Oke, ik ga nog 1 poging doen om dit topic ontopic te krijgen en alle reacties te beantwoorden.
De kernvraag van het topic is, wat is de juridische status en rol van het BKR bij het registreren kredietgegevens die onjuist zijn. Dat persoon X in de topicstart onverstandig is geweest staat buiten kijf, hij krijgt daarvoor ook hulp en heeft zoals aangegeven een beperking. Hij ziet zelf ook in dat hij beter anders had kunnen handelen. Ik ga niet verder in op zijn persoonlijke situatie omdat ik het niet gepast vind om over hem teveel informatie op dit forum te zetten. Aannames over de aard van de schulden of (goedbedoelde) adviezen over het al dan niet ingaan van een schuldsaneringstraject zijn dan ook irrelevant – daar ik geen beeld geef van de precieze situatie en ook niet in de positie ben/wil zijn om X nogmaals terecht te wijzen op zijn gedrag. Graag reacties met betrekking tot het
BKR.
Volgens veel reacties hier in dit topic is BKR geen partij want ze registreren alleen maar. Vergelijk het met het filteren van de zoekresultaten door Google of een domeinnaam bij hostingprovider. De hostingprovider / Google is alleen maar het doorgeefluik van de informatie die door een website eigenaar online is gezet. Je zou kunnen zeggen dat ze net als het BKR alleen maar informatie registreren en publiekelijk toegankelijk maken. Toch gebeurd het dat hostingproviders/google opdracht krijgen om zoekresultaten of websites offline te halen als deze onjuiste of illegale inhoud bevatten. Nu is deze vergelijking niet 100% maar het BKR verwijst altijd naar de kredietverlener en voert dus zelf geen aanpassingen aan op het register. De enige mogelijkheid die je hebt is voor 50 euro een klacht indienen bij de klachtencommissie maar dit kent allerlei beperkende voorwaarden waardoor veel registraties niet in aanmerking komen voor behandeling.
Mij lijkt dus persoonlijk dat het BKR wel degelijk meer verantwoordelijkheid heeft. Immers zij zijn degene die de informatie daadwerkelijk openbaar publiceren met alle bijbehorende consequenties. Maar dat denk ik, mocht mijn beeld onjuist zijn ben ik benieuwd naar onderbouwing en beargumentering daarvoor.
Icephase schreef op zondag 24 september 2017 @ 10:45:
[...]
Wait... whut?
Er is al meerdere keren hier aangegeven dat het BKR in dit verhaal geen partij is, en nu zeg je dat mensen niet het hele verhaal begrijpen?
Óf jij leest de helft van de reacties niet, óf jij geeft niet genoeg info... maar volgens jou ligt dat dus aan ons? Gek genoeg zie ik ineens allerlei parallellen met het verhaal van X...
Ik geef inderdaad omwille van privacy redenen een beperkte hoeveelheid informatie. Het is inderdaad meerdere malen herhaald dat de BKR geen partij is omdat zij enkel registreren. Persoonlijk lijkt mij dat wat kort door de bocht, ik zou graag een wat uitgebreidere onderbouwing zien van deze stelling.
kraats schreef op zondag 24 september 2017 @ 10:45:
Toch is persoon X wel degene die verantwoordelijk is voor de situatie. Alle verleners hebben niet meer in rekening gebracht dan afgesproken, dus de gevraagde maandbedragen zouden bij X bekend moeten zijn en op te hoesten zijn. Dat (A,) B en C een hogere lening hebben laten afsluiten dan volgens de regels of BKR registratie zou mogen doet daar niks aan af. Er is voor zover ik lees geen nalatigheid geweest in de lening an sich waardoor plots een hoge terugbetaling werd gevraagd, ofzo.
Zoals in de topicstart staat heeft X meer geld kunnen lenen dan volgens de draagkrachtberekening mogelijk was, waardoor hij ook meer moest aflossen dan contractueel afgesproken. Daarmee lijkt mij niet dat X geheel verantwoordelijk is.
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:12:
[...]
Euh.... in deze context is "lenen is slecht" helemaal zo gek nog niet. Ik denk dat je emotioneel iets te dicht bij X staat om een wat objectiever beeld te vormen. Je redeneert teveel vanuit een "zielige X die er allemaal niets aan kan doen".
