Vraag over opstelling waterkoeling.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-09 12:27
Mijn vraag

Beste tweakers.

Ik heb een vraag over mijn waterkoeling. Ik ben van plan om mijn huidige setup te gaan veranderen zodat er een rad tussen kan voor enkel mijn Poseidon gtx 1080TI.

Relevante software en hardware die ik gebruik

De rad die voor de videokaart gebruikt gaat worden is de EKWB slim variant

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb zelf even via paint een soort van bouwtekening gemaakt genummerd is
Wijst zich vanzelf. Graag deel ik jullie meningen hierover.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H1wZ4rV.png

Beste antwoord (via marcelmaria op 26-09-2017 12:06)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:47
Dus als ik het goed begreip wil je

Res>pomp>front rad>cpu>mobo>top rad>gpu>res?

Waarom zo verschrikkelijk ingewikkeld....?

Gewoon res>pomp>gpu>cpu/mobo>top rad>front rad>res

Uiteraard kan je cpu/mobo nog veranderen. Maar je gaat een spagetie berg van maken waar je niet blij van gaat worden. En niet er nog een lelijk uit ook.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devillwithin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08 11:36
Heb je op dit moment al een loop waar alles op aangesloten is? zover ik begrijp wil je er alleen een rad bij zetten.
zijn de temperaturen nu te hoog voor je smaak of?
punt is namelijk dat de volgorde van je loop vrij weinig verschil maakt voor de temperatuur aangezien de gehele loop dezelfde "water" temperatuur zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
De water temperatuur wordt inderdaad gelijk in de loop, maar met meer koel oppervlakte zal dat toch lager zijn en minder snel oplopen.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
De bedoeling zoals op de foto te zien is is dat de GPU zijn eigen rad heeft. Dit eerst gekoeld wordt door de bovenste rad dan pas de videokaart in gaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• loki504

Uiteraard kan je cpu/mobo nog veranderen. Maar je gaat een spagetie berg van maken waar je niet blij van gaat worden. En niet er nog een lelijk uit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
loki504 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:57:

Dankje wel:) Ik dacht misschien was mijn opstelling beter omdat de gpu dan zijn eigen rad heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Nee dat verschil is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
loki504 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:15:
Nee dat verschil is verwaarloosbaar.
Dank je wel. Ik zal zodra ik alles binnen heb jou manier van bouwen gaan gebruiken :)

Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-07 10:27
Ik zat in het begin ook onwijs te puzzelen. Echter na het compleet opnieuw opbouwen van mijn custom loop ben ik erachter gekomen dat het totaal niet uitmaakt hoe de loop qua volgorde is. Het water pompt zo snel door de loop heen dat er geen bijzonderheden zijn.

Mijn advies: Ga voor de kortste loop met zo min mogelijk bochten en hoek fittingen. Uiteraard is het ook raadzaam om het zo te plaatsen dat de loop makkelijk leeg gehaald kan worden. Hier had ik in het begin niet over nagedacht, dus bij het opnieuw plaatsen was ik onwijs aan het stoeien omdat ik de lucht fittingen van een radiator niet open kreeg waardoor er vacium aanwezig was en dus niet leeg liep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-07 10:27
marcelmaria schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:06:
[...]

Dankje wel:) Ik dacht misschien was mijn opstelling beter omdat de gpu dan zijn eigen rad heeft
Zo werkt het niet. Het is namelijk niet zo dat de radiator tussen een gpu en cpu ervoor zorgt dat het warme water van de gpu afgekoeld is voordat het weer naar de cpu gaat.

Zie de loop als een geheel. Het warmt uiteindelijk in zijn geheel op en koelt in zijn geheel weer af. De radiatoren zorgen ervoor dat de loop afkoelt in zijn geheel door het water weer af te laten koelen.

Ga dus gewoon altijd voor de makkelijkste build/loop. Dit zorgt er ook vaak voor dat je minder tubing en bochten hebt ;)
Pagina: 1