Nieuwe diesel

Pagina: 1
Acties:

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-01 22:50
Sinds een aantal weken heb ik een nieuwe baan (starter), dit betekent ook dat ik van <10.000 km naar >40.000 km per jaar ga. Ik rij momenteel een Seat ibiza 2005 1.2 en wil overgaan op een diesel gezien dit financieel aantrekkelijker is.

Ben al een tijdje aan het zoeken maar kan mijn keuzes niet helemaal verantwoorden. Vragen waar ik mee zit zijn:

Is het verstandig om een nieuwere auto (zeg 2012) aan te schaffen met 2 ton op de teller of is het dan verstandiger om voor een oudere auto (zeg 2007) met minder kms op de teller te zoeken?

Verder heb ik een aantal pré's en eisen
Moet erin:
- Diesel
- <€6000
- Iets meer power voor invoegen etc. dan de 1.2L 3 cilinder ibiza
- Geen achteruitgang qua luxe: airco, automatische ramen

Pré:
- Cruise control
- 6 versnellingen

Wat modellen waar ik zelf aan zit te denken:

Opel corsa
+ erg zuinig
+ mooi interieur/dashboard
- klein
- 2 deurs valt af
- weinig power

Polo bluemotion
+ erg zuinig
+ prima interieur
+ 1 stap groter dan de corsa?
- langzaam, geen vooruitgang qua power

Opel astra gtc
+ meer power
+ erg ruim voorin
+ mooi interieur/dashboard
- Minder zuinig
- Ouder model

Graag heb ik inzichten, ervaringen, kritische vragen en wellicht voorstellen voor andere modellen!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
40000km woon/werkverkeer? Of ook zakelijk? Want dan zou ik een 1/2tje proberen met je werkgever :)

• Ambianz
40.000 is gebaseerd op ongeveer 30.000 woon/werkverkeer en 10.000 prive. (privé is redelijk ruim geschat maar zal dichter bij de 40k liggen dan 35k.

Rij er zakelijk niet mee. Krijg een prima vergoeding voor mijn woon/werkverkeer, punt is alleen dat ik voor dezelfde kosten een "betere" auto kan rijden.

• Vorkie
  • Niet online
Ambianz schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 13:25:
40.000 is gebaseerd op ongeveer 30.000 woon/werkverkeer en 10.000 prive. (privé is redelijk ruim geschat maar zal dichter bij de 40k liggen dan 35k.

Rij er zakelijk niet mee. Krijg een prima vergoeding voor mijn woon/werkverkeer, punt is alleen dat ik voor dezelfde kosten een "betere" auto kan rijden.
Ik zou toch voor een Polo gaan, iets "luxer" als een Corsa :)

Daarbij kiezen, met zulke km's per jaar, om toch zo laag mogelijke qua km te zoeken en zo jong mogelijk ;) dus van beide iets.

Volvo's al gekeken?
http://www.autotrader.nl/...7Cprijs-van-4500-tot-6500

PS met Volvo en 20000km, zijn ze net ingereden

• Ambianz
Vorkie schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 13:32:
[...]

Ik zou toch voor een Polo gaan, iets "luxer" als een Corsa :)

Daarbij kiezen, met zulke km's per jaar, om toch zo laag mogelijke qua km te zoeken en zo jong mogelijk ;) dus van beide iets.

Volvo's al gekeken?
http://www.autotrader.nl/...7Cprijs-van-4500-tot-6500
Misschien een domme vraag maar hoeveel kan ik 'zonder al te veel problemen' doorrijden in een volvo met 230.000 km? EDIT: deze beantwoord je net zie ik!

Ik verwacht er zelf een jaar of 3 tot 5 mee te rijden

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:12
Kijk eens naar een Fiat Punto EVO 1.3. Misschien niet super snel, maar vlot genoeg voor dagelijks verkeer. Bovendien behoorlijk luxe uitgevoerd voor zijn prijs.

• Vorkie
  • Niet online
Ambianz schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 13:35:
[...]

Misschien een domme vraag maar hoeveel kan ik 'zonder al te veel problemen' doorrijden in een volvo met 230.000 km? EDIT: deze beantwoord je net zie ik!

Ik verwacht er zelf een jaar of 3 tot 5 mee te rijden
Volvo's staat gewoon bekend om hun betrouwbaarheid, Sommige Volvo's op die pagina staan op 360k. Dat is 130k verder.

