• super27
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-12-2024
Ben in bezit van volgende opstelling :
TV: LG OLED55C7V
RECEIVER : DENON AVR X2400H
HTPC

Door de aanschaf van de nieuwe 4k tv en receiver wil ik graag weten of de oudere HTPC nog wel oke is om 4k te spelen.
Het mobo is MSI880GMA-E55 link info: https://pricespy.co.uk/product.php?e=807731&edit=1
Onboard graphics is een ATI RADEON HD4250, CPU is een AMD Athlon II X2 2.9GHz met 4 GB RAM
Versie van de hdmi is 1.4. Is dit voldoende om 4k voluit te streamen?
Zowel audio als video gaat via de hdmi naar de receiver, is dit de beste oplossing? Is het niet beter om via de optical / SPDIF, beide te verbinden?

[ Voor 2% gewijzigd door super27 op 23-09-2017 22:58 . Reden: aanpassing cpu ]

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:31
Nou, ik zou dat niet echt 4K ready willen noemen.
Technisch kan hij misschien over de HDMI 1.4 wel 3840x2160 x 30Hz uitsturen.
Maar dan kan hij echt nog geen 4K content decoden.
Je moet toch echt iets moderners zoeken.

Dat zowel audio als video via de Receiver gaat is geen probleem.

Misschien is deze intel NUC een optie?
Ik ben een AMD fan maar het is daar even wachten op de nieuwere APU's...
Als je echt graag AMD wilt dan kan deze CPU nog een optie zijn...

[ Voor 49% gewijzigd door kh65 op 23-09-2017 23:04 ]

• super27
Dat was net de vraag, of deze setup er nog mee door kon...
Maar vrees dat 4K overkill gaat zijn.

Update 24/09/2017 : ondertussen een poging gewaagd om 4K af te spelen, maar dat was een dikke flop. Het beeld stottert de hele tijd. Vermoed dat de onboard gpu hier niet krachtig genoeg voor is.

Update 24/09/2017 : Bedankt voor de tip (Nuc), maar zou liever de huidige htpc case bewaren en upgraden.

Behuizing is : Silverstone met reeds 1 SSD en 2 HDD en bluray speler. Ga dus eigenlijk op zoek moeten gaan naar nieuw mobo/cpu/ram. Bedoeling is dat het hele systeem 4K@60fps waardig is. Alle tips zijn hier welkom. Had gedacht aan een Intel Pentium G4560 Boxed, mobo nog geen idee.

[ Voor 95% gewijzigd door super27 op 24-09-2017 14:42 ]

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:23
super27 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 23:00:
Dat was net de vraag, of deze setup er nog mee door kon...
Maar vrees dat 4K overkill gaat zijn.

Update 24/09/2017 : ondertussen een poging gewaagd om 4K af te spelen, maar dat was een dikke flop. Het beeld stottert de hele tijd. Vermoed dat de onboard gpu hier niet krachtig genoeg voor is.

Update 24/09/2017 : Bedankt voor de tip (Nuc), maar zou liever de huidige htpc case bewaren en upgraden.

Behuizing is : Silverstone met reeds 1 SSD en 2 HDD en bluray speler. Ga dus eigenlijk op zoek moeten gaan naar nieuw mobo/cpu/ram. Bedoeling is dat het hele systeem 4K@60fps waardig is. Alle tips zijn hier welkom. Had gedacht aan een Intel Pentium G4560 Boxed, mobo nog geen idee.
Waarom niet je TV het werk laten doen waar hij voor gemaakt is ipv. een HTPC?

Plex media server op je HTPC installeren en X-Play op je TV, speelt 100+ GB 4k films met HDR zonder problemen. O+

Edit: ik zie dat je ook een blu-ray speler hebt, als je die wil gebruiken is een HTPC idd wel handig.

[ Voor 4% gewijzigd door Idanue op 24-09-2017 17:25 ]

• super27
Gebruik momenteel Kodi (op win7) als UI. De HTPC is niet de enig bron van media. Er zijn ook nog 2 QNAP nassen in het netwerk.
Tot op heden geen ervaring met plex/x-play. De bluray wordt zelden gebruikt...

• Idanue
Als de nassen ook Plex media server ondersteunen zou ik dat echt eens proberen, ik ben van een niet smart plasma naar OLED gegaan en had er echt geen vertrouwen in maar na een dag proberen wil ik nooit weer terug naar een losse speler als het niet nodig is. :P

• super27
Zit ik dan niet met het nadeel dat het geluid van de TV naar mijn receiver moet, optical /hdmi arc, maar dat kan dan geen dolby dts zijn ofzo... heb ik daar geen beperking qua geluid?

update: beide nassen ondersteunen Plex, op beide loopt het nu, maar bij het willen afspelen van 1 van de nassen komt ie klagen dat de nas niet krachtig genoeg is om te converteren..

