Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

In excel probeer ik uit een kolom met getallen te berekenen hoe vaak de waarde met 5 punten stijgt.Is de waarde weer 5 punten lager en vervolgens weer 5 hoger telt dat ook als 1. Dus stel de volgende kolom:

500
504
506
511
505
500
495
501
506

In dit geval wil ik dus uitkomen op 4. Want hierbinnen is de waarde dus 4 keer met 5 punten of meer gestegen.

Hopelijk kan iemand mij helpen?

...

Beste antwoord (via Verwijderd op 25-09-2017 14:24)

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:06
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 12:46:
Ja, zo klopt het. Heel goed, ik ga even puzzelen of ik dit zelf red...En anders maak ik graag gebruik van je kennis. ;)
Alvast een duwtje in de goede richting qua gebruikte logica:
  • Cellen A1:A10, B1, E1 en F1 vul je handmatig in (dit is je startpositie)
  • De formules in cellen C1:C10 en D1:D10 zijn eenvoudig, namelijk altijd +5 en -5 tov je positie (cellen B1:B10)
Dan nu het 'lastige':
  • E2:E10 krijgt de waarde 1, als de koers in kolom A kleiner of gelijk is aan de koopgrens (kolom C) op de vorige rij
  • Idem voor F2:F10, maar dan als de koers in A groter of gelijk is aan de verkoopgrens (kolom D) op de vorige rij
Nu weet je of je hebt gekocht (of verkocht), en moet je de waarde van de positie opnieuw bepalen (kolom B ). Dat doe je als volgt:
  • Als je hebt gekocht (kolom E = 1) of verkocht (kolom F = 1), dan wordt je positie gelijk aan de huidige koers (kolom A)
  • heb je niet gekocht, of verkocht, dan blijft de positie ongewijzigd ten opzichte van de positie op de vorige rij.
Als je tot hier bent gekomen, dan is het vast geen probleem om de formule voor de cellen G2:G10 te bedenken 8)

Je kunt alles volledig oplossen met de ALS()-functie van Excel. Als zijn andere aanvliegroutes natuurlijk ook mogelijk; het gaat om het eindresultaat.

Veel succes!!

Verder dan dit wil ik het niet voorkauwen (where's the fun in that?), maar als je concrete problemen hebt mag je natuurlijk altijd gerichte vragen stellen :+

[ Voor 8% gewijzigd door breew op 25-09-2017 13:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je vergat bij de [...] in te vullen hoever je zelf bent gekomen.

Wat let je om het verschil te berekenen per rij en dan het aantal keer te tellen dat dat verschil groter is dan 5?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik was niet ver gekomen vandaar dat ik het blank had gelaten. Het is een lijst met meer dan 10000 waarden. Ik heb het niet goed uitgelegd, maar als de waarde dus 5 punten is gestegen mag deze maar 1 keer worden meegerekend totdat de waarde weer 5 is gedaald en vervolgens weer 5 is gestegen telt dat ook als 1.
Dus in onderstaande lijst wil ik op 2 uitkomen.
500
506
507
508
500
507

Groet, Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:45
Kan je niet gewoon een extra kolom er naast zetten die het verschil uitrekent per rij?
Vervolgens de functie aantal.als gebruiken om dit allemaal op te tellen?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:18
Los van een mogelijke oplossing, want ik heb werkelijk geen idee.

Kloppen je voorbeelden wel?
In je OP is de waarde NIET 4x gestegen met 5 punten.

500 -> basis
504 -> 0
506 -> 0
511 -> 1
505 -> 1
500 -> 1
495 -> 1
501 -> 2
506 -> 3

Echter in je 2e voorbeeld zeg je
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:25:
als de waarde dus 5 punten is gestegen mag deze maar 1 keer worden meegerekend totdat de waarde weer 5 is gedaald en vervolgens weer 5 is gestegen telt dat ook als 1.
Dus in onderstaande lijst wil ik op 2 uitkomen.
500
506
507
508
500
507

Groet, Joost
500 -> begin
506 -> 1
507 -> 1
508 -> 1
500 -> 1, maar wel 5 gedaald
507 -> 2, want hiervoor 5 gedaald.

Als je dan je eerste voorbeeld weer neemt:

500 -> basis
504 -> 0
506 -> 0
511 -> 1, 5 gestegen t.o.v. vorige
505 -> 1, meer dan 5 gedaald t.o.v. vorige
500 -> 1
495 -> 1
501 -> 2 want was hiervoor een keer 5 gedaald
506 -> 2 want 2x +5 stijging mag niet zonder 1x-5 tussendoor

Toch geef jij aan dat het hier 4 had moeten zijn.

Wat wil je nu precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt dat jullie meedenken!

