Eerst Tweakers, dan shoppen. Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Computer of console voor jonge kinderen

Pagina: 1
Acties:

• Goldia
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-11 21:59
Hoi allemaal,

Misschien niet het goede forum, maar ik wist anders niet waar ik dit moest vragen.

Ik heb twee jongens, 4 en 7 jaar. Tot op heden nog geen computer of console in huis. Voor de boys heb ik nu een iPad2 (mijn oude van inmiddels 6 jaar oud), daar zijn ze helemaal gek mee. Als ze daar achter zitten, heb je gemakkelijk een uur of langer niet in de gaten dat ze er nog zijn ;)

Maar nu vroeg ik mij af wat jullie aanraden om te kopen voor de jongen die 8 wordt volgend jaar. Een console met controller om (alleen maar) mee te gamen? Of toch een pc met muis en toetsenbord waar je iets meer mee kan, maar toch wel wat moeilijker is. En in beide gevallen, wat voor type dan?

Wat zijn jullie ervaringen met kinderen en computers? Hebben jullie goede tips misschien?

Groet!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een computer, zonder twijfels. Op school leren ze ook het een en ander met computers, dat wil je ze thuis toch niet onthouden neem ik aan. De spellen die ze mogelijk willen spelen kun je eerst langs de leeftijdseis leggen, scheelt je een boel discussie. Verder zorgen dat er een Office installatie op zit zodat ze ook een spreekbeurt kunnen voorbereiden met PowerPoint, een verslagje kunnen tikken met Word en dergelijke.

Hoe je het inkleed in je opvoeding is aan jou. Sommige ouders werken met tijdlimieten, software die het een en ander voor ze regelt, routers die op een bepaalde manier worden ingesteld of wat dan ook.

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:00
Het ligt aan de spellen die ze spelen vooral. Besef dat er altijd spellen zijn die alleen pc-only, xbox-only en ps-only zijn.

Maar als je voor een console gaat is een playstation het meest voor de handliggend, toch naar mijn gevoel meer games ook voor die leeftijd. En kinderen/jongeren hebben vooral playstations ipv een xbox of computer. (ja een computer hebben ze vast wel maar niet voor flink gamen meestal op die leeftijd)

Mijn neefje van 9 heeft nu een paar jaar een XBOX one en kan heerlijk veel games spelen, hij speelt op de gezamelijke pc beneden wel minecraft.

Zelf heb ik wel een XBOX, maar dat is vooral omdat ik dat al 10 jaar gewend ben en die controller fijn vind.

Een pc kan, maar er komt meer gedoe bij kijken zoals settings instellen voor juiste settings, hardware die wel eens geupgrade moet worden etc. Wel is het zo dat jij misschien wil dat ze toch al een computer moeten hebben voor schoolwerk en browsen etc. Dan wordt het verhaal iets anders

[ Voor 20% gewijzigd door dennis_rsb op 25-09-2017 23:48 ]

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:02
Ik zal zeker voor een computer kiezen voor je kinderen.

Een pc kan een deur naar een wereld vol kennis zijn en wellicht een mooi toekomst perspectief. Ook heb je als ouder meer controle over een pc en de instellingen ervan. School,boeken,Wikipedia, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Een ps4 wordt volgens mij over het algemeen alleen gebruikt om spelletjes te spelen en om vlogs van schreeuwende 20ers op youtube te kijken door 95% van de kinderen die het gebruiken. Het laatste wat de jeugd nodig heeft is weer een ander apparaat waarmee ze media kunnen consumeren gepaard met de hele dag op de bank hangen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-11 23:46
Als je nog geen computer in huis hebt dan zeker een computer.

Behalve toegang tot kennis en een bredere schakering aan software, biedt het ook meer potentieel om interesse te kweken in (computer)techniek.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Eens met rukapul. Geen computer in huis, dan zeker een computer.

Ook voor de toekomst in het bedrijfsleven is het niet meer weg te denken (met uitzondering functies daar gelaten).

Als je al iets van een pc hebt, kan een console altijd leuk zijn.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wat hebben de vriendjes van je zoontjes? (en dan waarschijnlijk vooral de oudste) Een console is vooral leuk als je er samen op kan spelen. Ik denk dat je de ontwikkeling van kennis op 7 jarige leeftijd net kan aanvangen, maar echt leren programmeren etc gebeurt past over een jaar of 2 à 3 op zijn allervroegst.
Op deze leeftijd is het denk ik belangrijker dat ze leren socializen en daar de edge in krijgen. Daar hebben ze een leven lang wat aan en is ook een betere indicator voor toekomstig succes dan nu al leren programmeren o.i.d. Als ze willen internetten kan dat ook op die iPad. Voor de meeste 'PC dingen' kan je ook met een iPad beginnen. (wellicht aangevuld met een keyboardje)
Sowieso zijn de complexere activiteiten die je met een PC kan uitvoeren pas echt waardevol voor de ontwikkeling van je kind als het vooral uit de intrinsieke interesse van het kind voort komt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Eens met hierboven omtrent de keuze voor een PC en genoemde redenen.

Echter, een PC met een bureaublad vol snelkoppelingen naar games verschilt imho weinig van een ps4. Wikipedia e.d. is leuk maar als er een snelkoppeling naar BF1 is, gaat een 8jarige een PC nooit volledig "ontdekken".

Ik zou dan b.v. kiezen om de PC te laten booten in command prompt zodat ze wat commando's moeten tikken om wat voor elkaar te krijgen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:32
Switchie schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 01:25:
Ik zou dan b.v. kiezen om de PC te laten booten in command prompt zodat ze wat commando's moeten tikken om wat voor elkaar te krijgen.
Ja, tuurlijk. Want dat is zo lekker makkelijk om te beginnen en ook erg praktijkgericht. Natuurlijk niet.
Als je een pc koopt zorg dan dat ze daarmee leuke dingen kunnen doen (je hebt volgens mij ook zat educatieve spellen die toch leuk zijn).

TS, Ik neem aan dat je zelf een pc hebt? Daar kun je ze dan toch af en toe op meenemen. Evt met een aparte user. Hoe stoer is dat om op de computer van papa/mama te kunnen werken.

En dan doe je er een console bij voor het spelen met vriendjes en kun jij lekker 's avonds GTA spelen.

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

Veel is al gezegd hier door anderen. Een PC zal een bredere softwarebibliotheek aan kunnen bieden. Games via steam/browser zijn er in overvloedde. Jongens van 4 en 7 zullen niet makkelijk op 1 enkele toetsenbord en mis kunnen spelen, dus zullen controllers wenselijk zijn.

Met een console ben je wat makkelijker weg, en dan zou ik (gezien de leeftijd) eerder voor een Nintendo Switch gaan. Controllers komen erbij en games zoals Mariokart hebben ingebouwde hulpmiddelen om het voor de jongste kids leuk te maken. De keuze aan games daarentegen is niet echt breed in vergelijking met PC gaming. De Swtich is gelijk ook een draagbaar apparaat wat handig kan zijn bij het reizen.

Zelf heb ik een zoontje van 5 en die groeit op met PC en een Switch (gamende pappa's zijn altijd fijn). We spelen veel samen: Mariokart op de Switch, Rocket League (Steam Controllers) en Lego Star Wars op de PC. Ook bouwspellen zoals Planet Coaster zijn erg leuk om samen te doen.

