Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

verwarming via elektrische boiler project

Pagina: 1
Acties:

• sjohndewit
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 05-01-2018
Ben met verbouwing van het huis bezig en wil de verwarming laten lopen op een gemodificeerde elektrische boiler.

Beneden vloer wordt een natte vloerverwarming en bovenverdieping gaat verwarmd worden door radiatoren.

Elektra is geen probleem qua verbruik daar ik 21 zonnepanelen gaat plaatsen op het dak van het woonhuis ( direct ), en 14 op het dak van mijn garage ( Toekomst ), dus genoeg "gratis" energie.

Vraag van mijn kant is: Hoe een elektrische boiler om te bouwen naar 35 graden en suggestie voor de capaciteit.

Andere vraag waar ik niet uit kom is de berekening van het wattage voor de radiatoren voor boven, alles is berekend in de berekeningstools met 80 graden, ik wil stoken met 35 graden, dus moet ik met een andere wattage rekenen, maar welke?

Huis is ca. 7 x 8 meter.

Andere vraag over de vloerverwarming, kun je de radiatoren voor boven onafhankelijk laten regelen via eigen thermostaat, zelf denk ik aan gestuurde kleppen op het verdeelhuis van de vloerverwarming.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12:12

Erasmo

Laadpaaljager

Waarom niet met een warmtepomp?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• sjohndewit
De vraag is om een boiler om te bouwen, wamtepomp is op dit moment niet haalbaar, geld en de ruimte om de instalatie te plaatsen.

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19-11 20:12
Ik heb zelf een Van Marcke boiler en die kan ik gewoon instellen vanaf 20 tot 70 graden. Let wel dat er nagenoeg geen verschil zit in 'Nederlandse' boilers en eventueel 'vreemdere' merken, ook niet qua efficiëntie.

Mij lijkt het dat je met een lang leiding systeem best een verwarming kunt maken. Maar wat lastig is, is het in- en uitschakelen van de boiler en het op temperatuur houden, omdat je ontzettend veel leidingverlies krijgt. Dat zou dan als consequentie hebben dat je ook een erg hoog verbruik gaat hebben.

Om even een vergelijking te maken met mijn boiler (100l), gebruik ik toch makkelijk 1500 - 2000 kWh per jaar. Dan gebruik ik de eco stand (60c), zit er een tijdsschakelaar op en douche ik maximaal 1 keer per dag 5 minuten.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12:12

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
sjohndewit schreef op zondag 24 september 2017 @ 15:42:
De vraag is om een boiler om te bouwen, wamtepomp is op dit moment niet haalbaar, geld en de ruimte om de instalatie te plaatsen.
Met een subsidie ben je praktisch even duur uit en een monoblock neemt binnen geen ruimte in beslag.
Serieus je zit nu naar een oplossing te kijken die 5 keer(!) zoveel elektriciteit gebruikt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 30-11 10:39
ik zou dit plan zeker nog eens 3 keer heroverwegen. Op de lange termijn gaat je dit heel veel extra kosten t.o.v. een lucht/water-warmtepomp bijv.

Zeker als je van plan bent om je huis op lage temperatuur te verwarmen is een warmtepomp ideaal. Direct met elektriciteit verwarmen is zonde van je geld en van de elektriciteit.

Over je radiatoren: het is de vraag of je bestaande radiatoren nog veel doen als je er slechts 35 graden naartoe stuurt, hier zijn wel conversie-tabellen voor te vinden

• sjohndewit
@ Fr33z Dat was ook de vraag over de radiatoren, bestaande ( Antiek ) eruit en nieuwe erin, maar welk wattage, conversie tabellen niet gevonden.

elektriciteit is geen probleem de 21 panelen leveren 6000 kWh per jaar, komen er nog 14 bij, dus daarna geen kosten meer voor elektra, dus zonde van elektra is er niet.