Nu geef jij aan dat je nog 3 tot 5 jaar ermee wilt rijden met 40k per jaar, houdt dus in dat je zelf 200k wilt rijden, als je een Volvo kan vinden tussen de 180k en 190k redt je dat makkelijk.

Met andere auto's zit je qua KM ook hetzelfde, in onderhoud en de kleinere auto's met zulke km's (zie de restwaarde maar eens van een Corsa met 300k op de teller, als je ze al vindt)

PS:
http://www.autotrader.nl/...and-van-160000-tot-180000

Zijn best pittig hoor :) de eerstelijns medewerkers rijden dit type. Vooral op de snelweg lekker vlot :)

[ Voor 15% gewijzigd door Vorkie op 23-09-2017 13:49 ]

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:43
Ik koop mijn auto's in Duitsland, zeker als het om een diesel gaat.
Hier is de houderschapsbelasting dermate hoog voor diesels dat het alleen rendabel is bij heel veel kilometers.
In Duitsland is het verschil tussen benzine en diesel veel minder groot en kan je dus diesels kopen met weinig kilometers voor een aantrekkelijke prijs:

https://www.autoscout24.d...53-e350040af9c0?cldtidx=6

[ Voor 9% gewijzigd door _root op 23-09-2017 13:54 ]

PVoutput 3250 WP

• Ambianz
Zo'n corsa lijkt inderdaad prima als deze een beetje vooruit te branden zijn. De volvo heb ik nog mijn twijfels bij. Luxe snelle auto dus in dat opzicht een flinke stap vooruit, echter ga ik er qua maandelijkse kosten niet echt op vooruit.

https://www.marktplaats.n...cd&previousPage=mympBuyer

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Misschien niet de mooiste oplossing; Toyota Prius? Dat haal je weer met je wegenbelasting eruit en rijdt ook nog 1 op 20 (misschien meer?). Veilig, redelijk rap, betrouwbaar.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Ambianz
@_root
Hoe werkt het dan met importeren? Lijkt me dat het nodig is om er een nederlands kenteken op te zetten.

@itsalex
Goede gedachtegang maar de prius is voor mij niet echt geen optie. Wellicht zou ik naar de auris hybride kunnen kijken. Qua wegenbelasting is dat misschien wel interessant inderdaad.

• itsalex
  • Niet online
@Ambianz Ik zou ook niet in willen rijden, maar technisch gezien is het betrouwbaar en om nou te gaan dieselen en zeker met de huidige motoren, denk aan de roetfilter, EGR-klep, koppakkingen, het is allemaal niet zo betrouwbaar meer en zeker van die kleine auto's (vroeger werd er nog in een Polo 1.9 TDI 130 pk gelepeld en ik hoef niet te vertellen hoe een feest dat was). Vroeger waren de dieselmotoren tot aan het einde van de dagen betrouwbaar maar ook de autofabrikant moet verdienen en dit is een voorbeeld.
Misschien zou ik dan nog gaan kiezen voor een Mercedes C-klasse want die gaan allemaal met 3/4 ton eruit.

• _root
Ambianz schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 13:57:
@_root
Hoe werkt het dan met importeren? Lijkt me dat het nodig is om er een nederlands kenteken op te zetten.
uiteraard moet dat. Er zijn bedrijven in Nederland die de proces helemaal voor je doen, maar daar zit een prijskaartje aan.
Ik heb het de laatste keer zo gedaan, maar dat is al even geleden:
Trein naar Duitsland, bij het verkeersambt laten overschrijven en een 5 dagen verzekering genomen. ter plaatse een exportkenteken laten maken (zelfde gebouw).
En naar huis gereden, paar dagen later het RDW laten keuren voor import, belastingdienst kan gelijk kijken voor de restBPM, betalen en wachten op de papieren thuis, kenteken laten maken er op zetten en karren maar.

MAAR..... met een exportkenteken mag je volgens mij niet in Nederland rijden...... dus strafbaar..

Of de hele zooi op een aanhanger.... dan lukt het ook

PVoutput 3250 WP

• Ambianz
@_root

Ja inderdaad, in principe wel een optie maar ik voel er niet zoveel voor om een vrije dag te nemen en even naar duitsland te reizen.

