Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

FTP kabel naast stroomkabels in aparte buis

Pagina: 1
Acties:

• koenmarijsse
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-05 09:25
Beste,

We hebben een buis waar enkele stroomkabels doorlopen (een meter of 5 max), waar ik een FTP ethernet kabel zou willen laten naastlopen. Ik heb reeds gelezen dat dit niet aanbevolen is.
Echter zou ik deze FTP kabel in een flexibele ribbelslang steken.
Is dit nog steeds een no go?

Dank

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Gebruik een SFTP kabel. dat kan wel.

STP (S/FTP) staat voor Shielded twisted pair is qua opbouw gelijk aan UTP bekabeling. Echter is de kabel omringd door een folie ("shield") en worden ook de aderparen beschermd met folie. De STP kabel heeft het minste last van elektromagnetische interferentie en wordt gebruikt voor grote bedrijfsnetwerken waar bijvoorbeeld wordt gewerkt met een tokenringnetwerk.

[ Voor 83% gewijzigd door WeHoDo op 22-09-2017 09:16 ]

PSN: plexforce (ps4)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

lier

MikroTik nerd

Over wat voor stroomkabels hebben we het hier? En in wat voor situatie (thuis/bedrijf/kerncentrale)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Over 5 meter? Lijkt me in vrijwel geen enkel scenario een probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door evilution op 22-09-2017 09:23 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:20
WeHoDo schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:15:
Gebruik een SFTP kabel. dat kan wel.

STP (S/FTP) staat voor Shielded twisted pair is qua opbouw gelijk aan UTP bekabeling. Echter is de kabel omringd door een folie ("shield") en worden ook de aderparen beschermd met folie. De STP kabel heeft het minste last van elektromagnetische interferentie en wordt gebruikt voor grote bedrijfsnetwerken waar bijvoorbeeld wordt gewerkt met een tokenringnetwerk.
Maar hier is geen sprake van grote bedrijfsnetwerken. Die extra afscherming is volstrekt overbodig. De netwerksignalen werken in de MHz'en. Een stroomkabel is 50 Hz en wat harmonischen. De eventuele storing die de stroomkabels kunnen veroorzaken in een netwerkkabel zijn echt verwaarloosbaar, zeker als het gaat om een parallelloop van 5 meter.
Bovendien werkt die afscherming vooral bij hoge frequenties. De afscherming voor lage frequenties (zoals de 50 Hz van de stroomkabel) is verwaarloosbaar.

Kortom: hou het simpel en neem gewoon UTP.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Voor zover ik weet is het verboden om hoogspanning naast laagspanning aan te leggen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:08
Niet noodzakelijk, in België is dat geen probleem vziw.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
Gunner schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:34:
Voor zover ik weet is het verboden om hoogspanning naast laagspanning aan te leggen.
De OP had het over een aparte buis, dan is het geen enkel probleem.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Out.of.Control schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:37:
[...]

De OP had het over een aparte buis, dan is het geen enkel probleem.
Dat haal ik niet direct uit de OP, maar al dat zo is heb je gelijk.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:30

Bob

Ik heb ergens in een plint 230V + gigabit unshielded lopen, vlak naast elkaar. Totaal geen probleem. Ideaal is het misschien niet, maar op dat moment waren er geen andere mogelijkheden.

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Out.of.Control schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:32:
[...]

Maar hier is geen sprake van grote bedrijfsnetwerken. Die extra afscherming is volstrekt overbodig. De netwerksignalen werken in de MHz'en. Een stroomkabel is 50 Hz en wat harmonischen. De eventuele storing die de stroomkabels kunnen veroorzaken in een netwerkkabel zijn echt verwaarloosbaar, zeker als het gaat om een parallelloop van 5 meter.
Bovendien werkt die afscherming vooral bij hoge frequenties. De afscherming voor lage frequenties (zoals de 50 Hz van de stroomkabel) is verwaarloosbaar.

Kortom: hou het simpel en neem gewoon UTP.
Er staat nergens om wat voor netwerk het gaat. Ik hou me alleen bezig op de richtlijnen op gebruik van netwerkkabels tov. overige bedrading.

PSN: plexforce (ps4)

• wutwutwhat
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-12-2022

wutwutwhat

Lomperik.

Dit is ook bij mij bekend. Hier een reactie uit een topic uit 2009 (grappig detail: @Gunner was in dat topic ook actief :) ) waar ik me altijd aan gehouden heb. Dus buiten 'niet aanbevolen' zou ik het simpelweg helemaal niet doen. Flexibele ribbelslang gebruiken zou geen probleem mogen zijn, er is dan ook geen noodzaak voor SFTP.

