Spookspanning op randaarde?

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:43

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Tijdens het herinrichten van mijn media hoek voelde ik een tinteling tijdens het raken van de randaarde van een stekkerdoos. De spanningszoeker er bij gepakt en warempel, er staat enige spanning op.

Dus alles afgekoppeld, maar het blijft bestaan. Dus ik probeer een andere haspel, die heeft hetzelfde. Als ik hem echter op een geaard stopcontact aan sluit dan heeft de randaarde logischerwijs geen spanning.

Nu weet ik dat als je een klasse 1 apparaat zoals je pc niet geaard aan sluit je dit soort malligheid kunt krijgen, maar van een losse stekkerdoos had ik dat niet verwacht. Daar heb ik altijd geaarde varianten van omdat ze dan lekker multi inzetbaar zijn.

Weet iemand hoe dit zit en of het schadelijk is?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:11
Ik denk dat je randaarde draad niet doorloopt tot de meterkast. Dan kunnen sommige geaarde apparaten een lichte lekspanning geven (wat je beschrijft met je pc) Op zich is dat niet gevaarlijk, maar als je aardedraad niet op de meterkast is aangesloten dan is dat wel gevaarlijk.
Wat ook kan is dat er geen aardpen is geslagen, maar dat er van oudsher op de waterleiding is geaard.
Ik zou in elk geval even verder zoeken wat er aan de hand is.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-12 18:03
Heb je meerdere groepen in de meterkast ?
Waarschijnlijk wordt de boel gevoed via een andere fase-draad.

[ Voor 43% gewijzigd door MdO82 op 24-09-2017 17:12 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Tonne @MdO82

Oeps, foutje in mijn verhaal.

Het treedt alleen op als ik hem op een ongeaard stopcontact aan sluit.

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 24-09-2017 17:23 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:01
Dus, eh, nu is het mij niet helemaal meer duidelijk:
stekkerdoos-met-randaarde zit aan een ongeaard stopcontact?
PC zit met randaarde-stekker op die stekkerdoos?
Dus effectief zit de PC niet op een geaarde aansluiting?

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:40
Lekspanning vanuit geschakelde voedingen, dus ook die van je pc, is om en nabij de 115 volt.
Normaal gesproken word dit inderdaad via de aarde afgevoerd, maar nu in jouw situatie maar tot aan de stekkerdoos
Is opzich geen ramp, alleen opletten met apparatuur aansluiten op je pc aangezien er schade aan de elektronica KAN ontstaan.
Kan in hoofdletters omdat ik hier eenzelfde situatie heb, maar afgezien van af en toe wat tintelingen geen problemen heb gehad.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:34
Een stekkerdoos met randaarde is niet plotseling aarde als je deze op een ongeaard stopcontact aansluit. Dat zou wat zijn zeg. :+
Gonadan schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:06:
Weet iemand hoe dit zit en of het schadelijk is?
Nee, dit is net zo niet schadelijk als je pc direct in dat ongeaarde stopcontact.
Echter, als je een hele hoop apparaten aansluit dan kan de optelsom van alle lekstromen vrij oncomfortabel aanvoelen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vanaalten schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:28:
Dus, eh, nu is het mij niet helemaal meer duidelijk:
stekkerdoos-met-randaarde zit aan een ongeaard stopcontact?
PC zit met randaarde-stekker op die stekkerdoos?
Dus effectief zit de PC niet op een geaarde aansluiting?
Snap ik, ik breng het wat warrig. :P

Correct, de stekkerdoos met randaarde zit in een ongeaard stopcontact. De pc zat inderdaad niet op een geaarde aansluiting. Die heb ik er nu af gehaald en de tinteling is weg, dus de schuld daarvan geef ik even aan de pc. Dat is een bekend scenario.

Waar ik echter geen hol van snap is dat mijn stekkerdoos ook spanning op de randaarde heeft als ik er niets op aan sluit. Zodra ik hem in een ongeaard stopcontact prik geeft de randaarde spanning, prik ik hem in een geaard stopcontact dan logischerwijs niet.
Overigens ook getest met een andere haspel dus het ligt niet aan de stekkerdoos zelf.