Aanhanger valt ook niet echt binnen de mogelijkheden, ik hou de optie nog even open maar heeft momenteel dus niet mijn voorkeur.

• _root
Het kost inderdaad wel een dag en misschien heb je gelijk en is het op een auto van een 6 duizend euro niet rendabel is.

Ik wist welke auto ik zou willen, ben daar ook naar op zoek gegaan. 3,5 jaar oude MB 48000 KM, gekocht in DL voor 15000, daar bovenop nog 3600 euro BPM = met de extra kosten totaal +/-19K.
Ging ik vergelijken met NL, had ik dezelfde leeftijd auto, maar dan voor 23K en >125000KM op de teller.

Op dit bedrag zou ik nu misschien wel keizen om het helemaal te laten regelen voor 750 euro...

PVoutput 3250 WP

• Vorkie
  • Niet online
Uiteindelijk moet je goed bedenken, 40k per jaar zijn veel kilometers, je kan beter voor een klasse hoger kijken die iets ouder is, dan een nieuwere Corsa klasse.

Ik rij 55k per jaar en moet er niet aan denken dit met een Corsa te moeten doen.

Ja, je maandelijkse kosten gaan omhoog, maar als je fysio nodig hebt vanwege vastzittende schouders... ben je nog duurder uit :)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:20
Kennis heeft een Corsa 2010 1.3cdti. Redelijk bulletproof ding, klinkt bij de koude start ook echt als een diesel :P
Ze gaan inderdaad voor zo rond de €6k, kun je vast nog wel afdingen. Of de power voldoende is zou je even een proefrit moeten maken, voor mij is het voldoende. Vergeet niet wat later te schakelen als je in gaat voegen.

@ThaNetRunner ik zie niet helemaal wat het voordeel is van een grotere auto. Als jij last krijgt hangt dit eerder af van je autostoel en/of zithouding. Een grotere auto gaat doorgaans wat beter over drempels en heeft wat betere geluidsisolatie maar ik heb 0,0 problemen gehad om 37.000km werk pj te doen in een Fiesta 2010. Wat misschien wel belangrijk kan zijn is een verstelbaar stuurwiel en armsteun. Maar dit heeft ook weer niets te doen met kleine/grote auto. Ik zou persoonlijk dan ook zeker geen oudere wagen gaan kopen voor meer ruimte als ik er mijn eentje inzit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Vorkie
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:16:
Kennis heeft een Corsa 1.3cdti. Redelijk bulletproof ding, klinkt bij de koude start ook echt als een diesel :P
Ze gaan inderdaad voor zo rond de €6k, kun je vast nog wel afdingen. Of de power voldoende is zou je even een proefrit moeten maken, voor mij is het voldoende. Vergeet niet wat later te schakelen als je in gaat voegen.

@ThaNetRunner ik zie niet helemaal wat het voordeel is van een grotere auto. Als jij last krijgt hangt dit eerder af van je autostoel en/of zithouding. Een grotere auto gaat doorgaans wat beter over drempels en heeft wat betere geluidsisolatie maar ik heb 0,0 problemen gehad om 37.000km werk pj te doen in een Fiesta 2010. Wat misschien wel belangrijk kan zijn is een verstelbaar stuurwiel en armsteun. Maar dit heeft ook weer niets te doen met kleine/grote auto. Ik zou persoonlijk dan ook zeker geen oudere wagen gaan kopen voor meer ruimte als ik er mijn eentje inzit.
Wie heeft het over ruimte? Stoelen / afwerking in de hogere klasse auto's (dus niet perse grotere!) zijn gewoon beter. In die Fiesta 2010 (die ik mee had tijdens een beurt) hoef ik ook geen 55k te rijden. Maar goed, dat is per persoon (en lengte van die persoon) verschillend.

• Jim423
Ik dacht dat je met klasse A/B/C klasse bedoelde. Vandaar dat ik begin over de grootte ;)
Ben met je eens dat voor een lang persoon de zaken anders kunnen liggen. Met mijn 1,82m schuif ik overal wel in :+ Vrees alleen dat een oudere luxere/comfortabele wagen gewoon meer geld gaat kosten om op de weg te houden. Je kan natuurlijk geluk hebben maar de prijs van arbeid en onderdelen gaat al snel omhoog. Ook gewicht is vaak hoger door zwaardere motor/formaat dus de wegenbelasting schiet omhoog (zeker bij diesel). Maar ik heb geen idee wat je dan in gedachten had.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:17
Hou er rekening mee dat je bij een auto van 200k altijd 1000€ moet klaar hebben voor een onvoorziene kost.
Koppeling, distributieriem, schokdempers, turbo... kunnen allemaal ineens begeven.