• zokiz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-11 16:27
Ik heb een nintendo switch gekocht voor onze kids. Oudste is bijna 6. Hij speelt graag Lego city en Mario kart erop. De laatste kan je eventueel met zn tweeën spelen op schoot of op tv. Dat maakt het leuk.
De spellen zijn wel wat duurder. Zo 50/60 per spel.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Pat911 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 07:28:
Ja, tuurlijk. Want dat is zo lekker makkelijk om te beginnen en ook erg praktijkgericht.
Natuurlijk niet.
Ik weet niet beter dan dat ik als 4 a 5 jarig knulletje mijn Commander Keen en Dangerous Dave via DOS moest opstarten.
Wat betreft praktijkgericht: juist! Icoontjes aanklikken is makkelijk maar er is nu en in de toekomst vraag naar mensen die het stukje code achter die snelkoppeling kunnen schrijven.
Als je een pc koopt zorg dan dat ze daarmee leuke dingen kunnen doen (je hebt volgens mij ook zat educatieve spellen die toch leuk zijn).
Ik heb b.v. dit helemaal kapot gespeeld vroeger:
Wikipedia: Freddi Fish

Leuk opgezet qua verhaallijn maar behoorlijk educatief omdat je continue puzzels moet oplossen e.d.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:51

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ik had al voordat er een kind was zowel een PC als een Playstation (1, toen nog) in huis. Beide systemen zijn met de tijd meegegroeid, zij het dat de PC toch flink achtergebleven is op een gegeven moment, omdat het simpelweg niet meer te verantwoorden was om daar maar geld in te blijven steken om die up to date te houden versus de tijd die er achter gespendeerd werd.

Mijn kinderen hebben dus altijd de keuze gehad tussen zowel een console (in hun geval een PS3) en een PC. Ze kozen in eerste instantie voor de tablet :+ maar al snel ook voor de Playstation. Spellen als Little Big Planet doen het al goed vanaf dat ze een jaar of 4 zijn en ook de Lego reeksen doen het heel goed. Verder hebben ze jarenlang Minecraft gespeeld (dat overigens op zowel de Playstation als op de PC en op hun telefoons)
Een van mijn kinderen heeft, nu hij elf is, onlangs zelf aangegeven dat hij andere spellen wil spelen. Hij speelt nu bijvoorbeeld Horizon: Zero Dawn en Battlefield (single player), de laatste om ervaring met shooters te krijgen (dat wil hij zelf graag).

Wat PC betreft: ze hebben in no time door hoe Windows werkt. Maar daar blijft het ook bij. Als ik een top 5 maak van meest gebruikte programma's / websites dan is dat op de PC: Minecraft, Youtube, Netflix, Google en Wikipedia. Meer niet.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• pieterbeun
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-11 09:03
Ik zou je oude pc aan hun geven. veel bijzonders doen ze niet, en de meeste spelletjes hebben geen krachtige pc nodig.

Ook een aanrader is het instellen van een veilige DNS, wat gevaarlijke/rare sites blokkeert.

Maar een optie als een Nintendo switch is ook leuk. Of met een minder budget een Wii, die zijn tegenwoordig voor een prikkie te krijgen :)

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 22:12
Wij hebben het doorschuifsysteem mijn oude werk computer gaat door naar mijn vrouw en haar weer door naar de volgende etc.

Nu heeft de oudste een mac mini er staat alleen applicaties aan waar ze mee mag werken. Internet is beperkt tot een aantal websites. En de allerjongste krijg een pi die het nog heb liggen die heeft alleen een browser nodig om squla te doen de rest alleen onder supervisie. Je moet wel opletten wat ze doen. Soms hebben ze een van onze telefoon te pakken zitten ze gewoon op youtube vanalles te bekijken wel kids spullen maar ze komen de rest ook tegen daar doen ze niets mee nog maar goed let daar op. En ga er niet vanuit dat jij slimmer bent met dicht timmeren want ze zijn heel slim. Dus altijd blijven checken of alles nog goed werkt. Bij ons was het zo dat ze gewoon aan het social hacken raakte: papa heb jij hetzelfde patroon als wachtwoord als mama? Deze was nog onschuldig maar het geeft aan hoe handig ze zijn. En dichttimmeren werkt maar beperkt. White listen is beter maar ook weer super beperkend. Er zijn van die filter van o.a. disney die je kan proberen https://www.50five.be/cir...text&utm_source=energiek& geen ervaring mee maar het is wel een slim idee.

Maar eerst een computer dan console. Aan de eerste heb je het meeste je kan en games en school werk doen. Een console kan je alleen maar op gamen en als je iets kiest zeker voor kids koop dan of een oude wii u (een hoop goede games voor te krijgen inclusief alle wii games) of een switch ook een top console maar net uit dus nog niet heel veel games voor te krijgen. Nintendo blijf meer geschikt voor kinderen dan andere consoles.

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:45

Audi-Arjan

★★★★★

Why not both?

Gamen is toch een soort van ontspanning. Wij doen hier veel Retrogaming (RetroPie) en af en toe gaat de oudste op de macbook wat werken. Youtube, Word, Powerpoint.
Mijn oudste wordt volgende maand 8.

edit: Overigens kunnen ze bijna alle school apps (rekentuin, bloon, etc) ook op de ipad doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Audi-Arjan op 26-09-2017 09:05 ]

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:00

m0nk

16-09-2003 15.15

Beide? Ik heb ook twee zoons (7 en 4). De oudste doet zijn huiswerk op een laptop (groep 5) en beide spelen ze zowel op de PS4 (overwatch, FIFA, minecraft) als op de Nintendo Switch (Splatoon, Mario Kart, Mario Rabbids Kingdom battle).

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• Goldia
Dank voor jullie zinvolle reacties!

Kleine nuancering van mijn kant: ik heb inderdaad (uiteraard) zelf wel een pc, maar geen console. Ik bedoelde te zeggen dat de kinderen nog niets van dat alles hebben, alleen mijn oude iPad. Daarnaast wil ik de boys eigenlijk niet op mijn pc hebben, omdat hij ook voor mijn werk is en ik er zuinig op ben.

De meeste vriendjes hebben consoles. Ik hoor eigenlijk nooit dat ze ergens achter een pc hebben gezeten. Gek genoeg gaat de meerderheid van jullie toch voor de pc.

Ik meen dat de pc uiteindelijk meer mogelijkheden biedt, maar voor het gemak en de fun van 'ff een spelletje spelen' met vriendjes lijkt een console meer geschikt. Bovendien kan je op een console toch ook internetten?

De tijd dat ze office gaan gebruiken om werkstukjes te maken, is nog wel een aantal jaren weg denk ik. Eventueel mogen ze daarvoor dan wel op mijn pc. Goede tip is wel om een aparte user te maken voor de kinderen op de PC en er dan twee controllers bij te kopen.

Misschien dus inderdaad maar allebei dan. :*) Nu een console erbij en aparte user maken voor op de PC mochten ze dat eens nodig hebben. Nadeel van een console is trouwens wel dat ik zelf helemaal niet met een controller overweg kan; dat heb ik nooit goed geleerd. Ze zullen me dan snel verslaan denk ik :)

Ps. Xbox of PS4 heb ik ook geen idee van. Zal me er eens in verdiepen. Nintendo Switch wordt ook twee keer genoemd. Dat ken ik eigenlijk nog helemaal niet. Zal daar ook eens naar kijken.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:51

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Waarom zou je alles dichttimmeren? Zolang ze niet bij bankgegevens en jouw wachtwoorden kunnen vind ik het prima. Het is gewoon zaak dat je weet wat ze doen en zorg ervoor dat ze het vertrouwen in jou hebben dat ze alles met je kunnen bespreken. Weet dan ook wat ze bekijken en opzoeken. Je kan ze toch niet hun hele leven weghouden van alles wat rot is, je kan ze er beter mee om leren gaan vind ik.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Pat911
Switchie schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 08:06:
[...]

