Toon posts:

Optellen van verschillende groepen met bijna gelijke namen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

De volgende situatie is van toepassing:

Ik wil de afzet van verschillende soorten artikelen(groente, verzorging etc.) in kaart brengen. De namen die ik heb opgekregen, zijn als volgt:

Groente broccoli - 900
Groente wortel - 500
Groente boerenkool - 750
Groente sperziebonen - 400

Nu wil in een totaal krijgen van alle woorden die beginnen met groente, oftwel de totale groente afzet.

Ik heb meerdere functies met "Als." geprobeerd.
Het is een bestand van meer dan duizend regels en met de hand een extra cel invoegen is niet te doen.
Het zou mogelijk zijn als er een extra rij wordt ingevoegd met bijvoorbeeld "afdeling" en hier groente wordt ingevuld en dan som. als toepassen, alleen weet ik niet hoe dit mogelijk is om deze extra kolom automatisch ingevuld te krijgen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
Waarin wil je dit doen? SQL?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat je kunt doen is:
SOM.ALS(Jouw bereik; "Groente*";Jouw kolom met cijfers)
Als ik jouw gegevens in een blanko excel sheet plak krijg je dus dit als formule:
=SOM.ALS(A1:B4;"groente*";B1:B4)

Edit: dus een asterix (*) achter groente toevoegen, dan pakt hij alle cellen die beginnen met "groente".

[ Voor 21% gewijzigd door Rutger op 25-09-2017 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RutgervdZ schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:14:
Wat je kunt doen is:
SOM.ALS(Jouw bereik; "Groente*";Jouw kolom met cijfers)
Als ik jouw gegevens in een blanko excel sheet plak krijg je dus dit als formule:
=SOM.ALS(A1:B4;"groente*";B1:B4)

Edit: dus een asterix (*) achter groente toevoegen, dan pakt hij alle cellen die beginnen met "groente".
Ik zit er alleen nog mee dat ik verschillende datums heb. Dus 1-1-2017 tot 24-9-17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:28:
[...]

Ik zit er alleen nog mee dat ik verschillende datums heb. Dus 1-1-2017 tot 24-9-17.
Je zult iets specifieker moeten zijn, als men weet hoe je data eruitziet is het makkelijker kijken of iemand kan helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RutgervdZ schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:32:
[...]

Je zult iets specifieker moeten zijn, als men weet hoe je data eruitziet is het makkelijker kijken of iemand kan helpen!
Voor de duidelijkheid voor iederee. Ik gebruik Excel.
Het liefst zou ik een screenshot maken, maar dit mag helaas niet.

Ik zal aanmoeten tonen wat de huidige seizoensinvloeden zijn op verschillende afdelingen binnen een supermarkt. Ik heb dus een lijst met artikelen.
Hierin staat dus: Groente broccoli. Hiernaast nog een kolom met een afzet per colli en een kolom met datum. De datums zijn van 1-1-2017 tot 24-9-2017.

Het probleem is dat als ik nu som. als doe ik alleen doe dat ik het per artikel doe, terwijl ik het per afdeling moet doen. De asterix werkt wel, maar dan kan ik de datum er niet meer in betrekken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:37:
[...]

Voor de duidelijkheid voor iederee. Ik gebruik Excel.
Het liefst zou ik een screenshot maken, maar dit mag helaas niet.

Ik zal aanmoeten tonen wat de huidige seizoensinvloeden zijn op verschillende afdelingen binnen een supermarkt. Ik heb dus een lijst met artikelen.
Hierin staat dus: Groente broccoli. Hiernaast nog een kolom met een afzet per colli en een kolom met datum. De datums zijn van 1-1-2017 tot 24-9-2017.

Het probleem is dat als ik nu som. als doe ik alleen doe dat ik het per artikel doe, terwijl ik het per afdeling moet doen. De asterix werkt wel, maar dan kan ik de datum er niet meer in betrekken volgens mij.
Wat dan misschien handiger is, dat je alle data selecteert en een draaitabel of draaigrafiek toevoegt.
Ben je bekend met draaitabellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RutgervdZ schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:40:
[...]

Wat dan misschien handiger is, dat je alle data selecteert en een draaitabel of draaigrafiek toevoegt.
Ben je bekend met draaitabellen?
Ja, ik ben wel bekend met draaitabellen. Hetgene wat ik nodig heb komt ook uit de draaitabel, alleen moet de draaitabel alle groente artikelen nog bij elkaar voegen, dus per afdeling. Nu staat er nog steeds afzet per artikel.