Je kunt niet alle verantwoordelijkheid bij anderen neerleggen. Vergeet niet, dat X ook een niet verwasrloosbaar aandeel in deze ellende gehad heeft. Hij zal dus ook een deel van de schade moeten dragen. Het lijkt erop, dat dit het hogere tarief bij d gaat zijn.
Je zult bij a, b en c aan moeten kloppen voor schadevergoeding en dat zal niet eenvoudig worden, omdat deze zaken al behandeld zijn door een rechter. Grote kans dat deze zaken als afgehandeld beschouwd worden.
Ik snap je reactie maar alle discussies rondom lenen is slecht en X had beter moeten weten zijn natuurlijk een beetje een open deur waarmee ik hem niet verder mee kan helpen. Ik wind me inderdaad emotioneel een beetje op omdat dit voor X best wel verstrekkende gevolgen heeft gehad. En dan kun je leuk zeggen met moet niet lenen eigen schuld dikke bult maar zo voor de hand liggend is dat niet. Er komen ook mensen in de schulden zonder dat er opzet of misbruik in het spel is maar dat is geen populair standpunt.
Dennism schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:18:
[...]
Inleven helpt je niet direct altijd bij het beantwoorden van juridische vraagstukken. Ik denk dat iedereen wel begrijpt dat dit geen fijne situatie is voor Xgezien de bewezen fouten van B en C en dat X hulp nodig heeft, zeker nu er uiteindelijk na het verstrekken van de leningen ook nog eens een verminderde toerekeningsvatbaarheid is vastgesteld. Echter heb je aan medeleven in de regel niet veel in een juridische situatie. Mogelijk dat het niet zo is, maar het komt nu helaas een beetje op mijn over dat je bepaald soort post wil zien in de trant van "BKR, B en D zijn duidelijk de schuldige" en voorbij gaat aan goede posts van bijv @
StevenK die advocaat is.
Daarnaast is Lenen natuurlijk niet by default slecht, voor sommige zaken is het zelfs vaak noodzakelijk, denk aan het kopen van een huis. Maar wanneer je diverse leningen aangaat bij in totaal blijkbaar 4 partijen die leiden tot een situatie waarbij je schijnbaar veel te veel leent zit daar ook een stuk eigen verantwoordelijk bij, zelfs wanneer B en C te hoge leningen hebben verstrekt (wat blijkt uit de uitspraken).
Ik denk nog steeds dat je teveel focus legt op het BKR en dat als er mogelijk enige aansprakelijkheid is dit bij B en C zal zijn (al betwijfel ik dit), echter aangezien deze zaken afgedaan zijn tegen finale kwijting ben ik zeer benieuwd wanneer er enige aansprakelijkheid zou bestaan X daar nog iets aan heeft.
Het gaat hier puur om de registratie he, niet om een aanvullende schadevergoeding of andere kwesties. Ik zie niet in hoe iemand partij B of C de genoemde partij D zou kunnen verplichten om de registratie aan te passen.
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:27:
[...]
Dat antwoord had je al vrij snel: Nee.
BKR heeft hier precies gedaan wat van haar verwacht wordt. BKR vergelijken met Pirate Bay, daar reageer ik bewust niet op.
A, B, C en X zijn de partijen waar het mis ging. Benadeeld zijn D (indirect) en X (direct).
Heel goed dat je X probeert bij te staan overigens. Dat mag ook best gezegd worden. Ik vrees alleen dat dit een dood spoor is.
Zoals ook hierboven aangehaald heb ik zelf het idee dat deze reacties niet onderbouwd zijn. Het BKR is niet aansprakelijk want ze registreren alleen maar.
Hinotori schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:34:
[...]
Zie hier de succesvolle marketing van BKR aan het werk. Alle blabla over het voorkomen van overcreditering, is technisch gezien niet onjuist, maar is niet waarom BKR bestaat. BKR behartigt de belangen van banken en kredietverstrekkers en probeert veilig te stellen dat leningen worden terugbetaald. Dat geregistreerd wordt dat iemand een achterstand heeft opgelopen in die terugbetaling is verdedigbaar. Om, na terugbetaling, ook nog eens vijf jaar zichtbaar te laten dat iemand een betalingsachterstand heeft gehad, heeft nauwelijks een ander doel dan de in een eerdere reactie ontkende strafmaatregel. Alle marketingpraat over dat iemand met eerdere schulden meer kans heeft om ook latere schulden niet terug te betalen, is weliswaar waar, maar dat is nou juist het bedrijfsrisico van een crediteringsinstelling. Een vergelijkbare situatie doet zich voor met de registratie van overtredingen en strafbladen. Daar is niet voor niet een VOG voor in het leven geroepen. Bij een VOG wordt ten minste nog door een min of meer onafhankelijke partij gecontroleerd of het vergrijp relevant is, vergelijk een betalingsachterstand van EUR 0,01. En een VOG laat niets zien over de achterliggende data, terwijl bij BKR voor alle aangesloten partijen zichtbaar wordt bijgehouden waar het allemaal om gaat.
