Toon posts:

Leuke/Interressante OSen??

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet er nog wat leuke of interessante OS-en?? ik draai momenteel Windows 98/NT4/2000, Beos 5.01 en de Linux distro's Suse 7.1pro en Slackware 7.1......
Niet allemaal op 1 machine uiteraard...

Ik vind het gewoon leuk om met een OS te experimenteren..... ohja, het moet wel intel of i386 zijn....

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Windows XP RC1

Verwijderd

Topicstarter
XP heb ik al gehad... vond het niet echt geweldig... daarbij draai ik niet graag betas en release clients...

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:33

Kettrick

Rantmeister!

Zie sig.
>:)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 09 juli 2001 17:47 schreef RoeLz het volgende:
Zie sig.
>:)
FreeBSD.... hmmm goed idee, weet je toevallig ook een site waar je er veel software voor kan downen???

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
Sun-Os...gratis te downloaden op www.sun.com ..x86 versie

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:01

zwik

randomized

Probeer Minix eens een keer. Je kan het hier downloaden: http://www.cs.vu.nl/~ast/getting_minix.html .

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
QNX

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 23:25
als je een keer lol wil beleven, moet je QNX downen :P

http://qnx.tucows.com/files/qnxrtp.exe hier kan je hem downen :)

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03

• Kettrick
  • Laatst online: 14:33

Kettrick

Rantmeister!

Op maandag 09 juli 2001 17:50 schreef Spike5000 het volgende:

[..]

FreeBSD.... hmmm goed idee, weet je toevallig ook een site waar je er veel software voor kan downen???
Gewoon een ISO leechen,
als je het OS hebt draaien gewoon door de ports collectie lopen, daar staan zo'n 7000 (zo uit mn hoofd :? ) progjes in >:)

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
Waarom staan er eigenlijk geen download url's voor iso's in de faq?

Verwijderd

Op maandag 09 juli 2001 19:12 schreef Prozaq het volgende:
Waarom staan er eigenlijk geen download url's voor iso's in de faq?
Tja, geen idee eingelijk. Het makkelijkste is om http://www.linuxiso.org erin te zetten. Daar staan erg veel linux distributies en ook freebsd en netbsd iso's.
Misschien maar eens als voorstel indienen bij Jotti.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg leuk die iso's, maar ik heb dus isdn....

Verwijderd

Op maandag 09 juli 2001 19:33 schreef Spike5000 het volgende:
Heel erg leuk die iso's, maar ik heb dus isdn....
Dat is inderdaad balen, maar er staan in de FAQ een aantal websites waar je goedkoop linux en BSD cdtjes kan bestellen.

• wslagendijk
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kunt ook hier eens kijken of er iets van je gading bij zit.

Verwijderd

openBSD schopt ook kont :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 09 juli 2001 19:35 schreef balou het volgende:

[..]

Dat is inderdaad balen, maar er staan in de FAQ een aantal websites waar je goedkoop linux en BSD cdtjes kan bestellen.
welke FAQ?? in die van linuxiso.org kan ik dat niet vinden hoor...

Verwijderd

Nee, die bedoelde ik ook niet. Ik bedoelde de FAQ van NOS

zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/4#4

Verwijderd

op tienpiek.net kun je allerlei distro's voor een tientje bestellen!

Verwijderd

Topicstarter
ohhh, die faq.... ok dan

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Kan het even niet laten, hoe kom je er in hemelsnaam bij dat XP interessant is? Het is wel het meest simpele lullige os wat er is, niets boeiends aan om te leren..

Ik zou zeggen:

BSD, Solaris.. etc :-) Linux ken je denk ik al wel :?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 09 juli 2001 21:07 schreef j3p het volgende:
Kan het even niet laten, hoe kom je er in hemelsnaam bij dat XP interessant is? Het is wel het meest simpele lullige os wat er is, niets boeiends aan om te leren..

