Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perihelion
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-03 19:15
Nieuwe smarthpone gekocht, nano sim er in, dan resteert alleen nog een simpel SD kaartje voor wat meer opslag en klaar voor gebruik.

Maar wacht. Zo simpel is dat niet!

Tegenwoordig kan een beetje smartphone al heel wat opslaan op het SD kaartje. En dat is met al die grote apps welke je wilt installeren geen overbodige luxe meer. Sinds androis 7 ondersteunen de meeste toestellen ook "adoptable storage". Hiermee kan je het SD kaartje gebruiken als interne opslag van je telefoon. Dat is wel handig met al die apps welke niet naar de SD kaart verplaatst kunnen worden.

Maar je vraagt nogal wat van zo'n SD kaartje. Zeker met Adoptable Storage. Dat is intensief gebruik, elke dag weer, en daar zijn SD kaartje eigenlijk niet voor bedoeld.
Volgens sommige kun je maar beter weg blijven bij adoptable storage. Je SD kaartje kan al dat schrijven niet aan. Vroeg of laat geeft hij het op. En dan ben je al je data kwijt.

Maar is dat nu wel zo? Moet ik het nu echt alleen van interen opslag hebben? Of kom ik hier gemakkelijk de eerste vijf jaar mee weg?

Dan zijn er ook nog speciale SD kaartjes, ontworpen met misbruik in het achterhoofd. Deze komen onder de noemer "High Endurance microSD Card" of "High Endurance Video Monitoring Card". Deze vindt je vaak in dashcams (zo'n camera achter je voorruit), welke continue naar de SD kaart schrijft. Als dat geen abuse is.
Maar is dat dan ook de oplossing voor onze smartphones? Het blijft een SD kaartje, wat er gewoonweg niet voor bedoelt is om continue naar geschreven te worden. Is het wat extra euros waard om zo'n robuuster kaartje erin te stoppen, of heeft dat helemaal geen zin?

Afbeeldingslocatie: https://www.carcamcentral.com/wp-content/uploads/2016/07/Transcend64GB.jpg

We stoppen er natuurlijk hoe dan ook een SD kaartje in, adoptable storage of niet. En dan resteerd hoe dan ook de vraag; hoe snel moet die dan zijn? Er zijn immers langzame en snelle kaartje op de markt. Daarvoor staat er een getalletje op zo'n kaartje, 1 is de langzaamste, 10 is erg snel. En voorbij 10 gaat het verder met een andere standaard, welke nog sneller kan. Maar hoe snel kan je smarthpone nu eigenlijk data schrijven?

Afbeeldingslocatie: https://www.sdcard.org/consumers/choices/speed_class/img/video_speed%20class_01.jpg

Tijd voor wat expertise. Wie kan er wat kennis delen?

Er is nog zoveel te verbeteren on-line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Perihelion om mee te beginnen kan een smartphone voor zover ik weet niet veel sneller lezen / schrijven van Class 10. Alle kaarten daarboven zijn dan dus ook nutteloos / te duur. Dus mijn advies is dan ook koop gewoon een Class 10 kaart van een fatsoenlijk merk en je kan er weer even tegen aan.

Overigens om je beter te helpen is het handig als je even je aangekochte telefoon vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:18
Oeh, even een TVP'tje.
Heb nu voor het eerst een telefoon (Samsung S8) waar een geheugenkaart in kan en dacht t.z.t. gewoon even bij de Mediamarkt o.i.d. een kaartje van de juiste grootte op te halen, maar eigenlijk is het best logisch dat dat misschien niet de beste manier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perihelion
@rens-br In mijn geval heb ik nu een Moto G5 Plus in huis. Maar ik wil de topic graag algemeen houden. Iedereen heeft baad bij een helder antwoord op deze vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@Perihelion als het een algemeen SD-kaartjes topic wordt, dan geef ik het topic even een schopje naar de WAO en maak ik er een discussie-topic van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:36

Reptile209

- gers -

Als ik naar mijn eigen telefoongebruik kijk, kom ik tot de conclusie: cheap ass kaartje. Er staan eigenlijk 2 dingen op mijn telefoon: apps en data. Apps komen allemaal uit Google Play, dus "altijd" beschikbaar. Data bestaat uit wat muziek (mp3, 'origineel' op mijn laptop), foto's en whatsapp-gesprekken (automatische backup naar de cloud via wifi). Tot slot verzamelde items in Candy Crush en statistieken in Klaverjassen HD: lekker belangrijk.

