Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 15:26

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Ik bezit over een aantal domeinnamen en o.a. heb ik er op 1 een persoonlijk blog staan. Het is een best goede naam en ook zeker zonder 'content' iets van waarde.

Nu ben ik benaderd door een "bedrijf". Het zijn 2 developers die op een andere extensie van het domein een best goede community hebben lopen. Hij heeft interesse in mijn domeinnaam met de .com extensie. Nu vind ik hun doel & community dermate leuk, inclusief het feit dat ik het deze 2 gasten wel gun. Daarom wil ook zonder al te veel moeite het domein aan hun "geven" c.q. verkopen (kleine bijdrage..).

Wat ik wel lastig vind is de mogelijkheid dat ze over een x-aantal jaar zo groot kunnen zijn dat ze ooit eens worden opgekocht voor x-miljoen (youll never know!). Ik zou daarom eigenlijk iets van een clausule willen, of iets op een bepaalde manier afbakenen dat mochten ze zelf er financieel heel goed van worden, dat ik daar ook een % van mee kan pakken ;)

Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Het bedrijf is gevestigd in de US. Ik zou dus iets rechts bindend moeten hebben maar ook iets wat puur gebaseerd is op een eventuele overname / invenstering aan hun kant. Met andere woorden ik wil er alleen beter van worden als hun ook binnen zijn.

Enig idee hoe ik dit moet aanpakken, waar ik terecht kan?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:41
Wat heeft jouw .com extensie er mee te maken dat je euro's zou moeten krijgen als de website ooit groot wordt?

Ik zou zeggen: vraag wat ze willen betalen en onderhandel over het bedrag. Kom je uit op een bedrag waar je blij mee bent: verkopen. Kom je er niet uit het domein zelf houden en wie weet komen ze ooit met hetzelfde of beter aanbod.

.com of .net maakt weinig uit voor bekendheid. Enige wat voor jou voordelig kan zijn is dat mensen per ongeluk op jouw site terecht komen en je advertentie inkomsten eruit haalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:27
Eigenlijk is het dus zo jij hebt een kraslot en iemand anders wil dat kraslot van je hebben. Eigenlijk wil je dat kraslot best geven aan die ander maar als die ander er veel geld mee verdient wil je er ook op vooruit gaan?

Juridisch weet ik niet of dat mogelijk is (zou best kunnen via een bepaalde maas misschien). Persoonlijk zou ik dan dat domein niet meer willen overnemen. Een bepaald bedrag is eerlijker en dan klaar.

Misschien dat je kunt afspreken x bedrag van de inkomsten over een bepaalde periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Verkoop je domeinnaam voor 0,1% aandeel van hun omzet, waarbij je afspreekt dat jij beslist wanneer je dat aandeel verzilvert. Zolang jij niet verzilvert kost het hun niks. Als zij nu € 1000,- per jaar omzet draaien kost de domeinnaam hun 1 euro. Mocht jij verzilveren. Maar bij € 10.000.000 verdien jij € 10.000 als je verzilvert. Het juiste moment van uitbetaling beslis je dan zelf. Dus net als bij echte aandelen loop jij het risico dat je op het verkeerde moment verzilvert.

Hoe je dit regelt zul je denk ik met een notaris moeten uitzoeken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 19:05
Cave_Boy schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:33:
Eigenlijk is het dus zo jij hebt een kraslot en iemand anders wil dat kraslot van je hebben. Eigenlijk wil je dat kraslot best geven aan die ander maar als die ander er veel geld mee verdient wil je er ook op vooruit gaan?

Juridisch weet ik niet of dat mogelijk is (zou best kunnen via een bepaalde maas misschien). Persoonlijk zou ik dan dat domein niet meer willen overnemen. Een bepaald bedrag is eerlijker en dan klaar.

Misschien dat je kunt afspreken x bedrag van de inkomsten over een bepaalde periode?
Ts wil eigenlijk zijn domein verkopen voor aandelen in het bedrijf. Ik ben bang dat ts dan bij moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
President schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:27:
Wat heeft jouw .com extensie er mee te maken dat je euro's zou moeten krijgen als de website ooit groot wordt?

