Geforce GTX 1060

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cronester
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-12-2017
Ik zie nog regelmatig in game builds een GTX 1060 voorbij komen. Momenteel is PUBG een van de meest populaire shooters. De meeste gamers (shooters) wensen ongeveer 60 FPS. De GTX 1060 zit dan wel aan z'n max.

Waarom wordt deze kaart dan nog altijd aangeraden?

De kans dat deze kaart binnen 1 of 2 jaar eigenlijk niet meer mee kan is dan toch heel groot, of mis ik iets?

Zie ook:
http://www.pcgamer.com/best-pubg-settings/
https://www.notebookcheck...-Benchmarks.239672.0.html

Alle reacties

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Het is al vaker gezegd:
Kijk wat er nu of in de nabije toekomst te bieden heeft, over 1-2 jaar komt de GTX 2060 uit en over 3-4 jaar GTX 3060 en over 5-6 jaar, etc.
Zo blijf je aan de gang.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:02
De 1060 was voor de meeste 1080p gamers een sweetspot toen de 480/580 s niet meer leverbaar waren.

Nu iedereen PUBG wilt spelen zou ik zelf ook de 1070 aanraden, maar 450+ voor een videokaart blijft een enorme zwik met geld voor de meesten.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
GoT schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:17:
Het is al vaker gezegd:
Kijk wat er nu of in de nabije toekomst te bieden heeft, over 1-2 jaar komt de GTX 2060 uit en over 3-4 jaar GTX 3060 en over 5-6 jaar, etc.
Zo blijf je aan de gang.
En toch snap ook ik dat niet helemaal.

Natuurlijk, je kan elke twee jaar een nieuwe kaart kopen, dan ben je verzekerd van de nieuwste technieken, etc. Maar dan moet je wel elke twee jaar ofwel je oude kaart kunnen verkopen of steeds weer in de buidel tasten.
Koop je nu een 1080 (voorbeeld), heb je een kaart die mogelijk te snel is voor de rest van je systeem, zeker op een wat lagere resolutie. Echter over 2 jaar zal die met de dan verkrijgbare spellen waarschijnlijk redelijk gelijk lopen. Over in totaal 4 jaar zul je merken dat je de instellingen wat moet terugschroeven, over 6 jaar is het tijd voor een nieuwe.

Waarschijnlijk is optie twee iets duurder, maar dan ga je er wel vanuit dat je je oude kaarten na elke twee jaar nog kan verkopen.

Ik zie echter wel iets in optie 2, waarbij je een beetje gemak ruilt voor geld, maar dan wel x jaar klaar bent. Zo heel veel schokkende ontwikkelingen, waardoor je oude kaart ineens totaal niet meer voldoet, voorzie ik niet.

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Fly-guy schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:24:
[...]
Natuurlijk, je kan elke twee jaar een nieuwe kaart kopen, dan ben je verzekerd van de nieuwste technieken, etc. Maar dan moet je wel elke twee jaar ofwel je oude kaart kunnen verkopen of steeds weer in de buidel tasten.
Als er weer een nieuwe serie uitkomt moet je eens kijken op V&A, Marktplaats, Speurders.
Toen de GTX 10x0 uitkwam, was er veel aanbod op GTX 9x0 kaarten.
Er zijn zat mensen die dat doen en ook zat mensen die "oude" meuk kopen.
Er was een tijd geweest dat ik dat ook deed, maar nu boeit het mij allang niet meer.