Edit: zodat je niet perse hoeft door te klikken..
silverstorm schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 16:45:
[...]

Een van de situaties die zou kunnen gebeuren:
Wat gebeurd er als er een stukje isolatie van de spanningskabels en datakabels afschuurt? Dan kan er ineens een te grote stroom lopen door een te dunne kabel. Daardoor kunnen je kabels gaan smeulen en zelfs brand krijgen.

[...]

[ Voor 27% gewijzigd door wutwutwhat op 22-09-2017 09:44 ]

Liever in Gulden betalen? Dat kan!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-11 14:37
Kan makkelijk. Zeker op zo'n korte afstand. Je wilt niet weten hoe het spms in kantoorpanden boven het plafond in de kabelgoten ligt. En vaak werkt dat ook goed

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HyperBart schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:36:
Niet noodzakelijk, in België is dat geen probleem vziw.
Ongeacht of er een regel/richtlijn voor is, zijn de technische risico's exact hetzelfde. Ik vermoed daarnaast sterk dat in het geval van brand een verzekeraar dit zou aanwijzen als reden om niet of slechts gedeeltelijk uit te keren.
vincedd schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 10:49:
Kan makkelijk. Zeker op zo'n korte afstand. Je wilt niet weten hoe het spms in kantoorpanden boven het plafond in de kabelgoten ligt. En vaak werkt dat ook goed
999 van de 1000 keren gaat het goed. De 1000e vliegt iets in brand of komt iets onder spanning te staan.Dat het soms goed gaat maakt allerminst dat het aanbevelenswaardig is.

Als je data door een buis met stroomkabels wilt vervoeren doe je dat met niet-geleidende kabels. Dat betekent glasvezel of POF.

Oslik blyat! Oslik!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Lijkt me sterk dat TS met hoogspanning* te maken heeft.

* > 1000 V AC of > 1500 V DC volgens IEC.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
evilution schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:08:
[...]

Lijkt me sterk dat TS met hoogspanning* te maken heeft.

* > 1000 V AC of > 1500 V DC volgens IEC.
da's zelfs nog maar middenspanning, hoogspanning is > 15kV

• koenmarijsse
Het gaat om een Belgisch thuisnetwerk. In de buis ligt reeds 230V.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

PerfectPC schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:08:
[...]

[...]

da's zelfs nog maar middenspanning, hoogspanning is > 15kV
Middenspanning bestaat feitelijk niet. Zie definitie IEC.
koenmarijsse schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:12:
Het is dus gewoon laagspanning. Kan gewoon gebundeld worden met bijvoorbeeld data.

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
koenmarijsse schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:12:
inderdaad, niet te veel van aantrekken, fysieke scheiding door de kabels in een andere wachtbuis te leggen is voldoende

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Bob schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:39:
Ik heb ergens in een plint 230V + gigabit unshielded lopen, vlak naast elkaar. Totaal geen probleem. Ideaal is het misschien niet, maar op dat moment waren er geen andere mogelijkheden.
Er zit wel een verschil tussen 230V in mantel of zonder :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• koenmarijsse
alvast bedankt voor de reacties.
nog een vraag:

de FTP kabel aarden->ik heb gelezen aan 1 kant.
De ene kant van de kabel zou naar de router gaan (geen aarding)
Andere kant naar een POE passive stroomtoevoer (geaard via stopcontact) voor een access point.

Zouden jullie dit zo doen?

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

TommyGun schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:19:
[...]

Er zit wel een verschil tussen 230V in mantel of zonder :)
Eh, nee.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

OK. Bedankt voor je toelichting :/

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:18
Dit vereist ietsjes nuance ;)

Door dezelfde buis mag je inderdaad geen UTP en VD-draad (losse draad met gekleurde mantel: bruin-zwart-grijs-blauw-geel&groen leggen), daarentegen mag je wel YMvK/XMvK kabel (de bekende grijze kabels) door eenzelfde buis leggen met UTP want dan is alles dubbel geïsoleerd. En dat laatste is de vereiste om laagspanning (230V) en zwakstroom (coax of utp) bij elkaar te leggen.

UTP (of "hogere" classificaties) is in alle gevallen al dubbel geïsoleerd (mantel om de losse draad + nog weer een losse buitenmantel), bij installatie draden/kabels gaat het op bij de grijze kabels want die zijn in zo'n geval ook dubbel geïsoleerd (de grijze mantel + de losse draden hebben isolatie).