@ Erasmo Warmtepomp is ook niet heilig, moet ook nog na verwarmen, daarom staat er ook achter project, kijken of alles haalbaar is, warmtepomp is op zich zelf al een investering van 3000 tot 10000 euro, gebruikte boiler ombouwen een stuk goedkoper.

tegenwoordig wordt er al verwarmd met LT radiatoren, LT staat voor lage temparatuur, dus haalbaar.

Vloerverwarming heeft nu eenmaal lange leidingen, dus moet ik daar mee werken.

• Raafz0r
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 29-11 15:08
Elektra is dan financieel met de huidige saldering geen probleem, maar jij staat dan wel in de winter keihard onnodige elektra te verstoken die je pas in de zomer terug levert. Dat is milieu technisch natuurlijk niet echt een fijne oplossing.

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Ergens ook wel weer interessant dit... maar al nagedacht wat er gebeurd als het salderen eraf gaat?
Mijn 5kW pana (die zijn er veel op t forum) monoblock LW WP kostte nog geen 500 euro na subsidie...

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 13:00

Amphiebietje

In de blubber

Let er ook op dat water in boilers en andere installaties vaak tot hoge temperaturen wordt verwarmd om groei van gevaarlijke bacteriën zoals de legionella-bacterie tegen te gaan. Als je dit niet doet, dan loop je dus kans ernstig ziek te worden als je in aanraking komt met het water in de installatie.

• sjohndewit
Bacterie groei is niet van toepassing daar het niet voor drinkwater gebruikt wordt maar om te verwarmen.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 00:54
Leuk om te weten hoe je het uiteindelijk uit gaat voeren: Het wiel opnieuw uitvinden O-)

Kijk dan eens naar een L/L warmtepomp(in aanschaf goedkoper). Voor zo'n 1000m3 gas (aan verwarmen) heb je dan 1000kWh nodig (i.p.v. 5000 of meer met een boiler)

Verder kan je beter eerst iets minder extra panelen neer leggen, investeer dat in een warmtepomp... nu leg je 40-50 panelen neer terwijl je er anders maar 15-20 nodig hebt.. en dat is dan niet duur???

Wat doe je dan als salderen verdwijnt? Opnieuw investeren in iets anders??

Apart...

Stef87 wijzigde deze reactie 24-09-2017 23:37 (3%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 13:00

Amphiebietje

In de blubber

quote:
sjohndewit schreef op zondag 24 september 2017 @ 22:56:
Bacterie groei is niet van toepassing daar het niet voor drinkwater gebruikt wordt maar om te verwarmen.
Infectie door ziektes gebeurt niet enkel via orale weg. Legionella krijg je niet door het inslikken ervan, dus een spetterende lekkage kan al voldoende zijn om je te besmetten.

Maar ja, als mensen dan toch een voor een Darwin Award willen gaan, ik houd ze niet tegen... ;w

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Cv systeem is gesloten, er komt geen zuurstof bij (itt drinkwater) waardoor bacteriegroei uitgesloten is. Om nu enkel voor een mogelijke lekkage elke week het systeem volledig op te stoken. Genoeg mensen die daar zelfs voor drinkwaterboilers wat minder strikt mee zijn....

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-12 22:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
sjohndewit schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:18:
@ Fr33z Dat was ook de vraag over de radiatoren, bestaande ( Antiek ) eruit en nieuwe erin, maar welk wattage, conversie tabellen niet gevonden.

elektriciteit is geen probleem de 21 panelen leveren 6000 kWh per jaar, komen er nog 14 bij, dus daarna geen kosten meer voor elektra, dus zonde van elektra is er niet.
Zonde van elektra is het wel. Want wat je minder verbruikt gaat het net in en kan door iemand anders verbruikt worden.
Ik weet niet of je in Nederland woont of niet, maar ik meen dat er stroomleveranciers zijn die je 11 cent geven voor elke teruggeleverde kWh. Reken dan nog eens uit wat het je in geld scheelt.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13:16

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

- hoe hoog is je gasverbruik nu. reken op 8kWh voor elke kuub gas die je verbruikt. ik denk dat 6000 kWh te weinig is..

