Beste tweakers,
Ik volg al een tijdje verschillende topics op deze prachtige site en nu toch maar eens zelf de stap gezet.
Ik wil zelf een router / firewall gaan maken in zelfbouw en had graag jullie menig over onderstaande samenstelling. Temeer omdat het zelfs mijn eerste zelfbouw- project 'tout court' is.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn bedoeling is om zelf een router / firewall te gaan maken. Als systeem heb ik mijn idee op Sophos gezet (opensense en pfsense stonden ook eerst op de lijst).
Wat mag het systeem gaan kosten?
300 à 450€
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen, alles moet nog worden aangekocht
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op mijn voorlopig lijstje heb ik volgende zaken gezet:
- een case
- moederbord met minstens 3 netwerkaansluitingen (WAN, LAN & DMZ aansluiting)
- intel pentium processor
- artic freezer processorkoeling
- 8GB RAM
- Xilence voeding
- Kingston SSD 120 GB
Aangezien het mijn allereerste zelfbouw project is zou het zomaar eens kunnen dat ik iets over het hoofd zie
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet bepaald merkgebonden, ik zoek vooral kwalitatief materiaal. Merk speelt daarbij geen rol
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau is van ondergeschikt belang, materiaal zou in een patchkast komen.
Aangezien de firewall 24/24 en 7/7 zal draaien is een energiezuinige opstelling mooi meegenomen
Ga je overklokken?
Neen. Ik mik erop om een toestel in mekaar te krijgen die makkelijk aankan wat ik wil gaan doen.
Het moet de standaardfuncties van een firewall kunnen uitvoeren (dhcp, poorten doorsturen, interne DNS, packet inspection,...) maar daarnaast ook logs kunnen bijhouden en evt proxy server draaien.
Wat verwacht je van ons?
Aangezien het mijn eerste zelfbouw project is had ik graag geweten of mijn materiaal lijstje wel compleet is en of de geselecteerde materialen wel de juiste keuze zijn voor wat ik er wil mee gaan doen.
Alle info mbt aanpak of zelfs het firewall pakket op zich zijn zeer welkom.
Ik las reeds soortgelijke topic op het forum maar kan alle info goed gebruiken.
Alvast bedankt!
Hierbij mijn lijstje:
Ik volg al een tijdje verschillende topics op deze prachtige site en nu toch maar eens zelf de stap gezet.
Ik wil zelf een router / firewall gaan maken in zelfbouw en had graag jullie menig over onderstaande samenstelling. Temeer omdat het zelfs mijn eerste zelfbouw- project 'tout court' is.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn bedoeling is om zelf een router / firewall te gaan maken. Als systeem heb ik mijn idee op Sophos gezet (opensense en pfsense stonden ook eerst op de lijst).
Wat mag het systeem gaan kosten?
300 à 450€
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen, alles moet nog worden aangekocht
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op mijn voorlopig lijstje heb ik volgende zaken gezet:
- een case
- moederbord met minstens 3 netwerkaansluitingen (WAN, LAN & DMZ aansluiting)
- intel pentium processor
- artic freezer processorkoeling
- 8GB RAM
- Xilence voeding
- Kingston SSD 120 GB
Aangezien het mijn allereerste zelfbouw project is zou het zomaar eens kunnen dat ik iets over het hoofd zie
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet bepaald merkgebonden, ik zoek vooral kwalitatief materiaal. Merk speelt daarbij geen rol
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau is van ondergeschikt belang, materiaal zou in een patchkast komen.
Aangezien de firewall 24/24 en 7/7 zal draaien is een energiezuinige opstelling mooi meegenomen
Ga je overklokken?
Neen. Ik mik erop om een toestel in mekaar te krijgen die makkelijk aankan wat ik wil gaan doen.
Het moet de standaardfuncties van een firewall kunnen uitvoeren (dhcp, poorten doorsturen, interne DNS, packet inspection,...) maar daarnaast ook logs kunnen bijhouden en evt proxy server draaien.
Wat verwacht je van ons?
Aangezien het mijn eerste zelfbouw project is had ik graag geweten of mijn materiaal lijstje wel compleet is en of de geselecteerde materialen wel de juiste keuze zijn voor wat ik er wil mee gaan doen.
Alle info mbt aanpak of zelfs het firewall pakket op zich zijn zeer welkom.
Ik las reeds soortgelijke topic op het forum maar kan alle info goed gebruiken.
Alvast bedankt!
Hierbij mijn lijstje:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium G4560 Boxed | € 59,29 | € 59,29 |
| 1 | Supermicro X11SSH-F | € 215,75 | € 215,75 |
| 1 | Inter-Tech IT-607 | € 27,50 | € 27,50 |
| 1 | Arctic Freezer i32 | € 25,95 | € 25,95 |
| 1 | HP 516423-B21 | € 26,62 | € 26,62 |
| 1 | Xilence SPS-XP500.(12)R3 | € 31,- | € 31,- |
| 1 | Kingston SSDNow UV400 120GB | € 58,95 | € 58,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 445,06 | |