• Florida
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-08 12:25
Ik ben op zoek naar een goed dekkend wifi systeem in mijn ruime vrijstaande woning.
Mijn aandacht werd getroffen door het Linksys Velop mesh systeem. Goede recensies, maar wel erg duur!

Ik vind de prijs erg hoog en kijk dagelijks via Tweakers of er ergens aanbiedingen zijn voor deze set.

Wat mij opvalt is de dagelijkse GROTE prijsverschillen bij deze set.
Het lijkt wel een aandeel op de AEX-beurs.

Ik heb de set (zonder aanbieding) al regelmatig gezien voor circa 475 euro. Een tijd later heeft de prijs een aantal weken op 499 euro gestaan bij nagenoeg alle aanbieders.

Nu, sinds alweer een aantal dagen, staat de (goedkoopste) prijs bij het merendeel van de aanbieders op 579 euro.

Dit terwijl de losse Velop en de set van 2, redelijk stabiel blijven in de verkoopprijs.

Ik weet dat prijsschommelingen bij vraag een aanbod bij sommige goederen een marketinginstrument kan zijn, maar bij dit product verwacht je dat niet. Tenminste; bij soortgelijke producten zie ik wel prijsdalingen, maar niet van deze hoge prijsstijgingen.
Ik kan mij niet voorstellen dat Linksys zodanig schommelt met zijn inkoopprijzen dat de diverse aanbieders een gelijke marge willen overhouden. Heb meer de indruk dat aanbieders een slaatje willen slaan uit de populariteit van dit product.

Ik wil deze set van 3 graag aanschaffen, heb er ansoluut geen haast mee, maar wetende dat de set ooit aangeboden is voor 475 euro, ben ik zeker niet van plan er ook maar een euro meer voor uit te geven. Kortom zodra de eerste aanbieder met deze prijs komt, heeft hij/zij er een klant bij!

Iemand hier een verklaring voor de dagelijks ERG STERK wisselende prijzen voor dit product?

[ Voor 6% gewijzigd door Florida op 23-09-2017 14:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34
Dit heeft ermee te maken dat het een mesh systeem is. Met een mesh systeem kan door de wireless uplink de kwaliteit van de verbinding sterk schommelen. Linksys probeert je al een beetje voor te bereiden hierop dmv de prijs :+

Mrre geen idee, denk eerder dat je er naar kijkt en het daarom opvalt. Als je naar random andere producten kijkt zie je het ook weleens.

CISSP! Drop your encryption keys!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
goed dekkend wifi systeem
Dat kan wel met mesh zolang je geen (betonnen) muren hebt waar wifi niet/nauwelijks doorheen kan...
Hiermee ga je wifi signaal door muren proberen op te pakken met andere AP's die dat slechte signaal dan weer doorsturen als een soort repeater, leuk in een grote tent, open evenement hal of houten huis (USA...) maar in een normaal huis werkt het niet.

Fixing things to the breaking point...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Prijzen schommelen omdat bedrijven naar elkaar kijken en hun prijzen aanpassen zodat ze niet te duur en niet te goedkoop ten opzichte van concurrenten zijn. Als 1 (grote) winkel de prijs aanpast, zal de rest meegaan. Dat kan een tijdelijke aanbieding zijn, of een foutje.

The devil is in the details.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53
Even los van het mesh verhaal, misschien kun je dat geld beter pakken en investeren in meerdere ac-lite's, een bijbehorende switch en cloudkey.

Moet je idd kabels gaan trekken, maar heb je een gegarandeerde goede verbinding

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Florida
Dank voor jullie antwoorden! Heb in de afgelopen jaren al meerdere bekabelde AP’s in huis gehad. Dekking was aardig goed, maar het switchen van het ene naar het andere punt gaf dagelijks problemen. Laptop beneden zit dan op AP op bovenverdieping en schakelde niet automatisch naar sterkste signaal van AP op benedenverdieping. Smartphones idem. Alle AP’ zelfde naam gegeven, kanalen gewisseld van vast naar auto en weer terug, maar geen succes. AP’s verplaatst om storingen van andere signalen te vermijden, echter geen verbetering. Heb veel hoop op Mesh Wifi.