Gezien de werkwijze van banken is dus best mogelijk dat A,B en C de oorzaak zijn van D. Of anders gezegd als A,B en C niet hadden bestaan had D ook niet bestaan. Voorbeeld: een achterstandscodering bij BKR (A) kan er toe leiden dat een creditcard wordt ingetrokken, ook als die creditcard is afgegeven door een andere partij. Dat betekent dat een uitstaand saldo op die kaart terug betaald moet worden. Doe je dat niet dan krijg je een achterstandscodering (D). Het is wel zo dat als A onterecht blijkt te zijn dat D niet verdwijnt. Echter als A nooit had opgetreden had D ook niet ontstaan.
Of hier veel aan te doen valt... ik denk van niet. BKR zal zich verschuilen achter het slechts 'register' te zijn. En partij D heeft geen belang bij het opheffen van de codering. Mogelijk is het beste advies voor X: schouders ophalen en doorlopen. Maar zonder alle ins en outs van de zaak blijft het speculeren wie er echt schuldig is.
Kijk, dit is ook niet wat ik wil horen maar tenminste een wat genuanceerdere en inhoudelijke reactie omtrent dit onderwerp. Bedankt voor je bijdrage.
Yucon schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:47:
Misschien een tikje off topic, maar is het ook duidelijk geworden waarom meerdere bedrijven bij dezelfde persoon een fout in de registratie maken? Was er bijvoorbeeld een bepaalde specifieke onduidelijkheid waar ze alle drie ingetuind zijn?
Deze bedrijven hebben zich toentertijd schuldig gemaakt aan stelselmatige overkreditering van consumenten.
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:52:
Ik ben ook een keer in de BKR gezet was een fout van hun. Maar ze haalde het wel pas na 1 jaar weg na klagen en emails zo ken ik nog een aantal. BKR maakt ook fouten die ze eigenlijk niet horen te maken maar dat gebeurt nou eenmaal helaas.
Bedankt voor je reactie. Jammer dat bijna iedereen reageert met dit gebeurd nou eenmaal of schouders ophalen en verder gaan. Dat is eigenlijk niet hoe het moet als bedrijven fouten maken.
Lednov schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:53:
[...]
BKR heeft geen verantwoordelijkheid, die toets niet. Zij levert alleen aan. De verstrekker beoordeelt dan de kredietwaardigheid.
Ik vind het dus een vaag verhaal, Als bij bedrijven A B en C verkeerde gegevens naar het BKR zijn gestuurd, dan heeft Mr.X al eens eerder (flinke) problemen met schuld gehad. Weleens waar later gecorrigeerd (op basis van 'nieuwe' feiten. niet op basis van verantwoordelijkheid). Het is dus vreemd, want de codering komt pas, als je niet meer betaald. om wat voor reden dan ook.
Dus bij bedrijf A is een er codering gekomen, om wat voor reden dan ook, en later teruggedraaid
Eender bij de bedrijven B en C, die de kredietwaardigheid niet goed hebben beoordeeld. Of ze wel of niet bij BKR hebben getoetst is eigenlijk niet relevant. Want BKR is inderdaad alleen een register, en heeft verder geen enkele verantwoordelijkheid. Zij doen namelijk niet de beoordeling, zij leveren slechts de gegevens.
Kortom, het is dus niet zo dat een bank naar BKR gaat en zegt: "Joh kijk eens of met deze gegevens Mr.X zijn verplichtingen na kan komen".
Wel is het zo dat ze naar het BKR gaan en vragen: "Mr.X, wat kunnen jullie over hem vertellen? Hij wil een lening en wij willen weten of ie dat aan kan gaan".