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
Ik vind ook dat je pubg niet helemaal als voorbeeld kan gebruiken voor het aantal fps dat je zou krijgen met een 1060. Dat spel doet toch waar het zelf zin in heeft. Bij de meeste AAA games haalt een 1060 gewoon tussen de 85-110 fps.

edit: en dit gaat over de hoogste settings.
http://www.tomshardware.c...-card-roundup,4724-2.html

[ Voor 23% gewijzigd door VosStijn op 24-09-2017 14:22 ]

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06-2025
Tja, het verhaal van de 1060/1070/1080. Daar ben ik momenteel ook mee bezig (zie mijn eigen topic van gisteravond)

Momenteel is het helaas zo dat de videokaarten meer kosten dan dat ze waard zijn, wegens de cryptocurrency miners. Hierdoor is het moeilijk om de honderden euro's voor een GTX 1060 6G of GTX 1070 te rechtvaardigen. Het lijkt er een beetje op dat de enige "redelijk" geprijsde kaarten de GTX 1050Ti , GTX 1060 3G en de 1080 zijn. Waarvan de eerste 2 inderdaad niet zo lang zullen meegaan als je graag de nieuwste AAA games wil spelen op hoge FPS en/of hoge resolutie en/of hoge settings. Die GTX 1080 is qua prijs/kwaliteit al een stuk redelijker geprijst máár dan moet de koper dus bereid zijn om ineens veel geld neer te tellen waartoe hij wellicht niet bereid is omdat hij zich had voorbereid op een meer 'redelijke' kaart voor een 'redelijk' bedrag (en zou dus normaal gezien uitkomen bij de GTX 1070)

Ben hier nu al een paar dagen redelijk wat tijd in aan het steken en vind zelf het YouTube kanaal van TechDeals erg goed; zie bv. zijn filmpjes waarin hij de 1060/1070/1080 bespreekt

GTX 1060 - 3GB vs 6GB - Which should you buy?

Which GTX 1060 Should you Buy? - 2017 Edition

GeForce GTX 1070 - 7 Card Review - Which should you buy?

Which GTX 1070 / GTX 1080 Should You Buy? - 2017 Edition

Ryzen 5 1600X - BUILD VLOG - What Parts Should You Use? - PC GIVEAWAY - Part 3

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:03
Het draait allemaal om prestatie per euro. Bij een videokaart als de GTX 1060 krijg je per euro veel meer prestatie dan bij een videokaart die 2x zo duur is.

Om er even wat berekeningen tegen aan te gooien:
• Bij Futuremark scoort de Geforce GTX 1080 (even afgerond) 22.000 punten en staat de lowest price op $550.
• Bij Futuremark scoort de Geforce GTX 1060-6GB (even afgerond) 12.800 punten en staat de lowest price op $250.

GTX 1080 is dus 120% duurder dan de GTX 1060 en 'maar' 72% sneller.

In punten per dollar:
GTX 1080 = 40 punten per dollar
GTX 1060 = 51 punten per dollar

Ergo, ja, de GTX 1080 is een stuk sneller, maar het is niet in verhouding.

Nu een videokaart van 250 dollar kopen en over 2 jaar weer zorgt ervoor dat je over 2 jaar nog steeds mee kan komen, voor 500 dollar. Als je nu een videokaart van 550 dollar koopt en over 2 jaar niet een nieuwe koopt (want daar heb je geen geld voor), dan is de kans heel groot dat je minder goed meekomt, terwijl je méér hebt uitgegeven.

Daarom wordt de GTX 1060 vaak aangeraden.

The devil is in the details.

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06-2025
^ Behalve dat momenteel de prijzen in de pricewatch voor een 1060 6G eerder rond de €300 zijn en die van de 1080 voor €550. Bovendien draait niet alles om de Futuremark scores maar hoe het werkt in een spel. Als je je favoriete games met een 1060 6G allemaal kan spelen op 40FPS of met de 1080 op 1.72*40 = 68 FPS dan wist ik het wel - dat is dus feitelijk een keuze tussen nauwelijks speelbaar en goed speelbaar. Zou je liever €300 uitgeven om je favoriete AAA games niet te kunnen spelen of zou je liever €550 uitgeven om ze goed te kunnen spelen?

Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar de minimum FPS, stel dat je met de 1060 6G en ook de 1080 een gemiddelde haalt van 60 FPS dan lijkt het inderdaad onzin, totdat blijkt dat de 1060 regelmatig dips heeft tot 10 FPS en de 1080 dat niet heeft. Daardoor wordt je game ervaring toch wel negatief beinvloed dus ook dat maakt een verschil.