In geval van VD-draad door een buisje wordt deze vanaf dat moment ook dubbel geïsoleerd, maar hier mag je in dat geval dus NIETS bij in het buisje steken wat betreft UTP/Coax, wel zou je hier POF-kabel of Glasvezel bij door kunnen/mogen drukken, maar alsnog niet aan te raden.

@koenmarijsse Je kan/mag deze kabels dus (liefst inderdaad nog door eigen buisje) naast elkaar leggen, maar waarom FTP kabel? Je kan/mag gewoon UTP gebruiken hoor, last van storing heb je binnenshuis zomaar niet, tenzij je frequentieregelaars hebt hangen waar de betreffende stroomkabels aan hangen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Annuk op 22-09-2017 13:08 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

TommyGun schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 13:00:
[...]

OK. Bedankt voor je toelichting :/
Graag gedaan. Ik heb al jouw argumenten weerlegd. ;)

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:30

Bob

koenmarijsse schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 12:52:
alvast bedankt voor de reacties.
nog een vraag:

de FTP kabel aarden->ik heb gelezen aan 1 kant.
De ene kant van de kabel zou naar de router gaan (geen aarding)
Andere kant naar een POE passive stroomtoevoer (geaard via stopcontact) voor een access point.

Zouden jullie dit zo doen?
Aan 1 kant idd. Ik zou het logischer vinden om dan al mijn FTP kabels aan de switch kant te aarden, zo is het duidelijk op welk potentiaal de shield van al je kabels zit. Maar je spreekt over router, bvb mijn Telenet (rommel) router heeft plastic poorten dus daar zou ik dat al niet kunnen doen. Maw: dus enkel van toepassing als je een degelijke switch/router hebt, anders aan de andere kant.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Annuk schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 13:07:
[...]

Door dezelfde buis mag je inderdaad geen UTP en VD-draad (losse draad met gekleurde mantel: bruin-zwart-grijs-blauw-geel&groen leggen), daarentegen mag je wel YMvK/XMvK kabel (de bekende grijze kabels) door eenzelfde buis leggen met UTP want dan is alles dubbel geïsoleerd. En dat laatste is de vereiste om laagspanning (230V) en zwakstroom (coax of utp) bij elkaar te leggen.
Dit bedoelde ik :)
evilution schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 13:13:
[...]

Graag gedaan. Ik heb al jouw argumenten weerlegd. ;)

• koenmarijsse
~koenmarijsse] Je kan/mag deze kabels dus (liefst inderdaad nog door eigen buisje) naast elkaar leggen, maar waarom FTP kabel? Je kan/mag gewoon UTP gebruiken hoor, last van storing heb je binnenshuis zomaar niet, tenzij je frequentieregelaars hebt hangen waar de betreffende stroomkabels aan hangen ;)
Ik heb nog FTP liggen :)

• koenmarijsse
Bob schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 13:14:
[...]

Aan 1 kant idd. Ik zou het logischer vinden om dan al mijn FTP kabels aan de switch kant te aarden, zo is het duidelijk op welk potentiaal de shield van al je kabels zit. Maar je spreekt over router, bvb mijn Telenet (rommel) router heeft plastic poorten dus daar zou ik dat al niet kunnen doen. Maw: dus enkel van toepassing als je een degelijke switch/router hebt, anders aan de andere kant.
Er zit achter de (in dit geval Orange rommel :P ) een router die alles doet, maat deze heeft geen aarding. Daarom zou ik dit op de POE voeding doen.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik dacht, bij nader inzien onterecht, dat je doelde op een aardscherm o.i.d. Dat zou geen bal uitmaken. Iets bij VD in de installatiebuis bijtrekken lijkt me sowieso een no-go.
Annuk schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 13:07:
[...]

Dit vereist ietsjes nuance ;)

UTP (of "hogere" classificaties) is in alle gevallen al dubbel geïsoleerd (mantel om de losse draad + nog weer een losse buitenmantel), bij installatie draden/kabels gaat het op bij de grijze kabels want die zijn in zo'n geval ook dubbel geïsoleerd (de grijze mantel + de losse draden hebben isolatie).

In geval van VD-draad door een buisje wordt deze vanaf dat moment ook dubbel geïsoleerd, maar hier mag je in dat geval dus NIETS bij in het buisje steken wat betreft UTP/Coax, wel zou je hier POF-kabel of Glasvezel bij door kunnen/mogen drukken, maar alsnog niet aan te raden.

