Videokaart upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• scytheCS
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-02 09:51
Mijn vraag
Ik ben aan het rondkijken om mijn GPU Nvidia GTX 660ti te vervangen. Mijn vraag is of ik al veel performance verschil ga merken als ik ALLEEN de GPU vervang.

Ik zit zelf te kijken naar een 1080. Voornamelijk speel ik CSGO en Overwatch. Ik ben een echte FPS liefhebber waarmee ik bedoel, dat ik zoveel mogelijk FPS wil halen voor een zo smooth mogelijk beeld.

Graag advies hierin. Alvast bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Processor: Intel i5 3570
Geheugen 16GB DDR3
Voeding 700 WATT
ASROCK gaming extreme moederbord

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat ik mis is het exacte type van je voeding en welke resolutie je scherm heeft. Op 720p lijkt me een 1080 nogal aan de zware kant :+.

• scytheCS
br00ky schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:24:
Wat ik mis is het exacte type van je voeding en welke resolutie je scherm heeft. Op 720p lijkt me een 1080 nogal aan de zware kant :+.
Ik speel op 1080P. Voeding zal ik op terugkomen moet ik even opzoeken ;)

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Heb je een 3570k? Want beestje overclocken heb je veel baat bij in CSGO.

Heb zelf in mijn csgo pc een 2500k met r9 390, en die heb ik naar 4.4ghz geclockt, 4.8 lukt ook wel, maar niet nodig. FPS dropt niet onder de 250-300, speel dan wel 1024 reso. Maar op standaard snelheid 3.3ghz dropt fps regelmatig naar de 180 ish. En die drops van 300 naar 180 voel je wel ineens. Met overclock nergens last van.

Op 1080p alles max kom ik niet onder de 150 fps uit op een volle DM server. Zonder overclock dropt het wel eens tot de 100. In 5on5 matches dropt het nooit onder de 200 met welke instelling dan ook.

Meer dan een 1050ti of 1060 heb je niet nodig, dan kan je ook andere games nog leuk spelen. Qua AMD een 290, 390, 480, 580 of evt zelfs een 570 voldoende. Maar daar moet je even goedd op de prijzen letten momenteel.

BF1 kan ik met de 390 ook nog prima op 80+fps ultra 1080p spelen. En de 390 is ongeveer vergelijkbaar met een 480/580. Ietsjes langzamer.

Maar wil je er echt langer mee doen, en evt je processor/moederbord later upgraden kan je idd voor een 1070 of 1080 gaan. Alhoewel ik niet weet of dat niet een kleine bottleneck vormt.

• scytheCS
br00ky schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:24:
Ik heb een OCZCSX 700 watt.

• scytheCS
legendareN schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:23:
Heb je een 3570k? Want beestje overclocken heb je veel baat bij in CSGO.

Heb zelf in mijn csgo pc een 2500k met r9 390, en die heb ik naar 4.4ghz geclockt, 4.8 lukt ook wel, maar niet nodig. FPS dropt niet onder de 250-300, speel dan wel 1024 reso. Maar op standaard snelheid 3.3ghz dropt fps regelmatig naar de 180 ish. En die drops van 300 naar 180 voel je wel ineens. Met overclock nergens last van.

Op 1080p alles max kom ik niet onder de 150 fps uit op een volle DM server. Zonder overclock dropt het wel eens tot de 100. In 5on5 matches dropt het nooit onder de 200 met welke instelling dan ook.

Meer dan een 1050ti of 1060 heb je niet nodig, dan kan je ook andere games nog leuk spelen. Qua AMD een 290, 390, 480, 580 of evt zelfs een 570 voldoende. Maar daar moet je even goedd op de prijzen letten momenteel.

BF1 kan ik met de 390 ook nog prima op 80+fps ultra 1080p spelen. En de 390 is ongeveer vergelijkbaar met een 480/580. Ietsjes langzamer.

