Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hoe automatisch jaartal taggen adhv artiest en titel mp3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een stukje software die het mogelijk maakt om aan de hand van de artiest en titel van een mp3 het jaartal op te zoeken en dat in de mp3 tag te zetten. En dat automatisch voor een bepaalde folder locatie (liefst ook inclusief subfolders).

Er bestaan tools zoals tagscanner en mp3tag die gebruik kunnen maken van online services zoals discogs, freedb, etc. Maar helaas lijken die tools de al aanwezige informatie in de tags te negeren en geven mij dan 70 tot 100 opties per nummer. Dan kan ik zelf beter per nummer gaan googlen ;)

Het gaat echt alleen om het jaartal, de rest van de informatie staat al correct. Ik ben al een paar uur aan het googlen en heb al diverse apps (zoals tagscanner, mp3tag) geprobeerd. Kan iemand mij de gouden tip geven?

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als die tools allemaal uitgaan van alleen de filenames, zet dan eerst geautomatiseerd alle relevante info in de filename, omdaarna aan te vullen.

Zoals altijd, eerst backups maken voordat je aan de gang gaat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Glacier schreef op zondag 24 september 2017 @ 16:45:
Ik ben opzoek naar een stukje software die het mogelijk maakt om aan de hand van de artiest en titel van een mp3 het jaartal op te zoeken en dat in de mp3 tag te zetten.
Moedig...
Moet dat per track? En is die track onderdeel van een album? En is dat album dan een originele uitgave, een rerelease (al dan niet geremastered), of een verzamelaar?
Kortom... welke datum wil je opnemen? Zomaar 1 voorbeeldje: Blue Monday van New Order

Dat gezegd hebbende... je zou een kunnen kijken naar Musicbrainz Picard, die kan met bovenstaande redelijk overweg. En als je het wilt scripten en automatiseren zou je naar Beets.io kunnen kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Jester-NL op 25-09-2017 10:23 ]

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jester-NL schreef op zondag 24 september 2017 @ 19:36:
[...]

Moedig...
Moet dat per track? En is die track onderdeel van een album? En is dat album dan een originele uitgave, een rerelease (al dan niet geremastered), of een verzamelaar?
Kortom... welke datum wil je opnemen? Zomaar 1 voorbeeldje: Blue Monday van New Order

Dat gezegd hebbende... je zou een kunnen kijken naar Musicbrainz Picard, die kan met bovenstaande redelijk overweg. En als je het wilt scripten en automatiseren zou je naar Beets.io kunnen kijken.
Het zijn zowel albums als losse songs. Voor een album is het idd wel handig dat er alsnog per track gekeken wordt, ivm verzamelalbums idd.
De filenames staan overigens ook al goed, dus dat zou het proces ook niet in de weg moeten zitten..

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Ik heb het ook gedaan met mijn verzameling losse nummers, met Music Brainz Picard. Maar het blijft heel veel handwerk. Er zijn altijd weer 5 uitgaves. Ik probeerde te forceren naar oorspronkelijk album. Maar dat was soms niet handig.

Maar misschien kan je Wikipedia helpen?

👑

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Voor albums kun je gebruik maken van MB Picard. Die tagger kan aan de hand van de acoustic fingerprints redelijk goed het juiste album (inclusief jaar) vinden, en anders kun je in de interface vaak alsnog de juiste selecteren.
Losse tracks is vele malen lastiger. Zie het lijstje dat ik eerder al postte. Bij losse nummers is alle samenhang weg, en blijft er eigenlijk weinig over dan handwerk en gokken.
Vraag blijft: wil je het jaar waarin het nummer oorspronkelijk uitkwam, of het jaar waarin jouw versie werd gereleased?
Bij de eerste optie is het van belang dat je de juiste database raadpleegt (waarbij mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar die van Musicbrainz, omdat die veel gedetailleerder geraadpleegt kan worden). De tweede optie is nog veel meer werk.
* Jester-NL heeft om die reden de meeste losse tracks vervangen door complete albums.

me @ last.fm

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou ook zeker Musicbrainz Picard eens proberen. De tool biedt opties om je bestaande tags te behouden maar heeft over het algemeen een zeer hoge kwaliteit database. Het is wel veel handwerk dus je moet er wel even een avondje voor uit trekken :)

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Bigs schreef op woensdag 27 september 2017 @ 08:41:
Ik zou ook zeker Musicbrainz Picard eens proberen. De tool biedt opties om je bestaande tags te behouden maar heeft over het algemeen een zeer hoge kwaliteit database. Het is wel veel handwerk dus je moet er wel even een avondje voor uit trekken :)
Optimist, ik was vele malen langer bezig :) Maar ik sluit mij volledig aan bij Musicbrainz Picard!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
TeraMod schreef op woensdag 27 september 2017 @ 08:44:
[...]

Optimist, ik was vele malen langer bezig :) Maar ik sluit mij volledig aan bij Musicbrainz Picard!
Hehe.. dat avondje was inderdaad alleen maar m'n lichte muziek FLACs. Met m'n klassieke verzameling ben ik nog steeds niet klaar :')

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Mijn collectie omvat ettelijke honderden gigabytes, met meer dan voldoende shizzle die (nog) niet bij Musicbrainz bekend was.
Als ik onverhoopt besluit om al mijn tracks/tags aan te brengen, ben ik weken bezig. Gelukkkig ben ik ondertussen ook redelijk bedreven in het toevoegen van nieuwe albums aan de MB-database.

Ik heb een tijdje met beets.io gespeeld. Die zou mijn wensen automatisch moeten kunnen uitvoeren. Wat mij echter niet gelukt is, is om in de filetag de datum van uitgave van het specifieke album opgeven, en in de foldername het jaartal van de originele release. Overigens kan dat aan mij liggen. De leercurve van beets.io is nog net wat steiler dan die van MB Picard ;)
Beets.io verwacht een beetje php-kennis, en verder dat je een yaml-script in elkaar kan zetten. Daarnaast (en dat kan Picard niet) kan beets.io overweg met losse nummers.

me @ last.fm

Pagina: 1