• 1997rijkeboer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-02-2022
Beste lezers,

Onlangs heb ik voor een leuk prijsje een instapmodel iMac 21,5 inch uit 2013 kunnen overnemen (i5-4570r, 8gb ram, intel iris pro 5200). Echt een mooi ding! Ik ben niet vies van een beetje sleutelen, dus heb er meteen 16 gb RAM en een Samsung pro ssd'tje in gedaan!

Nu kwam een vriend van mij vorige week naar mij toe met een kapotte 27 inch 2011 iMac. Hij wilde ervan af aangezien hij al een mooie nieuwe had gekocht van dit jaar. Dus die heb ik ook voor een zachtprijsje overgenomen en met wat speuren een nieuwe videokaart gevonden (die stuk was). Hij deed het weer als nieuw.

Deze iMac was alleen zeker niet het instapmodel. Het was de meest uitgebreide! (i7-2600, 16 gb RAM, 256 gb SSD, 3 TB HDD, AMD Radeon 6790m grafische kaart.) Dat is niet niks! En deze kan zwaardere grafische dingen aan.

Mijn punt is dus nu, welke moet ik houden? 8) Beiden hebben een SSD, 16GB RAM en een degelijk processortje (al is de 27 inch wel sterker). De Geekbench scores zijn bijna hetzelfde. De 2011 is nog de dikkere versie, maar is wel 27 inch, i7 en heel sterk. De 2013 is kleiner, dunner, nieuwer en heeft USB 3.0. De 2011 kan nog een interne extra hdd hebben, maar goed met USB 3.0 in de 2013, kan ik daar ook een externe HDD aanleggen.
Verder game ik zelden, of doe ik grafisch zware taken, maar het is toch fijn om wel de mogelijkheid te hebben. Ook weet ik niet zo goed of ik 27 of 21 inch fijner vind. Met de 21,5 inch heb ik nog ruimte om er 1 of 2 extra monitors naast te zetten, dat vind ik prettig werken met meer vensters. Met de 27 inch wordt dat volle bak, maar goed die heeft van zichzelf dan weer dat grotere ruime scherm.

Ik ben dus best wel benieuwd wat jullie ervan denken of wat jullie mij zouden aanraden. Gaan voor iets nieuwer, of iets sterker/groter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:40
Dat is toch echt een persoonlijke keuze.
Allebei kan je goed gebruiken, en geraak je ook nog kwijt op,de tweedehandsmarkt.

Als je aan de 21.5 een mooi scherm hangt dan heb je ook een groot bureaublad, en je kan makkelijk een goed scherm kopen voor wat je voor de 27 krijgt. Maar de 27 is dan toch compacter.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1997rijkeboer
Ja klopt inderdaad, het is een persoonlijke keuze.
Goed is wel om erbij te vermelden, dat ik voor de 27 inch meer terug krijg. Dat is wellicht ook een motivatie.
Dat is dus precies waar ik over twijfel. De 21 met monitor geeft natuurlijk de mogelijkheid om twee volle vensters tegelijkertijd te gebruiken, terwijl de 27 fijner is om mee te werken in één venster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

De 27” 2011 heeft GPU problemen. Met name de 6970M. Wordt je niet vrolijk van en het wordt niet meer gefixt door Apple.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
nelizmastr schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:41:
De 27” 2011 heeft GPU problemen. Met name de 6970M. Wordt je niet vrolijk van en het wordt niet meer gefixt door Apple.
Die heeft die zelf toch gemaakt ;)

Ik zou eventjes op beide werken... en diegene weg doen die je niet bevalt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:57
Vorkie schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:45:
[...]

Die heeft die zelf toch gemaakt ;)

Ik zou eventjes op beide werken... en diegene weg doen die je niet bevalt :)
Maar dit euvel komt ook met gerepareerde Macs vaak toch weer terug, dit is helaas bekend....... Dan blijf je videokaarten kopen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat inderdaad. Een ontwerpfout repareer je niet permanent. En met ontwerpfout bedoel ik iMac koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1997rijkeboer
Ik denk dat ik het inderdaad even moet aankijken. Maar inderdaad, een ontwerpfout is een ontwerpfout, dus grote kans dat het nog een keer gebeurt. Ik heb momenteel met macs fan control de fans wat harder gezet, in de hoop dat de gpu dan goed gekoeld blijft. De 21,5 inch is dan een veiligere keuze qua ontwerpfouten dan:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
livranca schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:07:
[...]

Maar dit euvel komt ook met gerepareerde Macs vaak toch weer terug, dit is helaas bekend....... Dan blijf je videokaarten kopen..
Is dit niet gewoon dat BGA probleem? Als de vervangende GPU uit een oude iMac kwam dan is de kans dat deze nog hier aan kapot gaat na al die jaren erg klein. Je moet wel erg veel pech hebben wil je twee op een rij hebben die scheurtjes krijgen.

@1997rijkeboer Bij een BGA issue is de fan harder zetten juist geen goed idee. Het gaat er hier om om de temperatuur schommelingen binnen de case zo klein mogelijk te houden. Omdat elke keer als de balletjes waarmee de GPU op de module geplakt zit (snel) van temperatuur veranderen er scheurtjes zouden kunnen ontstaan.

[ Voor 24% gewijzigd door JannyWooWoo op 26-09-2017 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1997rijkeboer
@JannyWooWoo Hij is inderdaad afkomstig uit een oude iMac, die het dus (grafisch gezien) wel de volle 6 jaar heeft uit gehouden.
Daar heb ik nooit over na gedacht eigenlijk, bedankt voor de tip! Dus het is het best om de fan gewoon op automatisch te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 08:33

OgWok

U.N.C.L.E.

nelizmastr schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:56:
Dat inderdaad. Een ontwerpfout repareer je niet permanent. En met ontwerpfout bedoel ik iMac koeling.
Op een strategische plek een fannetje erbij? We zijn hier toch bij Tweakers ;)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

OgWok schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:18:
[...]

Yup :+

Achterkantje eraf en een intercooler monteren

• 1997rijkeboer
OgWok schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:18:
[...]

Hahaha zeker een goed plan, even met de slijptol een gaatje maken 8)

• 1997rijkeboer
Ik heb mijn probleem inmiddels opgelost. Ik heb namelijk allebei verkocht! Vervolgens via marktplaats een mooie iMac 21,5 uit 2012 gevonden met een i7 erin, een fusion drive en een Nvidia grafische kaart. Nu kan ik dus ook op medium/lage settings gamen/grafische taken doen mocht ik dat willen. Tijdens het uitproberen beviel de 21 inch mij gewoon het beste, maar de grafische kaart was wel heel basic en maar 256 gb opslag. Dat is nu dus opgelost. Helemaal tevreden nu dus!
Pagina: 1