500 (basis = 0 )
504 = 0
505 = 1 (stijging van 5 punten vanaf de basis 500)
506 = 0 ( want de stijging daarvoor wordt al meegerekend)
507 = 0 ( want de stijging daarvoor wordt al meegerekend)
500 = 0 ( daling)
504 = 0 (nog geen 5 punten vanaf de basis van 500)
509 = 1 (meer dan 5 punten vanaf de basis 500)
510 =1 ( nog een keer 5 punten gestegen vanaf de basis 500)
511 = 0 ( geen extra stijging van 5 punten)
495 = 0 ( daling)
501 = 1 ( stijging van 5 punten vanaf de "nieuwe" basis van 495, dit had ik eerder niet vermeld)

Totaal = 4

Dus als er vanaf de basis van 500 punten lager is dan is dat de nieuwe basis.

Hopelijk duideleijk? Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je voorbeeld is nogal onhandig, omdat zowel je eerste als tweede basis 500 zijn. Maar zoals ik het snap, kan je het met drie extra kolommen sowieso. De eerste extra kolom geeft je basis aan....deze wordt gezet op de huidige waarde als het verschil negatief is. De tweede extra kolom telt de stijgingen (per 5tal) tov basis. De derde extra kolom telt op rekening houdend met resets van de basis en dubbeltellingen.
Kolom A (vanaf A2): je waarden en A1=999999. Dan
code:
1
2
3
Kolom B: B2=if (A2<A1,A2,B1)
Kolom C: C2=FLOOR((A2-B2)/5,1)
Kolom D: D2=D1+IF(A2<A1,0,C2-C1)

Ik ben wel benieuwd wat hierachter zit. Statistische analyse op aandelenkoersen?

[ Voor 13% gewijzigd door KabouterSuper op 22-09-2017 15:06 . Reden: formules netjes gemaakt ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dit is bijna wat ik zoek! Bedankt alvast, ik ga nog even puzzelen, maar waarschijnlijk heb ik je expertise nogmaals nodig.

Het is inderdaad een analyse op een aandelenindex.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2017 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

KabouterSuper schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:03:

code:
1
2
3
Kolom B: B2=if (A2<A1,A2,B1)
Kolom C: C2=FLOOR((A2-B2)/5,1)
Kolom D: D2=D1+IF(A2<A1,0,C2-C1)
Ik begrijp het net anders; de basis wordt aangepast als de huidige waarde lager is dan de vorige 'basis'.
Stijgingen worden geteld in veelvouden van 5, waarbij een stijging na een kleinere terugval niet extra wordt geteld.

Dan zou je op zoiets uitkomen in vier kolommen 'koers','laag', 'hoog', 'stijging', vanaf de tweede rij in de tabel (rij 3)
code:
1
2
3
=MIN(A3;B2)  'laag wordt gezet als koers onder het huidige 'laag' duikt.
=B3+AFRONDEN.BENEDEN(A3-B3;5) 'hoog wordt gezet als koers 5 pnt of meer boven vorige hoog komt
=N(C3>C2) 'als hoog verandert in postieve zin is er dus een relevante stijging geweest en geef 1 terug.

Een som op kolom D zal nog wel lukken denk ik.
Leg dan p*td*mme ook uit waar het verschil in zit tussen bijna en helemaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Lustucru op 22-09-2017 18:51 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Lustucru schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 18:34:
[...]

[...]

Leg dan p*td*mme ook uit waar het verschil in zit tussen bijna en helemaal.
Haha. TS wil vast gewoon een omgekeerde maximum drawdown loslaten op de AEX, maar wil dit liever niet zeggen, omdat we dan met zijn 'strategie' miljoenen gaan verdienen :9

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

offtopic:
En weer een kans voorbij
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, jullie hebben me door ;) . Ik wil kijken vanaf een bepaalde datum (bv 1 maart) hoeveel punten in de AEX er was behaald als we vanaf een stand van de aex op 500 gekocht (long positie) hadden. Bij elke 5 punten stijging nemen we winst en wachten we om weer te kopen als de index weer gedaald is met 5 punten vanaf het hoogste punt. Die positie verkopen we weer als we 5 punten winst hebben. Daarnaast kopen we bij als de index nogmaals 5 punten daalt. Dus een voorbeeld:

500 (1 positie)
504 (nog niets want nog geen 5 punten winst)
505 ( verkopen van positie)
510 ( doen niets want geen positie)
505 ( kopen 1 positie)
500 (kopen nog een extra positie)
495 (kopen nog een extra positie , dus nu 3 posities)
500 (verkopen 1 positie) (nog 2 in bezit)
505 ( verkopen 1 positie( ( nog 1 in bezit)

Aangezien jullie me door hebben met deze miljoenenstrategie mogen jullie meedelen met de winst ;)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer ook jouw oplossing Lustucru, maar dan kom ik er niet uit? Is van mijn kant nu wel duidelijk wat ik bedoel ;) Ik moet geen leraar worden met mijn beroerde uitleg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het bijna niet te doen in excel?? Ook bij de oplossing van Superkabouter gaat het nog niet goed. Hopelijk kunnen jullie mij nog helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Tuurlijk wel. Als jij het kunt uitleggen, kan excel het reproduceren. Zolang het maar een logische redenering blijft (als ... dan ...).

