Toon posts:

Kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Voor onze vakantie hebben wij alle stekkers eruit getrokken van wasmachine, droger etc. En hier is het bij terugkomst mis gegaan.

We hadden wel een speciale stekkerblok maar per ongeluk hebben wij de wasmachine en droger op 1 stopcontact /groep gezet doordat we deze stekkers in het stekkerblok hebben gedaan. Ipv dat we het andere apparaat in het stekkerblok hadden teruggestopt. En de wasmachine en droger beiden op een aparte groep.

En hier is het mis gegaan denk ik dan ook.
Stopcontact is weggesmolten. Ook het bruine draad is een stukje weggesmolten.

Mijn vraag:
Kan ik het bruine draad inkorten (mits ik genoeg draad heb) en een nieuw stopcontact erop zetten?

Of moet er een heel nieuw draad getrokken worden en dus wellicht een electricien inschakelen?

Alle reacties

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-10-2025
Goedemorgen.

Ik zou absoluut een elektricien laten komen en alles even na laten kijken, ook de snoeren van de apparaten.
Stroom moet je geen enkel risico mee willen nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Snoeren van de apparaten zijn goed.
Stekkerblok hebben we natuurlijk wel gelijk weggegooid.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:33
Stopcontact en stekkerdoos weg gesmolten? Of de stekker van de stekkerdoos die in het betreffende stopcontact gaat?

Als je in in ieder geval genoeg draad over hebt achter het betreffende stopcontact zou je die inderdaad gewoon kunnen afknippen en opnieuw aanstrippen om een nieuw stopcontact te plaatsen.
Zorg wel dat je de betreffende groep zeker weten afschakeld in de meterkast zodat je niet het risico loopt een opdonder te krijgen.

Maar eerst weet je 100% zeker dat het de door jou genoemde reden is @Verwijderd ?
Zo ja dan is bovenstaande redelijk safe om uit te voeren mits je op je eigen veiligheid Let, zo nee laat een electricien komen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Verwijderd

Topicstarter
Stekker van stekkerdoos die in het stopcontact zat was inderdaad! Dus niet de stekkers die in de stekkerdoos zaten ;-)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je topictitel is "Kortsluiting", wat niet correct is. Kortsluiting is de plus met de min verbinden zonder dat de energie verbruikt wordt.

Wat jij hebt gedaan is de boel "Overbelasten", oftewel te veel stroom door een draad te trekken.

Als het stopcontact is weggesmolten dan zijn waarschijnlijk de verbindingen niet lekker geweest én heb je mogelijk een te zware zekering er in zitten. De de zekering voor de wasmachine groep moet een 16A versie zijn, ook wanneer de droger er bij op aangesloten zit. Een stopcontact is gemaakt voor 16A maximaal, we smelten duidt op een te hoge weerstand, meestal door slechte verbindingen.

Losse stekkerdozen worden meestal voorzien van de tekst dat ze voor 16A gemaakt zijn maar wanneer dit Chinees spul is zou ik daar niet al te veel waarde aan hechten.

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik zou toch even iemand laten lijken. Het lijkt er op dat de groep te zwaar is afgezekerd. Het is niet de bedoeling om 16a van een stopcontact te trekken. Maar in de regel moet dat stopcontact dat wel een tijdje aankunnen.

De draad kan op meerdere plekken gesmolten zijn. Ook op plekken die nu onzichtbaar zijn.

Always look on the bright side of life.

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:53
Je stekkerblok was te licht. Daardoor is het stopcontact gesmolten. Want er is warmte ontstaan in de stekker van het stekkerblok.
Op zich kun je het zelf doen, de bruine draad kan ietsjes ingekort. Koop alleen wel een fatsoenlijk stopcontact en laat de huismerken van de bouwmarkt liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Helder Sypie!

@Clifon Oke, dus ook verder kan het draad zonder dat het zichtbaar is, weggesmolten zijn. Tja het loopt in de leidingkoker dus kan het verder ook niet zien. Maar dat hoeft dus ook niet op het blote oog begrijp ik. Een electricien kan dit doormeten dan?
Dan wordt het toch nog maar een electricien bellen. In de hoop dat deze wel komt opdagen.

