DAS of NAS ??

Pagina: 1
Acties:

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
beste mede-tweakers

ik zit in een grote twijfel.....een NAS of DAS ?

het doel op dit moment:
- veilge backupopslag voor bedrijfgegevens (per dag ongeveer 2,5-3GB backup). bijv raid 5 of raid 6 of raid 1 (mirror). geen behoefte aan gecentraliseerde backup-opslag

mijn huidige systeem is uit 2010 of 2011, HP 500B ( pricewatch: HP 500B MT (XP035EA) ), cpu intel e5800, 4GB werkgeheugen, pci-e 1ste gen.
huidige netwerk is 100mbit.

de bedoeling is dat ik dit hp-500B desktop later ga vervangen door een soort NUC-achtig systeem. weet nog niet wanneer en welke het dan wordt.

waarom twijfel ik tussen NAS of DAS?

als ik een DAS via Thunderbolt-3 (40Gbps) direct aan mijn desktop kan hangen, dan is dat veel sneller dan 10Gbps-netwerk. als DAS dacht ik aan Areca ARC-8050T3 of T2 series (https://stebis.nl/zoeken?...esc&search_query=arc-8050 ). en dan bijv 6-bay versie (prijs ongeveer 1400 euro, zonder harde schijven)

als ik NAS denk, dan denk ik aan QNAP TVS-882BRT3 ( pricewatch: QNAP TVS-882BRT3 (geen optische drive, Core i5, 16GB) ). ik kan deze QNAP via Thunderbolt-3 als netwerkschijf aan mijn desktop hangen (evt share-maps aanmaken e.d.) (prijs ongeveer 2700 euro, zonder harde schijven).

waar ik ook rekening moet houden is dat ik later ( over 1 jaar) met mijn bedrijf naar een ander pand ga verhuizen. dus dan moet ik alles vanaf null inrichten, denk ik dan: pak ik ook mijn huidige 100mbit netwerk aan.

DAS-voordeel; sneller en goedkoper dan QNAP
NAS-voordeel; 2x duurder en flexibeler (als ik in de toekomst centraal-toegankgelijke backup-opslag nodig zou hebben)

maar ik zit ook te denken aan een 2-bay usb externe harde schijf in raid-1 opstelling....zoals jullie misschien wel merken, heb ik een behoorlijke chaos in mijn hoofd wat dit onderwerp betreft....dus graag jullie meningen hierover

mocht ik niet duidelijk in mijn verhaal zijn...dan hoor ik dat graag....alvast bedankt voor jullie reacties..

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-12-2025

cobo

I’m not make it, I create it

Maar als dit je je bedrijf is. Komt er bij mij nog wel een vraag op: Komen er nog extra medewerkers bij?
Als er nog meer medewerkers bij komen en die maken ook gebruik van de opslag. Is het aanbevolen om dan voor een NAS te gaan. tevens heeft de nas ook mogelijkheid om met een ander apparaat bij de NAS te komen.

Wil je dit allemaal niet. Dan is een DAS een goede keuze.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000

PcDealer

HP ftw \o/

Hoe ziet de rest van de omgeving er uit?

LinkedIn WoT Cash Converter

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
RAID is geen backup, DAS is direct benaderbaar voor het bron systeem en dus kan je dat al niet meer als backup zien. Een backup is, als je het serieus neemt, een medium dat niet direct benaderbaar is voor het bronsysteem. Daarmee voorkom je dat bijvoorbeeld malware of virussen je bron EN je backup vernietigen.

Denk nog even goed na wat je precies wilt.

https://discord.com/invite/tweakers

• ari2asem
cobo schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:39:
Maar als dit je je bedrijf is. Komt er bij mij nog wel een vraag op: Komen er nog extra medewerkers bij?
Als er nog meer medewerkers bij komen en die maken ook gebruik van de opslag. Is het aanbevolen om dan voor een NAS te gaan. tevens heeft de nas ook mogelijkheid om met een ander apparaat bij de NAS te komen.