En inderdaad, 50k per jaar: minstens Golf klasse.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb 7 jaar 35K per jaar gedaan in een 206 1.4hdi met slechts 1 optie: airco. Heeft me altijd goed voldaan, maar na overstap op een 207SW zou ik niet weer terug willen.

Als je veel op de weg zit wil je ook wel wat luxe. Nu is de 207SW ook nog best een stuiterbak met hoogtoerige motor, is wel iets wat ik meeneem bij de volgende auto.

Verwijderd

Altijd uitkijken als je naar een golf 5 kijk bijv. De meeste zijn ook geïmporteerd of afgetrapt.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zijn de Nissan Leaf of Renault Zoe een optie? Daarmee kan je vaak op kosten van je baas tanken, mits hij daar voorzieningen voor heeft.

• Ambianz
Nee die elektrische auto's gaat niet lukken. Budget is nu eenmaal zo groot, ben een starter en wil me voor nu aan het budget vasthouden.

Comfort is een goed punt dat aangehaald wordt. Dat is in mijn ibiza op zich prima maar ik zou niet achteruit willen.

Een Golf lijkt me interessant:
https://www.marktplaats.n...e3a&previousPage=lr&pos=9
https://www.marktplaats.n...e3a&previousPage=lr&pos=6

Hier zou ik in principe nog 150k mee kunnen rijden?

[ Voor 46% gewijzigd door Ambianz op 23-09-2017 17:00 ]

• Vorkie
  • Niet online
Die eerste zit op 5 eigenaren, die kan je laten lopen.

Ik ben met Golf altijd heel voorzichtig, vaak worden die enorm afgetrapt, dus met 200k kan je zomaar de aankomende 100k een hoop ellende hebben (turbo's, ophanging etc.) die zijn dan veel meer versleten.

• Jim423
Ambianz schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 16:51:Hier zou ik in principe nog 150k mee kunnen rijden?
Dit is toch totaal niet te zeggen, dat begrijp je zelf toch ook wel? Tweedehands auto, zeker in deze prijscat. en dergelijke km standen van 220k is echt een staatslot. Je hebt altijd een kleine kans dat je wint maar een grotere kans op mankementen. Er is onmogelijk achter te komen hoe de wagen is bereden en het blijft techniek. De kans is gewoon aanwezig dat hogedrukpomp en injectoren problemen gaan geven bij 2-3ton km. Als ik een beetje kijk naar de leasefleet bij ons beginnen de problemen boven de 2ton km een beetje te komen bij de bussen, en die problemen zijn verschillend; waterpompen,injectoren,HDI,alternators tot complete blokken. Ik zou zeggen pak 2 jaar garantie indien mogelijk en let goed op zaken die eraan komen zoals distri riem zoals al reeds aangehaald. Verder zou ik gewoon een proefrit gaan maken, misschien vind je toch de Corsa wel veel fijner rijden dan een Golf 5 of Astra.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou met die afstanden ook een wat luxere auto kopen :) heb zelf toen ik weer een eigen auto moest kopen voor werk een bmw 1 serie diesel gekocht voor 6000. Je moet altijd geluk ermee hebben maar had verwacht dat het onderhoud duur zou zijn, valt mij echt heel erg mee.! en het rijdt fantstisch :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Ambianz
Jim423 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 18:10:
[...]

Dit is toch totaal niet te zeggen, dat begrijp je zelf toch ook wel? Tweedehands auto, zeker in deze prijscat. en dergelijke km standen van 220k is echt een staatslot.
Dat begrijp ik. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik de modellen niet dusdanig ken dat ik kan zeggen of een golf normaal gesproken 2 of 300k loopt (geluksfactor daargelaten)

Er wordt gezegd dat een volvo pas bij 2ton is ingereden.

Ik probeer me er ik te verdiepen en waardeer natuurlijk alle feedback en opties

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:27
@Ambianz

30k-km/jaar woon-werk zal iets van 60km enkele reis zijn gok ik?