Ik zou zeggen: vraag wat ze willen betalen en onderhandel over het bedrag. Kom je uit op een bedrag waar je blij mee bent: verkopen. Kom je er niet uit het domein zelf houden en wie weet komen ze ooit met hetzelfde of beter aanbod.

.com of .net maakt weinig uit voor bekendheid. Enige wat voor jou voordelig kan zijn is dat mensen per ongeluk op jouw site terecht komen en je advertentie inkomsten eruit haalt
Stel dat facebook ooit begon met .net en nu zo groot is. Dan kan jij gewoon een fors bedrag krijgen voor de .com. Links of rechtsom.

En waarom ik euro's zou "moeten" krijgen is meer dat ik het nu ook kan bewaren en de waarde kan laten groeien. Ik wil dat niet omdat ik het ze gun om er nu al "gebruik" van te kunnen maken. Echter zou ik het wel dermate vervelend vinden als ik over een jaar lees dat ze een injectie hebben gekregen van 2 miljoen. Dan voel ik mij wel een beetje lullig als ik het voor 500$ had verkocht.

Ik vind het lastig omdat de waarde van het domein inherent is aan het succes van hunzelf. Hoe succesvoller ze zijn hoe meer waarde mijn domein heeft. Het nu verkopen heeft dan misschien een waarde van 5000$. Na 3 jaar kan dat 100.000$ zijn.

Laat ik dan ook gewoon zakelijk zijn. Het heeft niets met gierig te maken of wat dan ook. Puur zakelijk. Je kan domweg iets in handen hebben wat potentieel veel geld waard is. Wees dan slim en "gooi het niet zo weg".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vrees dat je hier eigenlijk weinig opties in hebt. Zij kopen het domein 'nu'. Wat het nu waard is is ook de enige relevante waarde.

Vergelijk het een beetje zo: Je hebt een mooie oldtimer staan die je verkoopt nu voor 20k. Maar je zegt tegen de koper dat als hij binnen 5 jaar plots 200000 waard is, je dan toch nog wat meer kan krijgen..

Klinkt voor mij nogal vreemd. Zou ik als koper ook totaal niet mee akkoord gaan. Want jij kan er eigenlijk alleen maar beter van worden (als het plots minder waard is ga je ook niks moeten teruggeven aan de koper).

Wil je maximaal cashen en denk je dat het domein meer waard zal zijn? Hou het dan simpelweg bij.. Spreek desnoods iets af dat ze het mogen 'huren' van je voor een vast bedrag per maand. Merk je dan binnen een jaar dat de waarde gestegen is, kan je nog steeds verkopen mochten ze willen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2017 13:44 . Reden: Typo :p ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:04
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:42:
..Vergelijk het een beetje zo: Je hebt een mooie oldtimer staan die je verkoopt nu voor 20k. Maar je zegt tegen de koper dat als hij binnen 5 jaar plots 20000 waard is, je dan toch nog wat meer kan krijgen..
die moet je nog even nakijken ;)

[ Voor 12% gewijzigd door The_Vice op 24-09-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:53

Rmg

Stel het ze eens voor en laat dan iets opstellen door een (amerikaans) jurist/advocaat.
Er is geen enkele reden waarom je geen afspraken zou mogen maken over wat er gebeurt als ze ineens bakken met geld gaan binnenhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:09
Verkoop het voor een handje-vol aandelen o.i.d., onderhandel erover. Maar een beetje apart is het wel, zo'n grote groeifactor zal jouw domeinnaam niet zijn.

Ik zou zeggen, take it or leave it. Verkoop het dan nog niet en wacht die paar jaar af of ze daadwerkelijk groter worden.

Risico 1; ze worden zo rap groot dat ze onder een andere naam verder gaan (overname) - jouw domeinnaam is nu waardeloos voor hun.
Risico 2; ze laten het lekker zitten, te veel gedoe.
Risico 3; een bedrijf met merkrecht op die naam doemt op (in NL) - en claimt jouw domein. Zwaaien kun je dan naar je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:36

Croga

The Unreasonable Man

Ik vrees dat je hier eigenlijk weinig opties in hebt. Zij kopen het domein 'nu'. Wat het nu waard is is ook de enige relevante waarde.
Nonsense. Je hebt honderden, duizenden opties en als TS toekomstige waarde relevant vindt dan mag hij dat zeggen en er iets mee doen.

