[EDIT: Ai, da's jammer. In de topictitel had micro-ATX moeten staan...]
De kogel is door de kerk. Na 5 jaar op een Mac Mini is het nu tijd geworden voor een overstap naar een duurzame windows 10 machine. Vanwege esthetische redenen is er voor een micro-ATX build gekozen.
Het doel is om voor een periode van een jaar of vier goed te kunnen werken en opties te hebben voor eventuele tussentijdse uitbreidingen. Omdat het met deze form factor best een puzzle is voor een relatieve noob, heb ik op https://pcpartpicker.com/builds/by_part/LgYXsY geprobeerd van vergelijkbare builds in een Corsair - Air 240 MicroATX kast de beste (passende) componenten bij elkaar te zoeken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zakelijk gebruik en een leuke game zo nu en dan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1800. Dit bedrag is exclusief randapparatuur want die zijn er al.
[b]Scherm, toetsenbord muis en kabels.[/i]
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De keuze voor de componenten is bepaald door de wens toekomstbestendig te zijn. De 1080GTX lijkt overkill, maar het prijsverschil met de 1070 is laag. Ook op de hoeveelheid RAM en processorkracht wil ik niet bezuinigen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bij de keuze voor de koeling in de kast heb ik me laten leiden door de lage geluidsproduktie van deze fans. Wat betreft de voeding, ben ik aan de safe kant gaan zitten. Soms lees ik dat 500 watt voor een opstelling als deze zou voldoen, maar ik neem liever geen risico.
Ga je overklokken?
Nee, nooit.
Wat verwacht je van ons?
- Passen de componenten in een micro ATX kast van dit type?
- En net zo belangrijk, passen de componenten goed bij elkaar of zijn er betere alternatieven?
- Is de koeling voldoende?
- Het moederbord vond ik een lastige keuze. Prijstechnisch vind ik m erg hoog, vraag me af of hier te bezuinigen valt. Wel moet ik erbij zeggen dat ik waarde hecht aan goede USB-C connectiviteit en een digitale geluidsuitgang. Deze twee aspecten brachten me bij dit mobo.
[EDIT: het moederbord is aangepast van een mini-itx kaart naar een goedkopere versie]
Et voila, dit is de voorgenomen build.
Edit: de behuizing vergeten toe te voegen. Dit wordt een Corsair Carbide Air 240, https://tweakers.net/pric...-carbide-air-240-wit.html .
De kogel is door de kerk. Na 5 jaar op een Mac Mini is het nu tijd geworden voor een overstap naar een duurzame windows 10 machine. Vanwege esthetische redenen is er voor een micro-ATX build gekozen.
Het doel is om voor een periode van een jaar of vier goed te kunnen werken en opties te hebben voor eventuele tussentijdse uitbreidingen. Omdat het met deze form factor best een puzzle is voor een relatieve noob, heb ik op https://pcpartpicker.com/builds/by_part/LgYXsY geprobeerd van vergelijkbare builds in een Corsair - Air 240 MicroATX kast de beste (passende) componenten bij elkaar te zoeken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zakelijk gebruik en een leuke game zo nu en dan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1800. Dit bedrag is exclusief randapparatuur want die zijn er al.
[b]Scherm, toetsenbord muis en kabels.[/i]
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De keuze voor de componenten is bepaald door de wens toekomstbestendig te zijn. De 1080GTX lijkt overkill, maar het prijsverschil met de 1070 is laag. Ook op de hoeveelheid RAM en processorkracht wil ik niet bezuinigen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bij de keuze voor de koeling in de kast heb ik me laten leiden door de lage geluidsproduktie van deze fans. Wat betreft de voeding, ben ik aan de safe kant gaan zitten. Soms lees ik dat 500 watt voor een opstelling als deze zou voldoen, maar ik neem liever geen risico.
Ga je overklokken?
Nee, nooit.
Wat verwacht je van ons?
- Passen de componenten in een micro ATX kast van dit type?
- En net zo belangrijk, passen de componenten goed bij elkaar of zijn er betere alternatieven?
- Is de koeling voldoende?
- Het moederbord vond ik een lastige keuze. Prijstechnisch vind ik m erg hoog, vraag me af of hier te bezuinigen valt. Wel moet ik erbij zeggen dat ik waarde hecht aan goede USB-C connectiviteit en een digitale geluidsuitgang. Deze twee aspecten brachten me bij dit mobo.
[EDIT: het moederbord is aangepast van een mini-itx kaart naar een goedkopere versie]
Et voila, dit is de voorgenomen build.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-7700K Boxed | € 317,- | € 317,- |
| 1 | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC | € 171,95 | € 171,95 |
| 1 | EVGA GeForce GTX 1080 8GB | € 567,- | € 567,- |
| 1 | Seagate Barracuda, 4TB | € 101,95 | € 101,95 |
| 1 | Corsair Hydro H100i v2 | € 99,95 | € 99,95 |
| 2 | Thermaltake Riing 12 LED White, 120mm | € 16,- | € 32,- |
| 1 | G.Skill Ripjaws V F4-3000C15D-16GVGB | € 136,95 | € 136,95 |
| 1 | Seasonic Platinum Series 660 Watt | € 124,90 | € 124,90 |
| 1 | Samsung 960 EVO 500GB | € 229,90 | € 229,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.781,60 | |
Edit: de behuizing vergeten toe te voegen. Dit wordt een Corsair Carbide Air 240, https://tweakers.net/pric...-carbide-air-240-wit.html .
[ Voor 2% gewijzigd door dekeizer op 24-09-2017 08:28 . Reden: Verkeerde form factor van de behuizing..... ]