Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik nader de 40 jaar en werk al jarenlang als assistent filiaalmanager in een supermarkt. Fysiek zwaar werk en vooral het laatste jaar kamp ik met steeds terugkerende klachten. Mede daardoor al vaker met mijn vriendin besproken dat ik rond zou kijken om me eens te laten omscholen, want ik zie mezelf dit werk niet nog jarenlang doen.

Ook een omscholingstraject naar een ICT-loopbaan kwam voorbij. Een vriend, werkzaam als programmeur, raadde me aan om eens te zoeken op vacatures als test engineer of software tester en te kijken wat daar zoal voor gevraagd wordt. Maar ik heb geen HBO-achtergrond, wel aantoonbaar HBO werk- en denkniveau en voor de meeste cursussen in de richting van tester wordt sowieso HBO/WO niveau verlangd. Na een paar weken van inlezen en zoeken op opleidingen/cursussen vraag ik me af of zo'n traject toch niet wat te hoog gegrepen is voor mij.

Maar wat zouden mijn kansen zijn om me te laten omscholen tot systeembeheerder? Bij elk bedrijf waar ik heb gewerkt kwamen ze zo nu en dan voorbij en ik dacht 'dat moet ik toch ook wel kunnen?' Welke opleidingen/cursussen zijn aan te raden? Ik werk nu full time, maar kan eventueel een dag minder gaan werken om wat druk achter de studie te gaan zetten als dat nodig blijkt te zijn.

Ik merk dat ik door al het zoeken door de bomen het bos niet meer zie. Ik zie opleidingen van een paar jaar, maar ook cursussen van enkele dagen. En ook het aanbod van losse modules/cursussen is gigantisch. Van LOI, de OU en andere aanbieders. En ik weet gewoon niet wat je moet overleggen als je eenmaal op vacatures begint te solliciteren.

Is er iemand die me een beetje op weg kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:03:
Maar wat zouden mijn kansen zijn om me te laten omscholen tot systeembeheerder?
Mijn eigen ervaring is dat starten als systeembeheerder geen haalbare kaart is als je (bijna) 40 bent en geen relevante ervaring hebt. Het ligt niet aan de papieren, veel systeembeheerders hebben weinig papieren, maar het is een kwestie van ervaring.

Ook als tester zul je het moeilijk hebben zonder enige IT-achtergrond of een relevante opleiding. Ik zie niet wat er meer mogelijk is dan een helpdeskbaan, wellicht bij een detacheerder, en vanuit die positie doorgroeien.

Is er binnen die supermarkt geen IT-afdeling waar je zou kunnen beginnen? De eigen werkgever kan je soms kansen geven die je elders niet snel zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
downtime schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:19:
[...]

Mijn eigen ervaring is dat starten als systeembeheerder geen haalbare kaart is als je (bijna) 40 bent en geen relevante ervaring hebt. Het ligt niet aan de papieren, veel systeembeheerders hebben weinig papieren, maar het is een kwestie van ervaring.

Ook als tester zul je het moeilijk hebben zonder enige IT-achtergrond of een relevante opleiding. Ik zie niet wat er meer mogelijk is dan een helpdeskbaan, wellicht bij een detacheerder, en vanuit die positie doorgroeien.

Is er binnen die supermarkt geen IT-afdeling waar je zou kunnen beginnen? De eigen werkgever kan je soms kansen geven die je elders niet snel zou krijgen.
Oef, dat belooft weinig goeds dus. Want ik ben ook heel eerlijk, ik ben geen type voor een helpdesk. Het tester verhaal had ik al zijdelings aan de kant geschoven, maar ik had gedacht nog wel kans te maken als systeembeheerder, ook al ben ik al 'op leeftijd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:03:
Ik nader de 40 jaar en werk al jarenlang als assistent filiaalmanager in een supermarkt. Fysiek zwaar werk en vooral het laatste jaar kamp ik met steeds terugkerende klachten. Mede daardoor al vaker met mijn vriendin besproken dat ik rond zou kijken om me eens te laten omscholen, want ik zie mezelf dit werk niet nog jarenlang doen.
Als je assistent filiaalmanager bent, neem ik aan dat je leiding geeft? Zou een rol als teamleider, teammanager ofzo in een andere tak van industrie dan iets zijn? Desnoods in de ICT. Teamleiders daar hebben in de regel geen specifieke ICT kennis nodig, maar wel people-management skills. Zomaar even een suggestie :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Eens met Microkid.
Zie zelf niet echt een makkelijke toekomst tegemoed met die leeftijd. Er zijn jonkies die goedkoper zijn en meer ervaring hebben. Dus als ICT-er op deze manier aan de slag gaan zal lastig worden.
Als 40 jarige verwacht ik toch een senior functie.

Maar met wat computer affiniteit en goede peopleskills kan je kijken naar zaken als Major Incidient coordinator. Teamleider e.d functies. Leer daarnaast wat bij en je begrijpt je mensen ook wat meer die je moet aansturen.

Anders krijg je denk ik simpel werk als floorwalkers en F12 drukkers (OSD voor migratie starten). Ik zie hier of hele jonge mensen of de nog oudere mensen die dit soort taken op zich nemen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:10
Eens met Microkid,

Ik heb zelf drie teamleiders gehad op een IT servicedesk en die hadden alle drie geen IT kennis. Zelf vond ik het eerlijk gezegd niet altijd ideaal maar dat terzijde. Denk inderdaad dat bedrijven vooral kijken naar people-management skills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op zondag 24 september 2017 @ 19:16:
[...]

Als je assistent filiaalmanager bent, neem ik aan dat je leiding geeft? Zou een rol als teamleider, teammanager ofzo in een andere tak van industrie dan iets zijn? Desnoods in de ICT. Teamleiders daar hebben in de regel geen specifieke ICT kennis nodig, maar wel people-management skills. Zomaar even een suggestie :)
Suggesties zijn meer dan welkom. Bedankt! Het betekent voor mij weer een zijweggetje in mijn zoektocht. Het valt dan weer niet onder omscholen, wat stiekem een beetje jammer is, want ik had graag toch wat bijgeleerd. Of is het vanuit een teamleidersfunctie ook mogelijk om nog bij te leren en door te groeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 19:38:
Of is het vanuit een teamleidersfunctie ook mogelijk om nog bij te leren en door te groeien?
Afhankelijk van je skills en interesses zou je altijd nog kunnen bijleren met bijv Prince2, Agile, Scrum, IPMA, PMI ofzo en dan doorgroeien richting projectmanagement.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navajo
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-02-2022
Ik ben bij de capaciteitentest voor het traineeship software testen bij een grote detacheerder wel wat 'ouderen' tegengekomen. Of ze ook zijn geselecteerd weet ik niet. Zelf was ik 35 en kwam er wel doorheen, zonder relevante opleiding (maar wel WO).
Proberen kan altijd. Hou er wel rekening mee dat je waarschijnlijk op het beginsalaris start.
Mocht het niet lukken, zijn er buiten de ICT nog branches die je interesseren?
Pagina: 1