Zoiets als aandelen in het bedrijf van de twee developers is helemaal geen slecht idee. Het hele probleem daarmee is dat de notariskosten die daar bij betrokken zijn zomaar meer kunnen zijn dan het hele domein op dit moment waard is. Wat wil je dan doen? Hen die kosten laten betalen? Dan gaan ze nooit accoord. Zelf die kosten betalen? Dan moet je wel redelijk wat vertrouwen hebben dat het ook daadwerkelijk geld waard gaat worden.

Realiseer je daarnaast goed dat die domein naam voor dat bedrijf helemaal geen groot belang is. Als ik de koper zou zijn zou ik zeker niet meer dan 1% van het bedrijf daar tegenover willen stellen. Mischien zelfs maar 0.1%. Ik begrijp dat het dan alsnog redelijk wat waard kan worden maar again; weegt dat op tegen de notaris kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diecke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-09 14:37

Vergelijk het een beetje zo: Je hebt een mooie oldtimer staan die je verkoopt nu voor 20k. Maar je zegt tegen de koper dat als hij binnen 5 jaar plots 200000 waard is, je dan toch nog wat meer kan krijgen..

Klinkt voor mij nogal vreemd. Zou ik als koper ook totaal niet mee akkoord gaan. Want jij kan er eigenlijk alleen maar beter van worden (als het plots minder waard is ga je ook niks moeten teruggeven aan de koper).

Wil je maximaal cashen en denk je dat het domein meer waard zal zijn? Hou het dan simpelweg bij.. Spreek desnoods iets af dat ze het mogen 'huren' van je voor een vast bedrag per maand. Merk je dan binnen een jaar dat de waarde gestegen is, kan je nog steeds verkopen mochten ze willen.
Toch is het heel normaal met contractovernames/afkoopsommen. Kijk naar de voetbal wereld, daar komen dit soort clausules heel vaak voor. Als ze een jonge speler met veel potentie verkopen zit er bijna altijd een doorverkoop of een prestatie clausule in.

En als de koper het graag wil hebben heb je gewoon een sterke onderhandelingspositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Douweegbertje schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:21:
... dat mochten ze zelf er financieel heel goed van worden, dat ik daar ook een % van mee kan pakken ;)
Misschien kan je voor 0,x% eigenaar worden van het bedrijf?
CurlyMo schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:36:
Verkoop je domeinnaam voor 0,1% aandeel van hun omzet, waarbij je afspreekt dat jij beslist wanneer je dat aandeel verzilvert.
Dit idee is nog beter, een eenmalige 0,1% op het moment dat jij kiest!
President schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:27:
Vraag dat maar aan degene die facebook.com voor $200k verkocht. Ter vergelijking: facebook.com leverde een paar jaar later $8,5 miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

RemcoDelft schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:56:
Vraag dat maar aan degene die facebook.com voor $200k verkocht. Ter vergelijking: facebook.com leverde een paar jaar later $8,5 miljoen.
En die waardevermeerdering is natuurlijk puur toe te schrijven aan die domeinnaam en heeft niks met marketing en andere bedrijfsvoering te maken? ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het bedrijf kan de domeinnaam natuurlijk ook altijd doorverkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
NMe schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:10:
[...]

En die waardevermeerdering is natuurlijk puur toe te schrijven aan die domeinnaam en heeft niks met marketing en andere bedrijfsvoering te maken? ;)
Nee dat is natuurlijk het ding ook, echter vergeet niet dat ik dus nu over iets bezit wat ze willen. Dat is misschien lullig maar wel de harde waarheid. Door hun toedoen zit ik in feite in een luxe positie en zakelijk gezien kan je daar het beste uithalen.

