Cisco 7941G van SCCP naar SIP updaten en koppelen aan mijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwankre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-03-2021
Mijn vraag

Ik heb een aantal cisco telefoons (7941G) aangeschaft. Ze zaten allemaal in een boot loop. Met veel zoeken en lezen heb ik het voor elkaar dat ik eerst de SCCP firmware erin heb kunnen zetten, daarna de SIP software. Maar ik blijf in mijn hoofd houden dat ik op een filmpje zag dat wanneer er in de firmware info in de 7941G (Settings--6---3) bij 'Load file' staat 'term41.default', dat dat niet goed is. Er zou dan moeten staan 'SIP41.9-4-2SR3-1S'

DIT IS OPGELOST!!! na de eerste update waar hij dus het bovenstaande weergeeft, duurde het bij mij ong 5 minuten toen rebooten het toestel toch...waarna hij de tweede update uitvoerde. Het bestand wat hij gebruikt is de xmlDefault.cnf.

Nu wordt het tijd om het bestand xmlDefault.cnf compleet te maken zodat hij gaat werken met mijn mini pbx centrale.

EINDDOEL is om deze drie cisco telefoons te gaan koppelen aan mijn Freepbx die ik op mijn Raspberrypi heb geflashed.

Relevante software en hardware die ik gebruik
TFTPD32
Raspberrypi met freepbx
Voipnummer gehost bij cheapconnect waar nu 'trunk' aangevinkt is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik krijg het niet eens voor elkaar om de juiste xml file te uploaden of te refereren naar het juiste SIP41.9-4-2SR3-1S.loads bestand. Hij blijft de term41.default pakken en laden. Ik heb de volgende combinaties geprobeerd:
xmlDefault.cnf
XMLDefault.cnf
SEP{mac}.cnf
SIP{mac}.cnf

Voip gegevens
Cheapconnect..

Ik blijf mijn stappen updaten en de oplossing plaatsen als ik die heb.

alvast bedankt.

Mvg

Iwan

[ Voor 18% gewijzigd door iwankre op 25-10-2017 07:48 . Reden: oplossing vermeld in eerste topic ]

Beste antwoord (via iwankre op 25-10-2017 07:44)

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
De dialplan XML file heb je nodig zodat de telefoon weet wanneer deze moet beginnen met opbouwen van de verbinding.

De meest simpele oplossing is een regel met een * opnemen in de file:
code:
1
2
3
4
5
6
<DIALTEMPLATE>
<TEMPLATE MATCH="." TIMEOUT="15" User="Phone"/>
<TEMPLATE MATCH="..." TIMEOUT="2" User="Phone"/>
<TEMPLATE MATCH="...." TIMEOUT="2" User="Phone"/>
<TEMPLATE MATCH="*" TIMEOUT="2" User="Phone"/>
</DIALTEMPLATE>

In bovenstaand voorbeeld betekent de * dat als je een nummer van 5 cijfers (of langer) draait de telefoon 2 seconden na het intoetsen van het laatste cijfer de SIP verbinding gaat opbouwen.

Zie de site die ik eerder al noemde: dialplan

Ben je niet zo snel met intoetsen, zet dan de timeout hoger.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:00
Ik heb zelf dit probleem ook gehad met deze zelfde telefoons,

Ik wilde echter de telefoons werkende hebben via freepbx of elastix.
ik heb het inmiddels opgegeven en de telefoons weer verkocht aangezien ik het dus niet werkende kreeg.

De enige manier waarmee je het misschien nog werkende kan krijgen... Is binnen freepbx door het gebruik van de "endpoint manager" maar die moet je aanschaffen, en dan heb je alsnog geen zekerheid (dit is puur mijn beredenering)

Ik zou zelf ook graag weer deze toestellen aan willen schaffen (omdat ze cool zijn) en het met minimaal werk werkend krijgen, dus ik blijf je topic volgen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwankre
OPLOSSING in mijn eerste topic gezet.

Ik ga nu door met het wijzigen van de xmlDefault.cnf zodat ik het verbonden krijg met mijn incredible pbx systeem.

Moet ik nu in de xmlDefault.cnf de gegevens van cheapconnect zetten of van mijn incredible pbx systeem omdat de voips verbinding moeten maken met cheapconnect, maar via mijn pbx systeem....

Ben nog erg onbekend met dit...ben ook maar aan het prutsen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Het toestel moet aangestuurd worden via je pbx,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
Heb zelf een tweetal Cisco 7941 toestellen in gebruik icm met een CheapConnect trunk met twee nummers.