Heeft BKR geen gegevens, dan is het dus aan de bank om het laten doorgaan te ja of te nee,
Heeft BKR gegevens, dan is dat zeer waarschijnlijk in de vorm van een code. En niet of er ergens nog een lening loopt. Dat is voor Mr.X om aan te geven. Ik vermoed heel sterk dat Mr.X bij bedrijf D een lopende lening heeft verzwegen of niet van bewust was dat er een lening liep. En vooral dat laatste, met oog op de verminderd toerekeningsvatbaar.
Samenvattend: geschillen met AB en C zijn opgelost. D heeft terecht een codering aan de broek van Mr.X gehangen en die moet er nu mee leren leven.
Ik geloof dat dus niet (misschien ben ik koppig), maar als ik een site begin en ik laat anderen daarop persoonlijke informatie zetten (bijv. in strijd met de wet persoonsgegevens). Dan wordt mijn site offline gehaald, ik kan mij dan wel beroepen op – ja maar ik heb die informatie niet online gezet, dat hebben andere gedaan maar toch ben ik deels aansprakelijk/verantwoordelijk.
Daarnaast, interessant dat je begint over een code. Want dat is mijn tweede punt. Het BKR heeft het systeem bedacht met een registratie en de bijzondere coderingen. Daarmee beperken zij aangesloten organisaties in de hoeveelheid informatie die ze kunnen aanleveren. Daarmee blijft elke vorm van nuance uit het register. Wanneer men bijvoorbeeld een krediet heeft van 2500 euro en er staat nog 50 euro uit staat in het BKR gewoon een limiet van 2500 om maar wat te noemen.
Ook besluit het BKR deze gegevens nog 5 jaar te laten staan. Daarmee heeft het BKR meer invloed op het register dan uitsluitend gegevens verwerken. Namelijk ook welke gegevens gepresenteerd worden, hoe die gegevens gepresenteerd worden en voor hoe lang.
downtime schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:02:
[...]
Nu ben je gewoon aan het trollen omdat je niet hoort wat je wilt horen.
Waarom wordt Pirate Bay vervolgd en Youtube niet? Terwijl op Youtube ook veel auteursrechtelijk beschermd materiaal wordt gepost? Omdat Youtube erkent dat er een probleem is en samenwerkt met rechthebbenden terwijl PB vindt dat copyrights helemaal niet horen te bestaan. Appels en peren dus.
BKR kan als register best buiten schot zijn in dit verhaal als zij duidelijke afspraken met kredietverstrekkers hebben over wie er verantwoordelijk is voor de juistheid van aangeleverde data. In dat geval is BKR weinig te verwijten want die verantwoordelijkheid is dan expliciet bij de kredietverstrekker gelegd. En zul je toch weer bij de kredietverstrekkers moeten aankloppen die die onjuiste data verstrekt hebben.
Het zou interessant zijn om inderdaad te weten welke afspraken het BKR heeft met kredietverleners over aansprakelijkheid. Dat zou een sluitend antwoord kunnen geven op mijn vraag.
Wat betreft de vergelijking; deze gaat net zo goed op voor Youtube. Youtube erkent namelijk problemen en haalt inbreukmakende video’s offline zoals je zelf zegt. BKR doet dat niet, die zeggen doodleuk ga maar klagen bij de uploader.
menn0 schreef op zondag 24 september 2017 @ 21:19:
Volgens mij ga je meer tijd en geld verliezen je in de oorzaak te verdiepen en de daarbij mogelijke verantwoordelijkheden.
Ik denk dat het verstandiger is naar een gemeentelijke kredietbank te gaan en een schuldsaneringstraject in te gaan. Want ik vraag me ook af waarom de codering zo'n probleem is, ik kan me 2 redenen bedenken. 1 nog weer een krediet aanvragen (consument) 2 Een hypotheek. In geval 1 denk ik, vooral niet weer een krediet aanvragen of herfinancieren bij een commerciele partij, in geval 2 denk ik, zou deze persoon wel een hypotheek aan moeten willen gaan.
Beste is denk ik gewoon herfinancieren icm een gemeente kredietbank en of een schuldsaneringstraject.
Dus omdat iemand een periode onverstandig geweest met geld is het beter dat deze nooit meer leent of een hypotheek afsluit en dus praktisch nooit een huis kan kopen? Lijkt mij niet in verhouding staan tot de ‘misdaad’.