Ik weet niet beter dan dat ik als 4 a 5 jarig knulletje mijn Commander Keen en Dangerous Dave via DOS moest opstarten.
Heb ik ook moeten doen, in 1990. Ik heb net niet meer met ponskaarten gewerkt, misschien is dat leuk om mee te beginnen.
Wat betreft praktijkgericht: juist! Icoontjes aanklikken is makkelijk maar er is nu en in de toekomst vraag naar mensen die het stukje code achter die snelkoppeling kunnen schrijven.
Er is ook behoefte aan fietsenmakers, maar ik zou een 4-jarig eerst willen leren fietsen voordat ik 'm ga leren hoe die een band moet plakken.
Ik denk eerder dat er behoefte is aan mensen die de code schrijven die de code genereren voor een snelkoppeling. Maar daar begin je niet mee. Eerst leren gebruiken, als er interesse is voor meer, komt dat vanzelf. En dat ga je dan aanmoedigen. Misschien is die interesse er wel helemaal niet.
Goldia schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:07:

Kleine nuancering van mijn kant: ik heb inderdaad (uiteraard) zelf wel een pc, maar geen console. Ik bedoelde te zeggen dat de kinderen nog niets van dat alles hebben, alleen mijn oude iPad. Daarnaast wil ik de boys eigenlijk niet op mijn pc hebben, omdat hij ook voor mijn werk is en ik er zuinig op ben.
[...]
Ik meen dat de pc uiteindelijk meer mogelijkheden biedt, maar voor het gemak en de fun van 'ff een spelletje spelen' met vriendjes lijkt een console meer geschikt. Bovendien kan je op een console toch ook internetten?
Voor het op dit moment aanhaken bij vriendjes is een console geschikter (imo). Op een console kan je internetten, maar daarvoor kunnen ze dan beter de iPad blijven gebruiken.
En wat voor console? Ik zou gaan voor een PS4, maar de Nintendo Switch is voor hun leeftijd misschien geschikter qua games (en handig mee te nemen). Maar kijk ook eens wat hun vriendjes hebben, want ik denk zomaar dat ze ook wel online tegen elkaar willen spelen.
En kijk dan even naar welke games je toe gaat laten. Misschien spelen de vriendjes al wel GTA5, wat ik qua humor/geweld niet zo vind passen bij een 8-jarige.

[ Voor 43% gewijzigd door Pat911 op 26-09-2017 09:13 ]

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:39

jdh009

FP ProMod
Misschien is dan een Raspberry Pi ook iets is voor de kinderen? Vrij goedkoop maar je kunt er toch at spelletjes op spelen en het nodigt uit om meer te leren. Op basisscholen in Engeland wordt dit al gebruikt en werkt prima, al spelenderwijs kun je ze de beginselen van programmeren aanleren en je ook leuke knutselprojecten van maken.

Daarnaast kun je er gewoon mee internetten en je krijgt er gratis Minecraft bij. Kennis van mij heeft dit ook voor de kinderen en die pakken nu liever de Pi dan de iPad.

[ Voor 12% gewijzigd door jdh009 op 26-09-2017 09:19 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• jeka
  • Laatst online: 05-11 11:54

jeka

Support your local club.

SNES mini! En een pc erbij.

FCG

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-10 18:47
Mijn kids hebben al vanaf 4 jaar (ze zijn nu 8 en 10) een beide een eigen PC. De oudste is net mij, veel achter de PC, de jongste wil alleen maar spelen met vriendinnen.. De oudste speelt veel Minecraft (Cubecraft en DDG) en Roblox. En wat is nu het geval, ze spreekt en typt beter Engels dan de meeste ouderen. Dit komt omdat iedereen engels kletst in die spellen en dan moet ze wel.

Onze regel is wel dat na het avondeten geen PC meer aan mag, of enig ander apparaat met een schermpje. Dit om hun slaap te bevorderen wanneer ze de volgende dag naar school moeten. Het is dan ook een moment voor schoolwerk, lezen en andere activiteiten.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Computer. Steam. Steam Link.

Serieus, spellen zijn cheap op de PC en je kan leuke spellen spelen, en zeer goedkoop in the long run. 5 euro per LEGO game als je weet waar je ze moet zoeken. :P

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Beide!

Goedkoop laptopje, desnoods 2e hands. Niet bedoeld voor grafisch intensieve games, maar ze kunnen er wel veel van leren.
Persoonlijk zou ik dit niet dichttimmeren, maar wel een vaste plek geven waar je er zicht op hebt. Bij ons stond de pc (win95/98 tijdperk) in de woonkamer.

Console van hetzelfde type als de vriendjes om te gamen/socializen.

• Jack Desere
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:48
Mijn zoontje van 5 speelt regelmatig op de tablet.
Zo nu en dan ook op de PS4, maar de controller is nog net te groot voor zijn handen.

Denk dat je dit probleem niet hebt bij een Nintendo Switch.
Raspberry PI (met een retropi rom) werkt ook goed. Controllers zijn een stuk beter voor de kinderhanden.

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:52
Een Commodore 64 en een boek met basic- listings om zelf hun spelletje te moeten intypen...

• Black Eagle
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Voor nu zou ik zeggen koop een Nintendo Switch. Deze kan je ook los koppelen en meenemen voor onderweg. Daarnaast kunnen ze hier ook samen op spelen, wat je op een pc/laptop niet gaat lukken. Internetten doen ze wel op de ipad, hier heb je geen pc/laptop voor nodig.

Tegen de tijd dat ze een computer nodig hebben voor verslagen ben je al een paar jaar verder en is de pc/laptop (uitgaande van een budget <€600) die je nu koopt toch zwaar verouderd.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De meeste vriendjes hebben consoles. Ik hoor eigenlijk nooit dat ze ergens achter een pc hebben gezeten. Gek genoeg gaat de meerderheid van jullie toch voor de pc.

De tijd dat ze office gaan gebruiken om werkstukjes te maken, is nog wel een aantal jaren weg denk ik. Eventueel mogen ze daarvoor dan wel op mijn pc. Goede tip is wel om een aparte user te maken voor de kinderen op de PC en er dan twee controllers bij te kopen.

Misschien dus inderdaad maar allebei dan. :*) Nu een console erbij en aparte user maken voor op de PC mochten ze dat eens nodig hebben. Nadeel van een console is trouwens wel dat ik zelf helemaal niet met een controller overweg kan; dat heb ik nooit goed geleerd. Ze zullen me dan snel verslaan denk ik :)

Ps. Xbox of PS4 heb ik ook geen idee van. Zal me er eens in verdiepen. Nintendo Switch wordt ook twee keer genoemd. Dat ken ik eigenlijk nog helemaal niet. Zal daar ook eens naar kijken.
Klinkt eigenlijk alsof je zelf niet echt thuis bent in de materie (PC als iets anders dan werkstation enerzijds, console anderzijds), en je/hun omgeving dat ook niet is.