Wil je dit allemaal niet. Dan is een DAS een goede keuze.
even voor alle duidelijkheid....de opslag is puur backup, niets meer en niets minder. vanuit backup wordt er niets gekopieerd, eraan gewerkt of op de backup met bestanden gewerkt. backup in de zin van als de nood toeslaat, kan ik de bestanden weer terugzetten. aantal medewerkers heeft geen invloed op de backup. er is ook geen behoefte om met andere apparaat op de backup te komen.

bedankt voor je advies.
PcDealer schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:43:
hoe bedoel je dit?
maar een korte uitleg van de situatie....1 centrale desktop (hp 500b micro-tower) waar alles op staat en waar alles vandaan of erop draait (software, brieven, foto's, etc). vanuit 2 kamers hebben we met 2 andere maar toch dezelfde hp 500b via 100mbit router toegang tot dit 1e centrale desktop....misschien dat ik na het verhuizen een 1gb-netwerk aanleg, overweeg ik nog. maar qua netwerk-snelheid is dit genoeg voor onze software....
redfoxert schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:46:
RAID is geen backup, DAS is direct benaderbaar voor het bron systeem en dus kan je dat al niet meer als backup zien. Een backup is, als je het serieus neemt, een medium dat niet direct benaderbaar is voor het bronsysteem. Daarmee voorkom je dat bijvoorbeeld malware of virussen je bron EN je backup vernietigen.

Denk nog even goed na wat je precies wilt.
nou, tape drive is voor mij best wel duur. een externe tape drive is al gauw 3-4 dznd euro....en jij hebt helemaal gelijk wat jij zegt. echte backup moet je niet naast je huidige locatie zetten of bewaren, maar ergens anders (ander pand of ander opslag medium).

[ Voor 19% gewijzigd door ari2asem op 22-09-2017 19:57 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Maar als je over x tijd een tweede systeem hebt die een backup nodig hebt is het wel handig dat die op een NAS de backups bij elkaar kan hebben ipv alles gefragmenteerd over meerdere systemen.
Nu heb je nog geen behoefte aan zoiets, maar verwacht je geen groei de komende jaren?

Met DAS zit de storage iig direct aan je server waardoor elk virus er van alles aan kan (en zal) doen, dan ben je in 1 klap zowel de bron als de backup kwijt, vandaar dat DAS hierin afgeraden wordt :)

Kwa snelheid maakt het vrijwel niks uit of je DAS of NAS gebruikt als je maar enkele GB's aan data hebt, zelfs een 1Gb/s NAS zou in enkele minuten een complete restore doen dan.

Fixing things to the breaking point...

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Waaruit bestaat die 2,5-5GB per dag?
In wezen heb je al een NAS (die HP 500).

[ Voor 36% gewijzigd door PcDealer op 22-09-2017 20:00 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Om hoeveel data hebben we het hier in totaal? Is de backup in totaal 3GB backup of komt er dagelijks 3GB bij? In geval van het laatste, hoeveel totaal hebben we het dan nu over?

Ik denk dat je wellicht beter een online backup dienst kunt bekijken namelijk (let wel, BACKUP met meerdere versies waar je naar terug kunt, geen SYNC)
ari2asem schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:54:
nou, tape drive is voor mij best wel duur. een externe tape drive is al gauw 3-4 dznd euro....en jij hebt helemaal gelijk wat jij zegt. echte backup moet je niet naast je huidige locatie zetten of bewaren, maar ergens anders (ander pand of ander opslag medium).
Niemand heeft hier nog tapedrive genoemd. Als het om de hoeveelheid data gaat die je noemt (in totaal) is een USB stick al genoeg, desnoods 5 voor elke werkdag 1.

[ Voor 45% gewijzigd door redfoxert op 22-09-2017 20:02 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• cobo

cobo

Je hoeft ook niet perse aan een tapedrive. Dell heeft bijvoorbeeld Dell PowerVault RD1000 Verwisselbare Schijfstorage. Dit zijn gewoon cartridge als een tapedrive maar dan zit er een hdd. Hier kan je de prijs vinden:
http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/powervault-rd1000/fs

• ari2asem
RGAT schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:58:
Maar als je over x tijd een tweede systeem hebt die een backup nodig hebt is het wel handig dat die op een NAS de backups bij elkaar kan hebben ipv alles gefragmenteerd over meerdere systemen.
Nu heb je nog geen behoefte aan zoiets, maar verwacht je geen groei de komende jaren?

Met DAS zit de storage iig direct aan je server waardoor elk virus er van alles aan kan (en zal) doen, dan ben je in 1 klap zowel de bron als de backup kwijt, vandaar dat DAS hierin afgeraden wordt :)

Kwa snelheid maakt het vrijwel niks uit of je DAS of NAS gebruikt als je maar enkele GB's aan data hebt, zelfs een 1Gb/s NAS zou in enkele minuten een complete restore doen dan.
een virus kan toch ook een NAS infecteren en op de NAS gegevens kapotmaken/verwijderen?
PcDealer schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:59:
redfoxert schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:01:
Om hoeveel data hebben we het hier in totaal? Is de backup in totaal 3GB backup of komt er dagelijks 3GB bij? In geval van het laatste, hoeveel totaal hebben we het dan nu over?

