Problemen met displayport 1.4

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurits187
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09-2024
Ik heb deze week een nieuwe monitor (Samsung LC27HG70) besteld en videokaart (Radeon 580 GTS 8GB). Ik merk dat het beeld op Displayport 1.4 vaak wegvalt tijdens het gamen. Ik heb de instellingen van de monitor veranderd en de monitor staat nu op displayport 1.2 en nu heb ik geen problemen.

Ik vraag mij nu af wat de oorzaak is dat het beeld vaak wegvalt en snel weer terugkomt op displayport 1.4. Zou het kunnen dat mijn cpu (Intel Core I7 2600K 3.40 GHz) of moederbord (GigaByte GA-Z68X-UD3) niet overweg kan met displayport 1.4?

Ik heb verder alle drivers van mijn oude Nvida kaart verwijderd en de nieuwste van AMD geinstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:25

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je scherm gaat van 1.2 naar 1.4, waar is 1.3? Wikipedia: DisplayPort Je cpu en mobo hebben niet echt iets te maken met DP, de standaard geeft je alleen wat meer mogelijkheden wat betrefd scherm pixels en beeld kwaliteit (hdr enzo), wrs zal je scherm daar niet mee overweg kunnen

Het word trouwens gewaardeerd om producten aan je ts te hangen, dit kan handig zijn voor mensen die een product hebben en in de pricewatch gaan zienv oor eventueel een oplossing:
pricewatch: Samsung LC27HG70 Blauw, Grijs

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurits187
Mijn scherm kan overweg met displayport 1.4 en de videokaart ook. Om eoa reden gaat het scherm een paar seconden op zwart tijdens het gamen en komt dan weer terug. Op 1.2 geen last. In het menu van de monitor staat alleen optie display port 1.1/1.2 en 1.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurits187
Ik heb net de monitor geprobeerd op HDMI 2.0 en zie tijdens het gamen dat de monitor de hele tijd gaat van zwart (geen verbinding) naam HDMI 2.0 wel beeld. Momenteel is alleen displayport 1.2 stabiel. Ik heb windows nog opnieuw geïnstalleerd en de bios van de monitor geflashed maar dat mocht ook niet baten. Zou het dan toch niet kunnen dat mijn moederbord en cpu te oud zijn, en moeite hebben met deze nieuwe technologie (HDMI 2.0 en display port 1.4)??

[ Voor 5% gewijzigd door maurits187 op 24-09-2017 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:25

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De bios van de monitor geflashed? Hoe doe je dat :o

Je hdmi kabel kan toch de 1.4 snelheden aan, dat kan wel eens problemen geven.
Je steekt de hdmi kabel toch in de graka en niet in het mobo?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurits187
Software dan :) ik steek natuurlijk de hdmi kabel in de videokaart en in de monitor. In windows niks aan de hand, tijdens het gamen lijkt de monitor wel een flipperkast. Beeld gaat aan uit, aan uit. Alleen displayport 1.2 doet het goed, althans de kleuren wel een beetje flets lijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurits187
Ik kom er nu achter dat monitor stabiel is op 120 mhz en de problemen zich voordoen op 144 mhz. Ik vraag mij af wat nu het probleem is, de xfx Radeon RX 580 8 GB moet hier geen problemen met 144 mhz hebben. Kan het dan toch niet zijn dat mijn GigaByte GA-Z68X-UD3 moederbord of de Intel Core I7 2600K hier problemen mee hebben. Of dat eoa instelling een conflict veroorzaakt. Het beeld flikkert er elke keer uit op 144 mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-06 12:03
maurits187 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:18:
Ik kom er nu achter dat monitor stabiel is op 120 mhz en de problemen zich voordoen op 144 mhz. Ik vraag mij af wat nu het probleem is, de xfx Radeon RX 580 8 GB moet hier geen problemen met 144 mhz hebben. Kan het dan toch niet zijn dat mijn GigaByte GA-Z68X-UD3 moederbord of de Intel Core I7 2600K hier problemen mee hebben. Of dat eoa instelling een conflict veroorzaakt. Het beeld flikkert er elke keer uit op 144 mhz.
Dag Maurits,

Zijn je problemen uiteindelijk allemaal nog opgelost ? Wat was nu de oplossing.