Dat is enerzijds moeilijker uitleggen, maar tegelijk ook een geweldige kans: zorg dat je kinderen dat wel worden. De mensen die hier "PC!!" roepen zijn mensen die zelf van jongs af aan PC of (indien wat ouder) home computer gehad. Mijn eerste computer was bijvoorbeeld een ZX81 met kerst in 1981 (vlak voor m'n 5e verjaardag). Dat was ongelofelijk primitief vergeleken met iedere PC die je tegenkomt - 1kB RAM, input via text op waardeloos slecht toetsenbord, programma's laden via cassettebandje. Gruwelijk? Nee geweldig. Naast 'spelletje spelen' leerde ik nauwkeurig lezen en typen, ik leerde geduld, ik leerde basaal programmeren- en dat was allemaal noodzakelijk om ook maar een spelletje te spelen. En die vaardigheden gebruik ik nu nog dagelijks in mijn werkzaamheden, waarmee ik comfortabel meer verdien dan m'n vader op vergelijkbare leeftijd.

Tegenwoordig is het veel minder moeilijk - en dus tegelijk minder leerzaam - maar dan nog heb je er veel aan. Als ik naar m'n zoontje kijk - hij heeft een PC (van jaartje of 10 oud, met simpele Linux distro erop) gekregen voor z'n vierde verjaardag. Als het aan hem ligt zit hij hele dag Youtube, Lego-spelletjes en Gcompris erg leuke gratis educationeel pakket - aanrader! te doen, maar met beetje begeleiding kun je veel meer eruit halen. Hij begint nu, vlak voor z'n 5e verjaardag, beetje te kunnen lezen en schrijven. Dus laat ik hem zien dat hij met de search bar naar plaatjes en video's kan zoeken. Opeens gaat een wereld voor hem open - en krijgt hij door dat "schrijven" niet alleen iets op zichtzelf staands is, maar dat hij daarmee kan aangeven *welk * filmpje hij kan kijken. Dat is een heel sterke stimulans om te leren schrijven - en daarvoor is een echt toetsenbord (ipv zo'n gaar 'screen keyboard' op een console) erg nuttig.

Hij wil ook foto's die hij maakt met onze oude digitale compactcamera kunnen bekijken en 'bewerken' (voorzover dat nu al iets voorstelt). Daar is een muis (of in ons geval: trackball) erg handig.

Straks, als hij meer in de buurt komt qua leeftijd van jouw kinderen, ben ik van plan om beginnend programmeren aan te bieden, met dingen als Scratch en Tynker. Wederom dingen die je op een general purpose computer (aka PC) kunt doen, maar niet op een console.

En spelletjes? Die schijnen ook in alle vormen, maten en types beschikbaar te zijn voor de PC, al dan niet met console emulators O-)

Oslik blyat! Oslik!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-11 19:23
Deze keuze zou ik (als ik zou moeten kiezen als nieuwe gebruiker op console markt) laten afhangen van wat mijn vrienden hebben.

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:52
Afbeeldingslocatie: http://www.c64music.co.uk/books/bookcovers/hetcommodore.jpg

Zo ging dat vroeger. Kreeg je een Kompjoeter met een boek erbij. Pa wist niet wat ie gekocht had. Alleen een C64 + wat Basic boeken. Hele dag typen, syntax errors corrigeren en dan spelen. Natuurlijk snel gezeur om een manier om het allemaal op te slaan. Diskdrive was te duur… Datarecorder gekregen. Helemaal blij. Ook handig, vanzelf Engels geleerd.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Unpopular opinion: waarom laat je de jongen niet zelf beslissen?

Iedereen hier roept PC, omdat mogelijkheden, en omdat hij dan vast een IT expert wordt. Maar wat is de kans dat je iets heel anders veel leuker vindt? Wat als de helft van zijn klas een PS4 heeft staan?

Ik zou als kind liever een platform hebben waarop ik met mijn vriendenkring kan spelen, dan een platform waarvan mensen op een forum denken dat het toch wel heel erg goed voor je is, en zodat je IT skills ontwikkelt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Voor de klas (v/mbo) merkte ik dat PC gebruikers stevige voordelen hebben tegenover telefoon/consolegebruikers. Het argument 'laat ze zelf maar beslissen' ben ik het dus totaal niet mee eens, kies iets voor hun bestwil.

Thuis een plaatje van het internet opslaan, dit bestand kunnen terugvinden op hun USB stick bij het maken van een werkstuk in de klas? Niet bij je huiswerk kunnen omdat het alleen in de cloud staat ('het zit altijd in deze map!'). Sommige waren 20 en snapten het echt niet, simpleweg omdat ze nooit iets anders dan volledig gestroomlijnde interfaces kenden, niet omdat ze dommer waren.

Kortom, kies niet voor puur entertainment, geef je kinderen iets waarmee ze kunnen ontdekken.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jeroenneman schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:34:

Iedereen hier roept PC, omdat mogelijkheden, en omdat hij dan vast een IT expert wordt. Maar wat is de kans dat je iets heel anders veel leuker vindt? Wat als de helft van zijn klas een PS4 heeft staan?
Zoals mijn meester op lagere school altijd riep: "Als de helft van de klas van de Willemsbrug in de Maas springt, spring je er dan ook achteraan?" :z

Met de kudde mee is zeker niet altijd het best.
Ik zou als kind liever een platform hebben waarop ik met mijn vriendenkring kan spelen, dan een platform waarvan mensen op een forum denken dat het toch wel heel erg goed voor je is, en zodat je IT skills ontwikkelt.
We hebben het niet over tieners maar kinderen van 4 en 7 jaar. Die kunnen prima een eigen mening hebben, maar dit is een leeftijd waarop je als ouder toch de grote beslissingen maakt. Anders aten wij ook altijd mayonnaise met hier en daar een friet en marshmallow erbij :+

Dat betekent niet dat ze niet met andere kinderen spelen, zelfs niet op de computer (m'n 4-jarige wil dolgraag met m'n 14-jarige dochter meespelen op Minecraft - al heeft zij daar niet altijd evenveel zin in), maar dat is vooralsnog zeker niet primaire use-case.

Je kunt inderdaad een computer zien als iets waar je je kinderen achter parkeert om geen aandacht aan ze te moeten schenken, maar dan doe je je kinderen tekort op opvoedingsvlak. Je wilt ook dat ze creatief bezig zijn en/of (meestal en) leren ze er ook iets van. Dat hoeft nadrukklijk niet op IT-vlak te zijn. M'n dochter heeft nul interesse in techniek op welk vlak dan ook, maar kan wel indrukwekkend aan de slag met Photoshop en (vooral) Gimp, en gebruikt resultaten daarvan ook op social media - ze zit samen met vriendinnen tot diep in de nacht (in vakanties) te werken aan mangaplaatjes enzo.

Het gaat niet om per se een bepaalde richting op te pushen, wel om de mogelijkheden te geven tot zelfontplooiing. Sleutelwoord is "mogelijkheden". Je kunt op een PC evengoed gewoon 'dom' gamen, ook met vrienden, maar zodra je meer wilt dan dat heb je op een PC meer mogelijkheden dan met consoles. Als het een of/of-vraag is, dan wil je je niet beperken. En/en is een ander verhaal natuurlijk.

Oslik blyat! Oslik!

• jordje
  • Laatst online: 08:51
Jeroenneman schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:34:

Wat kinderen willen is niet altijd hetgeen dat goed voor ze is. Ik zou haast zo ver durven gaan om te stellen dat het beschikbaar stellen van een PC aan kinderen een ouderlijke plicht is. Met een beetje kennis van IT kom je al zo veel verder in het moderne leven.