@koenmarijsse Je kan/mag deze kabels dus (liefst inderdaad nog door eigen buisje) naast elkaar leggen, maar waarom FTP kabel? Je kan/mag gewoon UTP gebruiken hoor, last van storing heb je binnenshuis zomaar niet, tenzij je frequentieregelaars hebt hangen waar de betreffende stroomkabels aan hangen ;)
Dat het kan zal wel. Maar heb je een bron die zegt dat het mag? Volgens mij mag je sowieso niets bij de VD in de installatiebuis trekken maar eerlijk gezegd heb ik daar nu ook geen bron voor. (Lees: geen zin de NEN1010 nu door te spitten.)

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
Wat storing betreft: Ik heb hier drievoudige electrabuis naar elke ruimte liggen. Een voor het stroomnet, een voor coax, een voor UTP. De buizen liggen parallel aan elkaar. Nergens last van.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:18
evilution schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:26:
[...]

Ik dacht, bij nader inzien onterecht, dat je doelde op een aardscherm o.i.d. Dat zou geen bal uitmaken. Iets bij VD in de installatiebuis bijtrekken lijkt me sowieso een no-go.
[...]

Dat het kan zal wel. Maar heb je een bron die zegt dat het mag? Volgens mij mag je sowieso niets bij de VD in de installatiebuis trekken maar eerlijk gezegd heb ik daar nu ook geen bron voor. (Lees: geen zin de NEN1010 nu door te spitten.)
Heb zo ook even geen bron vanuit de NEN, maar als je HIER kijkt en dan het 2e puntje van de FAQ: Ik heb geen loze elektriciteitsleidingen in mijn huis lopen. Hoe moet dat?
Dan staat daar ook bij dat ze het door bestaande (en bedrade) elektraleidingen leggen. En neem aan dat het moederbedrijf (Attema) wel op de hoogte is van de regels ;)

Tevens als je ff je (niet persoonlijk bedoelt) boerenverstand gebruikt kan je al stukje nagaan dat POF en Glas geen elektrische geleiders zijn en dus goed galvanisch gescheiden van koper/elektra en daarin geen gevaar bestaat. ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Verwijderd

Masimo schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:12:
Wat storing betreft: Ik heb hier drievoudige electrabuis naar elke ruimte liggen. Een voor het stroomnet, een voor coax, een voor UTP. De buizen liggen parallel aan elkaar. Nergens last van.
Natuurlijk zal dat geen probleem opleveren. Stroomnet is 50Hz, UTP is afhankelijk van de categorie 100 - 600 MHz.
Coax "kan" 100 - 1200 Mhz aan. Maar de coax is afgeschermd, en heeft geen last van de UTP.

Zelfs als ze in één buis zouden liggen (een wat "dikkere" buis), dan nóg werkt het. OK, er gaan wat moraalridders hier steigeren van "mag niet etc..... Ach, 10 jaar geleden mocht het wél. En het werkt nog steeds.
Men wil voorkomen, dat als de 230V draden in de buis warm gaan worden, dat deze de isolatie van de UTP gaan aantasten.

Nou, er zijn maar weinig plekken in het huis die de draden laten opwarmen: vaatwasser, wasmachine en eventueel een boiler / oven (of elektrisch koken).
En dan nog, zullen deze draden handwarm zijn.

Dan is het simpel: geen UTP in de buis met "grootverbruikers". Maar meestal is het geen probleem.

• koenmarijsse
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:12:
[...]

Natuurlijk zal dat geen probleem opleveren. Stroomnet is 50Hz, UTP is afhankelijk van de categorie 100 - 600 MHz.
Coax "kan" 100 - 1200 Mhz aan. Maar de coax is afgeschermd, en heeft geen last van de UTP.

Zelfs als ze in één buis zouden liggen (een wat "dikkere" buis), dan nóg werkt het. OK, er gaan wat moraalridders hier steigeren van "mag niet etc..... Ach, 10 jaar geleden mocht het wél. En het werkt nog steeds.
Men wil voorkomen, dat als de 230V draden in de buis warm gaan worden, dat deze de isolatie van de UTP gaan aantasten.

Nou, er zijn maar weinig plekken in het huis die de draden laten opwarmen: vaatwasser, wasmachine en eventueel een boiler / oven (of elektrisch koken).
En dan nog, zullen deze draden handwarm zijn.

Dan is het simpel: geen UTP in de buis met "grootverbruikers". Maar meestal is het geen probleem.
Zoals vermeld zal ik deze FTP nog eens in een gesloten ribbelbuis steken.
Pagina: 1