• Hahn
misterdutch schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:39:
^ Behalve dat momenteel de prijzen in de pricewatch voor een 1060 6G eerder rond de €300 zijn en die van de 1080 voor €550. Bovendien draait niet alles om de Futuremark scores maar hoe het werkt in een spel.
Uiteraard zegt Futuremark niet alles, dit was enkel ter illustratie.

Qua prijzen heb je gelijk dat de verschillen iets minder groot zijn in Nederland, maar ik zie GTX 1060's met 6GB voor rond de 270 euro, en GTX 1080 vanaf 520 euro. Dat is alsnog ruim 90% meer.
Als je je favoriete games met een 1060 6G allemaal kan spelen op 40FPS of met de 1080 op 1.72*40 = 68 FPS dan wist ik het wel - dat is dus feitelijk een keuze tussen nauwelijks speelbaar en goed speelbaar. Zou je liever €300 uitgeven om je favoriete AAA games niet te kunnen spelen of zou je liever €550 uitgeven om ze goed te kunnen spelen?
Een echte diehard gamer neemt misschien geen genoegen met 40fps met alles op max, maar een gemiddelde gamer zal 40fps prima speelbaar vinden, of zet desnoods wat settings iets omlaag ;)

• Cronester
Hahn schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:34:
Het draait allemaal om prestatie per euro. Bij een videokaart als de GTX 1060 krijg je per euro veel meer prestatie dan bij een videokaart die 2x zo duur is.

Om er even wat berekeningen tegen aan te gooien:
• Bij Futuremark scoort de Geforce GTX 1080 (even afgerond) 22.000 punten en staat de lowest price op $550.
• Bij Futuremark scoort de Geforce GTX 1060-6GB (even afgerond) 12.800 punten en staat de lowest price op $250.

GTX 1080 is dus 120% duurder dan de GTX 1060 en 'maar' 72% sneller.

In punten per dollar:
GTX 1080 = 40 punten per dollar
GTX 1060 = 51 punten per dollar

Ergo, ja, de GTX 1080 is een stuk sneller, maar het is niet in verhouding.

Nu een videokaart van 250 dollar kopen en over 2 jaar weer zorgt ervoor dat je over 2 jaar nog steeds mee kan komen, voor 500 dollar. Als je nu een videokaart van 550 dollar koopt en over 2 jaar niet een nieuwe koopt (want daar heb je geen geld voor), dan is de kans heel groot dat je minder goed meekomt, terwijl je méér hebt uitgegeven.

Daarom wordt de GTX 1060 vaak aangeraden.
Deze post geeft precies weer waarom ik het niet begrijp.

Dat de prijzen niet correct zijn heeft @misterdutch weliswaar al geschreven. De € 270 telt alleen voor niet leverbare kaarten, geloof ik, € 300 is al reëler, maar ik denk dat het naar € 320 gaat. Dat is nu eenmaal een probleem waar wij gamers mee moeten leven. Maar dit maakt de verhouding (punten/EURO) echt anders, redelijk gelijk, denk ik. Hoewel dit voor de gamer niet uitmaakt.

De gemiddelde advies vrager op het forum is bereid tussen de € 800 - € 1200 uit te geven. Dat is een hoop geld voor 2 jaar games. Gelukkig zijn kaarten dan redelijk makkelijk te vervangen in tegenstelling tot processors. De sloten veranderen niet zo vaak als bij processors, lijkt het. Dit op zich is vreemd. Anyways... dit zijn serieuze gamers.

Maar, Misterdutch zegt terecht dat het gaat om de game ervaring: kills/EURO zeg maar. Murphy's law telt hier: als je die framedrop toelaat, zal die gebeuren.

