Videokaart of Beeldscherm kapot.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:42
Hallo beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een geheel nieuw systeem en vandaag is mijn nieuwe GTX 1060 aangesloten. Dit ging prima en na het testen van wat games ben ik zeer tevreden over deze kaart.
Nu heb ik ook nog een nieuwe monitor moeten kopen, omdat mijn oude naar iemand anders is gegaan vanwege omstandigheden. De monitor heb ik tweedehands aangekocht en heb er 1 maand garantie op. Ik had laatst al het vermoeden dat hij raar deed en nu opeens begon hij te knipperen in Call Of Duty WAW en kwam er een witte vlek op het scherm toen ik de grafische settings wilde wijzigen.
Het beeldscherm is trouwens een iiyama G-Master GE2788HS BlackHawk.
Dat leverde mij dit plaatje op:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aHSujrl.jpg

Is het nu mijn videokaart of het beeldscherm? Ik weet dat bij bijv. strepen de videokaart het probleem is, maar voor de rest heb ik niks meer op Google gevonden en ikzelf ben geen genie wat betreft beeldschermen. Dit probleem heb ik eerlijk gezegd ook nog nooit gehad. Ik hoop alleen niet dat het mijn nieuwe kaart is.. :(

Met vriendelijke groeten,

Aquila

[ Voor 3% gewijzigd door Mosin op 22-09-2017 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:24
Simpel;

Sluit een ander scherm aan.
Ziet er uit als een defect scherm.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:13
Als ik zo de foto bekijk is dit gewoon je scherm.
Wellicht kan je nog een andere aansluiting proberen op de monitor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Bad Brains schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 01:02:
Simpel;

Sluit een ander scherm aan.
Ziet er uit als een defect scherm.
Ik heb helaas geen andere monitor tot mijn beschikking. Anders had ik dat wel gedaan ;)
dylan111111 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 01:10:
Als ik zo de foto bekijk is dit gewoon je scherm.
Wellicht kan je nog een andere aansluiting proberen op de monitor ?
Ik heb geen andere staan. Ik bel de winkel op en dat mogen zij het voor me oplossen.
Een andere aansluiting zou ik nog wel kunnen proberen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darth.75
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:57
Kun je je pc niet tijdelijk op een tv aansluiten? Niet ideaal maar om even een andere "monitor" te testen prima natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:25

rdejongjr

Gnome

98,3% kans dat het scherm stuk is.
Krijgt nog wel spanning maar de input aan het paneel zelf valt weg (lvds signaal) in laptops vaak een kabelbreuk, bij een los scherm kan het van alles zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockabilly_1991
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-10 09:19
Een mogelijkheid is nog om te testen met een on-board videoaansluiting en als je die niet hebt een laptop of andere pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ziet er herkenbaar uit. Toen mijn Asus PG278Q kapot ging zag het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TQCJPJCOqF9AXdKZC9gpIbAv/full.jpg

Dit gebeurt als de scaler in je monitor het opgeeft. 90% zeker dat het je monitor is dus. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Bedankt voor de reacties! Hier kan ik veel mee.
Het gebeurde toen ik het speler van graphics veranderde en toen kreeg ik dat witte waarna hij begon te knipperen toen ik terug op het bureau blad kwam.
Ik heb al gebeld naar de winkel en ga ermee terug. In ieder geval kan ik nu wel duidelijk aantonen dat het scherm niet deugde!

• Mosin
Guys!
Ik heb nu een andere monitor mee gekregen en deze geeft precies hetzelfde probleem. Er komen verschillende kleuren stippen op het scherm, die net op dode pixels lijken. Dan krijg ik een witte vlek en knippert het licht in het scherm terwijl ik gewoon kan surfen over mijn bureau blad.

Hoe kan ik uitsluiten dat het mijn videokaart is?
Ik zelf denk toch door even een andere monitor te gebruiken, want dan ga ik dat even regelen met een vriend van me. Ik ga niks meer van schermen kopen bij de UsedProducts. Ik verwacht absoluut geen nieuw scherm, maar wel een goed werkend scherm..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 12:46
Videokaart eruit halen en beeldscherm aansluiten op 1 van de video aaansluitingen van het moederbord, mits je processor een iGPU heeft natuurlijk .
Proc geen iGPU dan moet je een andere videokaart regelen om verder te testen.

