6 jaar later en ik vroeg me net hetzelfde af, hoop dat het ok is dat ik dit topicje weer tot leven wek in plaats van een nieuwe te openen. De focus nu ligt meer op een A7 mark 2 dan een mark 1 wellicht. Ik kan misschien wel iets meer context geven. Ik heb een Sigma 90mm F2.8 die ik fantastisch vind, en zou een 2e goedkope body willen om hem op te schroeven zodat ik minder lenzen hoef te wisselen. Die Sigma is een fullframe lens, dus dan lijkt de A7ii de beste keus, maar is dat altijd zo? Voordeel van een a6300 is vermoedelijk de autofocus, en vooral dat ie kleiner en lichter is. Maar nadeel is natuurlijk dan APSC. Het maakt van de 90mm ongeveer 135mm geloof ik, maar wordt ie ook trager of blijft het F2.8? Ik doel dan ook met name om de bokeh/scherptediepte. Ik schiet er geen sport of wildlife mee, dus razendsnelle AF is niet nodig. Het zijn meer casual foto's wat meer ingezoomd (ik denk erover om een Leica Q als hoofdcamera te kopen, 28mm 24mpx FF dus). De a6300 heeft geen ibis, de A7II wel, dat is wel een dingetje misschien voor 135/90mm. Maar de a6300 is een paar jaar nieuwer met een nieuwere sensor en de batterij lijkt iets (marginaal) langer mee te gaan.
En dan zou het eventueel ook nog mogelijk zijn om een A7 mk1 te overwegen aangezien die super goedkoop zijn, en ook dunner/lichter dan een A7ii. Maar ben daar wel een beetje huiverig voor de leeftijd, en ook geen IBIS.
Hoop dat jullie mijn afwegingen een beetje begrijpen en me een richting op kunnen sturen. Zie ik dingen over het hoofd bij een a6300 met een fullframe lens? Is de A7ii de obvious keuze als ze ongeveer even duur zijn? Dank!