Moet je voor die 10k privé noodzakelijk lange afstanden rijden?

Anders zou je nog elektrisch rijden kunnen overwegen. Met dit aantal kilometers zou het zomaar kunnen dan een nieuwe Ioniq met financiering een lagerere of vergelijkbare TCO heeft als een diesel, zeker als je voor een wat zwaardere gaat.

Natuurlijk wel noodzakelijk dat je thuis en op het werk laadmogelijkheid kan realiseren.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ambianz schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 19:31:
[...]
Er wordt gezegd dat een volvo pas bij 2ton is ingereden.
En dat valt of staat met het onderhoud wat er is gepleegd ( of niet ).

Collega had onlangs een Volvo V50 diesel met 230k op de klok bij een garage gekocht, helaas zonder garantie.(meeneemprijs maar wel prijzig, onderhandel fouten daargelaten)
Binnen 3 maanden €3000,- "schade" , o.a. turbo kapot met alle schade van dien, katalysator, remmen, etc.
Onder coulance hebben ze nog iets van de kosten kunnen drukken maar ik bedoel maar te zeggen, niks is heilig maar een goede onderhoudshistorie zegt meer dan het aantal kilometers.

Dus doe sowieso een aankoopcheck bij een onafhankelijke garage bij je eventuele aankoop. Kost iets van €100,- ofzo maar kan je een hoop ellende besparen.

Maar maak voor jezelf ook een goede rekensom, sommige hier halen een auto van 1400 Kilo+ aan en dat doet ook wat met je wegenbelasting, zeker met diesel.
En ik zou gewoon eens wat gaan proefrijden in bv de aangehaalde Golf e.d. om te kijken wat je financieel verantwoord vind.

-edit-
Vorkie schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 20:33:
Die V40 is natuurlijk een buts ouder als de S60 (2001 vs 2007) en daarbij zijn remmen iets wat je met een aankoopkeuring / zelf even de wielen loshalen kon zien. Turbo, daar moet je met elke auto met een turbo rekening mee houden (en die zijn niet goedkoop...) en.. zoals met elke 2dehands auto.. pech / geluk hebben@Humma Kavula.
Sorry, ik bedoelde de V50

[ Voor 17% gewijzigd door Humma Kavula op 23-09-2017 20:41 ]

Wear Sunscreen!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Je moet er ook rekening mee houden dat met die kilometers je afschrijving enorm is. Alleen daarom zou ik al een auto kopen met een km stand van rond de 200.000, de afschrijving van 200.000->300.0000 is een stuk minder

Met die km standen is het idd wel meer risico lopen maar goed begin is een klasse kopen die kwalitatief goed bekend staat met hoge diesel km standen. Bv een bmw, mercedes, vw, volvo Als je dan ook nog bovag 6mnd erbij neemt oid dan heb je na 6mnd echt wel een idee.

En natuurlijk onderhoudshistorie en liefs een wat jongere auto die er gewoon veel snelweg kilometers op heeft zitten :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Focus je niet op de kmstanden. Liever eentje met 250K die netjes onderhouden is dan eentje met 180K waarbij het onderhoud is nagelaten.
Kan je vaak al zien aan de banden: oude troep, schuin afgesleten, gewoon lekker laten staan. Mijn grootste fout was een leuke auto kopen met banden die 2 jaar ouder waren dan de auto zelf. Dan moet er al een alarmbel gaan rinkelen. Kort na aanschaf kom je nog een brok schimmel tegen dat ooit door moest gaan als interieurfilter. Vervolgens in rap tempo remmen (remklauwen los moeten bikken, blokken zaten schuin in de klauw), koppeling en lpg installatie (filter dat elke 20k moet was compleet vergaan).

• Vorkie
  • Niet online
Die V40 is natuurlijk een buts ouder als de S60 (2001 vs 2007) en daarbij zijn remmen iets wat je met een aankoopkeuring / zelf even de wielen loshalen kon zien. Turbo, daar moet je met elke auto met een turbo rekening mee houden (en die zijn niet goedkoop...) en.. zoals met elke 2dehands auto.. pech / geluk hebben@Humma Kavula.