Hier staat ook dat je over 2 jaar een nieuwe kaart kunt kopen indien je nu de 1060 koopt. Wat koop je dan? Dat zal de 1080 zijn, erop vertrouwende dat je budget niet echt gegroeid is in de tussentijd. Koop dan gelijk een 1080. Voor een paar euro minder in totaal (320x2=640>550), kun je nu al betrouwbaar spelen. Ik snap ook wel dat het misschien niet mogelijk is om nu alles te kopen. Geld is schaars.
VosStijn schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:21:
Ik vind ook dat je pubg niet helemaal als voorbeeld kan gebruiken voor het aantal fps dat je zou krijgen met een 1060. Dat spel doet toch waar het zelf zin in heeft. Bij de meeste AAA games haalt een 1060 gewoon tussen de 85-110 fps.

edit: en dit gaat over de hoogste settings.
http://www.tomshardware.c...-card-roundup,4724-2.html
Niet iedereen speelt PUBG. Helemaal mee eens, maar het is wel 1 van de games die vaak terugkomt als te spelen in dezelfde advies aanvragen. Voor PUBG lijkt een 1060 6GB echt randje. Maar, als de 1060 6GB nu moeite heeft met PUBG, hoe zit dat dan met andere spellen binnen nu en 2 jaar?
Hahn schreef op zondag 24 september 2017 @ 15:34:
[...]
Uiteraard zegt Futuremark niet alles, dit was enkel ter illustratie.

Qua prijzen heb je gelijk dat de verschillen iets minder groot zijn in Nederland, maar ik zie GTX 1060's met 6GB voor rond de 270 euro, en GTX 1080 vanaf 520 euro. Dat is alsnog ruim 90% meer.

[...]
Een echte diehard gamer neemt misschien geen genoegen met 40fps met alles op max, maar een gemiddelde gamer zal 40fps prima speelbaar vinden, of zet desnoods wat settings iets omlaag ;)
Niet net nadat je een nieuwe PC hebt gekocht om dat spel te spelen, toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Cronester op 24-09-2017 18:51 ]

• Hahn
Cronester schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:49:
[...]

Deze post geeft precies weer waarom ik het niet begrijp.

[...]

Maar, Misterdutch zegt terecht dat het gaat om de game ervaring: kills/EURO zeg maar. Murphy's law telt hier: als je die framedrop toelaat, zal die gebeuren.
Dat zal lang niet voor iedereen gelden en veel mensen zullen waarschijnlijk eerder de settings omlaag doen dan 200-300 euro meer uit gaan geven.

Plus dat 300 euro aan 1 onderdeel uitgeven al best veel is, laat staan 500+ euro. Dat zal voor veel mensen gewoonweg scheef voelen.
Niet net nadat je een nieuwe PC hebt gekocht om dat spel te spelen, toch?
Wat niet?

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 24-09-2017 18:52 ]

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
@Cronester

Ik begrijp je punt, maar ik bedoelde vooral dat pubg niet zozeer de volgende ontwikkeling is in gaming, het is meer dat het spel zo slecht geoptimaliseerd is dat zelfs moderne videokaarten er soms moeite mee hebben. Daarom betekent het niet zozeer dat games over 2 of 3 jaar nog meer van de videokaart gaan vragen dan pubg.

Ik begrijp de discussie maar ik geloof echt niet dat een 1060 al overbodig is over een aantal jaar, eerder dat je heel soms je instellingen iets moet terugbrengen. Ik zou alsnog een 1060 kunnen aanraden voor pubg spelers met het idee dat het spel nog in een vroege fase van ontwikkeling is en uiteindelijk vast geoptimaliseerd zal worden.

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik zou alsnog een 1060 kunnen aanraden voor pubg spelers met het idee dat het spel nog in een vroege fase van ontwikkeling is en uiteindelijk vast geoptimaliseerd zal worden.
Ik zou daar juist niet vanuit gaan.
De meeste games die worden "geoptimaliseerd" betreft meestal het meer toevoegen van detail in textures zgn "HD enhanced/ Hi res / etc" games.
Dat maakt het juist zwaarder voor de GPU.