• Mosin
Raketje schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:28:
Videokaart eruit halen en beeldscherm aansluiten op 1 van de video aaansluitingen van het moederbord, mits je processor een iGPU heeft natuurlijk .
Proc geen iGPU dan moet je een andere videokaart regelen om verder te testen.
Ik heb geen iGPU.
Dan ga ik proberen een kaartje te regelen waarmee ik kan testen.

Edit:
Ik heb het scherm op een andere PC aangesloten en deze reageerd prima onder het gamen. Dit is weliswaar wel op VGA. Ik ga hem bij mij thuis nog via VGA testen en dan weet ik wel of het 't scherm of mijn GPU is.

[ Voor 20% gewijzigd door Mosin op 23-09-2017 19:05 ]

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 12:46
Aangezien het scherm nu wel werkt lijkt het me vrijwel zeker de GPU te zijn. Gevalletje DoA -> terugsturen. Beetje lullig voor je maarja kan gebeuren met electronica...
De GPU in een andere PC testen is uiteraard ook nog een optie, maar gezien het eerdere verhaal hier heb ik weinig hoop.

• Mosin
Raketje schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 21:06:
Aangezien het scherm nu wel werkt lijkt het me vrijwel zeker de GPU te zijn. Gevalletje DoA -> terugsturen. Beetje lullig voor je maarja kan gebeuren met electronica...
De GPU in een andere PC testen is uiteraard ook nog een optie, maar gezien het eerdere verhaal hier heb ik weinig hoop.
Ik ben nog even bij mijn broer langs gereden die een GTX 1070 in zijn PC heeft hangen. Scherm om geswitcht naar HDMI en toen deed hij niks. Net heb ik mijn kaart op DVI en HDMI getest, wat dus weer leide in hetzelfde probleem. Bij DVI kreeg ik zelfs een flikkerende bureaublad, waarbij ik het bureaublad wel nog kon zien.

Het kan niet toevallig aan Call Of Duty liggen? (lijkt me onmogelijk, maar de problemen krijg ik heel snel uitgelokt bij COD World At War..)

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Een knipperende desktop had ik hier gisteren ook bij een verse Win10 installatie. Bij een eerdere install op een andere schijf had ik het niet, of er kleine verschillen in de manier van installeren heb gehad weet ik niet meer. Google wijst wel in de richting van een Win10 issue in die richting. Heb een paar tips geprobeerd en ben toen terug gegaan naar de image die het probleem niet had... het was dus geen videokaart of scherm probleem, de hardware was exact hetzelfde...
Stond er wel even van te kijken, had het ook nog nooit gezien.
PS: de install op die andere disk had ik via een resize disk passend gemaakt zodat de image zeker paste (had wrs wel in een keer gekund...)

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 23-09-2017 22:55 ]

• Mosin
route99 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 22:54:
Een knipperende desktop had ik hier gisteren ook bij een verse Win10 installatie. Bij een eerdere install op een andere schijf had ik het niet, of er kleine verschillen in de manier van installeren heb gehad weet ik niet meer. Google wijst wel in de richting van een Win10 issue in die richting. Heb een paar tips geprobeerd en ben toen terug gegaan naar de image die het probleem niet had... het was dus geen videokaart of scherm probleem, de hardware was exact hetzelfde...
Stond er wel even van te kijken, had het ook nog nooit gezien.
PS: de install op die andere disk had ik via een resize disk passend gemaakt zodat de image zeker paste (had wrs wel in een keer gekund...)
Dan moet je wel even iets meer duidelijker zijn over de problemen die jij hebt gekregen. Ik heb namelijk Windows ook pas net zolang erop staan als wanneer die kaart is ingebouwd. Dat zal nu een dag of 4 zijn.
Ik heb een flikkerend scherm (op 2 manieren zelfs..), waarbij je de achtergrond ziet. Spikkels op de achtergrond, die op dode pixels lijken en een witte vlek die langzaam groter wordt.. Dat zijn toch wel andere zaken. Ik geloof best wel dat Windows 10 niet erg goed is en dat soort zeik kan veroorzaken.

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 21:18
Deed hij het bij je broer nu wel goed of deed de HDMI aansluiting het niet?

