Energiezuinige server ter vervanging NUC/NAS/RPI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ik ben op zoek naar een energiezuinige server/PC, met als doel het hosten van o.a. het volgende:
  1. Domoticz
  2. NAVPI (RPI emulatie)
  3. Een aantal cryptocurrency wallets (Uiteraard let ik op de beveiliging...)
  4. NAS
  5. 1 of meerdere kleine VM's
Ik heb een Synology NAS met 4 schijven die vanaf volgend jaar geen updates meer krijgt, daarvoor zoek ik vervanging. Daarnaast heb ik een aantal applicaties die ieder individueel een image hebben voor een Raspberry PI, maar ik zou dan nu nog 2 extra RPI's moeten aanschaffen, dat is zonde. Daarnaast heb ik de afgelopen weken gezocht naar een Intel NUC met als doel daar een aantal wallets en tools op te draaien, maar dan ben ik qua schijven en uitbreidingsmogelijkheden weer beperkt.

Er komt Windows 10 op te draaien en bij voorkeur moet het geheel in een normale ATX/EATX kast passen. Er hoeft geen aparte videokaart in en het doel is dat de 4 HD's uit de NAS er ook in passen. Verder heb ik nog een SSD liggen om Windows op te installeren.

Ik zat te denken aan het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100T Boxed€ 117,50€ 117,50
1MSI H110M ECO€ 47,-€ 47,-
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart€ 84,-€ 84,-
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FB/4€ 36,51€ 36,51
1Corsair VS450€ 37,-€ 37,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 322,01

Ik heb voor een Core i3 ipv Celeron gekozen om toch nog een beetje performance te hebben, de TDP is hetzelfde. Deze kast heeft voldoende 3,5" ruimte voor de 4 HD's. 4 GB RAM is misschien wat weinig, maar dan prik ik er later nog wel 4 extra bij.

Kan dit zuiniger of goedkoper, vergeet ik iets, passen deze componenten bij elkaar en denken jullie dat dit zo een goede keuze is? Alvast bedankt voor het meedenken!

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Alle reacties

Verwijderd

De Microservers van HP zijn heel populair voor dit soort doeleinden, er is al een instapper nieuw voor 200 euro (Op V&A staat trouwens een Gen8 van een zeker persoon ;)).

Voordelen:
- HP / Server hardware
- Compacte mooie behuizing
- Energie zuinig
- 4x hot swap data bay
- ILO dus volledig remote te beheren
- Dual onboard NIC
- Micro SD card slot voor boot
- PCIe voor eventueel hardware raid kaart

Nadelen:
- Instap versie met Celeron G1610, wordt dan veelal geüpgraded naar een Xeon.

Ik zou zeggen google er eens op

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zelf zou ik voor de G4560T gaan, is €40 goedkoper en scheelt maar 0,5GHz. Verder zijn de specs zo goed als gelijk.
Verder +1 voor wat @computeraap zegt, zelf ben ik nu ook een ESXi host op aan het tuigen op basis van een pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Bedankt heren, die kende ik nog niet! Ik ga me daar even in verdiepen en denk dat dat hem zou kunnen worden.

Een zeker persoon heeft ook een berichtje gehad :)

Mocht iemand verder nog suggesties hebben dan verneem ik dat wel graag, mocht ik besluiten definitief voor de hierboven genoemde oplossing te gaan dan zal ik dat hier melden.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
4GB RAM is overigens wel wat weinig voor de hoeveelheid VMs die jij wilt draaien. Zelf zou ik minimaal 16 plaatsen, maar met 8 kom je denk ik ook al een heel eind.

Verwijderd

Wat @TommyboyNL zegt, ik heb die G4560 in m'n HTPC/"Console Killer" en die is zo goed als gelijk t.o.v een i3-6100. Ook zou ik gewoon een OEM kast pakken, een NAS zet je ergens op zolder en kijk je niet naar om. Met die 100 euro verschil zou ik dan een 16GB setje halen ipv 4GB, niet alleen voor je VM's maar misschien wil je bijv. ook ZFS gaan gebruiken op je NAS platform.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:41
@computeraap Een HP Microserver (zowel Gen8 als Gen10) verbruiken meer stroom dan de setup die de topicstarter voor ogen heeft. Ook de G1610T processor is (zwaar) verouderd (4 jaar oud!) ten opzichte van bijv. een G4560 (Q1 2017).