Ikzelf heb de monitor ook bemachtigd samen met een 1070TI (geen AMD vega's beschikbaar momenteel) echter heb ik al out of de box problemen , mijn vga kaart heeft display port 1.4 , de monitor zegt dat hij maximal displayport 1.3 ondersteund. Echter op de displayport signaal geeft hij continu NO Signal.

HDMI 2.0 werkt prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
@maurits187 Voor een 1440p 144Hz monitor heb je aan DisplayPort 1.2 meer dan genoeg met 17,28 Gb/s bandbreedte. Pas als je naar 4K of 5K gaat heb je DP 1.3 of 1.4 nodig. DisplayPort 1.3 en 1.4 hebben verder dezelfde bandbreedte (25,92 Gb/s), versie 1.4 voegt alleen DSC toe.

[ Voor 33% gewijzigd door Balance op 26-01-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
DisplayPort is relatief nieuw en zeker de monitoren ermee zijn er nauwelijks. Je krijgt dus early-adopter-problemen, drivers zijn nog niet uitgebreid op heel veel monitoren getest etc. Monitoren zijn kieskeurig etc. Als je DP 1.4 niet nodig hebt, gewoon 1.2 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
Gipsy King schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:59:
[...]

Dag Maurits,

Ikzelf heb de monitor ook bemachtigd samen met een 1070TI (geen AMD vega's beschikbaar momenteel) echter heb ik al out of de box problemen , mijn vga kaart heeft display port 1.4 , de monitor zegt dat hij maximal displayport 1.3 ondersteund. Echter op de displayport signaal geeft hij continu NO Signal.

HDMI 2.0 werkt prima...
Inmiddels heb ik het werkend , na een Firmware update van Samsung en een nieuwe bios in me MSI moederbord pakt hij nu wel het signaal op via de displayport, geen idee hoe of wat, maar het werkt :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Hier de zelfde monitor en DP 1.2+ werkt hier gewoon goed. Echter op een Nvidia kaart en ik gebruik de laatste monitor firmware 1016.2. Gebruik je de meegeleverde DP kabel? Heb je ook getest met free sync en HDR in Windows uit? Andere DP kabel geprobeerd, de 1.4 kabel van Club 3d? Videokaart even uit de PC halen en opnieuw installeren?

Edit

Ik zie dat het werkt, top.

Draai je automatisch op 10bit rgb full range?
White Feather schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:45:
DisplayPort is relatief nieuw en zeker de monitoren ermee zijn er nauwelijks. Je krijgt dus early-adopter-problemen, drivers zijn nog niet uitgebreid op heel veel monitoren getest etc. Monitoren zijn kieskeurig etc. Als je DP 1.4 niet nodig hebt, gewoon 1.2 gebruiken.
Voor HDR op 1440p144hz moet je wel DP 1.4 inschakelen.

[ Voor 45% gewijzigd door Gekke Jantje op 30-01-2018 14:17 ]

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
Gekke Jantje schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:13:
Hier de zelfde monitor en DP 1.2+ werkt hier gewoon goed. Echter op een Nvidia kaart en ik gebruik de laatste monitor firmware 1016.2. Gebruik je de meegeleverde DP kabel? Heb je ook getest met free sync en HDR in Windows uit? Andere DP kabel geprobeerd, de 1.4 kabel van Club 3d? Videokaart even uit de PC halen en opnieuw installeren?

Edit

Ik zie dat het werkt, top.

Draai je automatisch op 10bit rgb full range?

[...]

Voor HDR op 1440p144hz moet je wel DP 1.4 inschakelen.
Nog niet echt verdiept in andere settings.

ik gebruik deze monitor tijdelijk met een msi gtx 1070ti , totdat er ooit weer eens vega kaarten beschikbaar zijn. Dus Free Sync kan ik zo i zo niet testen. Vanavond draai ik even de creators update om HDR te kunnen activeren en testen of dat werkt.

De rest werkt nu wel 1440p / 144hz via DP 1.4. No Issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maurits187
Sorry voor de late reactie, maar ik was een tijdje niet meer op tweakers geweest. Ja het probleem is opgelost. Ik ben lid van Windows insider program en sinds een paar versies geleden in het windows insider program zit er opeens een schuifknof voor hdr bij beeldeigenschappen. Normaal gesproken als je het beeld op HDR zet wordt het beeld erg donker. Met deze schuifknop kan je de helderheid in windows aanpassen.
Gipsy King schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:59:
[...]

Dag Maurits,

HDMI 2.0 werkt prima...
Pagina: 1