Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11 22:19
Ik vroeg me af wat de beste manier is om shares te tonen/koppelen aan gebruikers.
Het kan via loginscripts en driveletters maar als de gebruikers permissiestructuur gevarieerder wordt is dat minder handig: je hebt steeds meer loginscripts nodig en het aantal letters is beperkt.
Dynamisch het mooiste maar ik wil ook weer niet teveel complexiteit en login vertraging.

Ik dacht aan GPO shortcuts, zie bijv. https://technet.microsoft...255&MSPPError=-2147217396
Hiermee kan je onder meer shares als snelkoppelingen op de desktop plaatsen, het is zelfs dynamisch in de zin dat elke gebruiker slechts de snelkoppelingen krijgt naar de shares waar hij/zij rechten op heeft.

Ik zie wel dat de shortcuts bij login geprocessed worden wat een kleine vertraging oplevert en vroeg me daarom af wat de voors en tegens zijn van de diverse methodes.

Bij voorbaat dank voor de input.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gewoon DFS met access based enumeration...

een user heeft dan altijd maar één "share". In die share staan dan "automatisch" alle overige mappen waar hij toegang tot heeft.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mvandek2
ABE moet enabled en geconfigureerd worden, dat is bij de shortcuts niet nodig.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
mvandek2 schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:17:
ABE moet enabled en geconfigureerd worden, dat is bij de shortcuts niet nodig.
Wat een werk om ABE in te schakelen (1 vinkje zetten of 1x een Powershell commando runnen).
Dynamischer als DFS root mappen + ABE kan volgens mij niet (daar kunnen shortcuts niet tegenop, met DFS kun je immers ook automatisch een failover doen als er een server uitligt)

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:34
/me Begint al te rillen bij het lezen van de OT

Doe jezelf een plezier en volg de eerste suggestie op. Als je nu al bang bent dat de letters in het alfabet niet voldoende zijn.. Je hebt hooguit twee driveletters nodig. Een eventuele homedrive en dan de algemene share.

• mvandek2
Volgens mij ligt het wat genuanceerder.
Ik lees bijv. in onderstaande link dat ABE serieus processing tijd kost en dus voor vertraging zorgt, de betreffende auteur adviseert zelfs ABE alleen te gebruikers als het echt nodig is (niet anders kan?).

https://blogs.technet.mic...abe-concepts-part-1-of-2/

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:53
Als je 10k+ enumerations gaat doen op 1 SMB share dan kan het serieus een probleem zijn ja. Of niet. Hangt er van af.

Bij een slecht performante omgeving, ook na een zeer serieuze hardware upgrade en bijbehorende investering, bleek ABE gebruikt te worden op een share voor alles, in de vorm van een grote verzamelbak. Na een beetje ordening en toepassen van links was het bijna opgelost; ABE bleek ook aan te staan op de share voor users. |:(

Eindresultaat: als het bedrijf een factor 10 groeit hebben ze vast nog ruim voldoende hardware resources. :+

Bottom line: Met een beetje goed nadenken en plannen zal je echt niet zo snel tegen problemen aanlopen. In het artikel staan al een paar handvatten. Lees ook de SMB en DFS guidelines en je kan een goed ontwerp creëren.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• jbuijvoets
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-01-2021
Ik weet dat je met GPO shares kun afdwingen naar machines/ gebruikers.
ik zelf ga er binnenkort ook mee bezig om shares te maken, beheren en te delen
het is voor mij dan ook ff uitzoeken hoe ik dit het beste kan inrichten
Pagina: 1