Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkkabel tegen stroomkabel geplakt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• klaasiek
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-11 22:32
Dag allen,

Ik ben bezig met een nieuw ontwerp voor een bureautafel. Via een vloerdoos wil ik zo strak mogelijk tot een kabelgoot onder mijn tafel geraken. Hiervoor zou ik mijn elektriciteitkabel willen plakken tegen mijn UTP-kabel. Dit signaal wordt in de kabelgoot gesplitst om 2 computers van stroom en data te voorzien.

Mijn vraag: kan dit zomaar? Ik dacht ooit iets vernomen te hebben dat je een stroomkabel nooit tegen een UTP-kabel mag leggen. Is hier enige interferentie dat zal plaatsvinden? Heeft iemand hier een gefundeerde uitleg over, of is deze interferentie verwaarloosbaar?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen probleem.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Als je redelijk afgeschermde UTP kabels gebruikt, dan hoor je hier geen problemen mee te krijgen, echter als je goedkope kabels gebruikt die slecht of nauwelijks afgeschermd zijn, dan zou je in de theorie hioer mogelijk problemen van kunnen ondervinden:

https://www.utp-kabel.nl/...s-langs-stroomkabels.html

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-11 22:48
Je zou kunnen kijken naar STP (Shielded Twisted Pair) kabel in plaats van de gebruikelijke UTP (Unshielded Twisted Pair). De naam spreekt voor zich.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:11
klaasiek schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:41:
... Dit signaal wordt in de kabelgoot gesplitst om 2 computers van stroom en data te voorzien...
Ehm, je weet naar ik aanneem dat je een utp kabel niet zomaar splitst?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Breezers schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:46:
Als je redelijk afgeschermde UTP kabels gebruikt, dan hoor je hier geen problemen mee te krijgen, echter als je goedkope kabels gebruikt die slecht of nauwelijks afgeschermd zijn, dan zou je in de theorie hioer mogelijk problemen van kunnen ondervinden:

Leuk verhaal dat, maar tenzij je in een fabriekshal met zware electromotoren woont ga je daar geen last van hebben. Het signaal wat over UTP gaat is ongevoelig voor de meeste externe storing.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:18
Je kan gewoon UTP naast je stroomkabel leggen hoor voor je bureau, leg er trouwens tenminste 2 of evt. nog meer, UTP kabel kan je niet gewoon "opsplitsen" zoals je noemt in je topicstart. Je zou er wel een switch aan kunnen monteren om te verdelen ;)

Ik verwacht toch niet dat je één of meerdere dikke frequentieregelaars oid bij je bureau hebt of elektromotoren zoals @CyBeR ook al zegt.
En je gaat neem ik aan ook geen andere dingen daar plaatsen die absurt veel stroom vragen ;)

Zorg wel dat je iets als YMvK/XMvK kabel gebruikt voor je stroom als je er UTP bij langs wilt leggen, losse VD-draad mag ABSOLUUT NIET bij UTP-kabel langs liggen.

Als je een K40 plint systeem ofzo gaat gebruiken, daar zit een scheidingswantje in om UTP en spanningsvoerende draden gescheiden te houden. Een K25/P25 systeem heeft dit niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Annuk op 25-09-2017 16:23 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Breezers schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:46:

Ook zonder afscherming in de vorm van folie e.d. is twisted pair kabel interferentiebestendig: Wikipedia: Differentieel (elektronica)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Annuk schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:22:

Zorg wel dat je iets als YMvK/XMvK kabel gebruikt voor je stroom als je er UTP bij langs wilt leggen, losse VD-draad mag ABSOLUUT NIET bij UTP-kabel langs liggen.
Kan je ook uitleggen waarom dat absoluut niet mag. Ik snap dat het niet wenselijk is en niet volgens de norm maar verder.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Frogmen schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:29:
[...]

Kan je ook uitleggen waarom dat absoluut niet mag. Ik snap dat het niet wenselijk is en niet volgens de norm maar verder.
VD-draad is maar enkel geisoleerd en dus loop je bij een beschadiging daarvan het risico dat er shit die je niet wilt, 230V krijgt.

Pagina: 1