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Florida schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 19:37:
Dank voor jullie antwoorden! Heb in de afgelopen jaren al meerdere bekabelde AP’s in huis gehad. Dekking was aardig goed, maar het switchen van het ene naar het andere punt gaf dagelijks problemen. Laptop beneden zit dan op AP op bovenverdieping en schakelde niet automatisch naar sterkste signaal van AP op benedenverdieping. Smartphones idem. Alle AP’ zelfde naam gegeven, kanalen gewisseld van vast naar auto en weer terug, maar geen succes. AP’s verplaatst om storingen van andere signalen te vermijden, echter geen verbetering. Heb veel hoop op Mesh Wifi.
Met de access points van Ubiquiti (of andere (semi-)professionele oplossingen) zou je daar geen/beperkt last van moeten hebben. Dat werkt waarschijnlijk beter dan een mesh netwerk.

• laurens0619
Florida schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 19:37:
Dan heb ik slecht nieuws voor je, mesh maakt in principe geen verschil voor de handover, zegt alleen iets over de wireless uplink.
Wel hebben sommige mesh fabrikanten 802.11rvk geimplementeerd (dat helpt iets) of lagere linkrates uitgeschakeld (dat helpt meer, doet unifi ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normaliter moet de client (lees: laptop, telefoon, tablet etc...) ZELF beslissen of hij naar een andere AP gaat. Met name Apple producten zijn bekend om op één AP te blijven "hangen" ook als er al een betere in de buurt is.

Meer professionele AP's met controller kunnen dan de link verbreken, en dan moet de iPhone wel naar een nieuwe AP gaan zoeken.

Ubiquiti doet het aardig goed. Tot en met 3 AP's, heb je geen controller nodig. Heb je meer dan 3 AP's, dan heb je keuze uit de volgende mogelijkheden:
  1. De controller software op een RBPi of een andere PC / Linux bak zetten. Software is gratis te downloaden van hun site.
  2. Een Ubiquiti CloudKey kopen. Is een soort kleine PC'tje met de software erop. Is dus dedicated.
  3. De controller in de cloud bij Amazon laten draaien. Eerste jaar is het gratis, daarna is het ongeveer 2 euro per maand.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 16:38:
Normaliter moet de client (lees: laptop, telefoon, tablet etc...) ZELF beslissen of hij naar een andere AP gaat. Met name Apple producten zijn bekend om op één AP te blijven "hangen" ook als er al een betere in de buurt is.

Meer professionele AP's met controller kunnen dan de link verbreken, en dan moet de iPhone wel naar een nieuwe AP gaan zoeken.

Ubiquiti doet het aardig goed. Tot en met 3 AP's, heb je geen controller nodig. Heb je meer dan 3 AP's, dan heb je keuze uit de volgende mogelijkheden:
  1. De controller software op een RBPi of een andere PC / Linux bak zetten. Software is gratis te downloaden van hun site.
  2. Een Ubiquiti CloudKey kopen. Is een soort kleine PC'tje met de software erop. Is dus dedicated.
  3. De controller in de cloud bij Amazon laten draaien. Eerste jaar is het gratis, daarna is het ongeveer 2 euro per maand.
Dit is echt onzin. Er is bij ubiquiti totaal geen relatie tussen een actieve controller en roamen en al helemaal niet met het aantal ap’s. Oprecht geinteresseerd, hoe kom je erbij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interssant..... Nooit van Aruba, Ruckus, Cisco en andere professionele apparatuur gehoord? Duik er maar eens in hoe zij "roaming" zien. Iedere fabrikant doet het op zijn eigen manier.

Laurens0619 zegt: "Er is totaal geen relatie tussen een actieve controller en roameb en al helemaal niet met het aantal ap’s".

Bedoel je dit voor Ubiquiti? Dus jij wilt zeggen dat een actieve controller niet aan "roaming" doet? Interessant... wat doet de controller dan volgens jou? Uiteraard, authenticatie, user control, bandwitch control etc... maar de meeste controllers (de goede) doen ook aan "roaming" (ieder merk op zijn eigen manier). Ze kosten toch niet voor niet ettelijke honderden maar soms ook duizenden euro's.

Wil jij zeggen, dat een ziekenhuis met 1500 AP's, geen "roaming" kent, en zonder controller werkt? Denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 16:38:
Huh? Hoezo begin jij nu opeens over ciso/aruba? Ging over je statement mbt ubiquiti. Ik snap werkelijk waar niet waar je dat gelezen hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dat ergens gelezen op een forum van Ubiquiti. Weet niet meer waar (een paar jaar geleden of zo).

Ik weet wel dat de AP's geen controller nodig hebben om te werken (wel eerst instellen, daarna mag die controller uit). En in dat laatste geval zal de handover (of roaming) wel werken indien het max. 3 AP's zijn. Zij vier of meer, heb je wel een controller nodig (hard of software).