Maar adviezen zijn er denk ik genoeg @Ambianz.

http://www.autogeschieden...t-hoge-kilometerstand.htm

Denk samenvattend eerst op papier rekenen met elk type waarbij je denk, dat kan wel wat worden. (Veelal staan de maandkosten bij de advertenties)

Daarna van elk model 1tje zoeken op internet en een proefrit maken.
Tip die ik zelf altijd deed, liefste 1 klasse per dag proefrijden. (Dus geen Golf en Corsa op 1 dag) want je gevoel gaat dan gelijk de luxere / zwaardere auto waarderen.

Durf ook iets net buiten je budget te zoeken (6500), zijn allemaal vraagprijzen en er zit best wel veel marge op die 2dehandsjes en anders verder zoeken :)

Hou echt rekening met onderhoud / onverwachte reparaties zoals vaker aangehaald, met de hoeveelheid KM's die je rijdt is wegenwacht ook geen luxe (denk dat je best wat stress hebt als je niet naar het werk kan, gezien de te rijden kilometers) en met die site kom je ook wel een end :)

• Ambianz
@ThaNetRunner

Goede tips, ik ga morgen even met mijn pa zitten met dit topic erbij en alles op een rijtje zetten en uitrekenen.

Abonnement op de anwb komt er sowieso. Auto heeft me vd week laten staan op weg naar een halve werkdag + personeelsuitje.

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Heb je nou nooit het idee dat je hand overspeelt qua het milieu en jouw aanspraak op kostbare grondstoffen? Is het nou echt nodig dat je 40.000 kilometer per jaar in de rondte gaat rijden? Is jouw baan zo belangrijk dat dat moet?

M.i. zou men dat zichzelf eens wat meer moeten gaan afvragen, die aanspraak die je doet op hulpbronnen die nooit meer terugkomen, of je dat wilt voor 1 of ander stom baantje. Het kan nu nog wel. Maar binnenkort niet meer.

Ik heb dus wat moeite met het onvervreemdbaar recht dat wij claimen op hulpbronnen.

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Waarom zou je in godsnaam met zulke kilometers in een kleine auto zitten? Ik kies veiligheid boven laag verbruik. Ik rijd 100.000+km per jaar en no way dat ik in een corsa, c1, ka of wat dan ook ga rijden. Dat zijn rijdende doodskisten. Met 70kmh tegen een boom ter dikte van je been en je bent bent leverpastei

• Jim423
Dat is ook een beetje overdreven. De shells van moderne auto's vouwen haast niet meer in (bij normale snelheden). Tegen een boom die je vol tegenhoudt maakt het dan ook weinig uit. Een moderne Corsa of Fiesta is veilig zat voor de openbare weg, Fiesta heeft standaard zelfs zij/knieairbags. Zal ook weinig verschil in zitten in een head on coll met een Golf 5. Een C1 of een Ka is inderdaad van een andere klasse maar die heb ik ook nog niet voorbij zien komen in dit topic.

Hier een side impact (zeer ongunstig) van een Corsa en V70 met 50 km/h van een paal. Amper verschil.

YouTube: Euro NCAP | Opel/Vauxhall Corsa | 2006 | Crash test
YouTube: Euro NCAP | Volvo V70 | 2007 | Crash test

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:44

mrc4nl

Procrastinatie expert

Sakesushi schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 20:54:
Waarom zou je in godsnaam met zulke kilometers in een kleine auto zitten? Ik kies veiligheid boven laag verbruik. Ik rijd 100.000+km per jaar en no way dat ik in een corsa, c1, ka of wat dan ook ga rijden. Dat zijn rijdende doodskisten. Met 70kmh tegen een boom ter dikte van je been en je bent bent leverpastei
1. het scheelt MRB, een kleinere auto weegt ook minder. zeker met diesel scheelt dat een hoop.
2. ook kleine auto's zijn nog erg veilig, kijk eens wat vaker op kilroynews naar foto's van ongelukken. Zelfs complete wrakken zijn mensen nog gewoon uitgestapt.
3. het is makkelijk te parkeren en te manouvreren, kleine draaicirkel kent ook voordelen.
4.Kleine auto's blijven beter hun waarde behouden

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 23-09-2017 21:37 ]

ora et labora

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:17

db87

Mach 2 GT modded

1.2 TDI van VAG kun je beter links laten liggen, zijn veel problemen mee.

Ik zou gaan kijken naar een Fiat Punto, bijvoorbeeld:
-Fiat Punto 1.3 MULTIJET 16V EASY
-Fiat Punto Evo 1.3 M-JET