Dus :
Artikel datum 1-1 - datum 1-2 - etc. totaal:
Groente brocolli - 900 - 900 1800
Groente wortel - 600 - 700 1300
etc.
Totaal: - 1500 - 1600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:51:
[...]

Ja, ik ben wel bekend met draaitabellen. Hetgene wat ik nodig heb komt ook uit de draaitabel, alleen moet de draaitabel alle groente artikelen nog bij elkaar voegen, dus per afdeling. Nu staat er nog steeds afzet per artikel.

Dus :
Artikel datum 1-1 - datum 1-2 - etc. totaal:
Groente brocolli - 900 - 900 1800
Groente wortel - 600 - 700 1300
etc.
Totaal: - 1500 - 1600
Ah ja precies. Wat je dan eventueel kunt doen (als je niet al te veel afdelingen hebt... *fingers crossed*) is alles handmatig groeperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RutgervdZ schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:53:
[...]

Ah ja precies. Wat je dan eventueel kunt doen (als je niet al te veel afdelingen hebt... *fingers crossed*) is alles handmatig groeperen.
Zijn er helaas te veel. Wel erg bedankt voor je hulp. Misschien dat ik iets met die asterix kan. Was ik zelf niet bekend mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:55:
[...]

Zijn er helaas te veel. Wel erg bedankt voor je hulp. Misschien dat ik iets met die asterix kan. Was ik zelf niet bekend mee!
Alright! Sterkte haha. Maak zelf vaak ook een workaround als het niet lukt op de manier zoals ik wil door een extra kolom toe te voegen met de naam die ik wil, maar dan moet je inderdaad maar net geluk hebben dat Excel je wil helpen met auto-aanvullen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is er misschien een functie aanwezig die alleen het eerste woord apart zet in een andere kolom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:52
Als het eerste woord altijd de categorie is, kun je misschien wel wat met:

A1 = Groente wortelen

Formule B1:
=LEFT(A1,FIND(" ",A1))
Of =LEFT(A1,FIND(" ",A1)-1) om niet de spatie er bij te hebben

Dan pakt hij het meeste linkse gedeelte van de tekst tot de eerste spatie die hij tegen komen
In het Nederlands zal dit zoiets als dit zijn gok ik, maar dat zul je eventueel zelf even moeten uitzoeken
=LINKS(A1;ZOEKEN(" ";A1)) of =LINKS(A1;ZOEKEN(" ";A1)-1) zonder spatie

[ Voor 13% gewijzigd door TheFes op 25-09-2017 14:02 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheFes schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:00:
Als het eerste woord altijd de categorie is, kun je misschien wel wat met:

A1 = Groente wortelen

Formule B1:
=LEFT(A1,FIND(" ",A1))
Of =LEFT(A1,FIND(" ",A1)-1) om niet de spatie er bij te hebben

Dan pakt hij het meeste linkse gedeelte van de tekst tot de eerste spatie die hij tegen komen
In het Nederlands zal dit zoiets als dit zijn gok ik, maar dat zul je eventueel zelf even moeten uitzoeken
=LINKS(A1;ZOEKEN(" ";A1)) of =LINKS(A1;ZOEKEN(" ";A1)-1) zonder spatie
Bedankt voor je reactie! Helaas zijn er soms ook 2 losse woorden die eerste afdeling beschrijven.....
Hiernaast lukt het mij alleen maar om het aantal tekens op te geven en niet na de eerste spatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:52
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:30:
[...]

Bedankt voor je reactie! Helaas zijn er soms ook 2 losse woorden die eerste afdeling beschrijven.....
Hiernaast lukt het mij alleen maar om het aantal tekens op te geven en niet na de eerste spatie.
Daarvoor is dus dat FIND stukje, dat zoekt zelf de eerste spatie op.
Zo te zien moet je VIND.ALLES gebruiken in de Nederlandse Excel

http://www.piuha.fi/excel...e=nederlands-english.html

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger
  • Niet online
Je kunt eventueel ook de LINKS en VIND functies combineren. Bijvoorbeeld:
VIND(********)&"_SPATIE_"&LINKS(****)
Dan krijg je dus het resultaat van je VIND functie, een spatie (Waarbij _SPATIE_ gewoon een spatie is, en niet zo uitgeschreven) en het resultaat van je LINKS functie in de cel van je formule.
Pagina: 1