Maar ik kan het artikel niet meer terug vinden. Eentje die iets in de buurt kwam is deze:

https://help.ubnt.com/hc/...-be-running-at-all-times-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb denk ik wel een idee waarom je het niet kunt vinden, het klopt namelijk niet :) misschien heb je het wel ooit op het forum gelezen mrja ook daar (en hier) zijn genoeg mensen die dingen posten die niet kloppen.

Ps; zoveel magisch doet een aruba/cisco nou ook weer niet hoor. De controller kan naast 802.11rkv niet gek veel dingen doen naast slim kicken (wat niet ideaal is). Een goed radio plan met goede settings is al het halve werk.
http://wifinigel.blogspot...t-are-sticky-clients.html

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 24-09-2017 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier een transcript van de chat die ik had met Ubiquiti helpdesk. Deze bevestigen dat tot en met 3 AP's, geen controller nodig is, en dus roaming moet werken:

(05:12:08 PM) Haik: But I am interested about the handover from one AP to another if the person moves in the building?
(05:12:40 PM) Hannah K.: Yes, Ac models supports fast roaming
(05:12:51 PM) Haik: ok, thank you
(05:13:02 PM) Haik: and that is WITHOUT the controller?
(05:13:04 PM) Haik: Correct?
(05:14:07 PM) Hannah K.: Yes, if you're not using Guest Portal
(05:14:18 PM) Haik: thank you.
(05:14:22 PM) Haik: that is all I needed.
(05:14:35 PM) Hannah K.: You're welcome!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik hoef mn gelijk niet te halen hoor maar ik lees hier sowieso nergens het getal “3” en al helemaal niet dat je een controller nodig hebt bij meer dan 3. Ik lees alleen wat ik ook zeg, een actieve controller is bij ubiquiti niet nodig, of je er nu 2 of 20 ap’s hebt hangen. Zie ook de grote unifi roaming faq: https://community.ubnt.co...-Roaming-FAQ/td-p/1825118

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 24-09-2017 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt gelijk laurens. je kan zelfs 1000 AP's hebben hangen. Ze werken allemaal perfect en standalone. Je hebt eenmalig die controller (software) nodig, om ze in te stellen. Daarna werkt het als een zonnetje.

Alleen zullen verschillende functies niet aanwezig zijn zonder controller, zoals handover, captive portal, guest vouchers etc...

Behalve.... als je max 3 AP's hebt, dan kan je een handover doen zonder controller. Die drie AP's zoeken het dan zelf uit onder elkaar.

Ik zag net dat de chat met Ubiquiti niet volledig gekopieerd was.

Hierover de volledige met de 3 AP's in de vraag.

05:09:42 PM) *** Hannah K. joined the chat ***
(05:09:47 PM) Hannah K.: Hi! Thanks for getting in touch with us!
(05:09:55 PM) Haik: Hello Hannah
(05:10:22 PM) Haik: Is it correct, that any Unifi AP's, will work without a controller, up to 3 AP's?
(05:10:46 PM) Haik: I mean, regarding "handovers" between AP's etc.... If I use more than 3 AP's, I will need a controller (like CloudKey)
(05:11:21 PM) Hannah K.: UniFi Access Points can run by themselves without the controller unless a feature like Guest Portal is enabled, since the UniFi controller is also functioning as a captive portal in this instance. Restarting the controller won't restart your APs. However, the controller is not required if you are only using "Guest Policy" with "Guest Portal" disabled.

- Guest Policy = Traffic shaping, client isolation via restricted subnets and Guest Portal (if enabled)
- Guest Portal = The captive portal/landing page
(05:11:45 PM) Haik: I know that fo rthe guest access and HotPot.
(05:11:48 PM) Haik: Hotspot
(05:12:08 PM) Haik: But I am interested about the handover from one AP to another if the person moves in the building?
(05:12:51 PM) Haik: ok, thank you
(05:13:02 PM) Haik: and that is WITHOUT the controller?
(05:13:04 PM) Haik: Correct?
(05:14:07 PM) Hannah K.: Yes, if you're not using Guest Portal
(05:14:18 PM) Haik: thank you.
(05:14:22 PM) Haik: that is all I needed.
(05:14:35 PM) Hannah K.: You're welcome!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Behalve.... als je max 3 AP's hebt, dan kan je een handover doen zonder controller. Die drie AP's zoeken het dan zelf uit onder elkaar.
Zou je voor mij kunnen arceren waar de helpdesk medewerker dit stelt?