Zie ook: Fiat Punto 199 (2005-now) buying advice ;)

[ Voor 19% gewijzigd door db87 op 23-09-2017 21:47 ]

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Verwijderd

Kijk ook naar een Chevrolet Aveo 1.3d (2012+). Zelf een gehad voor 30000+ km per jaar. Zelfde als een Corsa (blok) maar niemand wil hem omdat er een grote plus op de voorkant zit. Is voor 6000 wel te vinden met 100k op de teller.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:10
db87 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 21:38:
1.2 TDI van VAG kun je beter links laten liggen, zijn veel problemen mee.

Ik zou gaan kijken naar een Fiat Punto, bijvoorbeeld:
-Fiat Punto 1.3 MULTIJET 16V EASY
-Fiat Punto Evo 1.3 M-JET

Zie ook: Fiat Punto 199 (2005-now) buying advice ;)
zou van die fiat zoiezo afblijven zijn al veel problemen met gebroken ketting. forums staan er vol mee. betreft de 1.3 multijet uiteraard

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ja de 1.2 diesels zou ik laten staan.
Je kan beter voor een 1.3 gaan zoals dit:

https://www.autotrack.nl/tweedehands/fiat/punto-evo/36420542

Dit model/uitvoering heb ik ook gehad met 30.000km per jaar, nooit problemen met de auto gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door Aggressor op 23-09-2017 23:40 ]

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-12-2025
Bart2005 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 20:53:Heb je nou nooit het idee dat je hand overspeelt qua het milieu en jouw aanspraak op kostbare grondstoffen? Is het nou echt nodig dat je 40.000 kilometer per jaar in de rondte gaat rijden? Is jouw baan zo belangrijk dat dat moet?

M.i. zou men dat zichzelf eens wat meer moeten gaan afvragen, die aanspraak die je doet op hulpbronnen die nooit meer terugkomen, of je dat wilt voor 1 of ander stom baantje. Het kan nu nog wel. Maar binnenkort niet meer.
:?
De beste man is starter op de arbeidsmarkt, niet iedereen woont zo gunstig of zit in een sector met veel vacatures dat je de banen kunt uikiezen op fietsafstand of bereikbaarheid met het OV.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Corsa >2012 (ivm facelift, s/s enz) heb je een prima auto aan. Zelfs met wat hogere km stand.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• warhamstr
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 23:19:
Kijk ook naar een Chevrolet Aveo 1.3d (2012+). Zelf een gehad voor 30000+ km per jaar. Zelfde als een Corsa (blok) maar niemand wil hem omdat er een grote plus op de voorkant zit...
En omdat ze aardslelijk zijn tho :)

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Om even twee nieuwe namen te noemen. De alfa is er ook met 120 pk ipv 150. Fiat diesels staan goed aangeschreven (de Punto is zo maar eens je beste optie). De Peugeot 407 is van een andere klasse, zal ongetwijfeld wat duurder zijn. Je rijdt dan wel comfortabel.

Overigens zijn de legendarisch lang meegaande Volvo's meestal de Zweedse, tot en met de v70. Voor de s40 (en misschien s60) geldt dat niet automatisch - niet dat het slechte auto's zijn. EN ze hebben ook stevig onderhoud nodig. Wat dat betreft is het mogelijk dat volvo-rijders gewoon meer bereid zijn aan onderhoud te blijven uitgeven en zo hoge km-standen te halen.

Alfa
https://www.autoscout24.n...9-788400c156d6?cldtidx=15

Peugeot 407
https://www.autoscout24.n...e-80a29d0af4b2?cldtidx=11

[ Voor 25% gewijzigd door desmond op 24-09-2017 09:55 ]

• warhamstr
Fiats zijn idd iets luxer dan een Duitse tegenhanger maar kennen weer wat vreemde elektronische storingen.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:40
https://www.autoscout24.n...53-e350040a3fd9?cldtidx=1

Hier, ze geven ze bijna gratis weg in Duitsland. Wel particulier, dus oppassen, maar met een focus diesel van vier jaar oud, met zo weinig kilometers. Houd je nog wat geld over voor een keuring en invoeren en BPM.