Er zijn nu nog hele hordes mensen, jong en oud, die wel weten op welk knopje ze moeten drukken, maar in paniek raken zodra het knopje niet doet wat ze willen. Bij wie het zelfs niet op komt om hun probleem even door google te trekken en het proberen op te lossen. Ik zie het om me heen, maar ook op Tweakers zie je vaak genoeg posts van nieuwe users met bijv. "1998" in hun naam. Die posten dan dingen in de trant van "Battlefield doet het niet, wat nu?". Door je kinderen van jongs af aan dat soort probleemoplossend vermogen en zelfredzaamheid aan te leren lopen ze mijlen voor op zulke mensen.

Echt, ze zullen er later blij mee zijn.

Edit:
Cio schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:52:
Thuis een plaatje van het internet opslaan, dit bestand kunnen terugvinden op hun USB stick bij het maken van een werkstuk in de klas? Niet bij je huiswerk kunnen omdat het alleen in de cloud staat ('het zit altijd in deze map!'). Sommige waren 20 en snapten het echt niet, simpleweg omdat ze nooit iets anders dan volledig gestroomlijnde interfaces kenden, niet omdat ze dommer waren.
Juist! Je verwoordt precies wat ik bedoelde. Compleet geen idee van hoe zaken werken achter de fancy interface.

[ Voor 16% gewijzigd door jordje op 26-09-2017 11:56 ]

• Jeroenneman

Jeroenneman

dion_b schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:54:
[...]

Zoals mijn meester op lagere school altijd riep: "Als de helft van de klas van de Willemsbrug in de Maas springt, spring je er dan ook achteraan?" :z

[...]

We hebben het niet over tieners maar kinderen van 4 en 7 jaar. Die kunnen prima een eigen mening hebben, maar dit is een leeftijd waarop je als ouder toch de grote beslissingen maakt. Anders aten wij ook altijd mayonnaise met hier en daar een friet en marshmallow erbij :+

Dat betekent niet dat ze niet met andere kinderen spelen, zelfs niet op de computer (m'n 4-jarige wil dolgraag met m'n 14-jarige dochter meespelen op Minecraft - al heeft zij daar niet altijd evenveel zin in), maar dat is vooralsnog zeker niet primaire use-case.

Je kunt inderdaad een computer zien als iets waar je je kinderen achter parkeert om geen aandacht aan ze te moeten schenken, maar dan doe je je kinderen tekort op opvoedingsvlak. Je wilt ook dat ze creatief bezig zijn en/of (meestal en) leren ze er ook iets van. Dat hoeft nadrukklijk niet op IT-vlak te zijn. M'n dochter heeft nul interesse in techniek op welk vlak dan ook, maar kan wel indrukwekkend aan de slag met Photoshop en (vooral) Gimp, en gebruikt resultaten daarvan ook op social media - ze zit samen met vriendinnen tot diep in de nacht (in vakanties) te werken aan mangaplaatjes enzo.

Het gaat niet om per se een bepaalde richting op te pushen, wel om de mogelijkheden te geven tot zelfontplooiing. Sleutelwoord is "mogelijkheden". Je kunt op een PC evengoed gewoon 'dom' gamen, ook met vrienden, maar zodra je meer wilt dan dat heb je op een PC meer mogelijkheden dan met consoles. Als het een of/of-vraag is, dan wil je je niet beperken. En/en is een ander verhaal natuurlijk.
Sorry, maar je maakt een valse vergelijking. In de rivier springen is iets heel anders dan een keuze voor een game systeem maken. Waar de vrienden op spelen is gewoon zeer relevante informatie. Het is nou eenmaal leuker om hetzelfde spel samen te kunnen spelen. Dat heeft weinig te maken met "achter de kudde aanlopen".

Is iedereen met een Android toestel of iPhone ook iemand die achter de kudde aanloopt? Of zijn dat simpelweg de systemen met het grootste ecosysteem? Ben ik een kuddedier als ik Whatsapp gebruik, of weet ik dat ik daarop de meeste van mijn vrienden kan bereiken?

En ja, je kunt creatief bezig op een computer. Maar is ieder kind met een console dan verloren? Wat een onzin. Die ontplooien zich misschien op heel andere manieren.

Ik heb zelf veel lol gehad aan een computer als kind, maar leeftijdsgenoten zijn echt niet slechter terecht omdat ze geen gamepc hadden. Ik zie hier al voorbeelden voorbij komen waarbij command prompt verplicht wordt gesteld.

Top jongens! Dat is precies de manier om een kind iets zo snel mogelijk te liggen. Waarom zou je met command prompt willen kloten, terwijl je vrienden op school samen een spel spelen? Omdat je vader zo graag ziet dat jij ook de ICT ingaat?

Laat een kind alsjeblieft nog even kind zijn. Hij kan later de hele dag nog achter een PC zitten. En zodra de werkstukken en presentaties komen, dan vloeit die computerkennis er vanzelf wel uit. Of niet. En dat maakt ook niet uit, want niet iedereen wordt developer.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-11 10:10

Firesphere

Yoshis before Hoshis

*disclaimer* Ik heb geen kinderen */disclaimer*

Ik zou gaan voor beide, maar met een twist.

Een pc is goed voor huiswerk, mogelijk onderzoek etc. Iets dat de kinderen geinteresseerd houden.

Aan de andere kant zou ik ook een console in huis nemen. En om eerlijk te zijn, zou ik persoonlijk kiezen voor een Raspberry Pi met RetroPie.
Er zijn genoeg roms te vinden en het geeft ontspanning. Beiden hebben hun doel. En als 1 van je kinderen liever games speelt op de PC is dat natuurlijk helemaal prima, maar de lol die je kan hebben (ook als ouder!) met een console, waar je samen met je kind aan het gamen bent is volgens mij van veel meer waarde dan de keuze maken. (Ik speel nog altijd met veel plezier Mario Kart 64!)

Een complete RPi met RetroPie kost amper 100 euro, iets dat je waarschijnlijk makkelijk van de PC zelf kan afsnoepen door een iets simpelere PC te kopen.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Rukapul
  • Laatst online: 09-11 23:46

Het is dan ook een kwestie van prioriteiten. En dan komt mogelijkheid tot ontplooiing (PC) iets hoger dan puur vermaak (console). Aan de andere kant, wij hebben beide + nog een boel apparaten. Doelbewust heb ik echter toen hij 4 werd de laptop geintroduceerd met wat online spelletjessites, youtube, Minecraft, etc. De laptop heeft een beperkt account en wordt verder voor niets kritisch gebruikt. In groep 3 is daar een educatieve site van school bijgekomen om te oefenen.

De interactie met de PC is geheel anders dan met de Wii of tablet.
AllSeeyinEye schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:08:
Waarom zou je alles dichttimmeren? Zolang ze niet bij bankgegevens en jouw wachtwoorden kunnen vind ik het prima. Het is gewoon zaak dat je weet wat ze doen en zorg ervoor dat ze het vertrouwen in jou hebben dat ze alles met je kunnen bespreken. Weet dan ook wat ze bekijken en opzoeken. Je kan ze toch niet hun hele leven weghouden van alles wat rot is, je kan ze er beter mee om leren gaan vind ik.
Precies. Af en toe even meekijken, zaken bespreken wat geschikt is en de absolute afspraak dat als we vragen of willen zien wat er gebeurt dat we dat daar direct gevolg aan wordt gegeven.

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 26-09-2017 12:40 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Firesphere schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:15:
*disclaimer* Ik heb geen kinderen */disclaimer*

Ik zou gaan voor beide, maar met een twist.

Een pc is goed voor huiswerk, mogelijk onderzoek etc. Iets dat de kinderen geinteresseerd houden.

