Vloerverwarming i.c.m. slimme thermostaat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-05 16:34
Afgelopen zaterdag zijn wij in onze nieuwe woning getrokken.
We hebben de afgelopen maand 100m2 vloerverwarming (opnieuw) laten infrezen (10cm hoh) aangezien de oude installatie uit de jaren 80 kwam.

Er zijn echter een aantal vragen die ik heb en waar ik maar moeilijk antwoord op kan vinden.
Om het e.e.a. iets duidelijker te maken, heb ik een tekening bijgevoegd.

- De thermostaat hangt atm in de gang bij de rode pijl.
- De vloerverwarming verdeelunit (10 groepen) hangt in de garage.

Zowel de woonkamer als de garage zijn voorzien van vloerverwarming.

Het lijkt mij persoonlijk geen logische plek om de thermostaat in de gang op de hangen. De temperatuur zou je volgens mij willen meten in de woonkamer.

Boven stoken we overigens nog op radiatoren, maar deze staan praktisch allemaal dicht.

Dit betreft de nieuwe unit;

Opzich werkt het allemaal mooi zoals het zou moeten, maar ik merk wel dat er temperatuurschommelingen zijn.
Overdag komt de zon op de woning, en wordt het in de woonkamer aanzienlijk warmer dan dat het in de gang is.

Kan ik dit afvangen met een (draadloze) slimme thermostaat in de woonkamer?
Ik reeds een poging gedaan hier informatie uit op te halen, maar het is me niet geheel duidelijk.

Het uiteindelijke doel wat ik wil bereiken is een zo constant mogelijke temperatuur (en warme voetjes als ik om 07:00 beneden kom).

[ Voor 3% gewijzigd door St4ck3r op 01-05-2020 23:34 ]

Try not to become a man of success but a man of value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Ik zou inderdaad de thermostaat verplaatsen. Wel zorgen dat hij dan op een plek komt te hangen waar er geen zon op kan schijnen etc. Slimme thermostaat is niet perse nodig. Vloerverwarming is een traag systeem, dus even snel voordat je van het werk vertrekt de boel opstoken zit er toch al niet heel erg in. Kun je niet gaatje boren naar de kruipruimte en onder de vloer door de kabel naar de nieuwe plek leiden?

Hoe goed is je garage geïsoleerd trouwens? Als het daar vrij fris wordt in de winter dan zou ik een geisoleerde omkasting maken voor de verdeler van je vloerverwarming zodat hij minder warmte uitstraalt naar de (koude) garage.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 22-09-2017 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is de verdeler wel ingeregeld?
Ik zie nergens flowmeters zitten.
Misschien heb je in de gang wel weinig afgifte, zodat de woonkamer te warm wordt met veel afgifte.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:39
Ik zou de thermostaat in ieder geval ook verplaatsen. Deze wil je in de ruimte hebben waar je het meest bent.

Welke (slimme) thermostaat gebruik je? Vaak is het toch ook zo dat die dingen 2 weken nodig hebben om te leren hoe snel een ruimte afkoelt en opwarmt? Ik heb een Honeywell Chonotherm IV en merkte in het begin dat die niet helemaal lekker werkte. Ik heb gewoon ingesteld dat het om 18u als ik thuis kom 20 graden moet zijn en dat werkte na een korte periode prima.

• St4ck3r
Dank voor jullie antwoorden!
ThinkPadd schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:53:
Ik zou inderdaad de thermostaat verplaatsen. Wel zorgen dat hij dan op een plek komt te hangen waar er geen zon op kan schijnen etc. Slimme thermostaat is niet perse nodig. Vloerverwarming is een traag systeem, dus even snel voordat je van het werk vertrekt de boel opstoken zit er toch al niet heel erg in. Kun je niet gaatje boren naar de kruipruimte en onder de vloer door de kabel naar de nieuwe plek leiden?

Hoe goed is je garage geïsoleerd trouwens? Als het daar vrij fris wordt in de winter dan zou ik een geisoleerde omkasting maken voor de verdeler van je vloerverwarming zodat hij minder warmte uitstraalt naar de (koude) garage.
Ik kan in theorie via de gangkast (onder de trap) naar de woonkamer met een 2 aderige draad zonder dat hij ergens in het zicht hangt. Dit zou volgens mij een prima (logische) plek zijn.
De garage is geïsoleerd. Desondanks wil ik er nog een kast omheen timmeren ook ivm bescherming voor de kinderen e.d.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:22:
Is de verdeler wel ingeregeld?
Ik zie nergens flowmeters zitten.
Misschien heb je in de gang wel weinig afgifte, zodat de woonkamer te warm wordt met veel afgifte.
Dit is iets wat ik me ook afvraag. De knoppen die je ziet zitten (de zwarte) zijn loos. Ik kan dus geen groepen "knijpen".
Ik heb op dit moment 1 plek die niet warm wordt. Zou dit daar mee te maken kunnen hebben?
gastje01 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:30:
Ik zou de thermostaat in ieder geval ook verplaatsen. Deze wil je in de ruimte hebben waar je het meest bent.

Welke (slimme) thermostaat gebruik je? Vaak is het toch ook zo dat die dingen 2 weken nodig hebben om te leren hoe snel een ruimte afkoelt en opwarmt? Ik heb een Honeywell Chonotherm IV en merkte in het begin dat die niet helemaal lekker werkte. Ik heb gewoon ingesteld dat het om 18u als ik thuis kom 20 graden moet zijn en dat werkte na een korte periode prima.
Op dit moment een zit er zo'n Honeywell Round geval op de muur. Ik zou graag grafiekjes kunnen zien straks, vandaar de gedachte om voor een slimme thermostaat te gaan,

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Die Honeywell Round is voor vloerverwarming prima, omdat vloerverwarming toch een traag systeem is.
Je kunt een slimme thermostaat gaan aansluiten, maar verwacht geen besparing. Het stookregime van een Honeywell is al prima namelijk.

Dat het op een bepaalde plek niet (goed) warm wordt kan zeker met de flow te maken hebben. Kijk eens naar Gas besparen door middel van CV tuning deel II. Die is hoofdzakelijk gericht op radiatoren, maar een vloerverwarmingslus is in feite ook een radiator :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zonder inregeling, geldt de weg van de minste weerstand.
Kortste groep zal het warmst worden en langste groep het koudst.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
ThinkPadd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 18:12:
Die Honeywell Round is voor vloerverwarming prima, omdat vloerverwarming toch een traag systeem is.
Je kunt een slimme thermostaat gaan aansluiten, maar verwacht geen besparing. Het stookregime van een Honeywell is al prima namelijk.

Dat het op een bepaalde plek niet (goed) warm wordt kan zeker met de flow te maken hebben. Kijk eens naar Gas besparen door middel van CV tuning deel II. Die is hoofdzakelijk gericht op radiatoren, maar een vloerverwarmingslus is in feite ook een radiator :)
Ik ga even een Tado scoren, zodat ik boven de slimme radiatorknoppen kan gebruiken. Voor besparingen zal ik het niet doen idd, wel voor comfort en luxe.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 18:25:
Zonder inregeling, geldt de weg van de minste weerstand.
Kortste groep zal het warmst worden en langste groep het koudst.
1 groep leek niet warm te worden uit de verdeler. Ik heb de hele boel net weer laten ontluchten en het lijkt erop dat er toch nog lucht in zat.
Alles wordt nu warm!

Pagina: 1