Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou graag CO₂ emissiecertificaten kopen.
Deze schijnen verhandeld te worden op EU-ETS.
Ik kan echter geen broker/handelaar vinden die toegang biedt tot deze markt.
Weet iemand of particulieren ook kunnen handelen in deze certificaten?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:54
Je hebt als particulier een CO2 overschot dat je moet afdekken? Of je zoekt een fabriek die jouw particuliere niet-uitgestootte CO2 ter compensatie wel wil? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nee ik wil de certificaten kopen.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmer.Klaasen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-05 22:33
Ja, volgens dit bericht kan dat: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171020_03144037

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmer.Klaasen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-05 22:33
En via deze site kan het sinds vandaag ook: https://www.carbonkiller.org/nl/koop-co2.
Voor de eerste heb je een creditcard nodig en er zit een prijsverschil in de sites (carbonkiller is duurder). Het berekenen van je CO2 uitstoot als je stadsverwarming of een warmtepomp hebt gaat beter via carbonkiller dan rechtstreeks via carbon+alt+del.
Uiteindelijk gaat het intrekken van het Co2 certificaat via hetzelfde bedrijf (carbon+alt+del/Vertis) en komt dit terecht op het zelfde EU-certificaat.

[ Voor 48% gewijzigd door Elmer.Klaasen op 21-02-2018 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
Krijg je het certificaat in handen (te gebruiken voor eigen emissierechten als je een bedrijf hebt, of terug te verkopen)? Of krijg je alleen maar de belofte dat zij het certificaat hebben aangekocht voor vernietiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:34
Elmer.Klaasen schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 07:59:
En via deze site kan het sinds vandaag ook: https://www.carbonkiller.org/nl/koop-co2.
Voor de eerste heb je een creditcard nodig en er zit een prijsverschil in de sites (carbonkiller is duurder). Het berekenen van je CO2 uitstoot als je stadsverwarming of een warmtepomp hebt gaat beter via carbonkiller dan rechtstreeks via carbon+alt+del.
Uiteindelijk gaat het intrekken van het Co2 certificaat via hetzelfde bedrijf (carbon+alt+del/Vertis) en komt dit terecht op het zelfde EU-certificaat.
Hier wat achtergrond informatie:
https://nos.nl/artikel/22...en-voor-vernietiging.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als het voor de handel is, je kan bij brokers als Lynx/IB en Saxo handelen in CO2 certificaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gubnet
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-09-2022
Handelen in carbonrights is vrij eenvoudig via een ETF. Ik handel zelf bij de Giro in ETFS CARBON via de London Stock Exchange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-05 20:57
Gubnet schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:58:
Handelen in carbonrights is vrij eenvoudig via een ETF. Ik handel zelf bij de Giro in ETFS CARBON via de London Stock Exchange.
Waarom heb je gekozen voor deze ETF? De tendens is dat de prijzen voor deze emissiecertificaten gaat stijgen binnen nu en een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Belecthor schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:00:
Waarom heb je gekozen voor deze ETF? De tendens is dat de prijzen voor deze emissiecertificaten gaat stijgen binnen nu en een paar jaar.
Dat is dan toch een goed argument om die of een soortgelijke ETF te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-05 20:57
ACM schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:37:
[...]

Dat is dan toch een goed argument om die of een soortgelijke ETF te nemen?
Oh ja, absoluut. Het was ook een losse opmerking, maar ik begrijp je verwarring als ik m’n comment teruglees

• Gubnet
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-09-2022
Geen specifieke voorkeur. Ik handel bij de Giro en daar was alleen deze ETF beschikbaar. Eigenlijk had ik liever een ETF van de Amsterdamse beurs gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1179462

Juup schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:00:
Ik zou graag CO₂ emissiecertificaten kopen.
Deze schijnen verhandeld te worden op EU-ETS.
Ik kan echter geen broker/handelaar vinden die toegang biedt tot deze markt.
Weet iemand of particulieren ook kunnen handelen in deze certificaten?
@Juup @Gubnet Zijn jullie hier nog steeds mee bezig? Ik heb wat rondgezocht, maar vind nergens echt een goede manier om als particulier in certificaten te handelen....Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Wat bedoel je met 'een goede manier'? Saxo heeft bv een CFD van 25 ton, dat is toch wel te doen voor de doorsnee particulier lijkt me. De alternatieve route is met een ETF, dat kan ook zo'n beetje bij elke broker wel.