Ik zou zeggen:

BSD, Solaris.. etc :-) Linux ken je denk ik al wel :?
jah, kijk maar naar de eerste post... SuSe en Slackware

[edit]
ik heb net RedHat besteld op tienpiek.net, alleen jammer dat ze 20augustus pas weer open zijn....

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

LFS :D

[deze advertentieruimte is te koop]

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op maandag 09 juli 2001 19:23 schreef balou het volgende:
[..]
Het makkelijkste is om http://www.linuxiso.org erin te zetten.
[..]
Misschien maar eens als voorstel indienen bij Jotti.
(Na een hoop "document contained no data" error bij het 'edit' klikken):
Bij deze :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Aaargh!
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Debian GNU/Hurd

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Topicstarter
Das dus gewoon Linux

Verwijderd

Op dinsdag 10 juli 2001 16:44 schreef Spike5000 het volgende:
Das dus gewoon Linux
Dat is niet waar. De GNU Hurd kernel is van de grond af aan opgebouwd. Het heeft niks met Linux te maken. Debian er ook als Linux distributie, vandaar misschien de verwarring.

Verwijderd

Topicstarter
sorry... foutje dus..... en waar haar ik dat dan???

Verwijderd

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
beos www.be.com

Human Bobby

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 23:27 schreef Sander17 het volgende:
beos www.be.com
BEOS had hij al |:(

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

QNX
DOS
Solaris
OS/2

om er eens paar te noemen...

• deadinspace
  • Laatst online: 15:08

deadinspace

The what goes where now?

Het enige verschil tussen GNU/Linux en GNU/HURD is bij mijn weten de kernel: HURD ipv Linux. HURD is de kernel zoals hij door Richard Stallman (stichter GNU project en FSF) bedoeld was; Linux is daar los van ontwikkeld en wordt samen gebruikt met de GNU tools, libs en software.
Linux is een monolitische kernel: Het is een groot 'programma' dat alle hardware i/o, memory management, multitasken enzo regelt.
HURD is een microkernel (gebaseerd op Mach iirc): een heel klein kerneltje dat inter-kernel-comminucatie regelt, met daarom heel 'sub-kerneltjes', met ieder sub-kerneltje zijn eigen taak; bijvoorbeeld 1 die het geheugenmanagement doet, 1 die Filesystem i/o doet, en heel veel device drivers.
Microkernels zijn technisch gezien eleganter, maar ze hebben meestal performance issues vanwege de manier waarop comminucatie tussen de 'sub-kernels' moet worden opgezet. De HURD is ook wat beta geloof ik.

Verder lijkt plan9 van Bell Labs me heel interessant.

Verwijderd

deadinspace: plan9 van Bell Labs lijkt me heel interessant.
download
docs

Verwijderd

Op zondag 15 juli 2001 00:17 schreef deadinspace het volgende:
Het enige verschil tussen GNU/Linux en GNU/HURD is bij mijn weten de kernel: HURD ipv Linux. HURD is de kernel zoals hij door Richard Stallman (stichter GNU project en FSF) bedoeld was; Linux is daar los van ontwikkeld en wordt samen gebruikt met de GNU tools, libs en software.
Linux is een monolitische kernel: Het is een groot 'programma' dat alle hardware i/o, memory management, multitasken enzo regelt.
HURD is een microkernel (gebaseerd op Mach iirc): een heel klein kerneltje dat inter-kernel-comminucatie regelt, met daarom heel 'sub-kerneltjes', met ieder sub-kerneltje zijn eigen taak; bijvoorbeeld 1 die het geheugenmanagement doet, 1 die Filesystem i/o doet, en heel veel device drivers.
Microkernels zijn technisch gezien eleganter, maar ze hebben meestal performance issues vanwege de manier waarop comminucatie tussen de 'sub-kernels' moet worden opgezet. De HURD is ook wat beta geloof ik.
De eerder genoemde QNX werk ook op die manier. Hoewel die performance problemen daar niet zo optreden geloof ik.

