Ik neem aan dat een nieuw topic niet nodig is voor meer feedback. Het betreft dit gedeelte bij de afbeeldingen:
De theorie is dat je door de details van de monochrome sensor te combineren met de kleuren uit de Bayer-sensor scherpere plaatjes krijgt, maar bij Huawei twijfelden we al aan die theorie en ook hier is er genoeg reden tot twijfel. Bekijk bijvoorbeeld de volgende foto's, die maar één verschil hebben: de ene is genomen met beide lenzen open, bij de andere is de secundaire lens kunstmatig afgedekt. De camera kiest niet dezelfde instellingen; sluitertijd en iso van de zwart-witcamera liggen lager, maar er komen dezelfde soort plaatjes uit. Verschil in detail is nauwelijks te zien.
Vervolgens staan er een rits foto's, afwisselend kleur en zwart-wit.
Even buiten het feit dat de gemaakte foto's
uiterst belabberd zijn met duidelijke bewegingsonscherpte door de hoge sluitertijden (waarom geen klein telefoon-statief als je perse 's avonds foto's wil maken voor een vergelijking?), wat is het doel van deze vergelijking? De monochrome foto's horen de maximale scherpte van de sensor te geven gezien deze geen Bayer filter heeft. Vervolgens worden deze zwart-wit foto's vergeleken met de gecombineerde zwart-wit+kleuren-foto's, die de schepte van de ZW-sensor met de kleurinformatie samengevoegd heeft ???
Dan zal je dus inderdaad geen fluit verschil zien, buiten het gebrek aan kleurinformatie bij de ene reeks...
Had dan de gecombineerde kleuren-foto vergeleken met de kleuren foto uit enkel de kleuren-sensor, dan zie je of het er daadwerkelijk scherper op word. Van wat ik begrijp uit de tekst was dit ook de bedoeling.
En teven staat er
"bij de andere is de secundaire lens kunstmatig afgedekt".
De zwart-wit sensor lijkt mij de secundaire lens, niet andersom.
Dus naast de zeer matige foto's is er volgens mij iets mis gegaan in dit stuk. Of met de tekst, of met de foto's.
[
Voor 10% gewijzigd door
SirNobax op 22-09-2017 16:29
]