De enige die ik nu met de hand regelmatig backup is mijn database van KeePass, de rest kan spreekwoordelijk afbranden, dan restore ik het in no-time :). Dus dan ga ik geen heel duur kaartje kopen. Er zit nu een Sandisk van de Action in.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perihelion
Er ontbreekt hier nog een onderbouwing hoezeer een SD kaartje nu wel of niet geschikt is om als adoptable storage te worden gebruikt. Dat is tocht echt de kern van deze topic. Is het onverstandig om een SD-kaartje als adoptable storage te gebruiken, ongeacht hoe belangrijk je je data vindt.
Schaadt het de prestaties van de smartphone niet teveel, zowel in snelheid als in duurzaamheid?

Kortom, wel of niet de adoptable storage functie op je android gebruiken? En wel of niet een high endurance SD kaartje erin stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-03 00:41
Hmmm lastig.
Ik heb zelf een sandisk extreem 64gb u1 kaartje in mijn Sony Xperia XZ Premium
Read 73MB
Write 37mb
Ik heb nog nooit een sneller kaartje getest
Maar wat ik nu heb, lijkt mij prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:43

Wailing_Banshee

You're Next

Perihelion schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:31:
Er ontbreekt hier nog een onderbouwing hoezeer een SD kaartje nu wel of niet geschikt is om als adoptable storage te worden gebruikt. Dat is tocht echt de kern van deze topic. Is het onverstandig om een SD-kaartje als adoptable storage te gebruiken, ongeacht hoe belangrijk je je data vindt.
Schaadt het de prestaties van de smartphone niet teveel, zowel in snelheid als in duurzaamheid?

Kortom, wel of niet de adoptable storage functie op je android gebruiken? En wel of niet een high endurance SD kaartje erin stoppen?
Ik heb recentelijk een tablet voor m'n moeder gekocht. Ook een kaartje erbij. Stak dat ding erin, begon hij over adoptable storage (ik ben zelf met name een W10M gebruiker, dus ik volg het Android nieuws niet echt, en ik heb geen sd kaart in m'n eigen android (6) tablet). Na even nalezen wat dat adoptable storage nou was, heb ik besloten om het niet te doen. De tablet heeft zelf 64Gb intern, zou genoeg moeten zijn voor alle apps die ze wil installeren. Maar het bezwaar wat ik tegen adoptable storage heb: kun je die kaart dan nog wel makkelijk ook even ergens anders in steken? Om bijv. snel een backup te kunnen maken van de foto's die erop staan. Volgens mij is het antwoord: nee. Daarmee wil ik geen adoptable storage, want een kaartje moet gewoon uitwisselbaar blijven.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perihelion
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:00:
[...]
Maar het bezwaar wat ik tegen adoptable storage heb: kun je die kaart dan nog wel makkelijk ook even ergens anders in steken? Om bijv. snel een backup te kunnen maken van de foto's die erop staan. Volgens mij is het antwoord: nee. Daarmee wil ik geen adoptable storage, want een kaartje moet gewoon uitwisselbaar blijven.
Dat is dan ook een bewuste keuze. Als je de SD kaaart wil kunnen verwisselen kies je niet voor adoptable storage. Maar als je veel apps wilt instaleren, en je geen 64GB tot je beschikking hebt, en je het niet erg vindt data op andere manieren uit te wisselen, bijvoorbeeldeen USB cabel naar je computer, dan is adoptable storage wel een optie.

