Forum indeling aan hervorming toe

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perihelion
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 17:27
Beste Tweakers,

Ik wil even een ongegeneerde mening kwijt. Als feedback natuurlijk, constructieve kritiek.

Ik ben sinds kort actief op dit forum, en ik voel me hier eigenlijk vrijwel direct thuis. Open en constructieve discussies en antwoorden op vragen, over van alle en nog wat tech. Fijn dat zo'n forum er is.

Maar wat zijn die topics moeilijk te vinden, en ook moeilijk te plaatsen! Zo veel categorieën, met zulke onduidelijke scheidslijnen! Ik spring gelijk maar naar een voorbeeld:
Vandaag heb ik een topic geplaatst over SD kaartjes in smartphones. Dat gaat dus om opslag techniek. En over Smartphones. Het is een vraag wat voor SD kaartje er nu wel of niet in een smartphone gestopt moet worden, maar het is ook een discussie over gebruik van SD kaartjes in smartphones.

Ik wordt niet gelukkig van de moeite welke ik vervolgens had om de topic op de juiste plaats, op de juiste manier te starten.

En het zelfde geldt voor deze topic. Dit is feedback over het forum in zijn algemeen. En ja hoor, tweakers heeft een hele categorie voor verschillende soorten feedback. Maar waar hoort nu algemene feedback over het hele forum thuis? Niet perse bij de redactie, niet perse bij de mods, ook niet perse bij de admins. Daar gaan we weer.

Vanaf de forum homepage zie ik bovendien niet in een oogopslag waar de smartphones thuishoren. Die staan dan weer onder een nadere categorie, terwijl ze toch best een categorie op zich hadden mogen zijn, net als notebooks en tablets.

En dan de hopeloze tags. Ik kan een tag toevoegen, of een nieuwe maken. Het viel me gelijk op dat de tag smartphone niet eens bestaat! Lijkt me toch wel handig voor iedereen wie de zoekfunctie wil gebruiken. Nou dan maak ik hem wel aan. En als ik dan op nieuwe tag druk, gebeurt er helemaal niets. Geen melding, geen icoontje, niets. Nouja, dan ook maar zonder tag. Als ik mijn topic nog wil terugvinden straks, kan ik maar beter gelijk een bookmark plaatsen.

Het zou niet makkelijk zijn om het forum opnieuw in te delen, zonder oude topics door te moeten spitten. Maar wordt het toch niet eens tijd daarover na te denken? Als alleen ervaren Tweakers de weg kennen, wordt gemakkelijk over het hoofd gezien dat het voor nieuwe Tweakers best wel afschrikwekkend is.

Ongetwijfeld komt er weerstand tegen deze mening. Het werkt toch? We doen het al jaren zo. Ja dat is ook waar. Maar waar gaat het heen? Lopen jullie niet heel veel nieuwkomer mis?

Het is maar feedback, don't kill the messenger.

Er is nog zoveel te verbeteren on-line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perihelion
Overigens moet ik gelijk al toegeven dat ik me wat smartphones betref vergis. Er is gewoon een smartphones categorie. Maar dan staan de iphones ook weer onder computers. Nouja, het is niet zo erg als ik in eerste instantie voorspiegel, maar er is wel iets aan de hand lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Je leert snel... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perihelion
Ja, ik sprak veel te vroeg, en dan moet ik dat ook gelijk eerlijk toegeven. Maar wat zijn er veel categorieën.
Een deel an mijn kritiek is duidelijk onterecht. Maar topics zijn toch echt wel moeilijk te vinden af en toe. het zou nog wel iets beter kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:29
Deels heb je gelijk, maar zou ik geen oplossing weten. Je voorbeeld over geheugenkaartjes in een telefoon - tja, dat kan je onder 'opslagtechnologie' maar ook onder 'Wearables, Accessoires en Overige' plaatsen. Voor allebei valt wat te zeggen.

En daar valt denk ik weinig aan te doen. Heel veel subfora zullen overlap hebben, daar ontkom je niet aan. Kwestie van even over nadenken, inschatten in welk subforum je de meeste zinnige reacties kan verwachten en dan maar gewoon een goede topicstart maken. Mocht je het toch verkeerd geplaatst hebben, dan wordt 'ie hoogstwaarschijnlijk door een mod wel verplaatst.

