-3kW omvormer.

(een leuke tip:
ga voor de 12xLG's, op een SMA sunnyboy 4.0 (mischien een 5.0 kost maar 75€ extra ;) )
de LG's hang je dan op 1x van de 2x mpp's.
dit kost amper extra geld.
hier mee draai je een jaartje of 2.
dan schaf je een warmtepomp aan en dan hang je op noord nog een 12x - 16x solarfrontier er bij.
ja, zelfs noord doet het leuk genoeg.
en een SMA sunnyboy 5.0 kan dit allemaal verwerken. >:)
weg elektra rekening, weg gas rekening. *O* )

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Leuk LG, maar hoe zit het met de verkrijgbaarheid?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• migjes
AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:58:
Leuk LG, maar hoe zit het met de verkrijgbaarheid?
geen probleem, nu we vlak voor de winter zitten.

het heeft niet veel zin om dit in de komende maanden op te laten hangen.
zoizo als @Kaastosti een beetje slim is laat hij eerst alle info bezinken, en dan zijn we zo een maand verder.
gehaaste spoed is zelden goed. ;)

zolang de set maar tegen maart hangt is er niet veel verloren.
geen beren zoeken die er niet zijn, waar een wil is is een weg. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 26-09-2017 14:11 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
@Kaastosti een beetje slim is laat hij eerst alle info bezinken, en dan zijn we zo een maand verder.
gehaaste spoed is zelden goed. ;)
zolang de set maar tegen maart hangt is er niet veel verloren.
Dat geeft hier ook al weer een beetje rust. Ik wil in ieder geval deze week een knoop doorhakken over het nu wel/niet doen. Met bovenstaande info, waarvoor dank allemaal, loont het de moeite om er zelf nog verder in te duiken. Er is ineens nog veel waar ik me niet in verdiept heb en wel een rol van betekenis speelt, zeker op de lange(re) termijn.

En met een beetje mazzel hebben we dan een regering die een uitspraak heeft gedaan over de toekomst. Je kan altijd hopen natuurlijk :)

• Wabs
  • Niet online
Ik heb ongeveer een maand geleden die LG panelen op het dak laten leggen, was toen geen probleem met beschikbaarheid.

Ziet er nu zo uit Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OkOa6Vo.jpg

dak is nieuw (jaartje oud) is een dakopbouw, gehele 2e verdieping met een dak hoek van 70 graden en nog een vliering met een hoek van 25 graden.

• migjes
Kaastosti schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:19:
[...]

[...]

Dat geeft hier ook al weer een beetje rust. Ik wil in ieder geval deze week een knoop doorhakken over het nu wel/niet doen. Met bovenstaande info, waarvoor dank allemaal, loont het de moeite om er zelf nog verder in te duiken. Er is ineens nog veel waar ik me niet in verdiept heb en wel een rol van betekenis speelt, zeker op de lange(re) termijn.

En met een beetje mazzel hebben we dan een regering die een uitspraak heeft gedaan over de toekomst. Je kan altijd hopen natuurlijk :)
tja, de maanden november + december + januari + februari bij elkaar geteld leveren ongeveer net zoveel op als 1 maand in de zomer.

zie:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/jaar%20opbengsten.jpg
(deze getallen zijn relatief, je plant een setje van rond de 4kWp, dus x4 doen om een idee te hebben wat je per maand doet. :) )

dus neem lekker rustig de tijd, dat is altijd verstandig, stiekem gaat het wel om een flink bedrag.
(je betaald een 6 tot 8 jaar je elektra rekening vooruit, en dat is veel geld)

tja, een uitspraak van de regering, daar kun je op wachten tot je een ons weegt.
(de partijen houden kiezers een leuke lolly voor als de camera er is, is de camera weer weg dan pakken ze hem weer af. dat hoef ik je toch niet te vertellen. >:) )
we weten dat er niks gaat veranderen tot 2023 aan het salderen (en dan kunnen we al meerdere regeringen hebben gehad.).
maar stiekem hoop ik wel dat ze salderen wel gaan afschaffen, dan krijgen we te minste een nieuwe regeling er voor ;)
die hoeft niet perse negatief te zijn, dat kan ook positief zijn.
(ik snap dat het voor sommige mensen erg moeilijk is om iets positiefs te zien van de regering, maar ik denk liever in een half vol glas als een half leeg glas, of te wel is mijn glas half vol, dan moet ik snel naar de bar om een nieuw biertje te bestellen. >:) )

je kunt nu nog leuk een paar zomers van salderen genieten,
daar verdien je al zoveel mee terug, dat zelfs de slechtste regeling die salderen vervangt al niet meer uit maakt. ;)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:05

P_Tingen

omdat het KAN

migjes schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:51:
[...]
we weten dat er niks gaat veranderen tot 2023 aan het salderen (en dan kunnen we al meerdere regeringen hebben gehad.). maar stiekem hoop ik wel dat ze salderen wel gaan afschaffen, dan krijgen we te minste een nieuwe regeling er voor ;)
die hoeft niet perse negatief te zijn, dat kan ook positief zijn.
Precies, de oude regeling liep dit jaar af en ook hier op Tweakers werd er al steeds vanuit gegaan dat de regeling dit jaar afgeschaft zou worden. Dat is nooit gezegd door de minister en is dan ook niet gebeurd. In ons voordeel werkt dat Nederland internationaal gezien fors achterloopt met haar milieudoelstellingen, dus zal de regering niet heel snel geneigd zijn maatregelen te nemen die slecht zijn voor PV-aanschaf.

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1