Ik denk dat je wellicht beter een online backup dienst kunt bekijken namelijk (let wel, BACKUP met meerdere versies waar je naar terug kunt, geen SYNC)
er komt elke dag 3GB bij, voor 1werkweek (4dg x 3gb =12GB) en voor 1mnd (4dg x 3gb x 4wk) = 48GB....en voor 1 jaar rond 600GB...

[...]
Niemand heeft hier nog tapedrive genoemd. Als het om de hoeveelheid data gaat die je noemt (in totaal) is een USB stick al genoeg, desnoods 5 voor elke werkdag 1.
...is ook een optie, maar haast ondoenelijk....

Verwijderd

Een TransIP 'Stack' huren (2TB + dagelijkse offsite backup = 10 euro per maand). Je kunt dan je gebruikers laten syncen met de Stack (met de OwnCloud client mounten als schijf) en een gedeelte van de Stack afschermen om dedicated backups te maken (met WebDav met Duplicati ofzo). Je hebt dan je bestanden tenminste op 3 of 4 plekken staan: HDD van de gebruikers + offsite op Stack, + nog een keer afgeschermd op Stack voor de backups, én de gehele Stack wordt nog eens dagelijks naar nóg een offsite locatie (ander datacenter) gebackupped mét retentie.

Voor 10 euro per maand.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2017 20:14 ]

• ari2asem
cobo schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:08:
Je hoeft ook niet perse aan een tapedrive. Dell heeft bijvoorbeeld Dell PowerVault RD1000 Verwisselbare Schijfstorage. Dit zijn gewoon cartridge als een tapedrive maar dan zit er een hdd. Hier kan je de prijs vinden:
http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/powervault-rd1000/fs
is dit een ssort RDX-systeem?
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:13:
Een TransIP 'Stack' huren (2TB + dagelijkse offsite backup = 10 euro per maand). Je kunt dan je gebruikers laten syncen met de Stack (met de OwnCloud client mounten als schijf) en een gedeelte van de Stack afschermen om dedicated backups te maken (met WebDav met Duplicati ofzo). Je hebt dan je bestanden tenminste op 3 of 4 plekken staan: HDD van de gebruikers + offsite op Stack, + nog een keer afgeschermd op Stack voor de backups, én de gehele Stack wordt nog eens dagelijks naar nóg een offsite locatie (ander datacenter) gebackupped mét retentie.

Voor 10 euro per maand.
als dit een of andere cloud-achtige opslag is, is absoluut geen optie....ik ben principieel tegen online-opslag, ook al heb ik ergens anders offline-opslag....zodra mijn opslag ergens online als backup terecht komt, dan houdt het voor mij op.....toch bedankt voor je suggestie....

[ Voor 134% gewijzigd door ari2asem op 22-09-2017 20:26 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ari2asem schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:09:
als ik een DAS via Thunderbolt-3 (40Gbps) direct aan mijn desktop kan hangen, dan is dat veel sneller dan 10Gbps-netwerk. als DAS dacht ik aan Areca ARC-8050T3 of T2 series (https://stebis.nl/zoeken?...esc&search_query=arc-8050 ). en dan bijv 6-bay versie (prijs ongeveer 1400 euro, zonder harde schijven)
Nee. Thunderbolt-3 mag dan wel 40Gbps zijn, je bent altijd afhankelijk van de snelheid van je harde schijven. Met wat mazzel haal je +- 150MB/s (1.5Gbps). Idem met als je het via het netwerk doet. Als je een Gbit netwerk hebt, trek je die met een beetje deftige NAS wel dicht en zit je op 100MB/sec doorvoersnelheid van je storage. Je haalt alleen hogere snelheid als je je NAS bijv op 10Gbps zou ontsluiten, maar dat heeft bijna niemand thuis.
Je kan je dus beter focussen op flexibiliteit en toekomst. Dan lijkt me een NAS het meest voor de hand liggend.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

ari2asem schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:14:
[...]

[...]

als dit een of andere cloud-achtige opslag is, is absoluut geen optie....ik ben principieel tegen online-opslag, ook al heb ik ergens anders offline-opslag....zodra mijn opslag ergens online als backup terecht komt, dan houdt het voor mij op.....toch bedankt voor je suggestie....
Okeee. Als het je om de veiligheid gaat dan kun je ook de boel met Duplicatie met AES-256 versleutelen. Maar je móet je backup offsite maken. Aangezien je niet met tapes (of USB sticks) wilt gaan werken en die iedere dag naar een andere locatie wilt verhuizen, is je enige alternatief een server in eigen beheer in een ander datacenter plaatsen? Maar wáárom? Alleen om 'principes'?

• ari2asem
Microkid schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:16:
[...]

Nee. Thunderbolt-3 mag dan wel 40Gbps zijn, je bent altijd afhankelijk van de snelheid van je harde schijven. Met wat mazzel haal je +- 150MB/s (1.5Gbps). Idem met als je het via het netwerk doet. Als je een Gbit netwerk hebt, trek je die met een beetje deftige NAS wel dicht en zit je op 100MB/sec doorvoersnelheid van je storage. Je haalt alleen hogere snelheid als je je NAS bijv op 10Gbps zou ontsluiten, maar dat heeft bijna niemand thuis.
Je kan je dus beter focussen op flexibiliteit en toekomst. Dan lijkt me een NAS het meest voor de hand liggend.
ik weet dat er nu nog heel weinig switches of routers zijn die 10gbit netwerk ondersteuen (die zijn er wel, maar weinig keus en dus niet zo goedkoop). maar wat jij aanhaalt qua harde schijf snelheid, had ik er niet aan gedacht...en jij hebt gelijk. mijn port kan wel 40gbit ondersteunen, maar bottleneck is de harde schijf....

even in het algemeen....wat is de snelheid die een LTO-6 tape drive met LTO-6 catridge kan halen? is dat te vergelijken met harde schijf snelheden?
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:19:
[...]

Okeee. Als het je om de veiligheid gaat dan kun je ook de boel met Duplicatie met AES-256 versleutelen. Maar je móet je backups offsite maken. Aangezien je niet met tapes (of USB sticks) wilt gaan werken en die iedere dag naar een andere locatie wilt verhuizen, is je enige alternatief een server in eigen beheer in een ander datacenter plaatsen? Maar wáárom? Allen om 'principes'?
yep. misschien raar, maar is wel waar...online opslag of backup is uitgesloten...helaas...ik wil best wel mijn echte backup elke dag verhuizen en ergens naar ander pand meenemen, dit is het probleem niet.

Verwijderd

ari2asem schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:27:
[...]
yep. misschien raar, maar is wel waar...online opslag of backup is uitgesloten...helaas...ik wil best wel mijn echte backup elke dag verhuizen en ergens naar ander pand meenemen, dit is het probleem niet.
Okee. Nog een mogelijke oplossing; ergens een VPS (of zelfs een fysieke server) huren en zelf OwnCloud installeren? Heb je in principe dezelfde oplossing als hierboven, maar dan in eigen beheer (en er meer werk aan). Ook geen optie?

De 'cloud' bestaat niet echt he? Het is gewoon de computer van iemand anders, over het algemeen is dat iemand die er meer verstand van heeft en er 24/7 bovenop kan zitten om te zorgen dat het werkt. Voor een backup redelijk belangrijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2017 20:31 ]

• cobo

cobo

ari2asem schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:14:
[...]

Jazeker. werkt voor jou oplossing goed.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006

M2M

medicijnman

[...]

Je zult wel moeten ben ik bang. 1 bliksemschicht, brandje of ongelukkige kortsluiting en zowel het origineel als de backup zijn gewoon gaar.

Gewoon lokaal encryptie erover en richting een andere fysieke locatie verplaatsen. Alternatief is tapedrives / externe opslag die je (als het bedrijfsdata is) dagelijks meeneemt en uitwisselt.

-_-

• RGAT
  • Niet online
[...]

ik weet dat er nu nog heel weinig switches of routers zijn die 10gbit netwerk ondersteuen (die zijn er wel, maar weinig keus en dus niet zo goedkoop). maar wat jij aanhaalt qua harde schijf snelheid, had ik er niet aan gedacht...en jij hebt gelijk. mijn port kan wel 40gbit ondersteunen, maar bottleneck is de harde schijf....

even in het algemeen....wat is de snelheid die een LTO-6 tape drive met LTO-6 catridge kan halen? is dat te vergelijken met harde schijf snelheden?

[...]

LTO-6 zou native 160MB/s moeten doen, compressed in de 300MB/s maar dat hangt volledig af van wat voor data je schrijft hoe snel het is, echt traag is het iig niet met enkele GB's aan data.

Verder is je definitie van online/offline opslag wat anders, dat cloud niet je ding is valt te begrijpen ondanks dat het hier waarschijnlijk de beste optie zou zijn maar zolang je een offline (niet aangesloten op wat dan ook, powered-down dus) backup hebt naast een online backup (DAS/NAS).
De NAS kan ook geinfecteerd worden, daarvoor is die offline backup die in de kast ligt in een ander gebouw maar de kans dat een DAS geinfecteerd raakt is veel groter namelijk.
Of je het dan naar RDX of tape schrijft maakt niet echt uit zolang ze maar niet in hetzelfde gebouw liggen :)

[ Voor 3% gewijzigd door RGAT op 22-09-2017 20:36 ]

• ari2asem
cobo schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:32:
[...]

Jazeker. werkt voor jou oplossing goed.
en wat als deze harde schijf kapot gaat, omdat harde schijven nou eenmaal kapot kunnen gaan?
M2M schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:33:
[...]

Je zult wel moeten ben ik bang. 1 bliksemschicht, brandje of ongelukkige kortsluiting en zowel het origineel als de backup zijn gewoon gaar.

Gewoon lokaal encryptie erover en richting een andere fysieke locatie verplaatsen. Alternatief is tapedrives / externe opslag die je (als het bedrijfsdata is) dagelijks meeneemt en uitwisselt.
de alternatief is dus waar ik nu heel erg naar neig....tape drive, tape catridge en elke dag meenemen
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:30:
[...]

Okee. Nog een mogelijke oplossing; ergens een VPS (of zelfs een fysieke server) huren en zelf OwnCloud installeren? Heb je in principe dezelfde oplossing als hierboven, maar dan in eigen beheer (en er meer werk aan). Ook geen optie?

De 'cloud' bestaat niet echt he? Het is gewoon de computer van iemand anders, over het algemeen is dat iemand die er meer verstand van heeft en er 24/7 bovenop kan zitten om te zorgen dat het werkt. Voor een backup redelijk belangrijk.
veels te moeilijk....

• ari2asem
RGAT schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:35:
[...]

LTO-6 zou native 160MB/s moeten doen, compressed in de 300MB/s maar dat hangt volledig af van wat voor data je schrijft hoe snel het is, echt traag is het iig niet met enkele GB's aan data.

Verder is je definitie van online/offline opslag wat anders, dat cloud niet je ding is valt te begrijpen ondanks dat het hier waarschijnlijk de beste optie zou zijn maar zolang je een offline (niet aangesloten op wat dan ook, powered-down dus) backup hebt naast een online backup (DAS/NAS).
De NAS kan ook geinfecteerd worden, daarvoor is die offline backup die in de kast ligt in een ander gebouw maar de kans dat een DAS geinfecteerd raakt is veel groter namelijk.
Of je het dan naar RDX of tape schrijft maakt niet echt uit zolang ze maar niet in hetzelfde gebouw liggen :)
veel kleine bestanden,,,,,1ste set rond 13 duiznd bestanden met in totaal 1,6 GB. 2de set rond 750 bestanden met in totaal 2 GB

• RGAT
  • Niet online
ari2asem schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:38:
[...]

en wat als deze harde schijf kapot gaat, omdat harde schijven nou eenmaal kapot kunnen gaan?

[...]

de alternatief is dus waar ik nu heel erg naar neig....tape drive, tape catridge en elke dag meenemen

[...]

veels te moeilijk....
Als een eigen server opzetten te lastig is, dan is 'cloud' (wat maar een naampje is) juist perfect :P Jij geeft de aanbieder geld en de aanbieder geeft je een backup oplossing ;)
Anyway, de hardeschrijven gaan kapot, de tapes ook, beide zijn mechanische apparaten welke gewoon zullen slijten, daarom is dat niet de enige backup.
Je hebt de bronbestanden, een backup op NAS en de offsite backup als absoluut minimum.

Overigens geen idee of LTO-6 dat beter doet maar LTO-3 en 4 hebben niet graag kleine bestanden, lang verhaal kort: ze slijten dan gigantisch snel...

[ Voor 8% gewijzigd door RGAT op 22-09-2017 20:44 ]

Verwijderd

Een NAS kopen van 2700 euro en dan nog steeds geen automatische en real-time offsite opslag hebben, dát is moeilijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2017 20:45 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ari2asem schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:13:
[...]

er komt elke dag 3GB bij, voor 1werkweek (4dg x 3gb =12GB) en voor 1mnd (4dg x 3gb x 4wk) = 48GB....en voor 1 jaar rond 600GB...
Dat is geen antwoord op mijn vraag.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Een NAS en BackBlaze B2 (of vergelijkbare) offsite-storage. Net zo snel als DAS kan wel, want DAS staat niet gelijk aan snel. Een USB stick is ook DAS en haalt misschien 30MB/s. Een beetje NAS trekt prima 100MB/s over een gigabit netwerk.

RAID 5 of 6 zou ik niet aanraden, de rebuild time en rekentijd maken de performance slecht en de betrouwbaarheid niet perse hoger dan losse schijven. Ga eerder voor RAID10 of ZFS mirrors. Los van het feit dat RAID niks doet qua data integriteit is het ook nog eens langzamer dan een modern systeem.

[ Voor 38% gewijzigd door johnkeates op 22-09-2017 20:57 ]

• M2M

M2M

medicijnman

In dat geval zou ik zeggen: Lokale NAS op gigabit (gewoon el cheapo gigabit switch ertussen) en twee portable SSD's zodat je geen half uur hoeft te wachten. Elke dag de andere SSD mee en mocht er iets mis gaan dan heb je altijd het alternatief nog achter de hand.

-_-

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:42
Misschien dat ik wat mis maar zo moeilijk is dit toch niet?

Koop 2x synology 2-bay nas, zet er 1 op werk en 1 thuis. Vervolgens zet je 2x5TB schijven in en zet je de backups weg op de synology op werk via backup software. Via iSCSI laat je de backup elke nacht kopiëren naar je thuis nas die ook 10TB heeft.

Je zou eventueel 1 van de synology's met 4-bays kunnen uitrusten, zet je die in raid mirror zodat je de data in principe 3x apart hebt opgeslagen.

• ari2asem
beste mede-tweakers....heel erg bedankt voor jullie input en suggesties....
Nopheros schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 21:04:
Misschien dat ik wat mis maar zo moeilijk is dit toch niet?

Koop 2x synology 2-bay nas, zet er 1 op werk en 1 thuis. Vervolgens zet je 2x5TB schijven in en zet je de backups weg op de synology op werk via backup software. Via iSCSI laat je de backup elke nacht kopiëren naar je thuis nas die ook 10TB heeft.

Je zou eventueel 1 van de synology's met 4-bays kunnen uitrusten, zet je die in raid mirror zodat je de data in principe 3x apart hebt opgeslagen.
.....
M2M schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 21:04:
In dat geval zou ik zeggen: Lokale NAS op gigabit (gewoon el cheapo gigabit switch ertussen) en twee portable SSD's zodat je geen half uur hoeft te wachten. Elke dag de andere SSD mee en mocht er iets mis gaan dan heb je altijd het alternatief nog achter de hand.
......ik ga een combinatie van deze 2 oplssingen maken.
op het werk.....een nas met 4 of 6 bay (evt raid-6 of raid-1, ik denk er nog over)
thuis (als offsite opslag) .....een echte externe USB, met 2-bay behuizing in raid-1 opstelling, hier zet ik dan via mobiele schijf de backups vanuit NAS/werkplek.....oftewel ik heb elk moment 3 kopieen als backup bovenop de bronbestanden.....nogmaals bedankt voor jullie suggesties.....

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:42
ari2asem schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 21:59:

op het werk.....een nas met 4 of 6 bay (evt raid-6 of raid-1, ik denk er nog over)
Het is al eerder gezegd maar ik zal je nog eenmaal een plezier proberen te doen, raid is geen backup. Raid 6 is mijn ogen dan ook een grote fout aangezien je de kans dat je data kwijtraakt nu aan het vergroten bent i.p.v. het veiliger te maken.

1x nas mirror, prima. 2de nas geen raid..

• M2M

M2M

medicijnman

[...]

.....