- je zult een systeem met een pomp moeten maken. het moet luchtdicht wegens de hygiene. misschien is het ombouwen van een doorstroomverwarmer makkelijker. Aan de andere kant, als je een systeem met een buffervat opzoekt en in plaats van een buffervat de e-boiler plaatst ben je een heel eind op weg. nogmaals: let op de hygiene, je hoeft het dan wel niet te drinken, een stinkend vat in je huis kan heel slecht zijn voor de gezondheid/luchtwegen.

- als je in de rekentools het wattage hebt gevonden moet je gewoon op zoek naar radiatoren die bij 35/10 dit wattage kunnen afgeven. veel radiatormerken hebben tabellen hiervoor. Jaga heeft goede lage temperatuur radiatoren.

hiermee moet je wel op weg geholpen zijn. dus nu de disclaimer: dit is een uiterst slecht plan!
Elke kuub gas die je wilt besparen kost je 8kWh. in mijn huis stook ik in de winter makkelijk 10 kuub gas per dag weg (jaarverbruik hier 1800 kuub). Met een elektrische verwarming moet je dan 80kWh verbruiken. dit is 3,3 kW continue (24 uur). De meeste boilers zijn max 2200W, dus je krijgt je huis niet warm. Bovendien is opwarmen dus niet aan de orde, is je huis eenmaal afgekoeld, dan zit je tot de lente in de kou.
En CV ketel levert 20-30 kW aan warmte. Een boiler ongeveer 2kW. Dat is een behoorlijk verschil..

zoals gesuggereerd een warmtepomp: elke kuub gas kost je ongeveer 2-2,5 kwh. op dezelfde dag moet je dan 20-25kWh gebruiken. Dit is een stuk realistischer. een warmtepomp trekt ook zo'n 2000W, dus die staat maar de helft van de tijd aan.

PVoutput

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-12 22:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
prein2 schreef op maandag 25 september 2017 @ 12:04:

Met een elektrische verwarming moet je dan 80kWh verbruiken. dit is 3,3 kW continue (24 uur). De meeste boilers zijn max 2200W, dus je krijgt je huis niet warm. Bovendien is opwarmen dus niet aan de orde, is je huis eenmaal afgekoeld, dan zit je tot de lente in de kou.
Je kunt een doorstroomverwarmer gebruiken. Of wat in het buitenland vaker gedaan wordt: elektrische radiatoren. Maar dat is een lapmiddel voor een slechte installatie, ik ben het er helemaal mee eens dat als je de hoofdverwarming elektrisch wil hebben, je dit met een warmtepomp moet doen. Puur elektrisch is alleen leuk voor bijverwarming.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Jorn
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 30-11 15:06
quote:
sjohndewit schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:18:
Ik denk dat je je hier toch wel lichtelijk rijk rekent, in het meest gunstige geval(lees: vergeet het maar) leveren je panelen 1kwh/kwp, en dan zal je dus al 6000 wattpiek aan panelen neer mogen leggen om hier aan te komen, dus 300 wattpiek per paneel.
Echter is een opbrengst van 0,85kwh per kwp realistischer in Nederland.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 06-12 06:13
quote:
bbbrumbrum schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:43:
Ergens ook wel weer interessant dit... maar al nagedacht wat er gebeurd als het salderen eraf gaat?
Mijn 5kW pana (die zijn er veel op t forum) monoblock LW WP kostte nog geen 500 euro na subsidie...
Offtopic: heb je hier wat meer info over, desnoods via pb

• Kees-Benschop
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 12-11-2018
ik zou het hele boiler verhaal niet doen en gewoon elektrische radiatoren nemen.
alleen voor de vloerverwarming moet je dan een element en een pomp hebben in het watercircuit.
maar voor de rest waterloos.

maar iedereen heeft het al gezegd: warmtepomp is zuiniger.
Je kunt het ook in een combi doen. WP beneden op de vloer, boven elek. radiatoren.
het is maar een idee.

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

@sjohndewit hoe heb je het uiteindelijk gedaan?

We nominate you to find out and report back.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True