Dat is ook niet relevant. Vraag is of alle downloads samen geen enkele significante gemiste inkomsten betekent, verdeeld over alle kanalen (bioscoop, DVD/BluRay, TV-abo, TV-reclame, overig). En ik zie niemand dat met droge ogen ontkennen. Er zijn altijd uitzonderingen op regels. Dat er iemand is die nul euro heeft uit te geven zal best maar daar gaat het niet om, dat er iemand die 10 series leecht er ook 1 koopt daar gaat het ook niet om. Het gaat om de massa die er alleen geen zin in heeft te wachten, te betalen, etc. De 'long tail'. Als alleen de ene procent uitzonderingen zou leechen dan zou er geen stichting Brein bestaan want dat is dan geen zinvolle investering

In de meeste gevallen zou die persoon die film/game/serie nooit gekocht en dus gezien hebben (tenminste, misschien dan bij vrienden/familie oid). De vraag is dus: als er geen economisch probleem is, is er dan eigenlijk wel een probleem?
De ethische vraag kan hier zijn: zit er een nadeel aan sommige mensen content te laten downloaden waar ze anders geen toegang tot hadden (omdat ze die niet zouden (kunnen) betalen)? De contentmaker verliest er geen cent door. Dat lijkt me het punt.
Voor de aanname dat de contentmaker geen cent meer zou verdienen bij 100% pakkans heb ik ook in dit rapport geen bewijzen gezien. (Dat niet 100% of zelfs 10% van het leechen zou resulteren in een koop is niet relevant. Zeker niet als je ook wegvallende inkomsten uit ouderwetsche TV-kanalen en iets als Youtube+ads meerekent). Maar goed, antwoord is ja. Alleen al omdat het overgrote deel van de mensen prima een bioscoopkaartje kan betalen, een jaar of wat kan wachten tot het incl reclame op TV / internet komt, iets anders zou gaan kijken, etc.
En over games/software:
Mx. Alba schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:04:
QFT. Mensen die downloaden en daarna niet kopen zouden het zonder downloaden ook niet gekocht hebben. En mensen die downloaden en daarna alsnog kopen zouden het misschien
niet gekocht hebben als ze het niet eerst hadden gedownload!
Bedoel je jezelf, of bedoel je 'men'? Als dat tweede: kan je naar bronnen verwijzen? Hoe verklaar je het verschil in aankopen tussen consoles (lastig voor warez) en PC's?
Ik geloof serieus dat een significant deel van de downloaders het spel niet gaat kopen in een significant deel van de gevallen. En dat een significant deel van de mensen in een significant deel van de gevallen wel meer dan nu games zouden kopen als ze alleen een niet-geroote console hadden / als downloaden niet kon.
absrnd schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:22:
het is wel jammer dat al die miljoenen die door al die bedrijven tegen piraterij gestopt worden, de legale content vele male goedkoper gemaakt kan worden, maar het idee dat elke illegale download een mogelijke legale koop winst is, is te aanlokkelijk.
De bedrijven zijn er om winst te maken. Als het minder zou opbrengen dan het kost zou het niet gebeuren..
En als het ons leechers (om er geen hullie-zullie van de maken) ging om de principes dan zouden we alleen kijken naar de Netflix content / alleen GoG of Steam-games spelen / alleen open source gebruiken / etc. i.p.v. door te praten over Game of Thrones toch reclame maken voor die geldgraaiers in Hollywood.
Stem met je geld en je voeten, door juist wel je tijd, geld en mond-op-mond-reclame uit te geven aan de bedrijven die al wel 'meer van deze tijd zijn'. Door je paar euro per maand te geven aan je VPN-provider ipv aan Netflix, kan Netflix die ene leuke serie niet kopen.
Als piracy terugdringen volslagen zinloos was zouden de content-mensen niet de tijd nemen om te klagen en zouden ze geen geld geven aan Brein en aan lobbyisten, maar lekker op de golfbaan blijven staan ons zuurverdiende geld te verbranden.
Nogmaals: ik zeg niet dat ik blij ben met het huidige aanbod op de markt, en ik vond het oude NL model van 'thuiskopie' beter. Maar heb ook niet het boter op het hoofd om te beweren dat het puur gezeur is van de verkopers en dat ze er echt nul last van hebben.
---
Maar goed. Ik geloof dat er toch nooit consensus komt. Vraag blijft: waarom is het rapport niet gepubliceerd? Is dat iets dat vaker gebeurt met dergelijke rapporten?
[
Voor 0% gewijzigd door
F_J_K op 22-09-2017 16:45
. Reden: spreektaal weg. ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)