De waarde voor ze is veel meer dan de echte waarde van het domein. Dat is het verschil. Op het moment dat ze nu een investeerder hebben die 1 miljoen wil investeren op voorwaarde dat ze de .com hebben kan mijn domein net zo goed een waarde 500.000$ geven. 500k investeren om zelf 500k te krijgen is namelijk zakelijk gezien een goede deal ;)

Ik wil gewoon geen kut gevoel hebben over x-jaar. Ik wil niemand dwars zitten of het onderste uit de kan halen.

Uiteindelijk waardeer ik de discussie wel, maar ik blijf bij mijn standpunt dat ik het op deze manier wil doen. Ik hoop dat ik echter nog iemand tegenkom die ervaring heeft met dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Douweegbertje schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:15:
[...]

Nee dat is natuurlijk het ding ook, echter vergeet niet dat ik dus nu over iets bezit wat ze willen.
Klopt, en daar kun je zomaar nú op verdienen. Of je blijft erop zitten en verdient niks. Je kan vast allerlei constructies verzinnen maar of ze daarin meegaan is een tweede. Daarnaast: als zij over 10 jaar ineens 1000x zo veel waard zijn, komt dat dan door jouw domeinnaam of door hun harde werk? Waarom verdien jij dan ineens meer geld voor iets dat je 10 jaar eerder verkocht hebt? 10 jaar eerder was je immers tevreden met wat je kreeg, want anders had je het niet verkocht.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
NMe schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:18:
[...]

Klopt, en daar kun je zomaar nú op verdienen. Of je blijft erop zitten en verdient niks. Je kan vast allerlei constructies verzinnen maar of ze daarin meegaan is een tweede. Daarnaast: als zij over 10 jaar ineens 1000x zo veel waard zijn, komt dat dan door jouw domeinnaam of door hun harde werk? Waarom verdien jij dan ineens meer geld voor iets dat je 10 jaar eerder verkocht hebt? 10 jaar eerder was je immers tevreden met wat je kreeg, want anders had je het niet verkocht.
Door hun werk, en omdat ik zo slim was om het domeinnaam te hebben. Zo simpel is het.
Daarom geniet ik liever mee omdat ik die luxe positie heb en daar kunnen ze vrij weinig aan doen behalve een totaal andere naam nemen.
Het probleem is dat ze echt heel erg vast zitten aan de naam. Als ik het domein zou posten (doe ik niet) snap je wel waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Douweegbertje Wat wil je nog weten? Zoals ik met anderen al heb gezegd komt het simpelweg neer op een vorm van aandelen. Zie onder anderen hier:
https://www.businessinsid...ei-van-je-bedrijf-440660/

Enige nadeel is dat ik denk dat de hele procedure om dit goed op papier te zetten (want internationaal) al honderden euro's zal zijn aan notariskosten / juristenkosten. Ga jij die kosten op je willen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:23:
@Douweegbertje Wat wil je nog weten? Zoals ik met anderen al heb gezegd komt het simpelweg neer op een vorm van aandelen. Zie onder anderen hier:
https://www.businessinsid...ei-van-je-bedrijf-440660/

Enige nadeel is dat ik denk dat de hele procedure om dit goed op papier te zetten (want internationaal) al honderden euro's zal zijn aan notariskosten / juristenkosten. Ga jij die kosten op je willen nemen?
Yes, maar ik zoek concrete ervaringen van gebruikers hiermee :)

En ja die kosten neem ik wel op mij, daar lig ik ook niet zo wakker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dus je zoekt tweakers die een product aan een bedrijf hebben verkocht in ruil voor aandelen? De kans is groot dat je de eerste bent :)

Ik denk echt dat een oriëntatiegesprek bij een notaris een stuk zinvoller zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:34

g0tanks

Moderator CSA
CurlyMo schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:26:
Dus je zoekt tweakers die een product aan een bedrijf hebben verkocht in ruil voor aandelen? De kans is groot dat je de eerste bent :)
Nee, hij zoekt iemand die er juridisch verstand van heeft.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
g0tanks schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:28:
[...]

Goed punt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Douweegbertje schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:15:
[...]