Maar, constructieve feedback wordt hier altijd wel gewaardeerd. Ofwel: heb je concrete suggesties hoe het beter zou kunnen?
En het zelfde geldt voor deze topic. Dit is feedback over het forum in zijn algemeen. En ja hoor, tweakers heeft een hele categorie voor verschillende soorten feedback. Maar waar hoort nu algemene feedback over het hele forum thuis? Niet perse bij de redactie, niet perse bij de mods, ook niet perse bij de admins. Daar gaan we weer.
...hier ben ik het dan wel mee eens. "Lieve Adjes"... heeft dat iets met advertenties te maken?

Ik gok dat de namen van die feedback-fora historisch gegroeid zijn, keuzes toen Tweakers.net nog in de kinderschoenen stond en het allemaal niet zo serieus was.
Mijn voorstel zou zijn:
"Lieve Adjes" --> "Forum feedback"
"Geachte Redactie" --> "Frontpage feedback"
"V&A feedback" --> zo houden!
"Pricewatch" --> "Pricewatch feedback"
... dan wordt het wat duidelijker wat waar hoort en gelijk wat consistenter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Perihelion schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:53:
Beste Tweakers,

Ik wil even een ongegeneerde mening kwijt. Als feedback natuurlijk, constructieve kritiek.
Dat zien we altijd graag. Oudgedienden kunnen hun weg wel vinden en snappen hoe het werkt, maar nieuwe gebruikers hebben een frisse kijk op de zaak en dat zorgt uiteindelijk voor verbetering. :)
Ik ben sinds kort actief op dit forum, en ik voel me hier eigenlijk vrijwel direct thuis. Open en constructieve discussies en antwoorden op vragen, over van alle en nog wat tech. Fijn dat zo'n forum er is.
Fijn om te horen, ook dat je je gelijk thuis voelt. Dat is altijd al de bedoeling geweest hier.
Wij moderators hebben geen directe invloed op de indeling. We kunnen het uiteraard aandragen, maar we hebben geen rechten om wijzigingen door te voeren. Dit moet dan van de admins af komen, waarbij het zeer waarschijnlijk is dat een van de ontwikkelaars de verandering moet doorvoeren. In die zin is Lieve Adjes de juiste plek.
Vanaf de forum homepage zie ik bovendien niet in een oogopslag waar de smartphones thuishoren. Die staan dan weer onder een nadere categorie, terwijl ze toch best een categorie op zich hadden mogen zijn, net als notebooks en tablets.
Je hebt het ondertussen zelf gevonden, maar Telefoons en Tablets is toch best duidelijk. ;) Het enige nadeel is dat het relatief laag staat, maar dat komt ook omdat het een relatief nieuw onderwerp is vergeleken met de categorieën die erboven staan.
En dan de hopeloze tags. Ik kan een tag toevoegen, of een nieuwe maken. Het viel me gelijk op dat de tag smartphone niet eens bestaat! Lijkt me toch wel handig voor iedereen wie de zoekfunctie wil gebruiken. Nou dan maak ik hem wel aan. En als ik dan op nieuwe tag druk, gebeurt er helemaal niets. Geen melding, geen icoontje, niets. Nouja, dan ook maar zonder tag.
Nieuwe tags moeten vziw eerst goedgekeurd worden. Ipv tags kan je ook onderwerpen koppelen. Smartphones zal eerder een onderwerp zijn, dan een tag. Probeer dus in andere velden te zoeken dan alleen tags.
Als ik mijn topic nog wil terugvinden straks, kan ik maar beter gelijk een bookmark plaatsen.
Dat kan, maar je kan ook altijd onder 'Mijn Topics' kijken. Daar vind je alle topics terug waar je ooit in hebt gereageerd.
Het zou niet makkelijk zijn om het forum opnieuw in te delen, zonder oude topics door te moeten spitten. Maar wordt het toch niet eens tijd daarover na te denken? Als alleen ervaren Tweakers de weg kennen, wordt gemakkelijk over het hoofd gezien dat het voor nieuwe Tweakers best wel afschrikwekkend is.

Ongetwijfeld komt er weerstand tegen deze mening. Het werkt toch? We doen het al jaren zo. Ja dat is ook waar. Maar waar gaat het heen? Lopen jullie niet heel veel nieuwkomer mis?

Het is maar feedback, don't kill the messenger.
Dit soort feedback wordt erg gewaardeerd. :)
Perihelion schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:55:
Maar dan staan de iphones ook weer onder computers. Nouja, het is niet zo erg als ik in eerste instantie voorspiegel, maar er is wel iets aan de hand lijkt mij.
Dat komt omdat er een aparte categorie genaamd Apple Talk is. Alles van Apple wordt daar besproken. Als je ook goed kijkt, zie je dat de koppeling in Smartphones en Tablets een verwijzing is naar Apple Talk. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
vanaalten schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:20:

...hier ben ik het dan wel mee eens. "Lieve Adjes"... heeft dat iets met advertenties te maken?