Maar wil je er echt langer mee doen, en evt je processor/moederbord later upgraden kan je idd voor een 1070 of 1080 gaan. Alhoewel ik niet weet of dat niet een kleine bottleneck vormt.
Ik heb een gewone 3570. Geen K versie.
Ik speel nu voornamelijk OW. Daar merk ik nu steeds meer dat ik FPS lag begin te krijgen. Zal ik dan al een verschil merken als ik er een 1070 of 1080 in knal?

• Boudewijnb
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-12-2025
Weet niet hoe hoog je de fps wil hebben, maar voor 60 fps is een gtx 1060 al genoeg

• scytheCS
Boudewijnb schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 01:09:
Weet niet hoe hoog je de fps wil hebben, maar voor 60 fps is een gtx 1060 al genoeg
Nee ik moet minimaal 120 FPS hebben. Heb een 120hz scherm vandaar.

Verwijderd

Kan niet aangezien die niet bestaat.

• scytheCS
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:14:
[...]

Kan niet aangezien die niet bestaat.
OCZGXS700 is het

Verwijderd

OCZ GameXStream 700W dus of te wel een FSP Epsilon voeding. Tijd voor een nieuwe voeding, kans is zelfs al vrij groot dat die nu al stuk is, maar dat je het zelf nog niet gemerkt hebt.

pricewatch: FSP Hydro X 450W
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
Zijn twee goede keuzes, als je niet overklokt. Daarmee kun je namelijk prima een game PC maken met i7 8700K en GTX 1080 Ti of Ryzen 7 1800X en Vega 64 Air, een combinatie daarvan of iets vergelijkbaars of minder snel.

FSP is een niet modulaire voeding en de BitFenix een volledig modulaire voeding. Beide zijn high-end voedingen die een lange tijd mee moeten kunnen. In tegenstelling tot je huidige voeding welke van lage kwaliteit is.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2017 15:12 ]

• scytheCS
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:02:
OCZ GameXStream 700W dus of te wel een FSP Epsilon voeding. Tijd voor een nieuwe voeding, kans is zelfs al vrij groot dat die nu al stuk is, maar dat je het zelf nog niet gemerkt hebt.

pricewatch: FSP Hydro X 450W
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
Zijn twee goede keuzes, als je niet overklokt. Daarmee kun je namelijk prima een game PC maken met i7 8700K en GTX 1080 Ti of Ryzen 7 1800X en Vega 64 Air, een combinatie daarvan of iets vergelijkbaars of minder snel.

FSP is een niet modulaire voeding en de BitFenix een volledig modulaire voeding. Beide zijn high-end voedingen die een lange tijd mee moeten kunnen. In tegenstelling tot je huidige voeding welke van lage kwaliteit is.
Dat vind ik wel een beetje raar. Waarom zou mijn voeding kapot zijn? Alles werkt verder naar behoren. Heb nooit dat mijn PC vastloopt of uitvalt o.i.d..

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:22
scytheCS schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:49:
[...]

Dat vind ik wel een beetje raar. Waarom zou mijn voeding kapot zijn? Alles werkt verder naar behoren. Heb nooit dat mijn PC vastloopt of uitvalt o.i.d..
lol gewoon negeren, die gast heeft gewoon beetje teveel kennis van voedingen gezien de hoeveelheid details die eruitspurt ongevraagd en zijn onderschift.

Vind het wel beetje humor, jij vraagt om videokaart advies, en opeens zou je voeding kapot zijn 8)7

En toch om beetje aan te haken, 1080 mag dan tenminste nu overkill zijn, je hebt jaren gedaan gok ik zo met die 660ti (wat wellicht toendertijd overkill was), dan zal je komende jaren weer goed zitten.

En een 660ti onder full load slurpt nagenoeg hetzelfde als een 1080, de 1080 is een goed geoptimaliseerde videokaart kwa stroomverbruik.
https://www.anandtech.com...orce-gtx-660-ti-review/18
https://www.anandtech.com...ounders-edition-review/30

[ Voor 32% gewijzigd door Turismo op 23-09-2017 18:19 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• scytheCS
Turismo schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 18:07:
[...]

lol gewoon negeren, die gast heeft gewoon beetje teveel kennis van voedingen gezien de hoeveelheid details die eruitspurt ongevraagd en zijn onderschift.