Aan de andere kant zou ik ook een console in huis nemen. En om eerlijk te zijn, zou ik persoonlijk kiezen voor een Raspberry Pi met RetroPie.
Er zijn genoeg roms te vinden en het geeft ontspanning. Beiden hebben hun doel. En als 1 van je kinderen liever games speelt op de PC is dat natuurlijk helemaal prima, maar de lol die je kan hebben (ook als ouder!) met een console, waar je samen met je kind aan het gamen bent is volgens mij van veel meer waarde dan de keuze maken. (Ik speel nog altijd met veel plezier Mario Kart 64!)

Een complete RPi met RetroPie kost amper 100 euro, iets dat je waarschijnlijk makkelijk van de PC zelf kan afsnoepen door een iets simpelere PC te kopen.
Pi als console is een leuke, maar vereist wel dat ofwel kind zelf goed zelfredzaam is (4+7 geen sinecure) danwel ouder kennis + tijd kan en wil investeren erin. Klinkt in dit geval minder ideaal. Moet zeggen dat je mij wel triggert, ik heb nog een Pi in de kast liggen stofhappen O-)
Al was ik die enigszins van plan in te zetten als thermostaat...

Oslik blyat! Oslik!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-11 13:12
Goed, ook al ben ik pas een whopping 21 jaar oud, toch mijn advies:

Beide! Met een pc-gekke vader ben ik uiteraard op de PC begonnen (Wacky Wheels anyone? Die shit was epic) met uiteraard toendertijd nog een CRT (op een gegeven moment kwamen we er achter dat een sterke magneet er leuk samenspeelt met een CRT. Waren we zo weer een middag mee zoet :P).
Uiteindelijk hebben we er een console bijgekocht op Koninginnedag, een N64 voor volgens mij 15 euro. Daar hebben we ons ook briljant mee vermaakt.

Zo leren ze normaal een pc te gebruiken (ben ik mijn vader nog steeds eeuwig dankbaar voor) en hebben ze lol met vriendjes op de console. Dat heb ik in ieder geval wel gehad.

Maar zowel de PC als de console hoeft niet nieuw te zijn. Pak tweedehands een Wii en een leuke desktop met een aardige videokaart van een paar jaar oud, moet helemaal goed komen.

Verwijderd

een paar goede boeken en familie spelletjes als je het mij vraagt...
denk dat het belangrijk is om kinderen zoveel mogelijk fundament en aansluiting mee te geven in de echte wereld en ze niet in hun eigen gepersonaliseerde afvoerputje te laten kruipen...

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Een computer of console is leuk, maar is uiteindelijk slechts het middel. Gaat om wat je erop kunt doen.
Zowiezo kunnen ze altijd nog op jullie eigen PC wanneer het nodig is (schoolwerk etc) dus richt je puur op de fun factor. Kies dus voor wat er wordt gebruikt, niet zozeer wat verstandig lijkt op het eerste gezicht.

Bovendien, ze pakken snel veel zaken op ook van gewoon gamen. Zoals rekenen rond gold/stats, inzicht, engels, computer basis dingen zoals typen en de computer stijl van als-dan denken. In die zin gaat het ook vooral om dat ze het veel zullen en willen gebruiken, de verstandige kant (office etc) komt vanzelf wel.

Uiteindelijk zit er ook aan gamen een groot sociaal aspect, waarvan ik me nog altijd verbaas hoe de oudere generaties dat na jaren nog niet doorhebben. Er op school of de speelplaats over praten, samen het spel spelen (naast elkaar op de bank/stoel, online..), mee kunnen met de groep (niet buitengesloten worden/voelen), leren delen (wie kiest spel, wie mag eerst..) etc.

Kijk dus eens wat de vriendjes van ze gebruiken, of over welke spellen ze het constant hebben dat ze graag willen hebben of spelen, en baseer daar je keuze op. Soms is verstandig niet datgene wat op papier verstandig is :).

Maar als het financieel uitkan, dan natuurlijk voor beiden gaan. Controller vs toetsenbord/muis, coop mogelijkheden (2-4 controllers tegelijk) vs online potentie, ze verdienen eigenlijk beide een plek in de ontwikkeling van digitale vaardigheden tegenwoordig.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 26-09-2017 17:26 ]

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:35
Hint: koop een PS2, spellen 5 voor 10 euro bij de kringloop. Voor de kinderen onbetaalbaar veel plezier. Daarnaast een computer (denk eens aan een iMac, goed in te stellen met kinderaccounts) voor in huis. Onze kinderen (6 en 11) maken er al hun huiswerk op. Zonder kun je bijna niet meer.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• Pat911
dion_b schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:54:

Spelen met vriendjes of van de Willemsbrug springen. Nogal een verschil.

Vooral op die leeftijd tegen de kudde in laten gaan, dat gaat 'm zeker niet helpen om contact te houden met de kudde. Als al zijn vriendjes nou een PS4 hebben, en hij wil meedoen, geef 'm dan vooral geen Xbox One (of andersom) omdat je bang bent dat hij meeloopt met de kudde. Hij is pas 8, nog genoeg jaren te gaan om een eigen mening te vormen over zaken die er echt toe doen (en dan zal hij denk ik ook niet van de Willemsbrug springen).

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 21:22
Goed om mee te nemen: in basis zijn consoles meer geschikt voor local multiplayer (lees: 2 jochies naast elkaar met ieder een controller). Het kan wel op de PC, maar vraagt wat geklungel met controllers etc.

Overigens zijn de ontwikkelingen hier ook niet heel positief in, in vergelijking met 'vroeger' zijn er tegenwoordig weinig spellen die nog door meerdere mensen lokaal gespeeld kunnen worden. Vooral bij de Xbox en de Playstation merk je dit, in mijn beleving zijn de Nintendo-consoles hier nog wel redelijk sterk in.

3ds fc: 4270-0926-7440

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:09

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Zo, hier is de knuppel dan in dit hoenderhok: waarom een PC of console voor kinderen van 4 en 7 jaar oud ? Waarom niet ouderwets,aanbellen bij het vriendje van nummer zeven en vragen 'mevrouw, komt Cas buiten spelen ?". Waarom niet aan de tafel met memory, koehandel of een ander bordspel aan de gang ? Waarom niet met Cas van nummer zeven in de gang met riddertjes, lego en playmobiel kastelen bouwen en die met knikkers stukrollen ? Waarom niet al die dingen die (grotendeels) wij ook al eeuwen deden ?
Iemand zegt 'laat het kind kind zijn, ze kunnen nog genoeg achter een beeldscherm kruipen'. En natuurlijk kan er best op een tablet of ander scherm een spel gespeeld worden, daar is ook kennis en kunde te vergaren, maar hier lees ik soms berichten als 'mijn kind van pak-m-beet 10 zit het liefst de hele middag te minecraften, met 'vriendjes' uit god weet waar, zooo sociaal !'