Ik gok dat de namen van die feedback-fora historisch gegroeid zijn, keuzes toen Tweakers.net nog in de kinderschoenen stond en het allemaal niet zo serieus was.
Mijn voorstel zou zijn:
Lieve Adjes is nog een forumnaam van de oude stempel, toen we nog videoplanken en beeldkanonnen hadden. Wellicht is LA ook wel een beetje aan modernisering toe. Overigens hoeft er wat mij betreft niet overal "feedback" achter, want het onderdeel waar het onder valt is "Tweakers feedback".

Verder is de forumindeling altijd een lastige puzzel, dus als er ideeën zijn over het duidelijker maken van de forumindeling, dan horen we het graag. Overigens heb je natuurlijk altijd overlap, zoals in het in de topicstart aangehaalde voorbeeld van een sd-kaartje in een smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perihelion
Hoe het ook loopt, ik ben erg blij dat zelfs bij deels onterechte kritiek, er zo vriendelijk op gereageerd wordt. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:05

Fiber

Beaches are for storming.

Kom op hé, tradities zijn er om in stand te houden en de forum indelingen en benamingen zijn hier met zorg opgebouwd. De FP wordt er al niet beter op, gaan we nou hier ook al beginnen...? Als je GoT niet snapt kun je altijd nog naar het forum van Computer Idee of zo... O-)

/rant

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Bedankt voor de feedback! We zien opbouwende kritiek altijd erg graag.
Perihelion schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:53:
En dan de hopeloze tags. Ik kan een tag toevoegen, of een nieuwe maken. Het viel me gelijk op dat de tag smartphone niet eens bestaat! Lijkt me toch wel handig voor iedereen wie de zoekfunctie wil gebruiken. Nou dan maak ik hem wel aan. En als ik dan op nieuwe tag druk, gebeurt er helemaal niets. Geen melding, geen icoontje, niets. Nouja, dan ook maar zonder tag.
Even specifiek hierop inhakend. Momenteel is die functie stuk en wordt gewerkt aan een fix: [Forum] Tag toevoegen gaat niet. Daarbij bestaat de forum tag smartphones wel gewoon: categorie: Smartphones, het is echter soms wel lastig onder welke van de drie opties (Product, Categorie of Additionele koppelingen) je de tag gaat vinden. In dit geval staat het onder "Categorie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Fiber schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 00:18:
Kom op hé, tradities zijn er om in stand te houden en de forum indelingen en benamingen zijn hier met zorg opgebouwd. De FP wordt er al niet beter op, gaan we nou hier ook al beginnen...? Als je GoT niet snapt kun je altijd nog naar het forum van Computer Idee of zo... O-)
De 1e GUI's voor allerlei OS's waren in een aantal gevallen echt een doorbraak...
Wikipedia: History of the graphical user interface
.... niettemin zijn ze ontwikkeld tot wat ze nu zijn ... en waar je nu wrs mee werkt...
Daar blijf je toch ook niet hangen bij wat in een aantal gevallen destijds als subliem qua indeling er was en met zorg opgezet was?

Stilstand is achteruitgang... toch? :(

Ook Einstein werd eerst niet serieus genomen toen hij met stellingen kwam die de klassieke mechanica gronden deden schudden, maar een zegen waren voor de quantummechanica...naast E=mc² ...wie kent de Schrödinger-vergelijking niet... O-)

Maar zelfs de groten der aarden op dit gebied bleven kritisch, filosofisch en soms wel cynisch over hun vaak onbegrepen quantummechanica "gedoe"...
”I do not like it [quantum mechanics], and I am sorry I ever had anything to do with it.” —Erwin Schrödinger
”Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood a single word.” —Niels Bohr
”God does not play dice.” —Albert Einstein
”Einstein, don’t tell God what to do.” —Niels Bohr (in response to Einstein)
”I think it is safe to say that no one understands quantum mechanics.” —Richard Feynman
”How I want a drink, alcoholic of course, after the heavy lectures involving quantum mechanics!” —Isaac Asimov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Fiber schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 00:18:

/rant
Hier ben ik het mee eens. GoT is mooi zoals het is, daar moet je afblijven.