Vind het wel beetje humor, jij vraagt om videokaart advies, en opeens zou je voeding kapot zijn 8)7

En toch om beetje aan te haken, 1080 mag dan tenminste nu overkill zijn, je hebt jaren gedaan gok ik zo met die 660ti (wat wellicht toendertijd overkill was), dan zal je komende jaren weer goed zitten.

En een 660ti onder full load slurpt nagenoeg hetzelfde als een 1080, de 1080 is een goed geoptimaliseerde videokaart kwa stroomverbruik.
https://www.anandtech.com...orce-gtx-660-ti-review/18
https://www.anandtech.com...ounders-edition-review/30
Thnx voor je antwoord. Weet jij toevallig ook of ik al veel ga merken als ik alleen mijn GPU zou upgraden? Veel FPS erbij in bijvoorbeeld Overwatch?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:05

TommieW

Numa numa.

[...]

[...]
Ik vind het ronduit respectloos om zo te reageren. Bepaalde voedingen staan er redelijk om bekend om relatief snel uit te fikken en de rest van je systeem mee te nemen als dat gebeurt. Een nieuwe videokaart zal mogelijk meer stroom vragen dan de huidige. Als de voeding niet vervangen wordt, is er een kans aanwezig dat we over een maand een topic voorbij zien komen dat z'n PC een stuk instabieler is geworden sinds de upgrade van de videokaart.

@scytheCS Misschien dat je toch eens moet overwegen om je voeding te vervangen. Een slechte voeding kan naast instabiliteit ook de rest van je componenten slopen. Een (korte) Google zoekactie leert mij dat een 3570 niet al te veel problemen zou moeten hebben met CS:GO. Mijn advies zou eerder zijn om te kijken naar een GTX1060. Een GTX1080 is naar mijn inziens overkill omdat een GTX1060 ook zo'n 120 FPS zou moeten kunnen halen.

Voordat je iets koopt, raad ik je aan om even goed benchmarks te gaan zoeken en vergelijken.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

[...]

Dat slaat toch nergens op? Sowieso te veel kennis kun je niet hebben. Maar als je zegt dat je mijn bericht moet negeren omdat je aangeeft dat ik heel veel kennis van het onderwerp heb dan slaat het helemaal nergens op. Iemand negeren omdat die geen kennis over het onderwerp heeft lijkt mij een veel betere keuze. In zo'n geval kan die dus beter jou negeren omdat jij schijnbaar heel weinig kennis over het onderwerp hebt.
Overkill heeft geen zin als het een dikke meerprijs betekent. Dan kun je nu beter iets nemen wat nu meer dan genoeg is, maar niet overdreven is. Waarna je het geld wat je nu bespaart over een aantal jaar kunt besteden aan een videokaart welke sneller is als de GTX 1080. Dan heb je veel meer waar voor je geld.
Een GTX 1080 verbruikt duidelijk meer, toch wel iets van 33% meer gemiddeld tijdens gaming. Iets van ~125W voor een GTX 660 Ti en ~170W voor een GTX 1080 gemiddeld.
scytheCS schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:49:
[...]

FSP is de maker van jouw voeding en het design (de serie) is de zogenoemde Epsilon serie van FSP. Epsilon. Vooral de hogere vermogens, staan bekent om de matige tot slechte prestaties en kwaliteit. Jouw OCZ vormt er ook geen uitzondering op. De slechte prestaties komen omdat het design eigenlijk niet geschikt is voor 600W of hogere vermogens. Alles vanaf 600W en hoger heeft last van slechte/matige spanningsregulatie en daarnaast ook nog hoge ripple. Dit platform gaat zelfs tot de 1010W en dat model presteert helemaal beroert.

Echter omdat jij de voeding niet eens tot 50% belast, zelfs niet eens tot 30% onder maximale belasting heb je van die slechte prestaties eigenlijk geen last. Echter waar je nog wel steeds mee zit is de lage kwaliteit van de voeding. Condensators in deze voeding begeven het naar iets van 7 jaar licht gebruik wel. Dit komt omdat ze van lage kwaliteit zijn en ook nog eens veel ripple weg moeten filteren, terwijl ze niet goed gekoeld kunnen worden omdat ze verstopt zitten onder de kabels.