• RG

RG

Lambda

Er wordt ook een nieuw OS ontwikkeld voor Internet2 die computers over de hele wereld samen moet laten smelten tot 1 grote massa rekenmonster. Ben alleen de naam van het OS vergeten ;)
However de discussie Microkernel vs Monolitische kernel is er geweest tussen Linus Thorvald, die toen net begonnen was aan Linux en Andy Tannenbaum aan de VU in Amsterdam die toendertijd aan MINIX werkte. Linus was erg voor een monolitische kernel omdat je dan niet hoeft te klooien met veel te moeilijke jobques enzo. In ieder geval is wel gebleken dta een Monolitische kernel ook zeer goed kan zijn, met name dor het gebruik van modules...

• DeuTeRiuM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-08 17:01

DeuTeRiuM

http://koelkast.net/

linuxfromscratch is wel wreed opzich. kun je je linux flink optimizen.

Optienpiek.net kun je bsd/linux distro's kopen voor een tientje.

[04:53:17][roel@roel:~]$ sleep
bash: sleep: command not found

Verwijderd

http://www.atheos.cx/

Interessant OSje. Nog relatief in de kinderschoenen, maar als het klopt dat die jongen het allemaal zelf heeft ontwikkeld, dan is dat echt INDRUKWEKKEND.

Atheos lijkt qua opzet (en zelfs qua interface en fonts) verdacht veel op BEOS, maar de ontwikkelaar houdt vol dat dat toeval is.

Atheos wordt verspreid onder de GNU licentie (net als Linux) en schijnt nu zelfs al SMP (2 CPU's) te ondersteunen! :9~

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 15 juli 2001 13:18 schreef Groot-Moefti het volgende:
Er wordt ook een nieuw OS ontwikkeld voor Internet2 die computers over de hele wereld samen moet laten smelten tot 1 grote massa rekenmonster. Ben alleen de naam van het OS vergeten ;)
However de discussie Microkernel vs Monolitische kernel is er geweest tussen Linus Thorvald, die toen net begonnen was aan Linux en Andy Tannenbaum aan de VU in Amsterdam die toendertijd aan MINIX werkte. Linus was erg voor een monolitische kernel omdat je dan niet hoeft te klooien met veel te moeilijke jobques enzo. In ieder geval is wel gebleken dta een Monolitische kernel ook zeer goed kan zijn, met name dor het gebruik van modules...
Ik zeg ook niet dat een monolitische kernel slecht is; ik ben zeer tevreden over de linux kernel hoor. Maar een microkernel is (ook al is hij ingewikkelder om te implementeren) wel eleganter technisch gezien.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 15 juli 2001 10:29 schreef Arien het volgende:
download
docs
Komopzeg... kunnen mensen dat niet zelf vinden ofzo? De eerste is 2 klikken vanaf mijn link, de tweede is 1 klik vanaf mijn link.

En als je iemand bent die graag alternatieve OSsen uitprobeert, dan moet je zoiets al helemaal zelf kunnen.

Knap staaltje overbodigheid imnsho |:(

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Je hebt wel een punt, maar die laatste zin had niet gehoeven... wees lief voor elkaar :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• RG

RG

Lambda

Op zondag 15 juli 2001 16:30 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat een monolitische kernel slecht is; ik ben zeer tevreden over de linux kernel hoor. Maar een microkernel is (ook al is hij ingewikkelder om te implementeren) wel eleganter technisch gezien.
uik zeg ook niet dat jij dat zei ;) Je hebt gelijk dat een microkernel technisch gezien beter is. Het is alleen verrekt moeilijk om een goede scheduler te bouwen, want waar ga je die inzetten? Staat de scheduler in zijn eigen schedule?? En hoe communiceert ie met andere onderdelen etc... Uiteindelijk heb je een technisch beter systeem, maar dat wel veel lastiger is te maken en ook zwaarder is.