Natuurlijk ben ik een 59-jarige schoolmeester (en ICT'er) maar mijn kinderen zijn (pas) 22 en 17, dus ik heb hun PC tijd ruimschoots meegemaakt en ik heb ze altijd zoveel mogelijk met IRL-vriendjes laten spelen. Nummer twee woont inmiddels achter zijn PS4, so be it, maar hij kreeg pas toen hij twaalf was z'n eerste console ( en de oudste heeft er nooit naar getaald )

Zo. Kom maar op met het tegengesputter >:)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Hier ook hoor, als het weer het een beetje toelaat gaat m'n zoontje (7) uit zichzelf al naar buiten. Maar we hebben samen ook een xbox one, die gebruikt 'ie ook voor een paar spelletjes (wat racen en minecraft) met een timer en om tekenfilms te kijken op Netflix. Op school gebruiken ze hier (ik woon in de VS overigens) chromebooks met wat wiskundeprogramma's online, daar doet 'ie thuis soms ook iets mee in het weekend op moeders laptopje, als "huiswerk". Maar ik beperk het gebruik van electronica en TV gewoon, anders zou 'ie niet van z'n kont komen en nu rent 'ie ook met veel plezier buiten rond met wat schoolvriendjes.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:53

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

ik zou gewoon een raspberry pi aanraden. thuis hebben wij dat ding niet (wij hebben x86 computers)
maar wel zeer goedkoop en zeer handig voor de kinderen.

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Hier ook een 7 jarige. Op de PC speelt ze graag Planet Coaster. Op de tablet kan ze zelf veel uit de Play Store halen, maar dat is vaak weinig soeps. Mario Run vind ze bijvoorbeeld wel leuk. Qua console kan ik de Switch aanraden: Veel split screen of andere lokale multi player. Heel leuk met vriendinnetjes. Denk aan Just Dance, Snipperclips, Overcooked, Minecraft en vooral ook Mario Kart de luxe. En leuk dat hij ook handheld is voor bijvoorbeeld in de auto of trein. En verder natuurlijk veel ander speelgoed en.lekker buiten spelen, maar dat spreekt voor zich.

[ Voor 10% gewijzigd door KopjeThee op 26-09-2017 21:18 ]

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Wacht totdat ze dr zelf om vragen. Het zijn echt nog hele jonge kids die liever spelen ipv met een command prompt klooien. En vergeet geen tijd af te spreken. Het is en blijft een tijdverslindende (verslavende?) bezigheid.

• Pat911
garathane schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 18:05:
memory, koehandel of een ander bordspel aan de gang
Bordspellen?? Waarom niet gewoon tikkertje of verstoppertje. Of kaatseballen. Al die nieuwerwetse bordspellen. Het zou verboden moeten worden.

TS vraagt de keuze voor een console of PC. Hij zegt niets over buiten spelen of op andere manieren spelletjes spelen. Er staat ook nergens dat zijn kinderen wel of niet buiten spelen, en dat maakt voor zijn vraag ook niet uit.

• Bob Popcorn
  • Laatst online: 11:52

Bob Popcorn

Plop!

Een PC om te gamen is voor een kind onhandig. Spelletjes vereisen steeds hogere systeemeisen en wie mag de upgrades betalen? Retrogames zijn voor veel kinderen totaal oninteressant, die willen gewoon net zoals hun klasgenootjes een PS4 met Fifa.

Neemt niet weg dat ik 7 nog veel te jong vind voor een console als een PS4. Een Wii is dan een beter idee :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Falcon
  • Laatst online: 06-11 10:13

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Bob Popcorn Wat een onzin.

Mijn jongens van 6 en 10 vermaken zich prima met Roblox, A10 en Minecraft op Macbooks uit 2013 en daarnaast met de iPads en een XBOX One met Minecraft/Forza Horizon/Rayman Legends boven op hun kamer.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Falcon schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:38:
@Bob Popcorn Wat een onzin.

Mijn jongens van 6 en 10 vermaken zich prima met Roblox, A10 en Minecraft op Macbooks uit 2013 en daarnaast met de iPads en een XBOX One met Minecraft/Forza Horizon/Rayman Legends boven op hun kamer.
Ik weet niet precies wat je nu onzin vindt, maar Forza Horizon draait natuurlijk niet op hardware uit 2013, daar heb je een XBO voor. Daarnaast neem ik aan dat jouw kleinste niet zelfstandig op de console speelt maar dat z'n oudere broer hem daarin meeneemt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bob Popcorn schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:54:
[...]

Ik weet niet precies wat je nu onzin vindt, maar Forza Horizon draait natuurlijk niet op hardware uit 2013, daar heb je een XBO voor. Daarnaast neem ik aan dat jouw kleinste niet zelfstandig op de console speelt maar dat z'n oudere broer hem daarin meeneemt.
Een kind van 4 of 7 is al dolblij met Minecraft of Lego City of iets vergelijkbaars. Als het per se nieuwste van nieuwste moet hebben is het een verwend nest en moet je daar wat aan doen. Dat soort ding mogen mijn kinderen najagen zodra ze zelf baantje hebben en het zelf mogen bekostigen.

Oslik blyat! Oslik!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

dion_b schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:13:
[...]

Een kind van 4 of 7 is al dolblij met Minecraft of Lego City of iets vergelijkbaars. Als het per se nieuwste van nieuwste moet hebben is het een verwend nest en moet je daar wat aan doen. Dat soort ding mogen mijn kinderen najagen zodra ze zelf baantje hebben en het zelf mogen bekostigen.
Daarom mijn suggestie om voor een Wii te gaan ;)

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:52
Bob Popcorn schreef op woensdag 27 september 2017 @ 08:52:
Een PC om te gamen is voor een kind onhandig. Spelletjes vereisen steeds hogere systeemeisen en wie mag de upgrades betalen? Retrogames zijn voor veel kinderen totaal oninteressant, die willen gewoon net zoals hun klasgenootjes een PS4 met Fifa.

Neemt niet weg dat ik 7 nog veel te jong vind voor een console als een PS4. Een Wii is dan een beter idee :)
Ik denk dat je de plank net misslaat met de doelgroep. Een 5-jarige vindt de nieuwe games misschien wel mooi, maar kan zich ook makkelijk vermaken met oudere spelletjes zoals Super Mario. Zelf heb ik het vaak genoeg gezien dat een kind met interesse staat te kijken naar een gameboy colour / wat dan ook. Snapt het kind wat van het spelletje? Nee! Heeft het kind plezier? Jazeker.

Overigens is een PC niet alleen om te gamen, deze wordt ook gebruikt voor youtube / huiswerk / social media / wat dan ook. Stel gaat het kind gamen achter zijn/haar PC, dan zal het kind echt geen moer schelen hoe het spel draait of hoe mooi het is. Zulke eisen komen pas om de hoek kijken als er meer ervaring wordt opgedaan met hoe gamen kan zijn. Kinderen zijn niet veeleisend, zolang ze het maar leuk vinden.

• Falcon
  • Laatst online: 06-11 10:13

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bob Popcorn schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:54:
[...]

Die van 6 red zich prima alleen op de xbox.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:09

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Pat911 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 07:42:
[...]

TS vraagt de keuze voor een console of PC. Hij zegt niets over buiten spelen of op andere manieren spelletjes spelen. Er staat ook nergens dat zijn kinderen wel of niet buiten spelen, en dat maakt voor zijn vraag ook niet uit.
En ik stel de vraag aan de orde of iets dergelijks voor kinderen van die leeftijd überhaupt aan de orde zou moeten komen.
Daarnaast zijn de reacties vaak van dien aard dat ik ga twijfelen of de kinderen van de reageerders de in mijn post gestelde voorbeelden nog wel eens uitvoeren. Het lijkt er soms op dat de dingen die ik opnoem gruwelijk ouderwetsch zijn en dat je een kind dat niet kan aandoen. zonder de PC/console volledig in de ban te willen doen
rob079 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:40:

En wat al eerder is opgemerkt, wat "regels" qua tijd, surfgedrag e.d. zijn een must.
Hear hear

[ Voor 11% gewijzigd door garathane op 27-09-2017 15:53 ]

• rob079
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-11 19:59
Mijn dochters (inmiddels 15 en 19) zijn vanaf 4/5 jr. begonnen op de PC, Robbie Konijn en dat soort programma's.
En wat al eerder is opgemerkt, wat "regels" qua tijd, surfgedrag e.d. zijn een must.
Toen ze wat ouder werden (plm.10jr.) kwam er een Wii. (Just dance... brrrr! Dochters he..., kon ik iig MarioKarten...) maar bleven ze op de PC zaken als boekbespreking, schoolkrant dingen etc. maken.