Kijk eens naar een pricewatch: ASRock DeskMini 110 barebone waar je dan zo'n G4560 CPU en nog wat geheugen en een schijfje in stopt. Zo'n systeempje loopt dan rondjes om een HP Microserver, zowel qua stroomverbruik (10-11W vs 25W) als qua CPU-performance (Passmark score van 4931 vs 2322).

Vervelende is alleen dat die G4560 al een poosje lastig leverbaar is .

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Bedankt @ThinkPad, maar daar passen mijn 4 schijven niet in, verder een mooie oplossing.

Als ik bovenstaande opmerkingen meeneem kom ik op bijv. het volgende uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,29€ 59,29
1MSI H110M ECO€ 47,-€ 47,-
1LC-Power 7010B + 420W voeding€ 45,75€ 45,75
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 257,04

Nog suggesties? Of doen?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-01 23:11

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De Gen10 is zuiniger dan de Gen8 omdat deze geen ILo heeft.
Een Microserver geeft je meer stabiliteit dankzij ECC geheugen.
Je krijgt 4 mooie slots voor je schijven, met voldoende extra aansluitingen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Q, ik kan op https://www.hpe.com/h2019...&searchquery=&cc=us&lc=en wel vinden dat er een 200 Watt adapter wordt meegeleverd, maar ik kan nergens een indicatie van het idle/full verbruik vinden. Natuurlijk is dat ook afhankelijk van hoeveelheid geheugen, type CPU, etc., maar enig idee?

• ThinkPad
Ik meen 15W te hebben gelezen. Vergeet overigens niet dat de Gen10 een vastgesoldeerde CPU heeft. Ooit de CPU nog upgraden zit er dus niet in.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 24 september 2017 @ 08:09:
Ik meen 15W te hebben gelezen. Vergeet overigens niet dat de Gen10 een vastgesoldeerde CPU heeft. Ooit de CPU nog upgraden zit er dus niet in.
Ok, heb je een verwachting van de orde van grootte wat de laatste optie van mij ongeveer verbruikt? Los van de harde schijven uiteraard.

Edit: Het moederbord lijkt 16 Watt te verbruiken. CPU verwacht ik max 35 Watt. Voeding zal ook wel wat omzetten in warmte, is 55 Watt een goede aanname?

Edit 2: Ik kan op de MSI website niet vinden of je via de BIOS ook Power On/Off tijden kunt instellen. Via Windows lukt het uitzetten mij wel, maar aanzetten via Windows kan niet, tenzij je hibernation gebruikt, maar ik wil hem 's nachts echt 100% uitzetten. Mijn Synology NAS kan dat bijvoorbeeld wel. Enig idee?

[ Voor 38% gewijzigd door Taro op 24-09-2017 09:16 ]

• ThinkPad
55W lijkt mij veel te veel.

Die ASRock DeskMini 110 heeft ook een moederbord met Intel H110 chipset en doet met die G4560 en een SSD iets van 10-12W. Jouw config zal daar niet heel erg ver van uit de buurt gezien, gezien het bijna dezelfde componenten zijn.

Maar om het zeker te weten zul je even moeten zoeken, er is vast wel ergens op internet iemand met een vergelijkbare setup.

• Q

Q

Taro schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 23:12:
@Q, ik kan op https://www.hpe.com/h2019...&searchquery=&cc=us&lc=en wel vinden dat er een 200 Watt adapter wordt meegeleverd, maar ik kan nergens een indicatie van het idle/full verbruik vinden. Natuurlijk is dat ook afhankelijk van hoeveelheid geheugen, type CPU, etc., maar enig idee?
http://louwrentius.com/hp...n10-as-router-or-nas.html

Mijn review van de Gen10: 14 watt geboot in linux en daarna disks verwijderd.

In mijn ogen is het een deal die moeilijk met zelfbouw te verslaan valt. Mits 4 disks genoeg is exclusief boot disk(s).

