Ik hoor radio door mijn headset

Pagina: 1
Acties:

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Ik heb mijn headset aangesloten op mijn computer via een (vintage) versterker die ik als headphone amp gebruik.

Sporadisch hoor ik op nauwelijks hoorbaar volume een radiostation door mijn headset. Nu was ik benieuwd wat dit kan zijn en waardoor dit opgepikt wordt.
  • Meestal begint dit heel plotseling 's avonds (ik hoor hem nu, het begon om 19:30).
  • Het volume van de versterker omhoog gooien heeft geen effect op het volume van de interferentie.
  • Als ik mijn versterker helemaal uitzet is het wel weg.
  • Het klinkt niet als een radioamateur of piratenzender. Ik hoor vaak muziek en soms Engelse spraak.
Iemand een idee? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 23-09-2017 19:36 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
De draad naar je koptelefoon zal waarschijnlijk niet goed geisoleerd zijn en lage frequenties oppikken. Vandaar ook Engels, kan namelijk AM of LW radio zijn.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Megamind schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 19:39:
De draad naar je koptelefoon zal waarschijnlijk niet goed geisoleerd zijn en lage frequenties oppikken. Vandaar ook Engels, kan namelijk AM of LW radio zijn.
AM radio zat ik inderdaad al aan te denken. FM kan niet zo toevallig gedemoduleerd worden.

Wat ik wel raar vind is dat het zo spontaan opkomt én weer weggaat (op moment van schrijven is het weer stil).

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:34
Heeft die vintage versterker een radio ingebouwd zitten? komt het geluid overeen met de zender waarop die op één van de banden op dat moment getuned is?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
NESFreak schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 19:42:
Heeft die vintage versterker een radio ingebouwd zitten? komt het geluid overeen met de zender waarop die op één van de banden op dat moment getuned is?
Een tuner, bedoel je? Nee.

Het gaat om een Marantz PM200, mocht dat interessant zijn.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Compizfox schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 19:42:
[...]

AM radio zat ik inderdaad al aan te denken. FM kan niet zo toevallig gedemoduleerd worden.

Wat ik wel raar vind is dat het zo spontaan opkomt én weer weggaat (op moment van schrijven is het weer stil).
Vaak 's avonds ? Of de hele dag ? 's Avonds "dragen" AM-zenders verder. Toen Radio 1 nog op de middengolf zat, kon je die ook nog 's avonds laat tot ver in Frankrijk ontvangen.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Compizfox schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 19:42:
[...]

Wat Oekiejoekie zegt, overdag "eet" de zon energy uit het zendsignaal en komt het niet zo ver. Maar 's nachts kan je best ver luisteren, met een goede antenne kan je best een paar 1000 km luisteren.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 19:45:
[...]

Vaak 's avonds ? Of de hele dag ?
Nee, het duurt maar een paar minuten.
's Avonds "dragen" AM-zenders verder. Toen Radio 1 nog op de middengolf zat, kon je die ook nog 's avonds laat tot ver in Frankrijk ontvangen.
Dat is iets specifiek voor de kortegolf/middengolf (skywave propagation) trouwens, niet zozeer voor AM (dat is alleen een modulatie die in principe op elke golflengte gebruikt kan worden).

• Cino
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-05 15:20
Grappig om te lezen, in een vorig huis waar ik woonde had ik exact hetzelfde alleen dan vooral duitse radio ipv. engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:39
klinkt inderdaad als AM detectie, wat je kan proberen om er vanaf te komen is eventuele opgerolde kabels van en naar de versterker afrollen (kunnen als spoel werken), tweede wat je kan doen is experimenteren met ferriet clamps die om de kabels heen klemt zo dicht mogelijk bij de versterker.
Bijvoorbeeld deze, https://www.allekabels.nl...voor-kabels-tot-10mm.html
Je kan de kabel er ook een paar keer doorheen halen, experimenteren dus.

Collectie

Pagina: 1