• odysseus
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 15 juli 2001 19:47 schreef Groot-Moefti het volgende:

[..]

uik zeg ook niet dat jij dat zei ;) Je hebt gelijk dat een microkernel technisch gezien beter is. Het is alleen verrekt moeilijk om een goede scheduler te bouwen, want waar ga je die inzetten? Staat de scheduler in zijn eigen schedule?? En hoe communiceert ie met andere onderdelen etc... Uiteindelijk heb je een technisch beter systeem, maar dat wel veel lastiger is te maken en ook zwaarder is.
De Hurd-kernel draait in feite onder de Mach-kernel, hoe gek het ook mag klinken. Voor zover ik het begrijp zou de Mach-kernel dus de scheduling implementeren en de Hurd-kernel alle functionaliteit. In feite verschilt dat dan niet veel meer van de linux-kernel zoals die nu is. Die Amsterdamse professor en Linus Torvalds lagen toen nog veel verder uit elkaar: bij mijn weten had de linux-kernel toen nog geen mogelijkheid om modules te laden. In feite is linux dus een beetje naar een microkernel toegegroeid, voor zover ik weet.

* odysseus heeft dit niet nagezocht, dus mijn herinneringen zouden niet kunnen kloppen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 15 juli 2001 20:41 schreef odysseus het volgende:

[..]

De Hurd-kernel draait in feite onder de Mach-kernel, hoe gek het ook mag klinken. Voor zover ik het begrijp zou de Mach-kernel dus de scheduling implementeren en de Hurd-kernel alle functionaliteit. In feite verschilt dat dan niet veel meer van de linux-kernel zoals die nu is. Die Amsterdamse professor en Linus Torvalds lagen toen nog veel verder uit elkaar: bij mijn weten had de linux-kernel toen nog geen mogelijkheid om modules te laden. In feite is linux dus een beetje naar een microkernel toegegroeid, voor zover ik weet.

* odysseus heeft dit niet nagezocht, dus mijn herinneringen zouden niet kunnen kloppen.
Dit klopt wel ongeveer, maar bij mijn weten zijn de verschillen tussen de linux kernel en een echte microkernel toch iets groter.

Bij de linux kernel kun je dingen zoals memory management niet als module bouwen.

En, belangrijker: bij een microkernel draaien device drivers geen van alle echt kernelspace (ring 0), en kunnen dus in principe het systeem niet crashen. iirc.

• odysseus
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 15 juli 2001 21:17 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Dit klopt wel ongeveer, maar bij mijn weten zijn de verschillen tussen de linux kernel en een echte microkernel toch iets groter.

Bij de linux kernel kun je dingen zoals memory management niet als module bouwen.

En, belangrijker: bij een microkernel draaien device drivers geen van alle echt kernelspace (ring 0), en kunnen dus in principe het systeem niet crashen. iirc.
Ik denk dat het punt over memory-management niet erg lang meer zo zal zijn. Op het moment zijn er een aantal security-projecten bezig, die ook de mogelijkheid zouden hebben om dingen in de kernel te overriden, iirc. Op die manier zouden ze een strengere policy dan de default-kernel kunnen implementeren, terwijl user-controle niet als module zit ingebouwd. Een dergelijk systeem zou je snel kunnen uitbreiden naar andere vlakken, bijvoorbeeld door een andere VM-implementatie in je kernel te zetten. Hier treedt echter een van de problemen op die Linus ervan weerhouden hebben om een microkernel te schrijven: de samenwerking tussen alle verschillende onderdelen van een kernel is al moeilijk genoeg, die van een microkernel nog eens extra moeilijk en als je dan ook nog verschillende versies *binnen* je kernel krijgt is het helemaal een nachtmerrie...Ik denk echter dat op termijn een soort patching-while-running mogelijk wordt, waardoor je dus ook voor een upgrade niet meer hoeft te rebooten (uitgezonderd misschien voor de *echte* basisdingen). Dat is overigens meer speculatie dan dat het ergens op gebaseerd is, maar het lijkt me logisch als je ziet dat modules steeds meer kunnen en kijkend naar de projecten die op dit moment aan de gang zijn.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• RG

RG

Lambda

Klopt :)
Dat klopt volgens mij niet. Zolang drivers direct toegang hebben tot de hardware kan het systeem crashen. Hebben ze dit niet dan gaat het systeem trager worden omdat de kernel dan dingen moet regelen.