* Meg pakt een aantal kettingen met zware sloten en maakt zichzelf vast aan GoT zodat er niets veranderd kan worden.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Er zal sowieso altijd overlap zijn tussen onderwerpen tenzij je alles in één groot forum gaat dumpen. Sommige topics zouden uiteindelijk zelfs op meerdere plekken kunnen passen. In mijn eigen hoekje van het forum proberen we verwarring zo veel mogelijk tegen te gaan door Waar hoort mijn topic? bovenaan de topiclijst te houden met daarin instructies voor veelgemaakte denkfouten.

En uiteindelijk maakt het stiekem niet heel veel uit. Als een topic goed in elkaar zit maar op de verkeerde plek gezet wordt verplaatsen we het wel even. :)

[ Voor 24% gewijzigd door NMe op 26-09-2017 21:34 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En in het geval raakvlakken heeft over meerdere secties, wordt er een alias gemaakt. Indien dit uiteraard echt van toegevoegde waarde is. In mijn sectie staat een alias van het ZFS topic dat in Opslagtechniek staat.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
Wat ik persoonlijk ook denk dat zou helpen is dat er veel meer gebruik wordt gemaakt van de tags, en dat deze wellicht om dit te bevorderen uit één zoekveld kunnen worden gehaald. Technisch lastig, maar zal wel héél veel schelen.

Een voorbeeld is Excel, in de forumregels staat duidelijk dat er een titel-tag gebruikt moet worden om de talloze MSOfficevragen te kunnen onderscheiden, zoals "[XC 2007]". Dit gebeurt nu nooit consistent en als iemand uberhaupt een tag vergeet wordt hier vaak niet op gehandhaafd door mods. Ook de onderwerpkoppeling ontbreekt vaak, dit is ook iets waar mods op kunnen handhaven of wat ze even kunnen toevoegen. Sowieso begrijp ik niet waarom er in dit forum bijvoorbeeld verplicht titeltags zijn, als er ook forumtags zijn. Dan kan er toch ingesteld worden dat de titeltags in dát specifieke forum (CSA) voor de titel worden toegevoegd.

Dit is dan een klein specifiek voorbeeld wat mij als relatieve nieuweling irriteert, maar het is m.i. tekenend voor hoe rommelig GoT is opgebouwd. Het zou gewoon een enorme meerwaarde zijn als je klikt op de tag Excel, dat je dan ook gewoon alle Excel topics te zien krijgt. Zonder gekke toevoegingen in de titels.

Een voorbeeld is een topic als deze:
Excel staat in spiegelbeeld

Deze staat hier al een week, er ontbreekt een tag in de titel, er ontbreekt een onderwerpkoppeling. Zo lastig is het toch niet? Als er regels zijn in zo'n forum, moet er eerst op gehandhaafd worden en dan kan worden bepaald of er nog technische of organisatorische verbeteringen mogelijk zijn.

Waarom ik dit allemaal typ: omdat ik denk dat als er meer gefocust wordt op tags, mensen ook vaker de tags gaan gebruiken om topics te vinden over categorieën waar zij in geïnteresseerd zijn. En dat ze minder in de "hokjes" van de forumcategorieën blijven hangen

[ Voor 7% gewijzigd door nino_070 op 26-09-2017 23:56 ]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Ik heb juist een probleem met de nieuwsrubrieken. Op dagen dat er redelijk veel technieuws is zakt het oudste nieuwsbericht snel omlaag. Omlaag betekend dat het nieuwsitem bijna niet meer wordt gelezen, Merk het aan het grotere aantal ongemodereerde quotes.

Er moet volgens mij iets komen dat alle nieuwsberichten op 1 vullend scherm komen, in plaats van onder elkaar, zodat ook de oudere berichten in 1 oogopslag zichtbaar blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30
vanaalten schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:20:
Mijn voorstel zou zijn:
Is het een idee om de kolom populaire onderwerpen te vervangen in de Tweakers Feedback forumgroep door de suggesties zoals hierboven? Nu zijn die populaire onderwerpen leeg bij deze fora (zie Tweakers Feedback en de hoofdpagina) en zou je de ruimte kunnen gebruiken voor een beschrijving. Zo kan je toch de oude namen houden, begrijpen nieuwkomers beter waar deze fora voor dienen en hoeft niet iedereen kettingen te kopen bij de bouwmarkt })

[ Voor 3% gewijzigd door rvtk op 27-09-2017 09:34 ]

Pagina: 1