Lees die faq even van unifi of stel de vraag expliciet aan de medewerker.
Mrja terug ontopic, ging om linksys velop ;)

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 24-09-2017 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(05:10:22 PM) Haik: Is it correct, that any Unifi AP's, will work without a controller, up to 3 AP's?
(05:10:46 PM) Haik: I mean, regarding "handovers" between AP's etc.... If I use more than 3 AP's, I will need a controller (like CloudKey)

Even later antwoord van de helpdesk:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik krijg een beetje het gevoel dat je mij voor mij de gek aan het houden bent :+ either way, ik laat het erbij. Ging mij er even om dat de ts zich realiseert dat mesh niet per definitie zn roaming problemen oplost :)

[ Voor 47% gewijzigd door laurens0619 op 24-09-2017 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt gelijk. We stoppen deze discussie.

Klopt, Mesh helpt niet bij roaming.

Maar.... neem zelf contact op met Ubiquiti, dan kan je alles vragen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte8
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-11-2022
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:27:
Je hebt gelijk. We stoppen deze discussie.

Klopt, Mesh helpt niet bij roaming.

Maar.... neem zelf contact op met Ubiquiti, dan kan je alles vragen wat je wilt.
Wel interessant jouw opmerking aangezien ik wellicht meer dan drie ap's ga hangen.

Ik heb even vlug wat nagezocht en Ubiquiti geeft aan dat zijn ap's automatisch roamen zonder gelijk welke instelling of aantal.

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115004662107

I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt, ze zijn "vooruit" gegaan. In de tijd dat het maximaal 3 AP's was, was het waarschijnlijk omdat de processoren van de AP's niet sterk genoeg waren. Nu met al die kracht van AC modellen, kunnen ze het nu zonder controller doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:31
Om nou te stellen dat mesh per definitie niet helpt bij roaming vind ik wel wat sterk. Ik heb hier een setup gehad waarbij een Archer C7 en een Sitecom (model even vergeten) het signaal mochten verdelen. Beiden bedraad, maar FaceTime gesprekken kwamen bijna tot een complete halt op video en gekraak op audio. Ik heb de hele bende vervangen voor TP-Link Deco M5 systeem, twee bedraad en één draadloos. Ik kan nu door het hele huis lopen en eigenlijk alles doen wat ik wil, met een bijna niet merkbare wissel van APs. Er wordt ook actief roaming ondersteund.

Ik begrijp dat in een huis waarbij de WiFi gewoon slecht doorkomt je een gigantisch net van accespoints zou moeten maken en dat is niet werkbaar. Maar met wired backhaul en een goed systeem kom je al een heel eind. Als ik het internet mag geloven heeft Ubiquiti het bog beter voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Mesh lost niet per definitie je roaming problemen op maar dat is iets anders dat mesh per definitie niet je roaming problemen kan oplossen.

Wat je ziet is dat de fabrikanten van mesh setjes OOK vaak settings deployen waardoor het roamen beter gaat. Dat is vaak lagere link rates uitschakelen en bv 802.11rkv implementeren. Wat sommige mensen denken is dat mesh een soort grote wolk is (soort zero handoff) en je roaming problemen voorbij zijn. Daarom was ik wat stellig :) (9/10 mesh settings heeft slimme roaming settings net als bv een unifi, roaming gaat dan beter werken dan bv een paar random standalone accesspoints bij elkaar die niet “getuned” zijn)

Ik ben persoonlijk wel benieuwd naar de tplink deco. Het is jammer dat er geen aparte radio voor uplink in zit (eigenlijk dus ordinaire repeqter) maar de snelheden zijn 2x zo snel als de velop. @Florida is dat niets voor jou? https://nl.hardware.info/...betaalbare-mesh-conclusie
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 23:30:
klopt, ze zijn "vooruit" gegaan. In de tijd dat het maximaal 3 AP's was, was het waarschijnlijk omdat de processoren van de AP's niet sterk genoeg waren. Nu met al die kracht van AC modellen, kunnen ze het nu zonder controller doen.
Onzin, controller heeft er nooit iets mee te maken gehad bij ubiquiti (ik ben gebruiker van t eerste uur)

[ Voor 72% gewijzigd door laurens0619 op 25-09-2017 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Florida
@laurens0619 Dank voor je uitgebreide reactie en advies! Ik zal naast de Velop ook eens oriënteren naar de andere soortgelijke WiFi systemen zoals de TP-link deco en Google WiFi etc. Velop zal inderdaad niet zaligmakend zijn. Het zijn allemaal nogal forse bedragen en ik wil het natuurlijk graa in een keer goed doen. Ik was in de loop der jaren al veel geld kwijt aan diverse losse producten met steeds weer een tegenvallend resultaat.

Ik zal hier binnenkort laten weten wat het geworden is en de resultaten benoemen. Nogmaals dank!
Pagina: 1