• Douwe Struiksma
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-01 16:52
Op mijn Mac Pro van begin 2009 heb ik de pci-usb 2.0 kaart vervangen door een pci-usb 3.0 kaart. Met een 3.0 kabel heb ik mijn externe harddisk van Lacie (Mini 4.0 TB ook usb 3.0) aan de Mac Pro gekoppeld voor het maken van een backup.

In de systeeminformatie wordt de Lacie keurig vermeld onder de usb 3.0 en een maximale snelheid van 5 GB/s.

Maar de snelheid van de overdracht van de data van de Mac Pro schijven naar LaCie is erg armetierig, zo tussen de 25 en 50 MB/s.

Iemand enig idee waarom de usb 3.0 snelheid bij lange niet gehaald wordt?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

@Douwe Struiksma
Weet zo niet welke hdd er in die Lacie zit, maar verwacht:
pricewatch: Seagate Laptop HDD, 4TB

Volgens de fabrikant haalt die schijf 130MB/s lezen en schrijven.
In praktijk haal je deze waardes echter bijna nooit.
Dan komt er nog een stukje overhead bij van de usb aansluiting en de hdd in de Mac zelf zou ook nog een beperkende factor kunnen zijn.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Douwe Struiksma
Switchie dank voor de uitleg. Maar dat betekent feitelijk dus dat weliswaar de maximale snelheid 5 GB/s is maar dat niet 1 op 1 aan usb 3.0 gekoppeld kan worden dat deze ook behaald kan worden. Dat zou dus alleen kunnen wanneer zowel aan de kant van de Mac Pro als aan de kant van de externe HD optimaal presterende schijven (supersnel) worden gebruikt?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Douwe Struiksma schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 17:35:
Switchie dank voor de uitleg. Maar dat betekent feitelijk dus dat weliswaar de maximale snelheid 5 GB/s is maar dat niet 1 op 1 aan usb 3.0 gekoppeld kan worden dat deze ook behaald kan worden. Dat zou dus alleen kunnen wanneer zowel aan de kant van de Mac Pro als aan de kant van de externe HD optimaal presterende schijven (supersnel) worden gebruikt?
Klopt. USB 3.0 is in dit geval niet de beperkende factor, maar puur de hdd's.
Al zou de Lacie b.v. wel instaat zijn geweest om die 5 GB/s weg te kunnen schrijven, dan zou de data alsnog niet op deze snelheid van de macbook kunnen worden gelezen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Overdrachtssnelheid hangt ook van de bestanden af. Een grote file zal harder gaan dan allemaal kleintjes. Wat kopieer je? (maximale sequentiele snelheid kun je het best met bijv een windows iso of een film oid testen)

[Voor 28% gewijzigd door maratropa op 22-09-2017 17:49]

specs

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Zelfs van SSD naar USB3 HDD gaat een back-up (iig via time machine) niet snel. Het is meer random reads en writes dan daadwerkelijk sequentieel i.v.m. de grote verscheidenheid in grootte.

I reject your reality and substitute my own

• Douwe Struiksma
Ik maak een backup van de inhoud van vier schijven, in totaal ruim 2 TB van mijn Mac Pro. Ik was een beetje naïef om te denken dat het protocol (usb 3.0) gelijk staat aan de maximale snelheid van het transport. Dank voor de uitleg.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee