CPU Koeler bij een mobiele build

Pagina: 1
Acties:

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik ben van plan om mijn halve PC binnenkort te upgraden. Ik begin al redelijk een idee te krijgen van wat het wordt. Ik heb nog een voeding, een Cooler Master GM G650M. Mijn videokaart is een Palit GTX770 4GB Jetstream. Ik heb mijn oog laten vallen op de Kolink Satellite, waar mijn huidige voeding nog net in moet passen zonder de videokaart in de weg te zitten. De exacte hardware wordt ofwel een mITX-boardje met een Ryzen 5 1600, ofwel een mITX (of indien klein genoeg mATX) bordje met een Core i5 8400 of heel misschien 8600K. Deze setup zal af en toe in een hiking tas worden meegenomen naar een LAN party.

Ik zoek een?
Leuke CPU-koeler met aardige prestaties die in de Kolink Satellite past. Deze heeft een maximale hoogte van 165mm. Op zich geeft dat aardig wat speling. Het liefst heb ik iets dat naar de achterkant gericht kan worden, waar de lucht de kast uit gaat, al zie ik bovenin de kast ook nog ventilatiegaten. Alleen weet ik niet zo gauw of dat echt zo makkelijk is, aangezien de setup ook op de fiets mee moet kunnen.

Wat is je budget?
Enkele tientjes. 20 euro trekt me het meest. Maar 40 kan ook nog wel.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
A-merken zijn natuurlijk het meest vertrouwd.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Voornamelijk thuis, op het bureau. Maar zo nu en dan mee in de tas op de fiets naar een LAN party. Dan zal de kast waarschijnlijk op de voorkant worden geplaatst (misschien op de zijkant, als dat past). Daar zit dus ook de crux. Er past waarschijnlijk best een Scythe Mugen 5 in. Maar ik ben er niet helemaal van overtuigd dat een blok van 1 kilo aan je moederbord hebben hangen terwijl je 20-30 minuten lang op je fiets heen en weer schudt het beste idee ooit is. Ik heb liever niet een stuk moederbord met een metalen blok eraan los in mijn kast rondzwerven.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Als ik een tip mag geven:
Bepaal eerst welk mobo+CPU je wilt huisvesten en ga dan pas nadenken over een eventuele 3th party koeler.

Verschil tussen een 8400 en 8600k is natuurlijk behoorlijk significant.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ondertussen weet ik vrij zeker welke CPU het wordt: de 8400. De kast (Kolink Satellite) zal ofwel op de voorkant ofwel op de achterkant in de hiking tas worden geplaatst, en zo op de fiets vervoerd. Ove rmoederborden is nog niet veel bekend. Dat het een mITX werd was allang bekend, welke is nog niet zeker. Dat is allemaal weer afhankelijk van wat er precies uitkomt. Al denk ik aan een Asrock Z370M-ITX/ac of wellicht een Asus Strix Z370-I Gaming. Echter zijn deze borden meer geruchten dan feiten, dus dit alles is onder voorbehoud. Ligt er net aan wat er uitkomt.

Het grote punt is, ik wil een zo goed mogelijke/stil mogelijke koeling voor een paar tientjes. Het liefst plomp ik er een dikke Scythe Mugen op, maar al dat geschud in de tas kan er misschien voor zorgen dat het moederbord veel krachten moet ervaren. Zal vast niet al te gezond zijn. Maar het idee van een fan die haaks op het moederbord staat ligt mij wel. Goed voor de airflow. Airflow wil je wel hebben in zo'n kast.

[ Voor 22% gewijzigd door Amanoo op 26-09-2017 23:07 ]