Speciale tekens gebruiken in Ubuntu 16.04

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Sinds kort heb ik weer een Windows/LInux dual boot setup met naast Windows 10 Ubuntu 16.04. Werkt prima tot dusver, alles kunnen configureren en installeren, maar één ding wil maar niet lukken, het invoegen van speciale tekens zoals bijvoorbeeld de é en ç.

Ik heb voor zover ik weet een normaal VS internationaal keyboard (in dit geval een Steelseries Apex) en daarbij het 'Engels (VS met euroteken op 5)' als keyboard layout geselecteerd bij de instellingen.

Vanuit Windows ben ik gewend om bijvoorbeeld de ' en de e na elkaar in te drukken om een é te maken, of bijvoorbeeld de ' en de c voor een ç, of als het echt niet anders gaat dan maar alt codes te gebruiken.

Beide methodes lijken echter niet te werken binnen Ubuntu, althans niet met de instellingen die ik heb gekozen (wel al meerdere mogelijkheden geprobeerd natuurlijk).

Vraag is nu dus, hoe kan ik makkelijk speciale tekens invoegen zonder gebruik te hoeven maken van het aparte 'tekens en symbolen' venster dat vanuit de keyboardinstellingen rechts bovenaan het scherm oproepbaar is, maar waarbij je steeds weer naar het teken moet zoeken, en deze handmatig moet knippen en plakken in je tekst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet de toetsenbordindeling US - International (dead keys) gebruiken. Persoonlijk gebruik ik liever de altgr dead keys variant, wat in feite hetzelfde is als de gewone dead keys, met als verschil dat je de rechter alt erbij moet gebruiken. Dus é doe je niet met ' en e, maar met altgr+', dan e. Echter kan je é ook krijgen door alleen altgr+e te gebruiken. ;)

Hoe ik de Franse c maak, weet ik niet uit m'n hoofd al heb ik 'm wel eens weten te typen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Dank, dit werkt iig voor de é en è etc. Ik meende dat ik die layout al een keer had geprobeerd maar ben toen kennelijk toch verder gaan zoeken om ook de ç te kunnen maken. Normaal is dat dus ' gevolgd door een c, maar in Ubuntu maakt ie er dan een ć van.

Normaal niet een teken wat je vaak gebruikt natuurlijk, maar toevallig heet ik François, dus is wel een beetje irritant als je je eigen naam op de juiste manier onder een mail wil zetten :-).

Maar kan hier dus wel beter mee vooruit iig, hoe het dan met die ç zit ga ik nog verder uitzoeken even dan, wellicht een andere combi dan toch.

[edit] @Hero of Time Gevonden, voor de ç (heet 'c cedille' overigens) is de toetsencombinatie alt R + de <, key naast de m.
Thralas schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 13:37:
Je kunt ook de compose key aanzetten/instellen, dan maakt <compose> , c een ç.
Dank voor je toevoeging nog.

[ Voor 24% gewijzigd door Weemism op 22-09-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:10
Je kunt ook de compose key aanzetten/instellen, dan maakt <compose> , c een ç.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Juist, ik wist dat het ergens onder zag, maar niet meer waar. Er zijn namelijk nogal wat tekens die je met de altgr indeling kan maken. ;) Als je weet waar welk teken zit die je nodig hebt, is het eigenlijk best snel te typen. Gebruik maken van een compose key is dan niet direct nodig. :)

Commandline FTW | Tweakt met mate