Stel nu dat je met zelfbouw op 10 Watt komt, dan bespaar je 8 euro op jaarbasis. Maar je kunt zelf nooit aan deze hardware (disk chassis) met ECC geheugen komen.

Het is een beetje wat je zoekt. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Q op 24-09-2017 15:06 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 21:53:
Ik heb een Synology NAS met 4 schijven die vanaf volgend jaar geen updates meer krijgt, daarvoor zoek ik vervanging.
Heb je al gekeken of er geen Debian ondersteuning is voor die NAS?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Volgens http://www.tpcdb.com/list.php?type=13 gebruikt een NUC met Core i5 zo'n 6 W idle. Dan is 14 W aan de hoge kant.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
GlowMouse schreef op zondag 24 september 2017 @ 16:07:
Volgens http://www.tpcdb.com/list.php?type=13 gebruikt een NUC met Core i5 zo'n 6 W idle. Dan is 14 W aan de hoge kant.
Maar daar kan ik geen 11 TB aan schijven aan koppelen.... Ik heb zelf een NUC met i5, SSD en 16 GB RAM liggen, maar gebruik die voornamelijk met LibreElec ivm 4K weergave en dual boot met Windows 10 voor op de TV in de woonkamer.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Q schreef op zondag 24 september 2017 @ 15:00:
[...]

http://louwrentius.com/hp...n10-as-router-or-nas.html

Mijn review van de Gen10: 14 watt geboot in linux en daarna disks verwijderd.

In mijn ogen is het een deal die moeilijk met zelfbouw te verslaan valt. Mits 4 disks genoeg is exclusief boot disk(s).

Stel nu dat je met zelfbouw op 10 Watt komt, dan bespaar je 8 euro op jaarbasis. Maar je kunt zelf nooit aan deze hardware (disk chassis) met ECC geheugen komen.

Het is een beetje wat je zoekt. :)
Ik heb een overschot van 1.000+ kWh per jaar ivm zonnepanelen, dus ik reken met 7ct per kWh die ik terugkrijg, maar desondanks wil ik alles gewoon zo energiezuinig mogelijk. Maar als een ATX/EATX kast mij meer mogelijkheden geeft, dan is een paar kWh per jaar extra verbruiken geen probleem.

ECC geheugen heeft voor mij geen meerwaarde.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Mijzelf schreef op zondag 24 september 2017 @ 15:54:
[...]

Heb je al gekeken of er geen Debian ondersteuning is voor die NAS?
Veel tools die ik gebruik zijn Windows only, dat is dus helaas geen optie.

• Q

Q

Taro schreef op zondag 24 september 2017 @ 19:54:
[...]

Ik heb een overschot van 1.000+ kWh per jaar ivm zonnepanelen, dus ik reken met 7ct per kWh die ik terugkrijg, maar desondanks wil ik alles gewoon zo energiezuinig mogelijk. Maar als een ATX/EATX kast mij meer mogelijkheden geeft, dan is een paar kWh per jaar extra verbruiken geen probleem.

ECC geheugen heeft voor mij geen meerwaarde.
De machine is goedkoper dan je winkelmandje. Wat voor ‘meer mogelijkheden’ zoek je dan?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik zou geen Windows draaien, als het echt moet dan stop je dat in een VM en dan lukt het ook wel.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Q schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 02:41:
[...]
De machine is goedkoper dan je winkelmandje. Wat voor ‘meer mogelijkheden’ zoek je dan?
Het hoeft niet per se goedkoop te zijn. Als ik later bijv. een goede videokaart met HDMI2.0b wil toevoegen om 4K @ 60Hz te kunnen kijken, dan zou het fijn zijn als dat kan. Ik heb dan in de toekomst dus meer mogelijkheden en kan makkelijker iets vervangen als het kapot is.

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:38
Is een NUC met ESXI + Datastore (waar je VM's staan) van je NAS geen optie? Ik draai mijn eigen VM's lokaal op de SSD van de NUC maar als je redundantie wilt kan dit ook vanaf een NAS draaien.

Dan krijg je het beste van twee werelden, je kunt al je benodigde servers in losse VM's kwijt en je houdt de flexibiliteit van een NAS en services.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:19

MadEgg

Tux is lievvv

Taro schreef op zondag 24 september 2017 @ 08:59:
[...]