Nee dat is natuurlijk het ding ook, echter vergeet niet dat ik dus nu over iets bezit wat ze willen. Dat is misschien lullig maar wel de harde waarheid. Door hun toedoen zit ik in feite in een luxe positie en zakelijk gezien kan je daar het beste uithalen.

De waarde voor ze is veel meer dan de echte waarde van het domein. Dat is het verschil. Op het moment dat ze nu een investeerder hebben die 1 miljoen wil investeren op voorwaarde dat ze de .com hebben kan mijn domein net zo goed een waarde 500.000$ geven. 500k investeren om zelf 500k te krijgen is namelijk zakelijk gezien een goede deal ;)
Behalve dat geen investeerder ermee akkoord gaat dat de helft van zijn investering naar een domeinnaam gaat (nou ja tenzij het iets is was puur op die ene domeinnaam hangt.

Overigens is een miljoen nog geen 10 FTE he? Als je het daar een paar jaar mee moet volhouden stelt dat niet heel veel voor.

Je kan het natuurlijk altijd proberen tegen opties/aandelen. Echter gezien het een bedrijf van 2 man is vermoed ik dan dat ze nog helemaal niet in dat stadium zijn, en er ook niet op zitten te wachten dat allemaal te moeten doen voor het .com domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twee opties:

1. Je verkoopt het voor een aandeel in het bedrijfs mits het ook een bedrijf is.

2. Verhuur je domeinnaam, blijft hij van jou en kan je altijd nog zeggen ok, koop hem maar of ik verander de nameservers.

Uiteraard veide goed op papier vast leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-09 12:00

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

(jarig!)
Vergeet je niet dat met een boel opties in de richting van "meer waard, extra/dan pas betalen" zij waarschijnlijk ook naar de mogelijkheid gaan kijken "minder waard, jij krijgt niets (of verliest erop)"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 14:58 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:38
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:00:

En als jij ooit jouw .com durft te associeren met hun merk mag jij miljoenen gaan lappen.
Dat is niet hoe het werkt als jouw .com eerder was dan de .net.
Profiteur.
Normaal reageren is nog steeds de regel.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 14:58 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:38
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:07:
[...]

Waarom niet? Als ik facebook.net heb en ik ga after the fact iets soortgelijks doen, of meeliften, dan heb ik echt wel een probleem.
Als jij Facebook.net had voordat Facebook.com groot werd hoef jij echt niet opeens miljoenen te betalen.
[...]

Ok, vertel maar ff hoe jij het zou noemen dan, als je zonder enige bijdrage wilt meeliften op de inspanningen van een ander.
Dat jij vindt dat 'ie aan het profiteren is moet je helemaal zelf weten, maar het is nergens voor nodig om enkel en alleen 'profiteur' neer te zetten. Dat is gewoon iemand uitschelden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ok, vertel maar ff hoe jij het zou noemen dan, als je zonder enige bijdrage wilt meeliften op de inspanningen van een ander.
Hij draagt dan toch de domeinnaam bij? In mijn ogen maakt hem dat een investeerder. En als ze zijn prijs te hoog vinden dan kunnen ze ook gewoon Nee zeggen en verder gaan zonder het .com domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nou een investeerder noemen omdat je een domeinnaam inbrengt lijkt me wel heel erg twijfelachtig. Het is meer gewoon een zakelijke transactie. Ik ben ook geen investeerder in de AH omdat ik daar boodschappen doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik werkte bij een startup die ongeveer in dezelfde situatie zat;

Ze hadden een productnaam - maar .com was al weg (domain squatting) dus ze hebben toen .nl en .net maar vastgelegd, uit armoede...

Het product is in 5 jaar tijd gegroeid van niets, naar marktleider en dan wil je echt wel die .com hebben, omdat je domeinnaam ook je brand-name is.

Ze hebben toen voor iets van 80.000 euro de .com alsnog bemachtigd.

Hun internationale 'aanzien' is daardoor nu dusdanig verhoogd dat die 80k een lachtertje is.

