Trap schilderen acrylverf over alkyd grondlaag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
We zijn bezig met de trap aan het schilderen, op advies van kenissen heb ik krasvaste alkydverf gekocht.
Echter lees ik nu net dat alkydverf vergeeld zonder zonlicht en laat ik dat nu net niet willen ;) Dus nu wil toch overstappen op acrylverf.

Ik heb alleen al de zoldertrap in de grondverf gezet welke op alkyd basis is. Kan ik nu gewoon een goede kwaliteit krasvaste acrylverf kopen en deze hieroverheen schilderen? (Met goed schoonmaken en opschuren natuurlijk)

Ik lees wisselende adviezen op internet. Over het algemeen wordt gezegd dat acryl wel over alkyd kan (maar andersom niet) maar ik lees ook soms dat de grondlaag dan eerst een maand moet drogen andere meningen zijn weer dat met twee dagen wachten de acryl laag er wel overheen kan.

Wat is wijsheid? Mensen met ervaringen?

Beste antwoord (via AnnaAnjo op 25-09-2017 20:56)

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Acryl kan over Aklyd mits de laatste goed is gedroogd (1 week ongeveer, geen maanden).

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik weet niet beter dat watergedragen verf gewoon over verf op alkydbasis kan. Anderom kan niet.

In en om het huis heb ik nog niet beide soorten verf snel achterelkaar toegepast.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Acryl kan over Aklyd mits de laatste goed is gedroogd (1 week ongeveer, geen maanden).

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Aangezien ik blijkbaar toch alkydverf heb gekocht met "geringe donkervergeling" en deze eigenlijk heel erg duur was gaan we deze er toch maar gewoon op smeren.

Mocht het met een jaar of wat alsnog heel erg vergelen dan weet ik in iedergeval dat het gewoon met een acryl verf over geschilderd kan worden :)