[...]

thuis (als offsite opslag) .....een echte externe USB, met 2-bay behuizing in raid-1 opstelling, hier zet ik dan via mobiele schijf de backups vanuit NAS/werkplek.....oftewel ik heb elk moment 3 kopieen als backup bovenop de bronbestanden.....nogmaals bedankt voor jullie suggesties.....
Gezien de hoeveelheid bestanden zou ik gaan voor een externe SSD. USB sticks zijn verschrikkelijk traag met veel bestanden. Externe harddisk heeft kans op mechanisch falen en is trager dan een SSD.

-_-

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ari2asem schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:13:
Je maakt het hetzelf te complex en te duur. Koop gewoon een Synology DS918+ met 4x4TB WD RED. Ben je voor 1100 euro klaar, stukken goedkoper dan je huidige voorstellen en heb je 12TB opslag (uitgaande van RAID-5). Offline backup regel je via Amazon backup, volledig geintegreerd in Synology, $60 per jaar voor 1TB cloud backup. (meer TB kan ook, hogere prijzen)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002

[...]

.....

[...]

Volgens mij is je toetsenbord stuk, de . blijft hangen.

Roomba E5 te koop

• ari2asem
sig69 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 23:58:
[...]

Volgens mij is je toetsenbord stuk, de . blijft hangen.
het PUNTJE blijft niet hangen. is mijn manier van typen ;)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ari2asem schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:29:
[...]
het PUNTJE blijft niet hangen. is mijn manier van typen ;)
Heel irritant. Nog steeds geef je geen antwoord op een essentiële vraag van mij.

• ari2asem
PcDealer schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:39:
[...]

Heel irritant. Nog steeds geef je geen antwoord op een essentiële vraag van mij.

bedoel je deze vraag? kun je dan wat meer uitleggen wat je met je vraag bedoelt? router, desktop? of bedoel je hoe het pand/gebouw eruit ziet? ik wil niet vervelend doen, maar wil wel graag weten wat jij bedoelt

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ari2asem schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:17:
[...]
bedoel je deze vraag? kun je dan wat meer uitleggen wat je met je vraag bedoelt? router, desktop? of bedoel je hoe het pand/gebouw eruit ziet? ik wil niet vervelend doen, maar wil wel graag weten wat jij bedoelt
->
PcDealer schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:59:

[ Voor 37% gewijzigd door PcDealer op 23-09-2017 12:22 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Zoek eerst goed uit hoe je een backup maakt!
Dan pas hardware kopen.

Geen raid 5 gebruiken, dus raid 6, en nog liever zfs of btrs(synology nas kan btrfs gebruiken).
Das is geen backup.

Een virus kan bij je nas zei je. Ja maar je nas moet je goed instellen.
File version moet je instellen, dus dat je terug in de tijd kunt gaan, met je backups. Dus als een virus komt en encrypt alles op je nas, dan kun je bijv 3 dagen terug gaan, en je hebt de data weer terug.
En op je nas ook een aparte admin maken, en zorgen dat de gebruikers zo min mogelijk kunnen.
Dus de admin ook nergens anders gebruiken.

Daarom moet je ook meerdere kopieën hebben, want er kan veel kapot gaan tav je backups.

Raid is goed voor als je verder wilt werken met data terwijl je raid defect is, en gerepareerd wordt.
Ook als je geen raid hebt, en er gaat een hd defect, dan heb je veel werk met het terug zetten, bij raid verwissel je de schijf, en het wordt gerepareerd.

Zorg ook dat er automatisch gebackup wordt, mensen vergeten/hebben het druk.

Ook off line backup is zeer verstandig.

En misschien nog verstandiger, huur een ict-er, voor goede backup.

[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 23-09-2017 12:27 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
En je wilt nuc's kopen om op te werken.
Volgens mij zitten hier langzamere cpu en videokaarten in, dit omdat de een nuc de warmte niet kwijt komt.
Dus kijk goed of dit goed voor jouw werk is, ik zou dit nooit kopen, om op te werken.
Welke software je gebruikt?, zoek uit welke hardware dit versneld, bijv vaak versneld meer cores op de cpu, en liefst een normale cpu kopen, die snel werkt.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
Voor een back-up inrichting is de 3-2-1 regel één van de beste handvatten die je kunt volgen. Daar zitten een flink aantal lessen van anderen in verwerkt waardoor je zelf een betere kans hebt om je data te behouden na een calamiteit. De keuze voor een DAS of NAS volgt hier ook uit.

https://www.google.nl/search?q=321+rule In de zoekresultaten kun je je favoriete software boer aanklikken.

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1