Het enige wat ik zelf nog kan bedenken is een vorm van inductie en een veel te gevoelige spanningszoeker. :P
jeroen3 schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:33:
Een stekkerdoos met randaarde is niet plotseling aarde als je deze op een ongeaard stopcontact aansluit. Dat zou wat zijn zeg. :+
Nee duh. :+

Ik gebruik een geaarde stekkerdoos omdat die een zekering heeft en voor zowel geaard als ongeaard gebruik geschikt zou moeten zijn. Een ongeaarde stekkerdoos kan je maar voor één scenario inzetten, die heb ik dus bijna niet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-12 10:18
Gonadan schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:06:
Dus alles afgekoppeld, maar het blijft bestaan. Dus ik probeer een andere haspel, die heeft hetzelfde. Als ik hem echter op een geaard stopcontact aan sluit dan heeft de randaarde logischerwijs geen spanning.
Als ik het goed begrijp steek je ENKEL de stekkerdoos in eeen ONGEAARD stopcontact en je voelt en meet spanning op de randaarde? Dus zonder dat er een toestel op die stekkerdoos aangesloten is? En met een tweede stekkerdoos heb je hetzelfde???

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
mathias82 schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:41:
Als ik het goed begrijp steek je ENKEL de stekkerdoos in eeen ONGEAARD stopcontact en je voelt en meet spanning op de randaarde? Dus zonder dat er een toestel op die stekkerdoos aangesloten is? En met een tweede stekkerdoos heb je hetzelfde???
Correct.

Voelen overigens niet, dat was alleen toen wel apparatuur aangesloten was. Waaronder de server.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-12 10:18
Gonadan schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:45:
[...]

Correct.

Voelen overigens niet, dat was alleen toen wel apparatuur aangesloten was. Waaronder de server.
Met een haspel is dat vrij normaal. Heeft niets met inductie te maken, maar met capacitieve koppeling tussen de aardingsdraad en de fasedraad. Die spanning kan geen stroom leveren, ze is direct weg, daarom voel je ze ook niet.
Ik vind het wel vreemd dat je ze ook meet op een stekkerblok, want daar is de draad heel kort.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:34
Dat is gewoon capacitieve koppeling tussen de draden.
Je kunt dat meten omdat je meter een zeer hoge ingangsweerstand heeft en dus vrijwel geen belasting vormt met een paar mega ohms.

Jij bent echter wel een belasting met je tientallen kilo ohms, dus je kunt het nu niet meer voelen.

Als je een hele lange kabel hebt kan dit wel weer vrij hoog worden:
Maximale inductiespanning parallele geleiders berekenen

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Capacitieve koppeling kan, maar is het een simpele stekkerdoos, of eentje met overspanningsbeveiliging of USB poorten bijvoorbeeld?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Een simpele met rode schakelaar had het, een complexere met beveiliging maar geen USB en een haspel met zekering. Allen wel met wat meter snoer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-12 15:52

TNW

mathias82 schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:48:
[...]

Met een haspel is dat vrij normaal. Heeft niets met inductie te maken, maar met capacitieve koppeling tussen de aardingsdraad en de fasedraad. Die spanning kan geen stroom leveren, ze is direct weg, daarom voel je ze ook niet.
Ik vind het wel vreemd dat je ze ook meet op een stekkerblok, want daar is de draad heel kort.
Die spanning levert wel zeker stroom, maar een heel kleine. Hoe langer de kabel, hoe groter de capaciteit van de condensator welke wordt gevormd door de fase en de niet aangesloten randaarde en hoe groter de spanning welke beschikbaar zal zijn.

Als een stekkerdoos + kabel bijvoorbeeld een capaciteit van 550 picofarad (paar meter netsnoer gemeten met mijn uiterst betrouwbare :P china multimeter) heeft dan heeft netspanning een weerstand van ~5.8 megaohm naar de randaarde. Er kan dan ca. 38 µA (0.000038 A) lopen. Dat is niks, en het voltage zakt daarom tot praktisch nul in als er mensenhandjes aanzitten.

Persoonlijk zie ik liever overal randaarde, scheelt een hoop gevloek voor de tweaker die vaak elektronica aansluit. 8)7

Weblog | Straling!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:01
Gonadan schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:41:
Waar ik echter geen hol van snap is dat mijn stekkerdoos ook spanning op de randaarde heeft als ik er niets op aan sluit. Zodra ik hem in een ongeaard stopcontact prik geeft de randaarde spanning, prik ik hem in een geaard stopcontact dan logischerwijs niet.
Overigens ook getest met een andere haspel dus het ligt niet aan de stekkerdoos zelf.
Normaal gesproken meet je spanning niet op 1 punt, je meet spanning tussen twee punten - bijvoorbeeld de spanning tussen de blauwe nul en bruine fasedraad. Tussen welke punten meet jij nu die spanning? Randaarde van de stekkerdoos en ...?
Pagina: 1