Ok, heb je een verwachting van de orde van grootte wat de laatste optie van mij ongeveer verbruikt? Los van de harde schijven uiteraard.

Edit: Het moederbord lijkt 16 Watt te verbruiken. CPU verwacht ik max 35 Watt. Voeding zal ook wel wat omzetten in warmte, is 55 Watt een goede aanname?
ThinkPadd schreef op zondag 24 september 2017 @ 09:45:
55W lijkt mij veel te veel.

Maar om het zeker te weten zul je even moeten zoeken, er is vast wel ergens op internet iemand met een vergelijkbare setup.
Ik heb iets soortgelijks, zei het iets ouder:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400T Tray€ 67,17€ 67,17
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 88,20€ 88,20
1Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile€ 21,-€ 21,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 137,95€ 137,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 571,51

Vast een goede indicatie. Idle trekt dit 19 Watt uit het stopcontact, bij films afspelen stijgt dit naar +- 23 Watt en als ik een backup naar de schijven maak (ZFS, 2 x 2TB in "RAID-1") dan trekt ie +- 28 Watt.

Tja

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Borne schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:14:
Is een NUC met ESXI + Datastore (waar je VM's staan) van je NAS geen optie? Ik draai mijn eigen VM's lokaal op de SSD van de NUC maar als je redundantie wilt kan dit ook vanaf een NAS draaien.

Dan krijg je het beste van twee werelden, je kunt al je benodigde servers in losse VM's kwijt en je houdt de flexibiliteit van een NAS en services.
Maar dan moet ik toch nog steeds iets hebben om die 4 HD's (ik kijk trouwens even of ik die 4 verkoop en ervoor in de plaats 2 grotere nieuw koop) in op te slaan en van power + OS te voorzien? Of begrijp ik je verkeerd? Want daar gaat dit topic nu juist over.

• aceke
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-01 16:06
Ik heb hier jaren met een i5 met. Vt-d en esxi gewerkt, vt-d is het minimum wat u cpu moet hebben, ik zat op 30-35watt met 32 gig ram, 5 schijven in idle.
Ik draaide er pfsense, nas4free, windows server en 3x win 10 en homecenter op

• Q

Q

Taro schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 08:34:
[...]

Het hoeft niet per se goedkoop te zijn. Als ik later bijv. een goede videokaart met HDMI2.0b wil toevoegen om 4K @ 60Hz te kunnen kijken, dan zou het fijn zijn als dat kan. Ik heb dan in de toekomst dus meer mogelijkheden en kan makkelijker iets vervangen als het kapot is.
Die HP Gen10 heeft twee display ports die 4K @ 60 hz doen en er zijn verloopstekkertjes van tientjes om met HDMI te verbinden.

Wat het andere punt betreft over het vervangen van componenten, vind ik zelf een non-issue: de voeding en het moederbord zijn eigenlijk de enige componenten die niet echt makkelijk te vervangen zijn.

De kans dat je met zo'n scenario te maken gaat krijgen is klein. Ik heb meer het idee dat je graag zelf wilt knutselen voor de lulz en daarom niet voor kant-en-klaar kiest ;)

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Q schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 21:58:
[...]

Die HP Gen10 heeft twee display ports die 4K @ 60 hz doen en er zijn verloopstekkertjes van tientjes om met HDMI te verbinden.

Wat het andere punt betreft over het vervangen van componenten, vind ik zelf een non-issue: de voeding en het moederbord zijn eigenlijk de enige componenten die niet echt makkelijk te vervangen zijn.

De kans dat je met zo'n scenario te maken gaat krijgen is klein. Ik heb meer het idee dat je graag zelf wilt knutselen voor de lulz en daarom niet voor kant-en-klaar kiest ;)
Ik heb nu o.a. een Synology NAS en wordt dus gedwongen hun OS te gebruiken (niet per se erg trouwens, ben erg tevreden, maar mis de vrijheid van Windows), maar die zijn in verhouding erg duur. Een Gen10 dwingt mij al minder een hoek in, maar, mocht ik dat ineens willen, dan kan ik daar bijvoorbeeld geen game pc van maken, of een aantal videokaarten in drukken als ik ooit cryptocurrencies wil minen (Doe ik nu al regelmatig met mijn laptop en 2 pc's met goede videokaarten, maar ivm 2 oude Core i7's erg stroomverslindend, daarnaast wil ik de activiteiten van mijn kids niet mixen met cryptowallets).

