Waterkoeling of luchtkoeling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ge0force
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06-2025
Ik ga volgende week eindelijk mijn pc upgraden, en wil een 8700k in combinatie met een goed geïsoleerde Fractal Design Define C. Ik ben aan 't twijfelen tussen luchtkoeling (Scythe Mugen 5 PCGH) of waterkoeling (Be Quiet Silent Loop 240). Mijn pc staat in de woonkamer, dus hoe stiller hoe liever.

Ik zie in benchmarks dat waterkoeling tot 10 graden beter koelt dan luchtkoeling. Maar om m'n pc stil te houden moet ik de radiator vooraan monteren ipv bovenaan de case. Gaat dit er niet voor zorgen dat mijn GPU veel warmer wordt dan normaal? Vanwege de geluidsisolatie is de Fractal Design Define C sowieso al wat warmer dan open cases.

Ik vraag me dan ook af of ik het niet beter bij een (beduidend goedkopere) luchtkoeling hou? Ik ben niet van plan om mijn cpu erg zwaar te overklokken.

Beste antwoord (via Ge0force op 25-09-2017 15:01)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:26
Neem beter luchtkoeling, waterkoeling is niet stiller. Voor waterkoeling heb je ventilators én een pomp die moeten draaien. Als je niet echt gaat overklokken, heb je die 10 graden koeler niet nodig. En die radiator voorin gaat er inderdaad voor zorgen dat de videokaart warmere lucht toe krijgt en de ventilators daarvan dan weer harder moeten draaien. Volgens mij is een custom loop de enige manier om je CPU én GPU stil gekoeld te hebben met waterkoeling (beide dus watergekoeld).

Sowieso zal de thermische bottleneck bij de CPU toch bij de TIM liggen (prut tussen de CPU zelf en de heat spreader) en minder bij de koeler, tenzij Intel plots eindelijk kwalitatief spul gebruikt. De beste koeler kan weinig uitrichten als er geen warmte naar afgevoerd wordt. Wil je daar wat aan doen, moet je de CPU delidden, maar dat is niet voor de zwakkeren van hart, en uiteindelijk zal de CPU aan standaard instellingen (en iets daarboven) wel werken met de standaard TIM.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:26
Neem beter luchtkoeling, waterkoeling is niet stiller. Voor waterkoeling heb je ventilators én een pomp die moeten draaien. Als je niet echt gaat overklokken, heb je die 10 graden koeler niet nodig. En die radiator voorin gaat er inderdaad voor zorgen dat de videokaart warmere lucht toe krijgt en de ventilators daarvan dan weer harder moeten draaien. Volgens mij is een custom loop de enige manier om je CPU én GPU stil gekoeld te hebben met waterkoeling (beide dus watergekoeld).

Sowieso zal de thermische bottleneck bij de CPU toch bij de TIM liggen (prut tussen de CPU zelf en de heat spreader) en minder bij de koeler, tenzij Intel plots eindelijk kwalitatief spul gebruikt. De beste koeler kan weinig uitrichten als er geen warmte naar afgevoerd wordt. Wil je daar wat aan doen, moet je de CPU delidden, maar dat is niet voor de zwakkeren van hart, en uiteindelijk zal de CPU aan standaard instellingen (en iets daarboven) wel werken met de standaard TIM.

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
Persoonlijk: luchtkoeling. Goedkoper, minder gedoe, minstens zo stil als je het goed doet.

De grap is dat je met waterkoeling net zo goed radiatoroppervlak en ventilatoren nodig hebt als met luchtkoeling, je voert de warmte alleen op een andere plek af. Waar je weer een pomp voor nodig hebt, die je soms ook weer kan horen.

Als je investeert in een aardige luchtkoeler (niet het 15,- segment, maar gewoon een fatsoenlijke van 30-50,-) en wat stille ventilatoren, kan je een systeem echt fluisterstil krijgen. Ik heb hier zelf een bequiet! Dark Rock TF en 2 bequiet! Silent Wings-ventilatoren in een Corsair 400C, dus zonder geluidsisolatie, en ik heb die kast op m'n bureau naast me staan. Ik hoor 'm alleen als ik echt moderne games speel, en dat is alleen als m'n videokaart z'n ventilatoren boven de 50% gooit (Fury met enorm koelblok en 3 fans, dus zelden). Omdat mijn ventilatoren gewoon altijd zachtjes draaien, met fan profile gericht op stilte (max 700-800 rpm, meestal rond de 300-350 rpm), zijn die eigenlijk gewoon geruisloos. En dan is alles gewoon koel - heb een i5 6600K, met lichte overclock, idle nu 22-26 graden, bij gamen rond de 50 graden. Die waarden kan je makkelijk ook halen met waterkoeling*, maar dan heb je nog steeds diezelfde fans draaien, op vergelijkbare snelheden.

Waterkoeling is leuk als je het als hobby gaat doen, maar voor het geluid hoef je het eigenlijk niet meer te doen. Je moet alleen niet een oplossing van 100 euro vergelijken met een oplossing van 25 euro: dan zijn de resultaten nooit hetzelfde. Je kan ook altijd eerst even kijken of de fans die bij je behuizing worden geleverd stil genoeg zijn, dan ben je met een degelijke luchtkoeler al een heel eind. Ik vond 1 van de standaard Corsair-fans niet stil genoeg, dus die heb ik vervangen door een stiller exemplaar, toen ik er toch nog eentje ging toevoegen. Totaal heb ik dus ook zo'n 100,- aan koeling uitgegeven. Voor dat geld had ik ook een AiO-waterkoeler gehad. Ik denk zelf dat dit stiller is en ik weet zeker dat ik geen gedoe krijg met lekkage, defecte pompen etc. Een uitgebreide waterkoeling, zelfbouw, had wel zeker zo stil kunnen wezen, maar had ook weer een veelvoud van die 100 euro gekost. Tsja.

tl;dr: fatsoenlijke luchtkoeler en 3 stille case fans is makkelijk net zo stil als waterkoeling te krijgen, of zelfs stiller.

*in die kast iets hoger, want minder natuurlijke airflow dan ik heb, maar moet nog steeds prima te doen zijn. Helemaal omdat eventueel extra geluid weer beter wordt gedempt - beetje stuivertje wisselen.

• Ge0force
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06-2025
Ik ga jullie advies volgen en het bij een deftige luchtkoeling houden. Hartelijk dank voor jullie snelle reactie!