• Goldia
Wederom dank voor jullie geanimeerde, betrokken en soms ronduit komische reacties! _/-\o_

Allereerst: helemaal eens met de suggesties om regels te stellen en ze toch ook vooral naar buiten te laten spelen. Maak je geen zorgen: de boys spelen nu alleen op de iPad en doen dat steeds maximaal een uur achtereen per dag. Buiten spelen doen ze daarnaast heel veel en ze sporten ook al twee keer in de week. Maar daar ging mijn vraag niet over.

Ik dacht dat het met de leeftijd van 8 wel tijd zou worden om na te denken over hoe de PC (of console) in het dagelijks leven van de oudste te brengen, omdat het er naar mijn mening tegenwoordig gewoon bij hoort. Sterker nog, je kan niet meer zonder. Ook als je niet in de IT werkzaam bent (zoals ik) is het toch wel verdomd handig om verstand te hebben van computers en iets meer te weten van de werking daarvan (ik ben overigens ook opgeroeid met de commodore 64 en dos-prompt).

Omdat de oudste dus binnenkort 8 wordt, stelde ik mijn openingsvraag. De PC lijkt me daarbij wat moeilijk nog (maar wel met veel meer mogelijkheden) terwijl de console toch vooral spelletjes zijn (+ zoals jullie terecht opmerken ook vooral sociaal). Jullie reacties zijn behulpzaam voor mij om over na te denken en om te kijken wat nu slim is. Wat mij vooral aan het denken zette was de opmerking: "waarom laat je ze niet zelf beslissen?" en "waarom wacht je niet tot ze er zelf om vragen?"

Voor nu vermaken ze zich inderdaad nog prima met de iPad: de gratis spelletjes uit de Appstore en de fimlpjes van Youtube. Ook hebben ze nog niet om iets anders gevraagd. En als ze er nog niet om vragen, is er misschien ook nog niet direct een reden om een PC of console aan te bieden... ;) Bij vriendjes spelen ze wel eens met een PS4 geloof ik, maar ik hoor ze daar thuis nog helemaal niet over...

Raspberry Pi zie ik ook veel voorbij komen, maar dat is voor nu echt nog te lastig denk ik. Steam Link is ook nog wel interessant! Dat kende ik nog niet. Een Nintendo Swith of Wii zou prima zijn, maar zolang zo nog niet met andere kinderen gamen en de iPad nog voldoet, waarom dan een PS of Xbox aanbieden? De suggestie van iemand om een PS2 te kopen en voor 5 euro spellen erbij vind ik overigens ook nog te overwegen waard!

Ik denk dat het goed is nog even af te wachten waar ze zelf mee komen en de oudste nu voorzichtig aan te bieden om op een eigen account op mijn PC wat te leren (eerst alleen onder mijn begeleiding dus). Kijken hoe dat gaat. Het toetsenbord leren begrijpen, zelf zoeken op Youtube en misschien een eenvoudig spelletje samen doen.

Kortom, ik denk dat het op langere termijn een combinatie van PC en een console wordt. Voor nu nog even niets nieuws erbij (pas als ze er zelf mee komen) en de oudste wel alvast stap voor stap meenemen met het werken met mijn PC. :*)

[ Voor 17% gewijzigd door Goldia op 27-09-2017 23:09 . Reden: typos ]

• Jeroenneman

Jeroenneman

Lijkt me een strak plan.

Kinderen weten prima wat ze zelf willen. Niet altijd is dat de meest verstandige keuze, maar ze blijven geen kleuters. Verstand van computers is nooit slecht, maar ook niet ieder kind hoeft met 12 jaar een eigen website te bouwen. De middenweg lijkt me het beste. Je kind zelf interesses laten ontdekken, en daarin begeleiden.

God forbid dat je kind niks met ICT heeft en liever kunstenaar wordt ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jeroenneman schreef op donderdag 28 september 2017 @ 10:23:
[...]

God forbid dat je kind niks met ICT heeft en liever kunstenaar wordt ;)
Uhuh, dat is de kant waar mijn dochter op gaat. Juist daarom heeft ze niets aan een console en zit ze grootste deel van haar tijd met Wacom stylus in hand achter PC te tekenen. Ook kunstenaars hebben gereedschap nodig ;)

Oslik blyat! Oslik!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:32
Als ik de keus zou moeten maken, een PC!
Zoals gezegd veelzijdiger en met de juiste emulators kan je alsnog veel console spelletjes spelen..

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-11 19:10

Dhrax

Prog Lord

ALs je puur vanuit het kind zou redeneren dan zou ik voor een console gaan. Als ze al toegang hebben tot een Ipad zie ik niet wat de meerwaarde van een pc in dit verhaal is.

Als alle vriendjes & vriendinnetjes ook een console hebben dan is het voor een kind natuurlijk een stuk aantrekkelijk om zich daarbij aan te sluiten. Tel daarbij het gemak van een console bij en de keuze is denk ik snel gemaakt :)

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:09
Bartosy schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:59:
Ik zal zeker voor een computer kiezen voor je kinderen.

Een pc kan een deur naar een wereld vol kennis zijn en wellicht een mooi toekomst perspectief. Ook heb je als ouder meer controle over een pc en de instellingen ervan. School,boeken,Wikipedia, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Een ps4 wordt volgens mij over het algemeen alleen gebruikt om spelletjes te spelen en om vlogs van schreeuwende 20ers op youtube te kijken door 95% van de kinderen die het gebruiken. Het laatste wat de jeugd nodig heeft is weer een ander apparaat waarmee ze media kunnen consumeren gepaard met de hele dag op de bank hangen.
Je leeft in een oude wereld. Dat volgens jou kinderen een pc gebruiken voor wat jij opnoemt :') :S

kinderen hebben een smartphone of zitten op de tablet van hun vader, dan zie ik de meerwaarde er niet meer van. op jonge leeftijd zullen dat eerder gebruiken dan zon grote desktop machine. Of moet een laptop met hoge specs aanschaffen wil je er ook nog op kunnen gamen.

Voor kinderen is een console praktisch. En vooral de co-op games kunnen leuk zijn voor ze.
BTFD schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:24:
Als ik de keus zou moeten maken, een PC!
Zoals gezegd veelzijdiger en met de juiste emulators kan je alsnog veel console spelletjes spelen..
Dat is knap zelfs PS3 games zijn niet speelbaar op de pc. En zullen dat voorlopig niet zijn. En de X360 Emulator werkt niet altijd gped.

Pc is veelzijdig. Maar dat is een laptop of tablet meer. Waardoor een console voor kinderen veel aantrekkelijker is.

[ Voor 22% gewijzigd door theduke1989 op 31-12-2017 17:54 ]

• Goldia
Even een update: het is een 2e hands Wii U geworden en ze vinden Mario 3D beiden fantastisch :-) (en maximaal een uur per dag in plaats van de iPad). Nu nog nadenken hoe ik de PC er ook nog bij betrek. Dat komt wel via school hoop ik... Nogmaals dank voor al jullie reacties!
Pagina: 1