Nokia 8 review

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endless_Death
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-07-2018
@arnoudwokke

reviews: Nokia 8 - Geduchte concurrent voor gevestigde orde
een heldere en contrastrijke lcd
Zou het niet een helder en contrastrijk display zijn? Zo ja dan moet je die e's toch droppen omdat lcd een afkorting is die eindigt op display?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:29

arnoudwokke

Redacteur
Thanks! Je hebt gelijk, ik heb de e's eraf gehakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-09 19:02
Ik neem aan dat een nieuw topic niet nodig is voor meer feedback. Het betreft dit gedeelte bij de afbeeldingen:
De theorie is dat je door de details van de monochrome sensor te combineren met de kleuren uit de Bayer-sensor scherpere plaatjes krijgt, maar bij Huawei twijfelden we al aan die theorie en ook hier is er genoeg reden tot twijfel. Bekijk bijvoorbeeld de volgende foto's, die maar één verschil hebben: de ene is genomen met beide lenzen open, bij de andere is de secundaire lens kunstmatig afgedekt. De camera kiest niet dezelfde instellingen; sluitertijd en iso van de zwart-witcamera liggen lager, maar er komen dezelfde soort plaatjes uit. Verschil in detail is nauwelijks te zien.
Vervolgens staan er een rits foto's, afwisselend kleur en zwart-wit.

Even buiten het feit dat de gemaakte foto's uiterst belabberd zijn met duidelijke bewegingsonscherpte door de hoge sluitertijden (waarom geen klein telefoon-statief als je perse 's avonds foto's wil maken voor een vergelijking?), wat is het doel van deze vergelijking? De monochrome foto's horen de maximale scherpte van de sensor te geven gezien deze geen Bayer filter heeft. Vervolgens worden deze zwart-wit foto's vergeleken met de gecombineerde zwart-wit+kleuren-foto's, die de schepte van de ZW-sensor met de kleurinformatie samengevoegd heeft ???
Dan zal je dus inderdaad geen fluit verschil zien, buiten het gebrek aan kleurinformatie bij de ene reeks... 8)7

Had dan de gecombineerde kleuren-foto vergeleken met de kleuren foto uit enkel de kleuren-sensor, dan zie je of het er daadwerkelijk scherper op word. Van wat ik begrijp uit de tekst was dit ook de bedoeling.

En teven staat er "bij de andere is de secundaire lens kunstmatig afgedekt".
De zwart-wit sensor lijkt mij de secundaire lens, niet andersom.

Dus naast de zeer matige foto's is er volgens mij iets mis gegaan in dit stuk. Of met de tekst, of met de foto's.

[ Voor 10% gewijzigd door SirNobax op 22-09-2017 16:29 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:29

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor je uitgebreide feedback :)
Even buiten het feit dat de gemaakte foto's uiterst belabberd zijn met duidelijke onscherpte door de hoge sluitertijden en bewegingsonscherpte (waarom geen klein telefoon-statief als je perse 's avonds foto's wil maken voor een vergelijking?)
Het doel is niet de beste foto's maken die je zou kunnen maken, het doel is foto's maken zoals de meeste gebruikers dat zouden doen - en dat is uiteraard uit de hand :)
De monochrome foto's horen de maximale scherpte van de sensor te geven gezien deze geen Bayer filter heeft. Vervolgens worden deze zwart-wit foto's vergeleken met de gecombineerde zwart-wit+kleuren-foto's, die de schepte van de ZW-sensor met de kleurinformatie samengevoegd heeft ???
Dan zal je dus inderdaad geen fluit verschil zien, buiten het gebrek aan kleurinformatie bij de ene reeks... 8)7

Had dan de gecombineerde kleuren-foto vergeleken met de kleuren foto uit enkel de kleuren-sensor, dan zie je of het er daadwerkelijk scherper op word. Van wat ik begrijp uit de tekst was dit ook de bedoeling.

En teven staat er "bij de andere is de secundaire lens kunstmatig afgedekt".
De zwart-wit sensor lijkt mij de secundaire lens, niet andersom.

Volgens mij is er hier iets mis.
De secundaire sensor is inderdaad de zwart-witsensor. Ik heb testfoto's gemaakt in elke denkbare setup, met elke sensor in elke situatie open en afgedekt. Ongeveer dit:
- kleurenfoto met beide sensors open in 'dubbel'-modus
- kleurenfoto met zw-sensor afgedekt in 'dubbel'-modus
- kleurenfoto met beide sensors open in 'enkel'-modus
- kleurenfoto met zw-sensor afgedekt in 'enkel'-modus
- zw-foto met beide sensors open
- zw-foto met kleurensensor afgedekt

Je kunt nooit zeker genoeg zijn, nietwaar? Het doel was om uit te zoeken of de zw-sensor inderdaad iets toevoegt aan de kleurenfoto. Lang niet alle testfoto's hebben de review gehaald; soms omdat de objecten bijvoorbeeld privacy schonden bij publicatie, soms omdat ze nog veel minder waren dan op deze foto's. Ik heb in totaal met de Nokia 8 enkele honderden foto's geschoten, juist om hem zorgvuldig te testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-09 19:02
arnoudwokke schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:32:
De secundaire sensor is inderdaad de zwart-witsensor. Ik heb testfoto's gemaakt in elke denkbare setup, met elke sensor in elke situatie open en afgedekt. Ongeveer dit:
- kleurenfoto met beide sensors open in 'dubbel'-modus
- kleurenfoto met zw-sensor afgedekt in 'dubbel'-modus
Okee. Maar dan staan de verkeerde foto's dus onder de tekst:

"Bekijk bijvoorbeeld de volgende foto's, die maar één verschil hebben: de ene is genomen met beide lenzen open, bij de andere is de secundaire lens kunstmatig afgedekt."
Het doel is niet de beste foto's maken die je zou kunnen maken
Het lijkt me wel handig bij een objectieve vergelijking om te weten te komen of het überhaupt in het beste geval iets uitmaakt. Nu zien we enkel in de review terug dat in een worst-case-scenario ('s nacht's met geen stabilisatie) er geen verschil te zien is ... :-( (dat konden de meeste mensen ook wel raden gok ik)

[ Voor 4% gewijzigd door SirNobax op 22-09-2017 16:45 ]

Pentaxiaan