Dus het kan (veel) waard zijn om je .com goed te verdedigen / verkopen - ik snap de TS volkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Het kan zeker belangrijk zijn, maar er zijn toch ook behoorlijk grote bedrijven die hun .com niet in handen hebben. Razer en Nissan bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

RemcoDelft schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:56:
[...]

Misschien kan je voor 0,x% eigenaar worden van het bedrijf?

[...]

Dit idee is nog beter, een eenmalige 0,1% op het moment dat jij kiest!
Da's effectief hetzelfde ;)

g0tanks schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:28:
[...]

Good luck! Je zoekt iemand met diepgaande juridische kennis van Amerikaans / US recht op een Nederlands forum ;)

@TS: Kijk gewoon wat je eruit kunt slepen. Als jij vertrouwen hebt in het bedrijf, probeer je domeinnaam te verkopen voor x% van de aandelen (waarbij x een <double> is tussen 0 en 100 :P ), maar verwacht er dan niet op dit moment geld aan over te houden. Wil je dat wel, dan heb je uiteraard minder aanspraak op een aandeel in de toekomst. Nu de hoofdprijs aan cash icm een een aandeel in de toekomst gaat sowieso niet samen ;) . Het is een beetje speculeren. Uiteindelijk, als je het gaat hebben over een aandeel in de toekomst, zou ik een jurist in de arm nemen in het land waar het aandeel ingeschreven gaat zijn (hoogstwaarschijnlijk USA).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 07:06
Dan verhuur je het domein toch voor x jaar. Kan je na die periode altijd opnieuw onderhandelen over huur/koop prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sissors schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:21:
Nou een investeerder noemen omdat je een domeinnaam inbrengt lijkt me wel heel erg twijfelachtig. Het is meer gewoon een zakelijke transactie. Ik ben ook geen investeerder in de AH omdat ik daar boodschappen doe.
Als je aanneemt dat hij iets van waarde inbrengt (een domeinnaam) in ruil voor een percentage van het bedrijf dan is ie een investeerder. Immers, als de site morgen failliet is, dan is ie zijn domeinnaam kwijt zonder een cent ervoor te krijgen. Hij loopt dus ook risico.

De enige vraag is hoeveel die domeinnaam het bedrijf waard is. Misschien vinden ze het helemaal geen geld waard.
EgoH schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:31:
Dan verhuur je het domein toch voor x jaar. Kan je na die periode altijd opnieuw onderhandelen over huur/koop prijs.
Da’s kansloos. Een site die zijn eigen domein niet eens bezit is overgeleverd aan de eigenaar van het domein. Daarmee zouden ze elke andere potentiële investeerder wegjagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:12

M2M

medicijnman

Ik zou voor nu gewoon een automatische doorstuur inzetten. Jij houdt het domein nog even vast en als het bedrijfje miljoenen waard is, komen ze vanzelf wel weer een keer op de proppen met een representatief bod. Er vanuit gaande dat je er nu al geen miljonair van zou kunnen worden...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
EgoH schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:31:
Verhuren zou ik als developer nooit doen;

Je wil 100% eigenaar van dat ding zijn, zonder eventueel gezeik in de toekomst.

Om die reden zou ik ook geen % willen uitbetalen er jaar of per omzet;

Je wil gewoon die .com hebben, éénmalig bedrag - en that's it.

Stel dat het hier gaat om facebook.com die feitelijk facebo.ok zou willen kopen (als dat al bestaat).

Ook gasten van dat niveau gaan niet mee in vage constructies; die bieden gewoon een miljoen en daarna mag je aftaaien en je bek houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
M2M schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:47:
Ik zou voor nu gewoon een automatische doorstuur inzetten. Jij houdt het domein nog even vast en als het bedrijfje miljoenen waard is, komen ze vanzelf wel weer een keer op de proppen met een representatief bod. Er vanuit gaande dat je er nu al geen miljonair van zou kunnen worden...
Dat is leuk voor TS maar de 'andere' partij heeft daar niets aan, en het lijkt bijna op black-mailing.

Stel dat dit aanslaat, dan kan TS daarna eisen en vragen wat hij wil, omdat hij anders kan dreigen de redirect uit te zetten.

