Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Sinds begin van deze maand werk ik als software tester. Ik heb een bepaalde tijd contract van 6 maanden aangeboden gekregen. Mijn achtergrond ligt niet in de IT, daarom ben ik onzeker of ik over 6 maanden mijn bedrijf kan overtuigen voor een verlenging.

Nu heb ik nog steeds een vast contract in de horeca, van 5 uur in de week. Dat is niet veel, maar ik kan er in ieder geval mijn rekeningen mee betalen (Geen eigen huis).

mijn vraag is: is het verstandig om mijn horeca baantje op te zeggen? Ik stel deze vraag omdat ik graag in de it wil werken, maar niet de juiste papieren heb en ik misschien anders na 6 maanden zonder inkomen kom te zitten. Daarnaast niet de banen voor het oprapen heb vanwege geen aantoonbare IT achtergrond.

Alle reacties

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:31
Je zult die baan niet voor niets hebben gekregen? Het lijkt me dat ze wel iets in je zien anders nemen ze je niet aan... Als je jezelf er goed bij voelt om de extra baan aan te houden kan je altijd kijken of het te combineren is, ik kan me ook voorstellen dat je naast die fulltime baan (of parttime?) geen zin meer hebt om nog meer uren te maken. En de vraag is of je horeca baan überhaupt wel werk voor je heeft in de uren dat je vrij bent.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik lees onzeker, dus hou je baantje maar aan tot na de eerste 6 maanden. (heb je rekening gehouden met arbeidskorting?, 2 banen doe je dit meestal alleen toepassen bij waar je het meeste verdient), zo nee, regel het, anders mag je straks nog eventjes extra belasting gaan betalen.

https://www.belastingdien...et-de-loonheffingskorting

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:48
Het is aan jou of je beide banen goed kunt combineren. Als dat goed kan en het je wat meer zekerheid geeft, waarom niet? :)

The devil is in the details.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:42
Ik zou wel even kijken of je er belastingtechnisch niet ongunstig uitspringt, en je voor een appel en een ei aan het werken bent, wat je bijbaan betreft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MEN-O schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:29:
Ik zou wel even kijken of je er belastingtechnisch niet ongunstig uitspringt, en je voor een appel en een ei aan het werken bent, wat je bijbaan betreft.
Uiteindelijk betaal belasting over je algehele inkomen en niet meer of minder voor een tweede baan. De initiele inhouding is wellicht hoger maar daar houdt het dan ook mee op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Tip. Zo snel mogelijk weg uit de Horeca. Zie dit als een perfecte kans in je leven.

In de horeca is altijd wel werk te vinden.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Belastingtechnisch maakt het weinig uit of je bij de ene of de andere werkgever uren maakt. Uiteindelijk worden de brutobedragen op een grote hoop gegooid en daarover betaal je belasting. Hooguit op korte termijn ivm. eerdergenoemde arbeidskorting maakt het wat uit. Bij de belastingaangifte wordt het allemaal rechtgetrokken.

Ik zou overigens baan in horeca opzeggen. Worst case heb je over 6 maanden een uitkering en moet je nieuwe baan zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technomania
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

defusion schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:33:

Ik zou overigens baan in horeca opzeggen. Worst case heb je over 6 maanden een uitkering en moet je nieuwe baan zoeken.
Worst case vanuit horeca arbeidsongeschikt raken.

Horeca betaalt bizar slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips mensen. Qua belasting maak ik me geen zorgen, dat is in orde. Ik wil gewoon straks niet zonder inkomen zitten.

Denk dat ik de bijbaan maar ga opzeggen en over 6 maanden zie ik wel.

• Technomania
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:52:
Bedankt voor de tips mensen. Qua belasting maak ik me geen zorgen, dat is in orde. Ik wil gewoon straks niet zonder inkomen zitten.