[ Voor 23% gewijzigd door Dreamvoid op 08-02-2019 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dreamvoid schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 18:27:
Wat bedoel je met 'een goede manier'? Saxo heeft bv een CFD van 25 ton, dat is toch wel te doen voor de doorsnee particulier lijkt me. De alternatieve route is met een ETF, dat kan ook zo'n beetje bij elke broker wel.
Tnx! Je hebt gelijk, met 'een goede manier' bedoelde ik vooral een voor particulieren toegankelijke manier. Heb je zelf ervaring met die CO2 Emissions CFD bij Saxo? Ik ben het met je eens dat 25 ton min trade size te doen is. Ik ga er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meteen nog een vraag: weet iemand of er een fysieke ETF voor emissierechten is? De ETFs die ik tegenkwam waren allemaal synthetisch. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Anoniem: 1179462 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:11:
Meteen nog een vraag: weet iemand of er een fysieke ETF voor emissierechten is? De ETFs die ik tegenkwam waren allemaal synthetisch. Tnx!
Vraag me af of die bestaan. Een ETF uitgever kan niet zo makkelijk aan die certificaten komen als de commodities trading afdeling van Shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Werken die ETFs niet gewoon allemaal met EUA futures? Dat is de manier waarop iedereen ze handelt, ook de professionals. Een voorraad daadwerkelijk geleverde certificaten in de EU ETS Registry is nogal een administratieve rompslomp, dat doe je in de regel pas als je ze daadwerkelijk moet opleveren.

Overigens, de bekendste carbon ETF (CARB van ETF Securities) wordt door Shell Trading uitgevoerd :)

Ik heb prive de EUA CFD van Saxo niet gehandeld, wel hun Brent, WTI en TTF CFD's, en professioneel de EUA futures op ICE (maar goed dat is niet iets voor de particulier). Bij Saxo heb je iets wijdere bid/offers dan de onderliggende futures, maar verder werkt het gewoon zoals je zou verwachten.

Weet waaraan je begint, de volatiliteit van carbon is niet voor de poes.

[ Voor 29% gewijzigd door Dreamvoid op 11-02-2019 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe denken jullie over de invloed van de Brexit op deze ETF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dit artikel zet de stand van zaken rondom Brexit enigszins in kaart:

https://www.reuters.com/a...fter-brexit-idUSKCN1NK1MX

Alleen weten we nu nog steeds niet wat en hoe Brexit eruit ziet (deal, no deal, no brexit), dus de prijs kan nog altijd alle kanten op.

Wat betreft de ETS zelf (als je bedoelt of een ETF in Jersey nog in EUA futures mag handelen), ik ben geen jurist dus daar kan ik je niks over vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:54
Maar hoe werkt de handel in CO2 certificaten voor een particulier nu eigenlijk? Heb je door het kopen van de genoemde ETF een effect op de marktprijs van CO2 (het zijn minimaal) of is het puur een "inzetten op stijging"?

Het lijkt mij wel wat om voor mijn zakelijke vliegreizen een "aflaat" te kopen. Echter zou ik wel de voorkeur hebben ze zelf in bezit te houden i.p.v. vernietigen (via bijvoorbeeld carbonkiller). Voor mezelf zou ik het dan zien als een groene belegging om een markt "te stimuleren" en afhankelijk hoe de toekomst zich ontwikkelt zou ik kunnen besluiten wat ik er mee doe.

Werkt dit zo? (

Bij deGiro zou dat zijn "ETFS CARBON" in € of GBP. Helaas dus niet in kernselectie en connectiviteit fee ivm London Stock exchange, echt efficient is het dus niet met kleine bedragen. Hoe kom ik tot een beslissing of ik in euro's of ponden wil kopen? Zojuist maar eens 1tje gekocht in €, €4,22 kosten op een aanschaf van €19,74 :+

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 11-07-2019 14:19 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Via een ETF haal je idd (via een omweg) CO2 certificaten van de markt - immers, een ETF moet altijd een voorraad EUA's aanhouden, die dus niet gebruikt kunnen worden voor een CO2 uitstoter. Maar zodra je je geld er weer uit trekt, geef je die certificaten feitelijk weer terug aan de markt dus het effect is wat dat betreft tijdelijk - je helpt (een heel heel klein beetje) mee om de prijzen tijdelijk iets hoger te krikken.