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 07:07
Ik heb precies dezelfde problemen gehad. Wou eigenlijk een 1060/6g, maar de prijzen zijn boven de 300 euro. Zelfs tweedehands is het lastig om een 250 euro exemplaar te vinden. Heb dus maar zitten azen op een goedkope 1080 tweedehands. Dat is dit weekend gelukt voor 420 euro. Dit is de enige kaart die nog niet kapot is van de inflatie. Nu wel een bottleneck van mijn i5 2500k, die moet ik nu overclocken. Maar ik kan het geld wat ik normaal uit zou geven aan de toekomstige 1060 uitgeven aan een moederbord + processor als ik echt slechte performance ga krijgen door mijn oude processor. Het is een smak geld, maar ik heb tenminste niet het gevoel dat ik genaaid wordt.

1070s gaan voor 20 euro minder weg dan een 1080, ook bij V&A. Dus dan maar 1080.

[ Voor 5% gewijzigd door Grotbewoner op 25-09-2017 08:56 ]

• Cronester
Hahn schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:52:
[...]

Dat zal lang niet voor iedereen gelden en veel mensen zullen waarschijnlijk eerder de settings omlaag doen dan 200-300 euro meer uit gaan geven.

Plus dat 300 euro aan 1 onderdeel uitgeven al best veel is, laat staan 500+ euro. Dat zal voor veel mensen gewoonweg scheef voelen.

[...]

Wat niet?
Dat niet... Ik ben het met je eens dat het niet voor iedereen zal gelden, maar een nieuwe PC kopen om vervolgens de settings terug te schroeven vindt niemand leuk.
VosStijn schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:56:
@Cronester

Ik begrijp je punt, maar ik bedoelde vooral dat pubg niet zozeer de volgende ontwikkeling is in gaming, het is meer dat het spel zo slecht geoptimaliseerd is dat zelfs moderne videokaarten er soms moeite mee hebben. Daarom betekent het niet zozeer dat games over 2 of 3 jaar nog meer van de videokaart gaan vragen dan pubg.

Ik begrijp de discussie maar ik geloof echt niet dat een 1060 al overbodig is over een aantal jaar, eerder dat je heel soms je instellingen iets moet terugbrengen. Ik zou alsnog een 1060 kunnen aanraden voor pubg spelers met het idee dat het spel nog in een vroege fase van ontwikkeling is en uiteindelijk vast geoptimaliseerd zal worden.
Helemaal met je eens. Dat is dus de reden dat ik denk, dat het dus "nog erger" gaat worden.

Wat ik niet helemaal zeker weet, de grootte van de map en de hoeveelheid spelers, is dat voornamelijk een GPU of CPU issue?

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-01 15:52
Ik heb een GTX 750ti en als ik zie wat ik nu nog kan spelen, dan verbaasd mij dat in positieve zin. Ik heb geprobeerd spellen te spelen op een oude laptop uit 2010; World of Warships en WoW. Het was speelbaar, maar het waren nog net niet de Wolfenstein 3d pixels. Ik zag meer niets dan wel. Die GTX 750ti is dan een hele verbetering.. al kan het natuurlijk nóg beter. De 1060 is een optie, maar ook een 1050ti vind ik ook interessant. Voor mij is een afweging power consumption. 1060 verbruikt ook nog niet heel veel vergeleken met een 1070 of 1080. Als is het wel weer ruim meer dan een 1050.

Een kaart gaat langer mee dan je denkt, al zul je geen ultra instellingen realiseren. En dat zal, denk ik, de keuze maken hoe lang je met een GPU wilt doen. Wat is je standaard; medium, high, ultra. Ik heb een kinderhand :) EN vind prijs/prestatie (een stroomverbruik) belangrijke punten.
Daarnaast heb ik 2 kinderen en bijna een nieuw huis.. en een nieuwe GPU aanschaffen van 500-700 euro is dan niet altijd te rijmen :)
Pagina: 1