Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Twee problemen tijdens kabel trekken

Pagina: 1
Acties:

• Fryslanboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-11 01:40
Hallo Tweakers,

Ik ben vandaan aan het kabeltrekken geweest in ons huis, en ben tegen twee problemen aangelopen:

1. Tijdens het trekken van een coax, welke vervangen werd door FTP, knapte deze in de buis. Aan geen van beide kanten is nog draad te zien. Wat hier aan te doen?

2. Tijdens het trekken van UTP naar de TV, ging het wat stroef. Op een gegeven moment werkte niks meer, en het lijkt er nu op dat een mofje van de buis is losgeschoten.

Er verdwijnt namelijk 20 meter trekveer in het plafond. Lijkt me geen goeie bingo.

Graag zie ik jullie reacties tegemoet, ik zal zelf ook even graven!

Groet,

Jacco

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

misschien al te laat maar met WD40 kan je alles wat je door de buizen wil trekken gladder laten verlopen.

als alles faalt Powerline overwegen?

d:)b :henk d:)b

• Fryslanboy
Sorry voor de vergeten N in de titel trouwens, kan dit niet meer aanpassen.

WD40 heb ik gebruikt, waar ik zag dat zeep het soms nog wel wil verergeren.

Ja, dat is m'n laatste redmiddel, maar daar wil ik nog niet naar kijken. (Al doe ik dat wel oriënterend)

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:13
Voor de geknapte draad:

Haal alle draden uit de buis.

Neem vliegertouw en maak hier een kraaltje aan vast.

Daarna een stofzuiger op de buis zetten en aan de andere kant het kraaltje laten opzuigen....

Als het goed is, gaat het kraaltje door de buis zo je stofzuiger in.

Dan heb je een nieuwe trekdraad in de buis liggen.

Maak hieraan de ftp-kabel vast en zorg dat aan de ene kant langzaam getrokken wordt en dat de kabel aan de andere kant door iemand anders aangevoerd wordt, dit om stress op de draad te voorkomen.

Desnoods kun je ook eerst een zwarte 1,5mm2 installatiedraad door de buis doen en daarna pas de FTP door middel van de zwarte draad, dit omdat vliegertouw natuurlijk vrij dun is en snel insnijd in de buis...

Maar zorg er altijd voor dat je de draad aanvoert en aan de andere kant rustig trekt!!!

Ik denk dat je het 2e probleem ook op die manier op zou moeten kunnen lossen.

[ Voor 9% gewijzigd door roches op 23-09-2017 21:40 ]

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:04
@ Roches; vooral punt 1 zou al een probleem zijn als ik het zo lees ;).
Fryslanboy schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 21:22:1. Tijdens het trekken van een coax, welke vervangen werd door FTP, knapte deze in de buis. Aan geen van beide kanten is nog draad te zien. Wat hier aan te doen?
Wat betreft punt 2, Mocht je alleen maar trekveer verliezen lijkt de enigste mogelijkheid daar waar je veer de buis uitloopt het plafond op te maken en de buizen weer te koppelen. Op plekken waar buis gekoppeld zit aan beide kanten aanmaken met beugels helpt een hoop. Mocht je een plafond van gipsplaten oid. hebben zijn er vele niet al te ingewikkelde oplossingen om dit weer netjes dicht te maken.

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:13
@milo-vs Dat stukje van de tekst had ik ff niet gezien, ik ging er van uit dat de buis leeg zou zijn, zit er een stuk van de kabel nog in de buis, dan is het meestal HELAAS...

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Bij coax gebruiken ze meestal glijmiddel. Dit droogt na een tijd uit. Vervolgens plakt je coax vast in de buis. Met als gevolg dat je hem overtrekt.

Ook als er veel bochten in zitten. Word de coax warm door de wrijving en gaat deze plakken.

Als je dit wilt oplossen kom je de buis open aan het maken.

[ Voor 38% gewijzigd door Racer89 op 24-09-2017 01:03 ]

• Fryslanboy
Nee sorry heren, er is een coax geknapt in de buis. Dus het grootste gedeelte zit er nog in. Ik kan proberen er met een tang ofzo in te wurmen, maar ik acht de kans vrij klein dat die ooit nog naar buiten gaat komen..

Helaas is het plafond niet van gipsplaat. Denk ook niet dat het gewaardeerd wordt als ik het plafond openbreek.

Die tip met dat knikkertje is inderdaad een goede. Zal ik aan denken.

Bedankt voor jullie reacties!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 12:52
Belangrijkste vraag: ligt er flex of normale buis?

Tweede vraag: was er iemand die draad aanvoerde terwijl iemand trok?

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 18:52
Kun je dat stuk coax dat erin zit nog bereiken? Misschien kun je er een kabelkous omheen krijgen?
Pagina: 1