Een vernietiger als Carbonkiller trekt ze definitief uit het systeem.

Die ETF's zijn inderdaad niet super goedkoop qua transactiekosten, dus voor kleine hoeveelheden zou ik er persoonlijk niet aan beginnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 11-07-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Dreamvoid schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:47:
Maar zodra je je geld er weer uit trekt, geef je die certificaten feitelijk weer terug aan de markt dus het effect is wat dat betreft tijdelijk
Maar dat wel of niet doen is een keuze.
Een vernietiger als Carbonkiller trekt ze definitief uit het systeem.

Die ETF's zijn inderdaad niet super goedkoop qua transactiekosten, dus voor kleine hoeveelheden zou ik er persoonlijk niet aan beginnen.
Aan de andere kant zie ik dat je bij Carbonkiller je nu €27/T betaalt, dat is alsnog duurder dan de ETF inclusief transactiekosten (bij aankoop per stuk).

Als ik dit zou doen zou ik ook eerder denken aan een jaarlijkse aankoop van 10-20T als offset voor mijn eigen footprint. Dat vind ik dan ook het charmante aan het "niet vernietigen"; stel dat ik er in de toekomst achter kom dat ik een beter doel heb om Co2 te reduceren dan zou ik kunnen kiezen voor verkoop (helemaal in lijn met de filosofie van de EU-ETS :9 ). Of, stel dat het Co2 probleem in de toekomst technologisch op te lossen blijkt zou ik kunnen kiezen zonder gewetenswroeging te verkopen (voor ordinair financieel gewin).

Als dat niet aan de orde is kan ik ze gewoon aanhouden en t.z.t bijvoorbeeld overdragen aan mijn nageslacht (dan is het hun verantwoording er verantwoord mee om te gaan).

Ik denk er nog even over na. Het minimale wat ik wil doen is eigenlijk een offset voor de 2-5x per jaar dat ik voor mijn werk retour Madrid vlieg (die gaan me een beetje aan het hart).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
27 euro is een koopje, de live prijs is nu €28.38 :)

De marktprijs van die ETF is niet 1 op 1 de prijs van 1 ton aan CO2 certificaten, zo werkt een ETF niet. Het is de prijs van jouw aandeel in een grote portfolio aan EUA swaps.
The price of CARB is based on a total return methodology, which means that the price comprises three components: (i) returns from exposure to ICE ECX CFI EUA futures contracts; (ii) returns from the roll yield (described below); and (iii) a collateral yield.
Hier de details: https://www.wisdomtree.eu...B4-4ABC-BC32-CF14D177ADEB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Dreamvoid schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:52:
De marktprijs van die ETF is niet 1 op 1 de prijs van 1 ton aan CO2 certificaten, zo werkt een ETF niet. Het is de prijs van jouw aandeel in een grote portfolio aan EUA swaps.
Ok de prijs is niet 1:1, maar begrijp ik het nu goed dat het effect dat wel is? Dus 1 stuk van de ETF vertegenwoordigd 1 certificaat dus 1T CO2 (op langere termijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Nee nee zo werkt t niet. Die ETF zo gestructureerd dat het t procentuele rendement zo dicht mogelijk bij EUA's ligt, oftewel als CO2 10% omhoog gaat, moet de ETF ook 10% omhoog gaan. Je koopt voor die ~20 euro per stuk in die ETF dus iets minder dan 1 ton CO2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:24

CIM

Let erop dat dit product veel kosten met zich meebrengt zoals lopende kosten en een behoorlijke bid/ask spread. Verder, er is nagenoeg geen liquiditeit op de ETF waardoor je al snel teveel betaalt. Ik zie dagelijks trades voorbij vliegen die gewoon 2-5% te duur zijn verhandeld. Je moet op deze ETF nooit meer bieden dan de Bid bij long orders. Bij verkoop loop je weer tegen dezelfde spread aan.