Denk dat ik de bijbaan maar ga opzeggen en over 6 maanden zie ik wel.
Puur uit interesse. Wat deed je? Ik ga er van uit dat je nog redelijk jong bent. Als je als bezorger zou werken zijn de fooien natuurlijk leuk zakcentje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:21:
mijn vraag is: is het verstandig om mijn horeca baantje op te zeggen? Ik stel deze vraag omdat ik graag in de it wil werken, maar niet de juiste papieren heb en ik misschien anders na 6 maanden zonder inkomen kom te zitten. Daarnaast niet de banen voor het oprapen heb vanwege geen aantoonbare IT achtergrond.
Over 6 maanden heb je alsnog een aantoonbare IT-achtergrond :)

Je vertelt niet wat dat baantje inhoudt. Dat maakt nogal verschil. Is er risico dat het bijbaantje ten koste van je IT-werk gaat?
Bijvoorbeeld: Als je op donderdag van 22:00-3:00 achter de tap staat dan heeft die 5 uur p/w heel wat meer impact dan wanneer je op zaterdag van 16:00-21:00 in een restaurant werkt. Het ene betekent dat je op vrijdag niet uitgerust op je werk verschijnt en niet 100% presteert terwijl het andere best met je werk valt te combineren.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Niet iedereen komt even makkelijk aan een baan, laat staan een vast contract. Ik vind zodoende nogal frappant hoe makkelijk sommige zeggen dat de TS de horeca baan moet opzeggen.

Alhoewel een vast contract tegenwoordig niet heel veel voorstelt. Zou ik, indien de banen elkaar niet kruisen in de horeca blijven werken. Vooral ook omdat de TS over 6 maanden spreekt, maar voor hetzelfde geldt wordt de TS tijdens de proefperiode er al uitgeknikkerd.

Over 3 maanden zou je overigens weer over het opstappen kunnen denken. Ik verwacht namelijk dat je dan meer duidelijkheid hebt omtrent je IT baan.

Voor nu zou ik, indien mogelijk, zeker de komende 3 maanden beiden banen behouden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
technomania schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:56:
[...]

Puur uit interesse. Wat deed je? Ik ga er van uit dat je nog redelijk jong bent. Als je als bezorger zou werken zijn de fooien natuurlijk leuk zakcentje.
Wat versta jii onder redelijk jong? Met mijn bijna 27 vind ik mezelf best oud ondertussen.

Ik werk trouwens in de bediening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:45
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 16:25:
[...]

Wat versta jii onder redelijk jong? Met mijn bijna 27 vind ik mezelf best oud ondertussen.

Van een baantje van 5 uur in de week kom je niet vooruit.

Leuk dat je er je telefoon of je stapavondje mee kan betalen. Maar je kan er niet van leven als je onderdak en eten moet betalen. En als je 27 bent wordt het toch wel tijd dat je die dingen zelf gaat betalen.

En het bedrijf waar je nu werkt weet ook donders goed dat iemand nooit gaat blijven voor een baantje van 5 uur in de week. Als ze je echt willen houden hadden ze je wel een fulltime baan aangeboden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technomania
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 16:25:
[...]

Dat is idd niet echt jong meer.

Dus aanpakken deze kans. Succes en een update in de toekomst lijkt me interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

RocketKoen schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 16:32:
[...]

Van een baantje van 5 uur in de week kom je niet vooruit.

Leuk dat je er je telefoon of je stapavondje mee kan betalen. Maar je kan er niet van leven als je onderdak en eten moet betalen. En als je 27 bent wordt het toch wel tijd dat je die dingen zelf gaat betalen.
Als je al je zorgverzekering en mobiel abonnement wil betalen is het geld al bijna op.

Vraag me ook af waarom je als 27 jarige maar 5 uurtjes per week werkt?

Medisch? Andere zaken? Of gewoon rijke ouders? Heb je überhaupt wel een geregistreerd arbeidsverleden ?

(Post is niet als afzeiken / troll bedoeld )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
beyazz06 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 16:23:
Niet iedereen komt even makkelijk aan een baan, laat staan een vast contract. Ik vind zodoende nogal frappant hoe makkelijk sommige zeggen dat de TS de horeca baan moet opzeggen.

Alhoewel een vast contract tegenwoordig niet heel veel voorstelt. Zou ik, indien de banen elkaar niet kruisen in de horeca blijven werken. Vooral ook omdat de TS over 6 maanden spreekt, maar voor hetzelfde geldt wordt de TS tijdens de proefperiode er al uitgeknikkerd.

Over 3 maanden zou je overigens weer over het opstappen kunnen denken. Ik verwacht namelijk dat je dan meer duidelijkheid hebt omtrent je IT baan.