Voor de 'andere' partij is dat ontoelaatbaar, en die kunnen ook nooit de .com gaan gebruiken in hun communicatie / corporate identity en promotie / API's van de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

b2vjfvj75gjx7 schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:50:
[...]

Dat is leuk voor TS maar de 'andere' partij heeft daar niets aan, en het lijkt bijna op black-mailing.

Stel dat dit aanslaat, dan kan TS daarna eisen en vragen wat hij wil, omdat hij anders kan dreigen de redirect uit te zetten.

Voor de 'andere' partij is dat ontoelaatbaar, en die kunnen ook nooit de .com gaan gebruiken in hun communicatie / corporate identity en promotie / API's van de site.
Exact. En door de onmogelijkheid om daarmee externe financiers binnen te halen zal de site haast gedoemd zijn om klein te blijven. Een financier zal immers de boeken willen zien en zal heel hard wegrennen als blijkt dat de domeinnaam alleen maar gehuurd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Begrijp de vraag hoor, maar ffies off topic, waarom zou IEMAND nou een rot gevoel krijgen als een bedrijf waar hij iets aan verkocht heeft het goed gaat doen?
Wat een vreemde redenering, omdat iemand anders het goed doet en winst maakt balen dat wat je ooit aan hen verkocht hebt je niet meer kon laten bijschrijven op moment van verkopen.

Als zoiets je al rot kan laten voelen, alsof je iets mist door het werk van anderen, wauw,zou maar geen huis kopen, want misschien dat een toekomstige bewoner van een verkocht huis een succesvolle ondernemen vanuit een zaak aan huis op zet. En vooral de auto helemaal kapot rijden, het zal toch maar gebeuren dat na verkoop van een auto de nieuwe eigenaar het financieel heel goed gaat...
Je rot voelen als het anderen goed gaat, is dat nou typisch Nederlands en wat ze bedoelen met "kop boven t maaiveld moet er af" ?

TS, je zegt dus: "ik gun het de gasten wel" in de openingspost, maar je zegt eigenlijk "ik gun het die gasten wel als het maar niet te goed gaat want dan voel ik me rot"
gewoon zonder enige schaamte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 14:58 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Update:

We can do the *redacted* % of the sale price if we sell *redacted*. We'd like to add in the condition that if we raise money at some point, at our discretion or investor's, we can convert that percentage-of-sale agreement to shares for you that are valued at around that same *redacted* % of the valuation. Basically we're not that familiar with how VC's operate and what could be requested, so we'd just have to be able to make the deal structured in a way that they are OK with.

Dus ja de tegenpartij is wel akkoord met zo'n setup in de basis. Wij hebben allebei echter niet de ervaring/middelen om het zo op te zetten dus we gaan ieder "een mannetje" zoeken om dingen op papier te krijgen wat voor beide werkt.

Mocht het allemaal te veel werk zijn of domweg te lastig dan gaan we voor een fixed price.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]

Waarom niet? Als ik facebook.net heb en ik ga after the fact iets soortgelijks doen, of meeliften, dan heb ik echt wel een probleem.
Lees eens het verhaal omtrent Wendy's in Nederland (die eerder was) vs de grote Wendy's in de USA.
https://www.businessinsid...erikaanse-fastfoodgigant/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Het gebeurt vaker. Ik ken toevallig de persoon die ooit whatsapp.com in bezit had. Die kon ook kiezen tussen een aantal aandelen in het bedrijf of 1000 euro ofzo was het voor domein. Hij heeft voor dat laatste gekozen, moet je even na gaan hoe rijk die gast wel niet was als die voor eerste had gekozen. Ik snap de vraag van @Douweegbertje dus echt. En zoals hierboven aangeeft zijn de kopers niet eens tegen het idee :)

