Dat slaat toch nergens op? Sowieso te veel kennis kun je niet hebben. Maar als je zegt dat je mijn bericht moet negeren omdat je aangeeft dat ik heel veel kennis van het onderwerp heb dan slaat het helemaal nergens op. Iemand negeren omdat die geen kennis over het onderwerp heeft lijkt mij een veel betere keuze. In zo'n geval kan die dus beter jou negeren omdat jij schijnbaar heel weinig kennis over het onderwerp hebt.
En toch om beetje aan te haken, 1080 mag dan tenminste nu overkill zijn, je hebt jaren gedaan gok ik zo met die 660ti (wat wellicht toendertijd overkill was), dan zal je komende jaren weer goed zitten.
Overkill heeft geen zin als het een dikke meerprijs betekent. Dan kun je nu beter iets nemen wat nu meer dan genoeg is, maar niet overdreven is. Waarna je het geld wat je nu bespaart over een aantal jaar kunt besteden aan een videokaart welke sneller is als de GTX 1080. Dan heb je veel meer waar voor je geld.
En een 660ti onder full load slurpt nagenoeg hetzelfde als een 1080, de 1080 is een goed geoptimaliseerde videokaart kwa stroomverbruik.
Een GTX 1080 verbruikt duidelijk meer, toch wel iets van 33% meer gemiddeld tijdens gaming. Iets van ~125W voor een GTX 660 Ti en ~170W voor een GTX 1080 gemiddeld.
FSP is de maker van jouw voeding en het design (de serie) is de zogenoemde Epsilon serie van FSP. Epsilon. Vooral de hogere vermogens, staan bekent om de matige tot slechte prestaties en kwaliteit. Jouw OCZ vormt er ook geen uitzondering op. De slechte prestaties komen omdat het design eigenlijk niet geschikt is voor 600W of hogere vermogens. Alles vanaf 600W en hoger heeft last van slechte/matige spanningsregulatie en daarnaast ook nog hoge ripple. Dit platform gaat zelfs tot de 1010W en dat model presteert helemaal beroert.
Echter omdat jij de voeding niet eens tot 50% belast, zelfs niet eens tot 30% onder maximale belasting heb je van die slechte prestaties eigenlijk geen last. Echter waar je nog wel steeds mee zit is de lage kwaliteit van de voeding. Condensators in deze voeding begeven het naar iets van 7 jaar licht gebruik wel. Dit komt omdat ze van lage kwaliteit zijn en ook nog eens veel ripple weg moeten filteren, terwijl ze niet goed gekoeld kunnen worden omdat ze verstopt zitten onder de kabels.
Wat je krijgt als de condensators minder worden/stuk zijn/gaan is dat de ripple die de voeding produceert omhoog schiet. Die was al hoog bij deze voeding, maar dan wordt die veel hoger, ver buiten de ATX specificatie. Zulke onstabiele spanning zorgt voor veel meer slijtage aan alle componenten die je op de voeding aansluit. En maakt de voeding het echt bond dan met zulke extreme ripple dan krijg je pas instabiliteit. Maar als je daar bent gekomen dan is de voeding echt al maanden en misschien zelfs al meer dan een jaar stuk.
Enige manier om te weten of de voeding nog goed is, is door de ripple te meten met een oscilloscoop terwijl je de voeding belast met een load station. Maar daarvoor moet je wel iets van duizend euro neer tikken en dan kun je alleen nog maar ripple meten en niet de rest.
Aangezien je dan beter gewoon direct een nieuwe voeding kunt kopen kun je de condensators ook altijd nog visueel checken. Vaak kun je aan een condensator wel zien dat die stuk is omdat die gaat lekken en bol gaat staan. Echter niet elke condensator is zichtbaar stuk, maar als die zichtbaar stuk is dan weet je iig zeker dat die stuk is en dat de voeding dus ook een hoge ripple produceert.
Maar omdat jouw voeding dus een FSP Epsilon design is van al iets van 8 jaar oud denk ik nu? Moet je deze gewoon vervangen. Dit is nu eenmaal zo'n voeding waarbij dat nodig is na zoveel jaren door de lage kwaliteit.