Hahn schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:34:
Het draait allemaal om prestatie per euro. Bij een videokaart als de GTX 1060 krijg je per euro veel meer prestatie dan bij een videokaart die 2x zo duur is.
Om er even wat berekeningen tegen aan te gooien:
• Bij Futuremark scoort de Geforce GTX 1080 (even afgerond)
22.000 punten en staat de lowest price op $550.
• Bij Futuremark scoort de Geforce GTX 1060-6GB (even afgerond)
12.800 punten en staat de lowest price op $250.
GTX 1080 is dus 120% duurder dan de GTX 1060 en 'maar' 72% sneller.
In punten per dollar:
GTX 1080 = 40 punten per dollar
GTX 1060 = 51 punten per dollar
Ergo, ja, de GTX 1080 is een stuk sneller, maar het is niet in verhouding.
Nu een videokaart van 250 dollar kopen en over 2 jaar weer zorgt ervoor dat je over 2 jaar nog steeds mee kan komen, voor 500 dollar. Als je nu een videokaart van 550 dollar koopt en over 2 jaar
niet een nieuwe koopt (want daar heb je geen geld voor), dan is de kans heel groot dat je minder goed meekomt, terwijl je méér hebt uitgegeven.
Daarom wordt de GTX 1060 vaak aangeraden.
Deze post geeft precies weer waarom ik het niet begrijp.
Dat de prijzen niet correct zijn heeft @
misterdutch weliswaar al geschreven. De € 270 telt alleen voor niet leverbare kaarten, geloof ik, € 300 is al reëler, maar ik denk dat het naar € 320 gaat. Dat is nu eenmaal een probleem waar wij gamers mee moeten leven. Maar dit maakt de verhouding (punten/EURO) echt anders, redelijk gelijk, denk ik. Hoewel dit voor de gamer niet uitmaakt.
De gemiddelde advies vrager op het forum is bereid tussen de € 800 - € 1200 uit te geven. Dat is een hoop geld voor 2 jaar games. Gelukkig zijn kaarten dan redelijk makkelijk te vervangen in tegenstelling tot processors. De sloten veranderen niet zo vaak als bij processors, lijkt het. Dit op zich is vreemd. Anyways... dit zijn serieuze gamers.
Maar, Misterdutch zegt terecht dat het gaat om de game ervaring: kills/EURO zeg maar. Murphy's law telt hier: als je die framedrop toelaat, zal die gebeuren.
Hier staat ook dat je over 2 jaar een nieuwe kaart kunt kopen indien je nu de 1060 koopt. Wat koop je dan? Dat zal de 1080 zijn, erop vertrouwende dat je budget niet echt gegroeid is in de tussentijd. Koop dan gelijk een 1080. Voor een paar euro minder in totaal (320x2=640>550), kun je nu al betrouwbaar spelen. Ik snap ook wel dat het misschien niet mogelijk is om nu alles te kopen. Geld is schaars.
Niet iedereen speelt PUBG. Helemaal mee eens, maar het is wel 1 van de games die vaak terugkomt als te spelen in dezelfde advies aanvragen. Voor PUBG lijkt een 1060 6GB echt randje. Maar, als de 1060 6GB nu moeite heeft met PUBG, hoe zit dat dan met andere spellen binnen nu en 2 jaar?
Hahn schreef op zondag 24 september 2017 @ 15:34:
[...]
Uiteraard zegt Futuremark niet alles, dit was enkel ter illustratie.
Qua prijzen heb je gelijk dat de verschillen iets minder groot zijn in Nederland, maar ik zie GTX 1060's met 6GB voor rond de 270 euro, en GTX 1080 vanaf 520 euro. Dat is alsnog ruim 90% meer.
[...]
Een echte diehard gamer neemt misschien geen genoegen met 40fps met alles op max, maar een gemiddelde gamer zal 40fps prima speelbaar vinden, of zet desnoods wat settings iets omlaag

Niet net nadat je een nieuwe PC hebt gekocht om dat spel te spelen, toch?
[
Voor 8% gewijzigd door
Cronester op 24-09-2017 18:51
]