Als je kijkt naar de middenprijs van deze ETF dan volgt deze vrijwel uitsluitend de dec2019 EUA. EUA's futures over cal2020 en verder zijn niet echt in de prijs van de ETF verwerkt. Dit biedt mogelijkheden voor de slimme handelaar; hiervoor moet je wel real-time toegang hebben tot ICE-ENDEX en dat is enkel voor professionele partijen beschikbaar.

Nog een punt: als je gelooft in een fundamentele stijgende prijs van de EUA heb je impliciet ook een onbuigzaam vertrouwen in een rechte rug van de Europese commissie. Het is en blijft een politiek instrument. Het is aan eenieder om hier een oordeel over te vellen.

En voordat je deze ETF koopt: doe eerst wat research. Lees het hele EUA handboek eens door. Leer wat TNAC betekent. Zoek uit hoe de markt reserve werkt. Weet welke partijen EUA's moeten kopen en welke ze deels krijgen toegewezen. Bepaal het effect van een stijgende EUA prijs op de groothandelsprijs en marges van electriciteit (CDS en CSS). Allemaal zaken waar je weinig over zult vinden op internet.

Ik zie dit instrument niet als belegging maar als speculatief instrument. Of je hebt nog een kolencentrale in je portefeuille als hedge....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
@CIM
Bedankt voor je bericht, ik wil me inderdaad gaan inlezen.

Echter zou het voor mij slechts secundair om speculatie gaan. Primair zou zijn het idee dat ik indirect Co2 certifaten in beheer neem en op die manier uit de markt haal.

Het idee zou dus zijn dat de prijs van de certifocaten daardoor zal stijgen (onmeetbaar uiteraard).

Mijn vraag is dus vooral of dat in principe zo werkt en dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
assje schreef op zondag 14 juli 2019 @ 07:39:
@CIM
Bedankt voor je bericht, ik wil me inderdaad gaan inlezen.

Echter zou het voor mij slechts secundair om speculatie gaan. Primair zou zijn het idee dat ik indirect Co2 certifaten in beheer neem en op die manier uit de markt haal.

Het idee zou dus zijn dat de prijs van de certifocaten daardoor zal stijgen (onmeetbaar uiteraard).

Mijn vraag is dus vooral of dat in principe zo werkt en dat is me nog niet helemaal duidelijk.
De CO2 certificaten zijn uiteindelijk een politiek instrument. Als je het op kleine schaal koopt dan zal de impact wegens de kleine schaal beperkt zijn. Als mensen dit op grote schaal zullen kopen met het idee CO2 te vernietigen, dan is de vraag hoe de politiek hier vervolgens mee om gaat. Voor hetzelfde geld worden er dan gewoon extra certificaten aangemaakt.
Als je je geld wilt inzetten voor verduurzaming, dan zijn er denk ik effectievere manieren te bedenken.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
gast schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:05:
Als je je geld wilt inzetten voor verduurzaming, dan zijn er denk ik effectievere manieren te bedenken.
Maar dat is dan natuurlijk de vraag, welke manieren zijn dat?

Uiteindelijk denk ik dat als "end game" er maar één juiste prijs voor Co2 is en dat zijn de kosten per ton om af te vangen middels DaC + storage. Deze kosten liggen volgens mij nog in de richting vanp €500-€1.000/T

Echter, aangezien we nu nog volop Co2 uitstoten is er veel goedkoper winst te behalen door uitstoot terug te dringen of een bos aan te planten. Wat de juiste prijs van een ton Co2 in dat opzicht is zal discutabel zijn.

Dan is er de EU-ETS die idealiter bereikt dat investeringen zo zinvol mogelijk plaatsvinden, of dat nou reductie van uitstoot is of het aanplanten van een bos. Dan is het probleem dat de regeling sowieso niet perfect is maar dat het inderdaad ook een politiek instrument is. Ik vind het zodoende lastig in te schatten wat het potentieel effect is. Als ik het goed begrijp kunnen we in ieder geval stellen dat het kopen van de ETS-EFT min of meer hetzelfde effect heeft als aankoop via bijvoorbeeld carbonkiller (zolang hij onttrokken blijft dan).