Ik heb de Synology DS413 te koop gezet om de hierboven genoemde PC aan te schaffen, met Core i3, maar het hoogste bod is tot nu toe 60 Euro incl. verzendkosten :X . Ik las gisteren ergens dat de Core i5 NUC die ik heb idle maar 4,7 Watt gebruikt . Ik heb daarom in afwachting van de verkoop W10 opnieuw geïnstalleerd, crypto wallets erop gezet en Kodi erbij op ipv LibreElec. Heeft de hele nacht aangestaan en door het "staken" van een aantal cryptocoins heeft dat al geld opgeleverd.

Ik ben er dus uit: Ik ga voor de zelfbouw PC, bedankt allemaal!

• Q

Q

Ik vind je verhaal maar een warrige boel, maar je hebt je keuze gemaakt, succes!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-01 17:55
Heb het topic vluchtig gevolgd, maar volgens mij is het dit:

1. Je wilt zuinig
2. je wilt liever geen OS waar je aan vast zit.
3. je wilt in de toekomst misschien gaan coin minen (waar is die zuinigheid dan voor nodig)
4. En het zou mooi zijn als het nog goedkoper zou zijn dan een Barebone NAS incl schijven.

Misschien begrijp ik hem verkeerd maar proficiat voor je keuze.

[ Voor 13% gewijzigd door SpoekGTi op 01-10-2017 20:44 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Q & @SpoekGTi

Het wordt mogelijk warrig gemaakt omdat ik alternatieven aangeboden kreeg die niet in lijn met mijn vraagstelling waren.

Ik kijk naar het financiële aspect en ik wil keuzevrijheid hebben. Als een server dag en nacht draait, dan moet dat zo min mogelijk kosten aan stroom. Als ik besluit te gaan minen, dan levert dat aan de ene kant geld op, aan de andere kant kost het geld, maar mochten de kosten hoger zijn dan de opbrengsten, dan begin ik daar uiteraard niet aan. Dus wederom: Kosten vs opbrengsten.

Ik heb al wat bestaande hardware, die ik nu tijdelijk goed kan inzetten, maar op de lange termijn niet voor dit doel wil inzetten. Als ik mijn NAS verkocht heb, dan zet ik mijn NUC weer voor een ander doel in en vervangt de nieuwe zuinige PC met Windows 10 erop beide, want daar kan ik ook alle 4 de schijven in kwijt.

Wat is er dus precies warrig aan?

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 01-10-2017 20:53 ]

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-01 17:55
Taro schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:51:
@Q & @SpoekGTi

Het wordt mogelijk warrig gemaakt omdat ik alternatieven aangeboden kreeg die niet in lijn met mijn vraagstelling waren.

Ik kijk naar het financiële aspect en ik wil keuzevrijheid hebben. Als een server dag en nacht draait, dan moet dat zo min mogelijk kosten aan stroom. Als ik besluit te gaan minen, dan levert dat aan de ene kant geld op, aan de andere kant kost het geld, maar mochten de kosten hoger zijn dan de opbrengsten, dan begin ik daar uiteraard niet aan. Dus wederom: Kosten vs opbrengsten.

Ik heb al wat bestaande hardware, die ik nu tijdelijk goed kan inzetten, maar op de lange termijn niet voor dit doel wil inzetten. Als ik mijn NAS verkocht heb, dan zet ik mijn NUC weer voor een ander doel in en vervangt de nieuwe zuinige PC met Windows 10 erop beide, want daar kan ik ook alle 4 de schijven in kwijt.

Ik zei niets over warrig, maar ik snap niet dat je voor zuinig een vraag stelt, maar dan allerlei eisen gaat stellen waarmee de zuinigheid wel definitief genekt wordt.