Ik gebruik de laatste versie van Asterisk (gecompileerd vanaf source, met PJSIP driver), maar aangezien IncrediblePBX gebaseerd is op Asterisk zal de configuratie van de telefoons niet veel verschillen.

Je hebt vast deze website al gevonden: http://usecallmanager.nz/document-overview.html. Hier is veel info over de Cisco toestellen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwankre
Zerobase schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:55:
Heb zelf een tweetal Cisco 7941 toestellen in gebruik icm met een CheapConnect trunk met twee nummers.

Ik gebruik de laatste versie van Asterisk (gecompileerd vanaf source, met PJSIP driver), maar aangezien IncrediblePBX gebaseerd is op Asterisk zal de configuratie van de telefoons niet veel verschillen.

Je hebt vast deze website al gevonden: http://usecallmanager.nz/document-overview.html. Hier is veel info over de Cisco toestellen te vinden.
Thanks, deze website kende ik nog niet.....

Deze week ben ik enorm druk wegens een beurs vanaf donderdag t/m zondag. Dus kan er volgende week weer mee verder gaan. Ik hoop met de uitleg op je link een goede xmldefault file te maken zodat het vlotjes verloopt.

bedankt. Ik blijf de updates en vragen posten.

Iwan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwankre
Ondertussen ben ik al wat verder. MAar blijft met een probleempje zitten.

Ik heb het toestel draaien. Ik kan worden gebeld vanuit extern. Ik kan intern nummers draaien (extensions) zonder problemen.
Maar als ik met de cisco naar buiten wil bellen krijg ik DIRECT na het intoetsen van een nummer een in gesprek toon met de opmerking [reorder].
Ik heb al veel gelezen, maar kom nog niet echt verder. De meeste opmerkingen die ik lees verwijzen allemaal naar het feit dat mijn cisco geen dialplan heeft (dialplan.xml). Dit klopt, want ik dacht, die heb ik niet nodig omdat alles via freepbx gaat.

Dus mijn vraag is: "Light het aan de afwezige dialplan"? Zo ja, heeft iemand voor mij een correcte uitleg van het dialplan.xml??

Zou het graag deze week werkend willen hebben.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwankre
Ik krijg dit te zien als ik via putty inlog op asterisk server.

Using SIP RTP TOS bits 184
== Using SIP RTP CoS mark 5

Na wat zoekwerk is dit geen foutcode.
Las een advies dat je via command in asterisk "sip set debug on" je precies kunt zien wat hij doet en waar het fout gaat....ik krijg wel even 20 pagina's met code...waar ik dan iets uit wijs moet worden...DAWM...Dus kan nu weer even niet verder.

Mensen tips hoe mij verder te kunnen helpen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
De dialplan XML file heb je nodig zodat de telefoon weet wanneer deze moet beginnen met opbouwen van de verbinding.

De meest simpele oplossing is een regel met een * opnemen in de file:
code:
1
2
3
4
5
6
<DIALTEMPLATE>
<TEMPLATE MATCH="." TIMEOUT="15" User="Phone"/>
<TEMPLATE MATCH="..." TIMEOUT="2" User="Phone"/>
<TEMPLATE MATCH="...." TIMEOUT="2" User="Phone"/>
<TEMPLATE MATCH="*" TIMEOUT="2" User="Phone"/>
</DIALTEMPLATE>

In bovenstaand voorbeeld betekent de * dat als je een nummer van 5 cijfers (of langer) draait de telefoon 2 seconden na het intoetsen van het laatste cijfer de SIP verbinding gaat opbouwen.

Zie de site die ik eerder al noemde: dialplan

Ben je niet zo snel met intoetsen, zet dan de timeout hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwankre
Heb je werkelijk een dialplan nodig in je cisco telefoon? Kun je niet alles puur regelen met dial rules and dial patterns?

Want ik was al verder hiermee waarbij ik een stem kreeg dat de lijn bezig is of de lijn niet bestaat.