Verwijderd

Topicstarter
@Tonne Als ik het zelf doe en er zit elders (onzichtbaar) schade dan klapt de aardlek er uit toch zodra ik de schakelaar weer om heb gezet? Dus dan zou dat veilig genoeg moeten zijn?

En uiteraard koop ik wel een goed stopcontact!

• Tonne
  • Laatst online: 19:53
Ja, of de zekering. Maar de kans daarop is erg klein. Je ziet dit wel vaker gebeuren bij stopcontacten.

• sypie
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 06:58:
@Tonne Als ik het zelf doe en er zit elders (onzichtbaar) schade dan klapt de aardlek er uit toch zodra ik de schakelaar weer om heb gezet? Dus dan zou dat veilig genoeg moeten zijn?

En uiteraard koop ik wel een goed stopcontact!
Een goed stopcontact is punt 1. Het volgende punt is de draden goed aansluiten, dus zorgen dat de verbindingen degelijk zijn uitgevoerd. Schroefcontacten goed aandraaien met de draad aan de linkerkant van de schroef, steekcontacten met voldoende lengte om in het steekcontact te steken (meestal 10-11mm).

Aardlek knalt er alleen uit wanneer de fase met de aarde verbonden zou worden, niet bij kortsluiting tenzij er een aardlekautomaat gebruikt wordt. Dit is een combinatie van een aardlekschakelaar met een installatie-automaat.

Het allerbeste wat je kunt doen om dit soort dingen te voorkomen in de toekomst is het plaatsen van een wasmachine/droger schakelaar. Voor vakanties kun je dan de groep uitschakelen in plaats van de stekker uit het stopcontact.
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/2_1_57.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door sypie op 22-09-2017 09:51 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

sypie schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:50:
[...]
Het allerbeste wat je kunt doen om dit soort dingen te voorkomen in de toekomst is het plaatsen van een wasmachine/droger schakelaar...
Da's dan weer onzin. De TS geeft aan over (minstens) twee fasen te beschikken, juist om gelijktijdig wassen en drogen mogelijk te maken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• sypie
  • Niet online
Groepen zijn niet hetzelfde als fasen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje naar Wonen & Verbouwen

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Raar verhaal. Ik heb al 10 jaar wasmachine en droger op hetzelfde stekkerblok zitten zonder een centje pijn. Wat voor middeleeuwse apparaten heb je daar dan aanhangen om de boel te laten smelten?

• sypie
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 21:28:
Raar verhaal. Ik heb al 10 jaar wasmachine en droger op hetzelfde stekkerblok zitten zonder een centje pijn. Wat voor middeleeuwse apparaten heb je daar dan aanhangen om de boel te laten smelten?
Het hangt niet alleen van de apparaten af. Het hangt af van de kwaliteit van de stekkerdoos of stopcontact wat er tussen zit maar ook de kwaliteit van de verbinding tussen koperdraad en stopcontact. Overgangsweerstand is een bitch.

Daarnaast is het zo dat wanneer je er van uit gaat dat de boel tegelijkertijd aan kan, omdat het normaal gesproken over 2 groepen is verdeeld, dat je ineens van een koude gloeiende kermis thuiskomt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:53
Laten we om te beginnen de juiste terminologie aanhouden: wandcontactdoos ipv stopcontact.

Hanteer verder het principe dat je 1) wasmachine en droger elk op een eigen groep aansluit, 2) geen verlengsnoeren / stekkerdozen gebruikt.

Dat de boel hier is gesmolten heeft waarschijnlijk te maken met een gare stekker van de stekkerdoos en/of gare verbinding in de wandcontactdoos. Dat laatste kan voorkomen bij ouderdom en met name als stekkers vaak in en uit gehaald worden. De stekker eruit halen is dus niet per se veiliger op termijn ;)

Het is allemaal niet zo moeilijk om te fixen als je een beetje secuur werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 23-09-2017 22:28 ]

Pagina: 1