Daarbij, je hebt 1000+ Kwh over op jaarbasis, waarom dan zuinig? Immers je hebt over, dus alles wat je van die 1000+ verbrandt met minen levert al op. Maar ook als je het niet verbrandt levert het iets op. Dus ik zie daar het probleem niet zo.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
SpoekGTi schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 21:05:
[...]
Ik zei niets over warrig, maar ik snap niet dat je voor zuinig een vraag stelt, maar dan allerlei eisen gaat stellen waarmee de zuinigheid wel definitief genekt wordt.

Daarbij, je hebt 1000+ Kwh over op jaarbasis, waarom dan zuinig? Immers je hebt over, dus alles wat je van die 1000+ verbrandt met minen levert al op. Maar ook als je het niet verbrandt levert het iets op. Dus ik zie daar het probleem niet zo.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar, waarom heb ik 1.100 kWh over? Met 4 personen verbruiken wij per jaar maar 2.900 kWh, we letten dus erg op het verbruik. Dat ik het over heb, betekent niet dat ik er minder zuinig mee om moet gaan. Ik krijg er liever 7 ct per kWh voor terug, dan het op te maken. En als ik dan ergens 1 kWh a 7 ct in steek, dan wil ik er minimaal 8 ct per kWh voor terug (bijv. minen), anders is het niet de moeite waard.

Over anderhalf jaar verwacht ik een elektrische auto te rijden, elektrisch te koken en misschien wel een warmtepomp te hebben, dan kan ik die 1.100 kWh goed gebruiken. Sterker nog, dan moeten er nog wat panelen bij. Hopelijk verduidelijkt dit het een beetje :)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-01 14:25
Tja... er komt een punt waar letten op elke kWh die je kan besparen niet zoveel nut heeft. In mijn appartement is alles elektrisch, koken, verwarmen, warm water, etc. Je verbruikt dan zoveel elektriciteit dat die paar kWh voor een servertje gerommel in de marge wordt. En de warmte die de server produceerd gooi je waarschijnlijk niet blindelings weg. Mijn vloerverwarming gaat in ieder geval een stuk minder aan sinds ik een test server heb draaien.

Als je over gaat op elektrisch koken en elektrisch rijden ga je die paar kWh echt niet merken.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Q

Q

Taro schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:51:
@Q & @SpoekGTi

De warrigheid ontstaat op heel veel vlakken. De Gen10 voldoet aan al je wensen, maar dan verander je vervolgens de wensen/eisen.

Zo schrijf je in je originele post dat er geen extra videokaart in hoeft en dan reageer je bij mij opeens, dat je de vrijheid zoekt om er toch videokaarten in te stoppen. Niet alleen voor crypto mining maar ook gaming. What the ...??

Die crypto hobby vind ik persoonlijk onzin, je vecht tegen Chinezen met custom ASICS maar ik ben er onvoldoende in thuis om er een goed oordeel over te hebben. Bovendien telt dan niet idle maar het full-throttle gebruik.

Eigenlijk zou je veel beter af zijn als je gewoon een Synology of Gen10 voor je NAS neer zet en daarnaast een separate computer voor al je andere activiteiten. Functie scheiding: beter voor de veiligheid van je NAS en geeft je meer flexibiliteit, die je toch al zoekt. Alles in 1 computer stoppen is niet zo'n goed idee.

Succes verder ;)

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Q, je brengt me toch weer aan het twijfelen :)

Heb ook besloten dat handelen in crypto's lucratiever is dan zelf minen. Gamen heb ik die andere 2 PC's voor. De zelfbouw pc is ook duurder dan de Gen10. Kon W10 Pro voor 10,95 Euro krijgen, dat is een mooie besparing. Daarom gisteren de Gen10 in mijn winkelmandje gezet, wilde hem zojuist afrekenen, maar is op de betreffende website ineens meer dan 40 Euro in prijs gestegen.... Ach, geen haast, ik hou de prijs de komende weken even in de gaten en schaf hem dan alsnog aan.

Bedankt!

• Q

Q

Jammer om te horen dat de Gen10 nu net in prijs is gestegen. Ik zie dat Azerty 'm nu voor veel meer verkoopt bijvoorbeeld, ik heb nog 220 inclusief BTW betaald. Dat is balen. :X

Als je geen haast hebt (zoals je schrijft) is wachten inderdaad beter. :)
Pagina: 1