Ik had hier ook altijd veel moeite mee, vooral met vrouwelijke managers (daar wil ik ook liever niet meer onder werken). Die lijken nog erger te zijn dan mannelijke managers. Ik kan met iedereen opschieten (privé met vrouwen stukken beter:) maar dat streberige / controle freaks / weinig ruimte geven went nooit. Mannen zijn over het algemeen relaxter. Ik wilde altijd het beste voor het bedrijf en voor het beste resultaat door hard te werken. Daar ben ik maar van afgestapt, omdat het niets oplevert.
Probeer vooral duidelijk de verwachtingen en de doelen te bespreken en vooral ook vast te leggen!! In de vorm van een afspraak op de mail / dossier, dan kan je daar altijd op terugvallen (mondeling (= niets) kunnen ze terugkrabbelen en als die persoon weg is heb je niets meer). Leg vooral de lat niet te hoog voor jezelf in doelstellingen, dan overtref je het altijd en heb je zo een promotie in je zak.
Je hebt ook veel types lopen zonder inhoud en toegevoegde waarde. Vaak te herkennen aan cursusjes waar iedereen een t*ring hekel aan heeft. Alle verplichte trainingen netjes volgen en alle dingen die je manager vraagt bedrijfstechnisch (bijvoorbeeld reflectieverslagen / plannen etc.), braafzaam en bovenverwachting doen. In het begin dacht ik, wat een onzin allemaal maar als je het niet goed doet, beginnen ze gelijk te zeuren.
Managers hebben veel praatjes, soms praten ze mee terwijl het totaal niet klopt of ze hebben er vaak geen verstand van (vragen zoals wat denk jij ervan of hoe zou je het zelf oplossen). Daarom in deze tijd altijd alles schriftelijk vastleggen. Je merkt snel genoeg of ze inhoudelijk er ook verstand van hebben. Als dat niet zo blijkt te zijn, heb je bingo (komt veel voor bij de overheid maar ook in het bedrijfsleven). Dan kan je gewoon een goed eigen plan maken, wat je zelf leuk vindt! Vooral goed blijven focussen op het proces rondom je collega's (aardig gevonden worden) en de roddels / politiek (bedrijfswijzigingen en positiewisselingen / openingen) goed volgen en op anticiperen. Het werk an sich maakt de meeste mensen geen bal uit (dit komt voor bij zowel overheden en bedrijfsleven), tenzij je echt iets baanbrekends ontdekt maar dat ben ik nog nooit tegengekomen. Als je maar vriendjes hebt op de goede positie en niet al te slecht bent in je werk.
Deze strategie werkt voor mij voortreffelijk met weinig inspanning, vindt iedereen mij keihard werken (op halve kracht) en gaat het carrière technisch zeer rap.
Gebaseerd op ervaringen bij gemeente's, overheden, semi-overheden, multinationals en banken. Overal hetzelfde liedje. Totaal niet te vergeleken met kleine bedrijven. Je vraagt je soms echt af of ze geld kunnen verdienen. Door de schaalomvang, kan je blijkbaar een hoop extra overhead, taakjes creëren tegen meer opbrengsten (kleine ondernemers werken hard maar verdienen veel minder).
[
Voor 16% gewijzigd door
wm1234 op 25-09-2017 22:16
]