• itsalex
  • Niet online
Volgens mij zijn de blokken van Renault best betrouwbaar, waarom geen Dacia? Ben je misschien iets meer kwijt maar uit Duitsland zijn ze goedkoop en je rijdt een bijna nieuwe auto, geen afschrijving, geen rare elektrische snufjes, doet wat het moet doen.
Je hebt daar ook 4x4 staan voor die prijs met 110pk en 1500 kg trekkracht. Dat is fun om te rijden en zo te lezen rijden die auto's rond de 1 op 20. Ook de stationwagons staan daarvoor dezelfde prijs uit de periode van 2014.

• warhamstr
Een Nederlandse auto met sluitende historie is gewoon beter/makkelijker dan importeren. Als je het leuk vind tijd en energie in een import te steken. Soit. Maar als je snel een betrouwbare auto wilt rijden raad ik het af.

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:17

db87

Mach 2 GT modded

itsalex schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:21:
Volgens mij zijn de blokken van Renault best betrouwbaar, waarom geen Dacia?
Dan heb jij nog nooit in een Dacia gezeten. De ergonomie is om te janken en de stoelen zijn ook niet bepaald geweldig. Niet voor de lange afstanden dus.

Begin 2000 heeft Renault drama jaren gehad (onderaan in de betrouwbaarheidslijsten) maar de recente bouwjaren zijn qua betrouwbaarheid zeker niet verkeerd.

Denk aan bijvoorbeeld deze Renault Clio 1.5 DCI COLLECTION
zwerfkater schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 23:34:
[...]
zou van die fiat zoiezo afblijven zijn al veel problemen met gebroken ketting. forums staan er vol mee. betreft de 1.3 multijet uiteraard
Dat probleem wordt veroorzaakt door een slechte kettingspanner of nokkenasversteller. Iets om scherp op te zijn bij aanschaf.

[ Voor 23% gewijzigd door db87 op 24-09-2017 20:15 ]

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:36
Bart2005 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 20:53:
Heb je nou nooit het idee dat je hand overspeelt qua het milieu en jouw aanspraak op kostbare grondstoffen? Is het nou echt nodig dat je 40.000 kilometer per jaar in de rondte gaat rijden? Is jouw baan zo belangrijk dat dat moet?

Ik heb dus wat moeite met het onvervreemdbaar recht dat wij claimen op hulpbronnen.
What the f*ck?! Ga maar weer snel naar 'Duurzame Energie' :')
En vergeet de bomen niet te knuffelen onderweg daar naartoe
Sakesushi schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 20:54:
Wat een onzin, die kleine auto's zitten tegenwoordig ook gewoon degelijk in elkaar
Het klinkt hol omdat er vrijwel geen isolatie in zit, maar de verstevigingsbalken zitten overal gewoon hoor

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
FabianGTI schreef op maandag 25 september 2017 @ 08:39:

Wat een onzin, die kleine auto's zitten tegenwoordig ook gewoon degelijk in elkaar
Het klinkt hol omdat er vrijwel geen isolatie in zit, maar de verstevigingsbalken zitten overal gewoon hoor
De kleine Dacia die ik vorig jaar had aangereden kon anders meteen naar de sloop O-)
En dat was met 30 a 35kmh.

[ Voor 3% gewijzigd door Sakesushi op 25-09-2017 17:08 ]

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sakesushi schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:08:
[...]

De kleine Dacia die ik vorig jaar had aangereden kon anders meteen naar de sloop O-)
En dat was met 30 a 35kmh.
Ah, empirisch bewijs. Een goede vriend had vorig jaar een schuin-frontale botsing in een haakse bocht in een 30km zone met een Volvo V40 van 3 weken oud. De Volvo was total loss.

• Ambianz
Even een update in dit topic!

Ik ben een aantal proefritten gaan maken, auto's met bouwjaar rond de 2007/8. Echter ben ik nergens (ondanks het goede advies in dit topic) écht overtuigd.

Uiteindelijk de keuze gemaakt om een wat hoger bedrag te investeren in een nieuwere auto. De laatste update is dat ik deze week een proefrit heb gemaakt in een Renault Clio 1.5 diesel met 80.000km op de teller uit 2013.

Gevoel was hier erg goed, wat me nu te doen staat is concurrenten op de markt bekijken van deze Clio en vervolgens een keuze maken
Pagina: 1