Wat zijn dan de alternatieven? Ik ben al gestopt met vlees eten, heb een elektrische auto, zonnepanelen en ben goed onderweg met isoleren en gestopt met motor rijden en verkocht. Echter is het doel ook niet om als kluizenaar te leven en wil ik op een zo verantwoord mogelijke manier bepaalde dingen toch kunnen doen.

Als ik dan even uitga van ongeveer een gemiddelde Nederlander met 10T Co2/jaar. Met de huidige ETS prijs zou je dan voor €280,-/jaar je uitstoot kunnen opheffen. Nu gaat die vlieger natuurlijk niet op, zeker niet op de lange termijn als er geen uitstoot meer terug te dringen zou zijn. Maar stel dat we uitgaan van €500/T voor DaC+storage dan kan ik mijn volledige uitstoot compenseren voor €5.000/jaar, €416/maand, heel veel geld maar nog niet onmogelijk.

De vraag is dus vooral; wat werkt. Ik zou bijvoorbeeld best croud funding in een DaC & storage project willen doen als dat zou werken. Stel dat ik geld inleg voor een initiatief om een bos aan te planten, dit levert dan toch (onder de juiste voorwaarden) ook weer een ETS certificaat op die verhandeld kan worden? Doe ik dan theoretisch indirect niet exact hetzelfde?

Ik weet nog niet welke prijs ik daadwerkelijk over zou hebben, idealiter zou ik alleen een eerlijke prijs weten. Stel dat ik met het vliegtuig op vakantie wil en dit 2T uitstoot oplevert zou ik mezelf best willen verplichten hier iets tegenover te zetten. Ergens in investeren (met hoog risico, als verloren zien) voelt dan toch nog wel beter dan een vrijwillige Co2 tax, zeker als het resultaat onzeker is.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 14-07-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

assje schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:40:
[...]
Als dat niet aan de orde is kan ik ze gewoon aanhouden en t.z.t bijvoorbeeld overdragen aan mijn nageslacht (dan is het hun verantwoording er verantwoord mee om te gaan).

Ik denk er nog even over na. Het minimale wat ik wil doen is eigenlijk een offset voor de 2-5x per jaar dat ik voor mijn werk retour Madrid vlieg (die gaan me een beetje aan het hart).
Heb je een reisbureau dat de tickets voor je regelt of moet je het zelf doen en dan declareren? Bij de meeste vliegtuigmaatschappijen kun je tegenwoordig een aflaat kopen in de vorm van bomenprojecten ed, misschien is dat niet wat?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVermeers
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-09-2020
Hi allen, wie weet waar ik als particulier mijn gerealiseerde co2 besparing kan verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

CVermeers schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:16:
Hi allen, wie weet waar ik als particulier mijn gerealiseerde co2 besparing kan verkopen?
Nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:24

CIM

De handel in CARB (JE00B3CG6315) is sinds 18 mei 2020 opgeschort. Heeft iemand nog mogelijkheden om buiten ICE-ENDEX te handelen in EU-ETS posities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Pickles
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-07-2021
CIM schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:08:
De handel in CARB (JE00B3CG6315) is sinds 18 mei 2020 opgeschort. Heeft iemand nog mogelijkheden om buiten ICE-ENDEX te handelen in EU-ETS posities?
Hier ben ik ook beniewd naar.. Ik ben onbekend met kopen/verhandelen... maar bekend met CO2 markt.. en ik zou er als investering wat mee willen doen.

• mbspanjer
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-02-2022
*knip* spam

[ Voor 96% gewijzigd door F_J_K op 10-02-2022 17:17 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Met zo'n drempel kan je denk ik beter gewoon een account aanmaken bij de Nederlandse Emissie Authoriteit en daar je EUA's parkeren :)
Feedback op moderatie mag via andere kanalen: wij hebben écht vastgesteld dat het spam / ongewenste reclame is.

[ Voor 82% gewijzigd door Ardana op 10-02-2022 18:35 ]

Pagina: 1