• BikkelZ
  • Laatst online: 28-03 23:19

BikkelZ

CMD+Z

iOS developer

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 15 juli 2001 22:17 schreef Groot-Moefti het volgende:
Dat klopt volgens mij niet. Zolang drivers direct toegang hebben tot de hardware kan het systeem crashen. Hebben ze dit niet dan gaat het systeem trager worden omdat de kernel dan dingen moet regelen.
True, maar als een device driver in de huidige linux kernels iets tegen je hardware zegt, en dan (onterecht) op antwoord wacht en niks krijgt, dan kan je compu in een oneindige loop belanden, want die drivers draaien in ring 0, dat is hetzelfde niveau als de scheduler. Met het ontwerp waar ik op doelde, draait alleen de scheduler in ring 0, en kan zo de loopende device driver onderbreken, omdat deze 'lager' dan de scheduler draait. Correct me if I'm wrong.

• odysseus
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 15 juli 2001 22:17 schreef Groot-Moefti het volgende:

[..]

Deadinspace heeft volgens mij gelijk. Als drivers userspace draaien, hebben ze immers geen directe toegang tot de hardware. Als ze dus inderdaad niet in ring 0 draaien bij een microkernel, dan gaat het via de kernel en zal het dus iets trager zijn. Volgens mij bedoel jij dat ook, maar zeg je het anders.

* odysseus gaat slapen...morgen weer *voor* half zes op... :Z

• BikkelZ
  • Laatst online: 28-03 23:19

BikkelZ

CMD+Z

Interessante quote uit de FAZ van PetrOS:
4. What executable file format does PETROS® use?

The executable file format is a 32 bit file format closely resembling that of Win32 programs. It is intended to maintain full compatibility with win32 programs, and also to support native Java programs.

PETROS® is now able to run some of our flagship windows products, including FanfareTM, Radius server, and other small Delphi-created applications.

iOS developer

• RG

RG

Lambda

Op zondag 15 juli 2001 22:26 schreef odysseus het volgende:

[..]

Deadinspace heeft volgens mij gelijk. Als drivers userspace draaien, hebben ze immers geen directe toegang tot de hardware. Als ze dus inderdaad niet in ring 0 draaien bij een microkernel, dan gaat het via de kernel en zal het dus iets trager zijn. Volgens mij bedoel jij dat ook, maar zeg je het anders.

* odysseus gaat slapen...morgen weer *voor* half zes op... :Z
Ja zoiets bedoel ik. maar vergeet niet dat drivers in Linux in protected mode draaien dus in principe het systeem ook niet kunnen laten crashen tenzij de kernel aan het flippen is. Er is een uitzondering voor DRI in de kernel en XFree, die direct toegang hebben tot de hardware. Dit kan voor stabiliteitsproblemen zorgen, maar het gaat er wel een stuk sneller door, met anme bij een goed ondersteunde videokaart.

• Ulx
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12-2022

Ulx

Wizard

Je kunt zOS, OS/390 (voor IBM mainframes) ook op i386 draaien. Je hebt echter wel een stevig bakkie nodig.

Ik zal eens kijken of de site van de fabrikant nog kan vinden. Het was een nederlands bedrijf, iig.

Assignment rejected by specialist

• unclero
  • Laatst online: 15:15

unclero

MB EQA ftw \o/

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 16 juli 2001 00:06 schreef Groot-Moefti het volgende:

[..]

Ja zoiets bedoel ik. maar vergeet niet dat drivers in Linux in protected mode draaien dus in principe het systeem ook niet kunnen laten crashen tenzij de kernel aan het flippen is. Er is een uitzondering voor DRI in de kernel en XFree, die direct toegang hebben tot de hardware. Dit kan voor stabiliteitsproblemen zorgen, maar het gaat er wel een stuk sneller door, met anme bij een goed ondersteunde videokaart.
(emphasis mine)
Ik weet niet hoor, maar bij mijn weten hebben drivers altijd direct toegang tot de hardware; dit is hun doel.