Probeer het stap voor stap te doen, dus zorg eerst dat je excel op de goede momenten een ‘ja’ scoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Het is mij gelukt in Excel, met enkel een paar "hulp"kolommen. De enige gebruikte formule is ALS()

Dit is het resultaat dat je zoekt, toch?
excel_breakdown

edit: oh wacht.. er zit nog een klein foutje in zie ik.. kijken of je hem zelf kunt vinden en oplossen ;-)

[ Voor 18% gewijzigd door breew op 25-09-2017 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je hulp dIt is inderdaad wat ik zoek, en goede uitleg! maar weet je ook hoe dit in excel met formules te krijgen? De bovengrens in vanaf C6 gaat niet goed..De bovengrens moet ook naar beneden zodra we positie innemen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
klopt de tabel zo wel?
breakdown_v2

noot: bij verkopen staat nu af en toe 1, ook als je helemaal geen 'spullen' meer hebt te verkopen. als je dat storend vind, kun je dat (uiteraard) aanpassen ;-)

[ Voor 40% gewijzigd door breew op 25-09-2017 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zo klopt het. Heel goed, ik ga even puzzelen of ik dit zelf red...En anders maak ik graag gebruik van je kennis. ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• breew
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 12:46:
Alvast een duwtje in de goede richting qua gebruikte logica:
  • Cellen A1:A10, B1, E1 en F1 vul je handmatig in (dit is je startpositie)
  • De formules in cellen C1:C10 en D1:D10 zijn eenvoudig, namelijk altijd +5 en -5 tov je positie (cellen B1:B10)
Dan nu het 'lastige':
  • E2:E10 krijgt de waarde 1, als de koers in kolom A kleiner of gelijk is aan de koopgrens (kolom C) op de vorige rij
  • Idem voor F2:F10, maar dan als de koers in A groter of gelijk is aan de verkoopgrens (kolom D) op de vorige rij
Nu weet je of je hebt gekocht (of verkocht), en moet je de waarde van de positie opnieuw bepalen (kolom B ). Dat doe je als volgt:
  • Als je hebt gekocht (kolom E = 1) of verkocht (kolom F = 1), dan wordt je positie gelijk aan de huidige koers (kolom A)
  • heb je niet gekocht, of verkocht, dan blijft de positie ongewijzigd ten opzichte van de positie op de vorige rij.
Als je tot hier bent gekomen, dan is het vast geen probleem om de formule voor de cellen G2:G10 te bedenken 8)

Je kunt alles volledig oplossen met de ALS()-functie van Excel. Als zijn andere aanvliegroutes natuurlijk ook mogelijk; het gaat om het eindresultaat.

Veel succes!!

Verder dan dit wil ik het niet voorkauwen (where's the fun in that?), maar als je concrete problemen hebt mag je natuurlijk altijd gerichte vragen stellen :+

[ Voor 8% gewijzigd door breew op 25-09-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! hier kan ik verder mee..Ik laat je weten of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt! Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Graag gedaan. Goed dat je het zelf uitgedokterd hebt!
En bedankt voor het terugmelden, dat wordt gewaardeerd!

Denk je aan me als je je eerste miljoen binnen hebt? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi Breew, bij mij zit er nog een foutje in. Als je cel A5 in 509 veranderd dan geeft hij bij mij een verkoop aan, maar dat is niet correct. Heb jij dat ook, of zit er bij mij alleen nog een fout in?

We delen de miljoenen natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:24:
Hi Breew, bij mij zit er nog een foutje in. Als je cel A5 in 509 veranderd dan geeft hij bij mij een verkoop aan, maar dat is niet correct. Heb jij dat ook, of zit er bij mij alleen nog een fout in?

We delen de miljoenen natuurlijk ;)
Nope, bij mij schiet de verkoop in F5 van "1" naar "0" als ik A5 verander van 510 naar 509. E6 gaat dan ook van "1" naar "0" trouwens, dat klopt toch?
Even verder puzzelen nog :)

breakdown v3
breakdown_v2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij jou klopt het idd, ik heb nog even gepuzzled en heb nu wel de juiste formule.

Bedankt en laat de miljoenen nu maar komen ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2017 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In het voorgaande ben ik enorm geholpen maar nu wil ik een trailing stoploss toevoegen in mij excel. Het is gelukt om een normale stoploss en take profit erin te zetten maar nu wil ik een trailingstop toevoegen ipv een takeprofit.Nu wil ik dus een trailingstop toevoegen die bij 0.3 punten lager dan de high vanaf het moment dat er een "BUY" signaal is de positie sluit.
Voorbeeld:

Er is een "buy signaal op 500. (trailingstop is 0.3 punten)
1: 500.1
2: 500.2
3: 500.15
4: 499.8 ( hier moet de trailingstop zijn werk doen en de positie sluiten want vanaf de high (500.2) is de koers meer dan 0.3 punten lager.
Pagina: 1