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 14:59
Dit is toch puur een kwestie van aandelen in het bedrijf willen, en dus investeren en dus een risico nemen. Mooie kans zou ik zeggen.
Je loopt het risico je dommein naam voor 0€ weg te geven als t bedrijf nooit winst maakt. Maar alleen jij kunt die kans nu inschatten :+ . Ik had ook wel voor aandelen gekozen ipv een fixed price.
Als je dat 100x doet loop je ergens wel binnen :) .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:57
Met een duidelijk contract lijkt me verhuur zeker wel een optie. Als dat gebeuren echt veel waard gaat worden, bestaat het over 10 jaar ook nog wel. Dus als je een huurcontract afspreekt voor 10 jaar met de optie om het na die tijd tegen een op dat moment marktconforme prijs te kopen, zijn voor beide partijen de grootste zorgen wel weggenomen.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verkoop het dan gewoon voor 1% equity in hun bedrijf. Moet je wel netjes opgeven bij de Belastingdienst. Het is wel administratieve rompslomp voor ze dus misschien teveel moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Douweegbertje schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:13:
Dus ja de tegenpartij is wel akkoord met zo'n setup in de basis. Wij hebben allebei echter niet de ervaring/middelen om het zo op te zetten dus we gaan ieder "een mannetje" zoeken om dingen op papier te krijgen wat voor beide werkt.
d:)b De domeinnaam kost je niets, worst case ben je een ervaring rijker. (Over 10 jaar zou je zeg $1000 al lang weer zijn vergeten). Best case een paar nullen rijker. Toch even een beer op de weg te benoemen, zodat je er rekening mee houdt:
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 00:56:
Moet je wel netjes opgeven bij de Belastingdienst.
Dan dus ieder jaar bij de belastingdienst een schatting van de huidige aandelenwaarde opgeven als vermogen. Risico is dan dat je bij faillissement over zeg 5 jaar niet alleen $0 aan aandelenwaarde hebt, maar ook dat je de jaren ervoor wel belasting hebt betaald. Of mocht je stiekem verzwijgen overwegen (als dat al kan in deze tijd waar overheden info uitwisselen), over 10 jaar alsnog $10M op de bank krijgen en het allemaal als boete mogen inleveren als er controle komt.

En: ben je aandeelhouder met ook plichten? Let op de kleine letters (hun reactie klinkt redelijk). Krijg je ieder jaar voor de waardeschatting inzicht in de boeken? Alleen het laatste jaar? Nooit en geloof je ze op het woord?

En let ook op splitsen, samengaan, overnames, etc. Al lijkt men daar al wel over na te denken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik vrees dat je hier eigenlijk weinig opties in hebt.
Onzin. Bij een B2B transactie kun je gewoon dit soort dingen vastleggen.

Edit: En lees nu net dat dat ook precies zo geregeld is :F

[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 25-09-2017 10:39 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Wij hebben ook meer iets gekozen in goed vertrouwen. Zowel hun als ikzelf hebben hier weinig ervaring in noch hebben we beide zin in de enorm gecompliceerde opzet. We hebben best lang gepraat en het is ook gewoon duidelijk dat het 2 gasten zijn met de beste bedoelingen. Uiteraard hou ik ook rekening met het feit dat je met beste bedoelingen soms zakelijk gezien niet ver kom.

Derhalve komt er wel iets op papier te staan. Het is eerder een soort transactie-bon c.q. 'contract'. Er komt domweg in te staan dat als ze het bedrijf ooit verkopen dat ik 1% van het bedrag mag ontvangen. Mochten ze echter een kapitaalinjectie krijgen wat boven een bepaald bedrag uitkomt, dan krijg ik hier 1% van.

Daarnaast zitten er nog wat dingetjes in, zoals wat marketing wat ze gaan uitvoeren voor mij.

Ik heb nu liever zo zaken gedaan dat het op een normale manier kan. Mochten ze echt willen dan kan ik alsnog "genaaid" worden omdat er waarschijnlijk 1000 loopholes zijn. Ik krijg echter nu al een aantal dingen waar ik al tevreden mee ben. Mochten ze echt giga-groot worden dan heb ik alsnog een papiertje met 2 handtekeningen erop die eventueel wat waard zou kunnen zijn.

Zo kijk ik er nu tegenaan en daar ben ik tevreden mee.
Pagina: 1