Wat je krijgt als de condensators minder worden/stuk zijn/gaan is dat de ripple die de voeding produceert omhoog schiet. Die was al hoog bij deze voeding, maar dan wordt die veel hoger, ver buiten de ATX specificatie. Zulke onstabiele spanning zorgt voor veel meer slijtage aan alle componenten die je op de voeding aansluit. En maakt de voeding het echt bond dan met zulke extreme ripple dan krijg je pas instabiliteit. Maar als je daar bent gekomen dan is de voeding echt al maanden en misschien zelfs al meer dan een jaar stuk.

Enige manier om te weten of de voeding nog goed is, is door de ripple te meten met een oscilloscoop terwijl je de voeding belast met een load station. Maar daarvoor moet je wel iets van duizend euro neer tikken en dan kun je alleen nog maar ripple meten en niet de rest.

Aangezien je dan beter gewoon direct een nieuwe voeding kunt kopen kun je de condensators ook altijd nog visueel checken. Vaak kun je aan een condensator wel zien dat die stuk is omdat die gaat lekken en bol gaat staan. Echter niet elke condensator is zichtbaar stuk, maar als die zichtbaar stuk is dan weet je iig zeker dat die stuk is en dat de voeding dus ook een hoge ripple produceert.

Maar omdat jouw voeding dus een FSP Epsilon design is van al iets van 8 jaar oud denk ik nu? Moet je deze gewoon vervangen. Dit is nu eenmaal zo'n voeding waarbij dat nodig is na zoveel jaren door de lage kwaliteit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 20:16:
Maar omdat jouw voeding dus een FSP Epsilon design is van al iets van 8 jaar oud denk ik nu? Moet je deze gewoon vervangen. Dit is nu eenmaal zo'n voeding waarbij dat nodig is na zoveel jaren door de lage kwaliteit.
Maak daar maar meer dan 11 jaar van ;).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2017 20:34 ]

Verwijderd

Dan zou die één van de eersten moeten hebben. En naar 11 jaar kan ik moeilijk voorstellen dat zijn PC dan nog mee zou werken. Dan is de voeding sowieso stuk.

• LucaDeTweaker
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-04-2020
Ik sluit me 200% aan op wat @Verwijderd zegt en over de videokaart koop een 1070 (wegens 100 hz monitor geen 1060) en koop als dat niet meer voldoet na een paar jaar een nieuwe die beter is als de videokaarten op dit moment voor minder geld.

• scytheCS
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Nog een laatste vraag. Ga ik echt al veel merken als ik alleen mijn GPU upgrade in mijn huidige setup?

Verwijderd

Ja, maar een GTX 1080 is nogal overdreven voor de twee games die je noemt. Dan heb je ook een zware CPU bottleneck. Sowieso als een hoge framerate belangrijk is moet je de CPU overklokken. Maar helaas omdat je geen i5 3570K hebt gaat dat een probleem zijn. Welk beeldscherm heb je trouwens?

• scytheCS
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:23:
Ja, maar een GTX 1080 is nogal overdreven voor de twee games die je noemt. Dan heb je ook een zware CPU bottleneck. Sowieso als een hoge framerate belangrijk is moet je de CPU overklokken. Maar helaas omdat je geen i5 3570K hebt gaat dat een probleem zijn. Welk beeldscherm heb je trouwens?
Nee begrijp ik. Ik heb een BenQ XL2420T 120 hz.

Verwijderd

Tja ik zou het zonde van je geld vinden om een GTX 1080 te kopen met de huidige hardware en games. Je gaat er gewoon bij lange na niet alles uit halen, waardoor het vooral geld verspilling is.

Dan zou ik eerder een langzamere videokaart nemen en het geld wat je over houdt investeren in tweedehands CPU, nieuwe voeding en eventueel koeler zodat je de CPU flink kunt overklokken. Kost misschien ook wel wat meer maar is ook stukken beter, sneller en verstandiger.
Pagina: 1