Verwijderd

deadinspace: Komopzeg... kunnen mensen dat niet zelf vinden ofzo? De eerste is 2 klikken vanaf mijn link, de tweede is 1 klik vanaf mijn link.
Sorry, had niet in je link gekeken, alleen het adres gezien en plakte toen uit mijn bookmarks die links. (Zie de hostnaam in mijn links als je het niet gelooft.)
En als je iemand bent die graag alternatieve OSsen uitprobeert, dan moet je zoiets al helemaal zelf kunnen.
En als je iemand bent die graag alternatieve OSen uitprobeert ga je op GoT ook niet vragen om leuke of interessante. (Zelfde redenering...)
Knap staaltje overbodigheid imnsho |:(
Mijn nederigste excuses, Uwe *kuch* Hoogheid.

Verder schijnen hier nog wat OSen te staan.

Verwijderd

Dit is slechts in gebruikers-opzicht waar. Technisch gezien kan het wel.

Er zijn verschillende mensen die patches hebben gesubmit waarmee het gebruik van bijvoorbeeld TCP-IP stack (qua inbouw vergelijkbaar met memory management) omruilbaar zou zijn, dit is de nieuwste die ik me kan herinneren. Dit zou voor bedrijven de deur wagenwijd openzetten om hun eigen binary-only TCP/IP stack modules te gebruiken (uiteraard gebaseerd op de BSD TCP/IP stack, die is nl. superieur aan die van linux).

Linus en andere hoogheden op de lijst weigeren echter vooralsnog om deze in de kernel op te nemen, maar er is geen duidelijke overeenstemming over. Het is niet duidelijk wat het exacte standpunt nou is, want de "GPL versie Linus" praat niet echt duidelijk hierover. Kortgezegd mag je dus binary only modules maken zolang deze geen functies toevoegen aan de kernel die de kernel-modules niet hebben. Maargoed, waarom mag dan bijvoorbeeld de nvidia module binary-only zijn terwijl die op 3D gebied veel meer kan dan de officiele nv-driver?

Om maar een voorbeeld te noemen...

Oftewel, het kan wel degelijk, memory management of in dit geval TCP/IP modulariseren. Technisch gezien bestaat het al en er zijn patches voor gesubmit. Deze zijn echter niet aangenomen en dan houdt alles op :)

De kernel mag misschien wel monolithic zijn, maar qua technische kwaliteit (met de modules en alles) doet het imho niet ver onder voor de microkernels...

• EXX
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Voor een beetje nostalgie: CP/M-86 van DRI

Meer info hier en hier

en verder heb je ook nog Concurrent DOS en de opvolgers hiervan: Multiuser DOS en REAL/32, oorspronkelijk ook van DRI, maar nu in bezit van Logan Industries Inc.

Met Concurrent DOS 386 heb ik nog een tijd gewerkt. Dat was in de tijd van MS-DOS 3.x. Concurrent DOS 386 was veruit beter: 4 verschillende virtuele DOS machines op je PC, en via de COM1 en 2 een terminal of jekon een PC-XT op aansluiten en met het progje PC-term als teminal laten lopen op je centrale PC. Op je terminal had je dan 2 virtuele DOS machines. Met een 486 kon je zo je eigen ster netwerkje bouwen. Alle processing liep op de centrale computer. Via een speciale COM kaart met 8 RS232 poorten had je dan maximaal 8 terminals.

Op de tegenwoordige PIII machines zou dat razendsnel draaien.....

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Arien:
Sorry dat ik wat lomp was, maar ik stoorde me er nogal aan.

Verwijderd

deadinspace: Sorry dat ik wat lomp was, maar ik stoorde me er nogal aan.
Ik zag het ja. :D

No problem, ik had even in je link moeten kijken. :)
Pagina: 1