Voor nu zou ik, indien mogelijk, zeker de komende 3 maanden beiden banen behouden..
5 uur per week in de horeca, dat is geen werelds bedrag om in een vast contract voor te blijven zitten. Dat zal rond de 200-300 euro per maand liggen schat ik zo (minimumloon, 4 weken van 5 uur), dus ik kan het advies om dat baantje daadwerkelijk op te zeggen wel begrijpen, want ik verwacht dat de baan als tester toch iets meer oplevert. Aan de andere kant, zolang het te combineren is, is het wel een leuk extraatje.

Verwijderd

Topicstarter
technomania schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:02:
[...]

Als je al je zorgverzekering en mobiel abonnement wil betalen is het geld al bijna op.

Vraag me ook af waarom je als 27 jarige maar 5 uurtjes per week werkt?

Medisch? Andere zaken? Of gewoon rijke ouders? Heb je überhaupt wel een geregistreerd arbeidsverleden ?

(Post is niet als afzeiken / troll bedoeld )
Ben onlangs afgestuurd, dit horeca baantje was altijd mijn parttime baan geweest naast mijn studie. De baan als tester is mijn eerste serieuze grote-mensen-baan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waarin ben je dan afgestudeerd nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:25:
[...]

Ben onlangs afgestuurd, dit horeca baantje was altijd mijn parttime baan geweest naast mijn studie. De baan als tester is mijn eerste serieuze grote-mensen-baan.
Zoals @Sissors al vraagt... Wat was je studie?

5 uurtjes per week náást studie is nog steeds peanuts toch? Of zat je echte hele dagen/nachten boven de studieboeken?

5 uurtjes is ff een zaterdagje werken.. Meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:44
Als het elkaar niet bijt en je vindt het nog steeds leuk: waarom niet?
Ik heb ook wel eens een zaterdag in de winkel gestaan naast mijn gewone baan, betaalt voor geen meter, maar vond het wel leuk om te doen.

Verwijderd

Topicstarter
technomania schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:32:
[...]

Zoals @Sissors al vraagt... Wat was je studie?

5 uurtjes per week náást studie is nog steeds peanuts toch? Of zat je echte hele dagen/nachten boven de studieboeken?

5 uurtjes is ff een zaterdagje werken.. Meer niet.
Soms werkte ik 10 of 15 uur in de week + stufie was het goed te doen.

Hr op de hogeschool in utrecht. Een baan in die richting ga ik niet vrolijk van worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:40:
[...]

Hr op de hogeschool in utrecht. Een baan in die richting ga ik niet vrolijk van worden...
WTF? Wáárom dan die studie doen? Je had ondertussen al afgestudeerd kunnen zijn in een vakgebied dat je wél ligt... jij bent als enige verantwoordelijk voor je eigen succes, durf keuzes te maken en je kunt beter spijt hebben van de dingen die je wel gedaan hebt dan van die je niet gedaan hebt.

Kom op, ga voor die IT klus en schrijf je ondertussen in voor een IT opleiding als je die kant op wilt

• Technomania
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

En nu de hamvraag... Wat was je studierichting?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Napo schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:32:
[...]

Uiteindelijk betaal belasting over je algehele inkomen en niet meer of minder voor een tweede baan. De initiele inhouding is wellicht hoger maar daar houdt het dan ook mee op
Het marginale tarief ligt als je pech hebt op 80% als je toeslagen e.d. meerekent. Als je ook nog extra reiskosten maakt, is het niet zo vreemd om te kijken hoeveel die 5 uur in de week nou netto opleveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:40:
[...]

Ooit gedacht om je opleiding en je passie te combineren? Verdiep je eens in HR ERP systemen. Workday, SAP HR, PeopleSoft HR, Oracle EBS HR, Afas, etc. Werk zat in te krijgen met jouw achtergrond, en heel breed dus altijd wel iets te doen wat je ligt. Laat je langzamekrhand het HR veld misshien wel achter je, of je pakt alleen de dingen er uit die je wel lagen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
GlowMouse schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:51:
[...]

Het marginale tarief ligt als je pech hebt op 80% als je toeslagen e.d. meerekent. Als je ook nog extra reiskosten maakt, is het niet zo vreemd om te kijken hoeveel die 5 uur in de week nou netto opleveren.
dat is ongeacht of je 1 of 2 banen hebt

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Napo schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 18:55:
[...]

dat is ongeacht of je 1 of 2 banen hebt
Extra reiskosten niet hoor. :)
Pagina: 1