Wie heeft er voor mij een werkend dial rules en dial plans, en HOE moet ik die invullen. Want ik zie HEEL veel voorbeelden waarvan ze allemaal zeggen dat ze werken, maar ik krijg het NIET voor elkaar. Verder ben ik bijna klaar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwankre
hmmm, ik zie dat mijn softphone (zoiper) wel gewoon werkt naar extern....dus het zit hem dan denk ik toch in het dialplan van de cisco 7941G zelf dat ik mee moet flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwankre
@Zerobase je dialplan erbij gezet en geupload. En voila, alles werkt zoals het hoort. Weer geweldig. Ik heb eindelijk een werkend toestel. Ik heb er nog 7 liggen, dus vandaag alles even flashen en dan hebben we op kantoor nieuwe telefoons met meer mogelijkheden.

enorm bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iwankre
@shure-fan nu werkt dus alles, als je een handleiding wil, ook waar ik de telefoons vandaan heb etc dan geef maar een gil. Ik kan je alle bestanden sturen waarmee het nu werkt etc.
Dan is het zo gedaan...nu alles opgezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
iwankre schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 07:46:
@shure-fan nu werkt dus alles, als je een handleiding wil, ook waar ik de telefoons vandaan heb etc dan geef maar een gil. Ik kan je alle bestanden sturen waarmee het nu werkt etc.
Dan is het zo gedaan...nu alles opgezet is.
Ik houd me ook aanbevolen, heb een 7942 welke volgens mij ook eerst naar SCCP moet voor ie naar SIP kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwankre
@Kaalus ALS de 7942G hetzelfde werkt als de 7941G, dan is het eenvoudig. Ik zal kijken of ik alle bestanden hier neer kan zetten zodat het helder is voor een ieder.

Na HEEL veel uren is het nu niet moeilijk meer. Korte versie is:

Download TFTP32 (ik gebruik TFTP32 versie 3.23 uit 2007. Deze werd aanbevolen.)

Flash files gebruik ik de nieuwste versie SIP41.9-4-2SR3-1S

het SEP001C58FB1B33.cnf xml bestand is het mac adres van je cisco. Dus SEP[mac].cnf
In dit bestand moet je je gegevens zetten van je freepbx server en je extensie die je hebt aangemaakt incl. wachtwoord.

Sluit de cisco aan op je computer (ik heb hem op mijn laptop aangesloten) wifi uit, dus puur een eigen netwerk.

Start tftp32 op.
ga naar tabblad 'DHCP server' en stel in
'start pool' heb ik 192.168.1.2
size of pool 5
default router 192.168.1.1
additional option 150 met daar achter 0x0101A8C0 (geen flauw idee wat het is, maar dat moest blijkbaar)

klik op de SAVE knop er rechts naast.

Om de cisco's te laten werken gebruik ik POE adapters. Die gaan van de switch naar de POE adapter (die in het stopcontact zit) en daarna naar mijn laptop.
Als de cisco opstart (leeg scherm, alleen 'headset' lampje brand (ERG lang) houdt ik de toets # ingedrukt. Er gaan ineens een paar lampjes rechts van het toestel knipperen en het scherm wordt zwart. Toets dan 123456789*0# in, dus gewoon alle toetsen van boven naar beneden van links naar rechts in. Het toestel komt nu in flash modus. en alles zal vanzelf lopen.
LET OP!!!!
Je toestel wordt 2 x geflashed. dus trek de utp er niet uit als hij een keer is opgestart. Het verschilt PER toestel hoelang hij erover doet, maar laat hem zitten. Om te controleren of hij klaar is druk je op 'settings', dan de 6, dan de 3. Er staat nu LOAD FILE: SIP41.9-4-2SR3-1S. Staat er LOAD FILE: term41... dan is hij nog niet klaar.

Als er vragen zijn over hoe je moet werken met freepbx raad ik je aan om youtube te pakken en zoeken naar "crosstalk solutions" Chris. Hij heeft in Amerika een bedrijf die in freepbx handelt. Hij heeft ALLE facette in filmpjes uitgelegd.

[ Voor 1% gewijzigd door DJSmiley op 25-10-2017 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Iwankre: bedankt voor je aanbod, misschien ga ik er wel gebruik van maken als ik weer eens tegen zo'n telefoon aanloop,

Over freepbx, ik ben daar zelf ook erg in thuis, dus kan vragen daarover ook beantwoorden (echter wel via pm om het topic niet te kapen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwankre
@shure-fan Das goed om te weten, want ik ben pas begonnen met freepbx, dus klop ik wel bij jouw aan (via PB)

Topic kan gesloten worden (of kan ik dat zelf ook doen)

[ Voor 21% gewijzigd door iwankre op 25-10-2017 19:14 ]

Pagina: 1