Maar ongeacht of je adoptable storage gaat gebruiken, blijft de vraag, wat voor SD kaart moet je wel of niet aanschaffen voor je smartphone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Wailing_Banshee schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:00:
Maar het bezwaar wat ik tegen adoptable storage heb: kun je die kaart dan nog wel makkelijk ook even ergens anders in steken? Om bijv. snel een backup te kunnen maken van de foto's die erop staan. Volgens mij is het antwoord: nee. Daarmee wil ik geen adoptable storage, want een kaartje moet gewoon uitwisselbaar blijven.
Het antwoord daarop is inderdaad nee. Je kaart is in andere apparaten niet meer leesbaar en ik kan het nog anders zeggen. Op het moment dat je Host apparaat (bijv. tablet) het niet meer doet, kan je de gegevens op de tablet ook niet meer benaderen en zal je deze moeten formatteren, voordat je hem weer kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Perihelion schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:05:
[...]
Maar ongeacht of je adoptable storage gaat gebruiken, blijft de vraag, wat voor SD kaart moet je wel of niet aanschaffen voor je smartphone?
Toen ik een kaartje zocht voor m'n Lumia had ik natuurlijk hetzelfde probleem. Ik heb weet ik hoeveel kaartjes bekeken (reviews, specs, vergelijken, je kent het wel). Ik wilde 256Gb hebben (eigenlijk 2Tb, maar die waren (zijn?) er nog niet, en als ze er al wel waren geweest, onbetaalbaar natuurlijk :p) Ik heb uiteindelijk ook die grafie gevonden die je in je OP hebt staan, en ben toen eens gaan nadenken: wat ga ik er eigenlijk allemaal mee doen? En op basis daarvan (en deels prijs, maar die was niet leidend!) heb ik uiteindelijk een keus gemaakt (deels met behulp van gut feeling...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Wailing_Banshee schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:16:
Ik wilde 256Gb hebben (eigenlijk 2Tb, maar die waren (zijn?) er nog niet, en als ze er al wel waren geweest, onbetaalbaar natuurlijk :p)
256GB is momenteel het grootste formaat, al is er een 400GB kaart aangekondigd: nieuws: SanDisk komt met microsd-kaart van 400GB voor 250 euro en momenteel te bestellen: pricewatch: Sandisk Ultra microSDXC Class 10 UHS-I A1 UHS Class 1 400GB + SD-....

[ Voor 24% gewijzigd door rens-br op 25-09-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perihelion
Maar de levensduur. Hoe zit het daarmee? Is de kritiek van sd kaart nerds terecht? Is adoptable storage des duivels? Of heb ik zo'n high endurance nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Het gaat er vooral om wat je wil bereiken.

Heb je een 8GB toestel, en heb je echt meer ruimte voor apps nodig, dan kies je voor adoptable storage.
Heb je een 16GB toestel, en wil je vooral al je films en foto's kwijt, dan kies je portable storage.

Tja, de levensduur. Dingen gaan kapot. Voor hetzelfde geld is je telefoon morgen dood. Of in het water gekomen. Of in een bootloop. Of ontploft ie aan de lader.

Zorg gewoon voor een goede online backup.

Voor de rest:
Wat is eigenlijk het prijsverschil? Is het uberhaupt interessant om je druk te maken?

pricewatch: Sandisk Ultra microSDHC Class 10 UHS-I A1 UHS Class 1 32GB + SD-a...

Deze is gecertificeerd voor Application Class 1.

pricewatch: Sandisk Extreme

Een UHS-3 kaartje kost je ongeveer hetzelfde.
https://www.sdcard.org/de...ew/application/index.html

Echt snel?
pricewatch: Transcend 32GB SDHC UHS-II U3
Volgens de buren een van de rappere kaartjes.

Ik zou je niet gek laten maken. Misschien dat het met een telefoon die gebruik maakt van UFS echt uitmaakt, en dat je verschil merkt. Maar met een eMMC oplossing zoals in de G5 Plus?

https://www.notebookcheck...hone-Review.213492.0.html
Volgens deze review haalt de G5 Plus net niet de maximale snelheden van een Class 10/UHS-1 kaartje. Meer kopen is dus waarschijnlijk zonde.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

rens-br schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:23:
[...]

256GB is momenteel het grootste formaat, al is er een 400GB kaart aangekondigd:
Daarom ben ik ook maar voor 256 gegaan.

@Perihelion er zijn twee dingen die je moet afvragen. Hoe lang denk je de telefoon (en dus ook het kaartje) te gaan gebruiken en hoe denk je het kaartje te gaan gebruiken. Ik was van plan deze telefoon tot het bittere eind te gaan gebruiken, dus ben voor een groot kaartje gegaan die goed gerecenseerd werd. Als mijn speeltelefoon (een Yotaphone, met Android 6.0.1) een sd kaart slot had gehad, had ik er waarschijnlijk een simpelere en vooral goedkopere kaart in gedaan. Ik gebruik die met name als muziekspeler en speledingetje. Als ik een kaartje zou kopen voor m'n tablet (ook Android 6) zou dat ook een 13-in-het-dozijn kaartje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perihelion
Ok het lijkt me nu helder dat de keuze voor een SD kaartje eigenlijk niet de moeite van het afwegen waard is. Maar ik vraag me toch nog wel af, gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe veel robuuster is zo'n High Endurance kaartje nu eigenlijk?

Pagina: 1