[ Voor 33% gewijzigd door super27 op 24-09-2017 20:09 ]

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-01 11:37
Ik zou de G4560 niet kopen om eerlijk te zijn. Je zoekt waarschijnlijk iets dat 4k HEVC 10-bit via hardware kan afspelen, aangezien dat een gangbaar formaat is. Nu en in de toekomst. Als dat een harde eis is, dan kan ik het volgende voorstellen:

1. Kaby Lake processor en moederbord met HDMI 2.0 - lastige combinatie. Moederborden met een HDMI 2.0 poort zijn er nauwelijks. Ik weet niet welk formaat je zoekt (ATX, mATX, ITX) maar er is gewoon bijna geen keus. Ik zie er met even zoeken 16 in de gehele pricewatch staan, niet bepaald een overvloed dus. Maar toch een optie.
2. GT 1030/GTX 1050 kaart met een willekeurige processor/mobo. Ligt er maar net aan hoeveel ruimte je in je behuizing hebt voor een videokaart, maar dit is mij betreft de beste oplossing. Speelt 8/10/12 bit HEVC af tot 8k.

Aangezien je toch voor 60 Hz wilt gaan is HDMI 2.0 of hoger van belang. Mede omdat je gewoon een "normale" PC wilt hebben en geen NUC zie ik dit als volwaardige opties.

Geluid zou ik overigens via HDMI laten lopen, niet S/PDIF. Die laatste ondersteunt nieuwe lossless/high-end formaten niet.

• Idanue
super27 schreef op zondag 24 september 2017 @ 19:18:
Zit ik dan niet met het nadeel dat het geluid van de TV naar mijn receiver moet, optical /hdmi arc, maar dat kan dan geen dolby dts zijn ofzo... heb ik daar geen beperking qua geluid?

update: beide nassen ondersteunen Plex, op beide loopt het nu, maar bij het willen afspelen van 1 van de nassen komt ie klagen dat de nas niet krachtig genoeg is om te converteren..
Bij de opties even direct play aanvinken. :)
Je hebt gewoon surround, volgens mij alleen geen DTS-HD MA.

• super27
Qua moederbordformaat zit ik met M-atx of kleiner. had liever geen grafische kaart gebruikt owv koeling/lawaai/extra kosten. Op de i5 kaby lake cpu heb je intel hd630, is dat niet voldoende, of gaat dat dat niet hardware matig?
Had gedacht aan deze opstelling :
mobo :https://tweakers.net/pricewatch/704125/asrock-fatal1ty-z270-gaming-itx-ac.html
cpu : pricewatch: Intel Core i5-7400 Boxed

Is het dan nog nodig om een grafische kaart bij te nemen?

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 21:33

Church of Noise

Drive it like you stole it

Volledig akkoord met onderstaande.

Ik koos voor optie 2 en heb een passieve videokaart met Nvidia GT 1030, met een oeroude Core2Duo en bijbehorend moederbord. Werkt fantastisch en is een erg goedkope update...
mrtl schreef op zondag 24 september 2017 @ 23:56:
Ik zou de G4560 niet kopen om eerlijk te zijn. Je zoekt waarschijnlijk iets dat 4k HEVC 10-bit via hardware kan afspelen, aangezien dat een gangbaar formaat is. Nu en in de toekomst. Als dat een harde eis is, dan kan ik het volgende voorstellen:

1. Kaby Lake processor en moederbord met HDMI 2.0 - lastige combinatie. Moederborden met een HDMI 2.0 poort zijn er nauwelijks. Ik weet niet welk formaat je zoekt (ATX, mATX, ITX) maar er is gewoon bijna geen keus. Ik zie er met even zoeken 16 in de gehele pricewatch staan, niet bepaald een overvloed dus. Maar toch een optie.
2. GT 1030/GTX 1050 kaart met een willekeurige processor/mobo. Ligt er maar net aan hoeveel ruimte je in je behuizing hebt voor een videokaart, maar dit is mij betreft de beste oplossing. Speelt 8/10/12 bit HEVC af tot 8k.

Aangezien je toch voor 60 Hz wilt gaan is HDMI 2.0 of hoger van belang. Mede omdat je gewoon een "normale" PC wilt hebben en geen NUC zie ik dit als volwaardige opties.

Geluid zou ik overigens via HDMI laten lopen, niet S/PDIF. Die laatste ondersteunt nieuwe lossless/high-end formaten niet.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Eens met de rest.

pricewatch: EVGA GeForce GT 1030 2GB SC Passive Low Profile

Goedkoop, volledig passief gekoeld, low profile, speelt álles af, en verbruikt weinig. Maximale verbruik is zo'n 32 watt maar dat is tijdens gamen. Bij video content afspelen zal het verbruik veel lager liggen!

Hierbij maakt de processor en het moederbord eigenlijk geen drol uit. Gewoon iets goedkoops en zuinigs uitkiezen.

Ik vind een te duur Z270 bord met i5 7500 niet echt een goed alternatief voor een htpc, maar dat is mijn mening. Vergeet niet dat je ook nog DDR4 RAM nodig hebt.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• super27
stin00 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 23:16:
Eens met de rest.

Ik vind een te duur Z270 bord met i5 7500 niet echt een goed alternatief voor een htpc, maar dat is mijn mening. Vergeet niet dat je ook nog DDR4 RAM nodig hebt.
Voor welk mobo/cpu zou jij dan gaan, wetende dar het systeem op win7 draait, en dus geen Kaby Lake cpu ondersteunt?Form factor is M-ATX.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:48
Ik zou beginnen met alleen de geadviseerde videokaart te kopen en in het huidige systeem te plaatsen.
pricewatch: EVGA GeForce GT 1030 2GB SC Passive Low Profile
Pagina: 1