GPT VS NTFS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleu
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-08 22:28
Ik heb een nieuwe HD gekocht van 4 terrabyte en wil deze als 1 partitie gebruiken dus ben ik aangekomen bij GPT format table ipv MBR. Dit is netjes gelukt en ben al mijn bestanden bestanden aan het kopieren van de oude schijf naar de nieuwe schijf.

Ik sorteer altijd die bestanden op 'gewijzigd op' om ze chronologisch te hebben wat er laatst is bijgekomen. Nu zie ik dat op de NTFS MBR schijf dit werkt zoals ik gewoon ben maar op de GPT schijf sorteert hij ze gewoon op de datum het bestand is aangemaakt (tijdstip gekopiëerd nr de nieuwe schijf). Ik heb ook al de opties 'inhoud gemaakt ',- en 'aanmaakdatum' geprobeerd. Toch blijft hij deze bestanden in de volgorde weergeven dat hij ze gekopieerd heeft.

Als ik dan een aantal bestanden terug kopiëer naar de NTFS MBR schijf zie ik dat ze netjes terug op de plaats terechtkomen als 'gewijzigd op'. dus die metadata wordt niet veranderd bij het kopiëren.

Enige tips om dit goed te krijgen?

Alvast Bedankt

Tom

UPDATE
fouten gewijzigd

ik heb dit zowel in Windows 7 en Windows 10
Ik heb de schijf geformtaard naar GPT (NTFS) metminitool partition

[ Voor 8% gewijzigd door fleu op 25-09-2017 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Had je niet moeten kopieren in windows maar de schijf clonen via clonesoftware zoals ghost/clonezilla/acronis. Dan heb je alle data/metadata van het bestandsysteem.

Of kopieren met deftige sync tool zoals robocopy en synctoy gebruiken is ook een oplossing. Dan heb je ook de originele datums.

[ Voor 28% gewijzigd door SadisticPanda op 24-09-2017 16:34 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:23
Haal je niet twee dingen door elkaar ? GPT is a partition table format en NTFS is a file system.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

GPT heeft niets met NTFS te maken. Je kunt een GPT gepartitioneerde schijf ook FAT32 formatteren.

Verder doet je vraagstelling vermoeden dat je de illusie hebt dat de weergave in explorer iets te maken heeft met de volgorde waarin je bestanden op de schijf staan. Dat is niet het geval

Als je explorer in details view zet, en dan rechts klikt op de column header, kun je onder "more..." kiezen uit een stuk of tien verschillende datums

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commandokilla
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39
Om het ineens in orde te krijgen had je inderdaad beter dmv robocopy alle data overgezet, hiermee neem je alle metadata mee zonder dat er iets aangepast word

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:19
Leuk hoor, de GPT partitietabel. Maar de tegenhanger is niet NTFS. Nee, dat is MBR. NTFS is te gebruiken op MBR en op GPT.

Dus de vraag is: welk bestandssysteem heb je geformatteerd en welk bestandssysteem heeft je computer of schijf waarvan je het kopieert. Dat kan je mooi zien bij eigenschappen of schijfbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
xFeverr schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:26:
[...] NTFS is te gebruiken op MBR en op NTFS. [...]
Beetje domme fout bij zo'n denigrerend toontje ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
Mijn excuses, dat is direct aangepast.

Overigens niet bedoeld als denigrerend toontje, ik probeer enkel te helpen. Dingen als Robocopy kun je wel gebruiken, maar het is ook leuk om even de oorzaak te begrijpen. En de GPT partitietabel is gewoon echt heel leuk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
xFeverr schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:31:
Mijn excuses, dat is direct aangepast.

Overigens niet bedoeld als denigrerend toontje, ik probeer enkel te helpen. Dingen als Robocopy kun je wel gebruiken, maar het is ook leuk om even de oorzaak te begrijpen. En de GPT partitietabel is gewoon echt heel leuk :p
Ah ja, dat 'leuk hoor' en 'mooi' kwam bij mij een beetje 'uit de hoogte' over. Vandaar mijn reactie daarop.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
Ja ik moet zeggen, als je het op zo'n toon wil lezen dan kan het wel zo overkomen. Maar dat is wel vaker natuurlijk. Goh... Hoe vaak daar al is gedonder mee is geweest.

Anyway, we proberen de mensen is wat bij te brengen he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleu
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-08 22:28
Hoi iedereen!

Ik heb het ook geprobeerd met Synbackup pro. ik zal nu 1 van de alternatieven van hierboven proberen. Ik hoop dat dit werkt. Ik heb in het verleden nooit problemen gehad met bestanden kopieren of via synbackup pro bestanden kopiëren van schijf naar schijf. Dus ik dacht dat het idd aan de GPT partitie format table zou liggen ipv MBR (dus niet NTFS, ik had me hier in vergist) gezien dit het enigste is wat ik nu anders doe. Alvast Bedankt voor de reacties

[ Voor 5% gewijzigd door fleu op 25-09-2017 19:17 ]

Pagina: 1