Als het probleem alleen ontstaat bij games, zou ik denken dat het aan je grafische kaart ligt.
Wat ook nog zou kunnen zijn dat het probleem in je DVI kabel zit, bij games kan de bandbreedte die nodig is omhoog gaan, als de kabel de data overdracht niet meer aan kan zou dat misschien ook voor een probleem kunnen zorgen...

Heb je geprobeerd te gamen met een framerate limit aan (op bijvoorbeeld 60fps)?

• Mosin
REDSD schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 23:40:
Deed hij het bij je broer nu wel goed of deed de HDMI aansluiting het niet?

Als het probleem alleen ontstaat bij games, zou ik denken dat het aan je grafische kaart ligt.
Wat ook nog zou kunnen zijn dat het probleem in je DVI kabel zit, bij games kan de bandbreedte die nodig is omhoog gaan, als de kabel de data overdracht niet meer aan kan zou dat misschien ook voor een probleem kunnen zorgen...

Heb je geprobeerd te gamen met een framerate limit aan (op bijvoorbeeld 60fps)?
Nou voor de duidelijkheid. Ik heb hem deze avond getest bij een maat van me, zijn GTX 550 heeft geen HDMI, dus ik moest testen via VGA (deze zat in mijn scherm) (met koppelstuk naar DVI). Toen gaf hij geen problemen in Modern Warfare 3.
Daarna ben ik naar mijn broer gereden, want hij heeft een GTX 1070 en wel HDMI. Daarop klote ik wat met de settings aan in Final Fantasy en nog een spel dat hij opstartte en alweer geen problemen.

Nu heb ik hem thuis aangesloten, en via DVI en HDMI getest (andere HDMI kabel gepakt) en geeft hij met allebei de aansluitingen direct weer problemen. Als ik in World At War met de settings begin te frommelen waaronder v-sync, dan krijgt hij die fratsen. Maar ik kreeg ook nog een BSOD vandaag tijdens een potje Battlefield 1 en gisteren werkte het spel zomaar niet meer.

Waar mijn twijfel ligt, is dat ik bij mijn eigen PC weet hoe ik het kan uit lokken en dus eigenlijk niet zeker durf te zeggen dat hij op de andere PC's niet gecrasht zou zijn.. Ik word er zelf nog duizelig van 8)7 Misschien draaf ik er iets te ver in door. Ik zou zelf de videokaart verdenken op het eerste gezicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Mosin op 23-09-2017 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Kun je nog wat spelen met "hardware acceleration" of zo, of settings in het bios?
PS: het bewijs over flikkering is soms lastig... zlefs goede schermen hebben wij flikkering niet allemaal dezelfde achtergrond... Bij jou is het wel apart, moet ik ook toegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
route99 schreef op zondag 24 september 2017 @ 00:01:
Kun je nog wat spelen met "hardware acceleration" of zo, of settings in het bios?
PS: het bewijs over flikkering is soms lastig... zlefs goede schermen hebben wij flikkering niet allemaal dezelfde achtergrond... Bij jou is het wel apart, moet ik ook toegeven...
Ik heb eens voor de fun even een fresh install gedaan. En nu gaf hij bij World At War geen problemen, behalve een BSOD waarvan ik even moet na gaan wat voor probleem hij aangeeft. Toen ik met de settings begon te rommelen deed hij netjes het spel af en op starten.

Ik ga het vandaag nog eens even aanzien.
Kunnen die problemen komen door een slechte Windows install of fout geinstalleerde drivers?

Ik heb via event logger even op kunnen zoeken welke code het was en via Google kom ik erachter dat die BSOD een application error is. De code betreft: 0xffffffffc0000005. Die zal wel een conflict hebben met World At War.

Alles netjes ge-update wat betreft Windows etc. Ik ga vanmiddag als ik terug ben van werken even checken hoe hij reageert onder Battlefield 1. Zou best apart zijn als ik nu opeens geen problemen meer ondervind. Wel prettig uiteraard :)

[ Voor 22% gewijzigd door Mosin op 24-09-2017 10:07 ]

• Mosin
Ik ga mijn GTX 1060 toch even terug sturen voor RMA. Hij heeft een tijdje top gewerkt, maar nu tijdens de COD WWII beta is het weer raak. Ook weer tijdens World At War..
Ik heb namelijk even gewacht wat die witte vlek ging doen. Het eindigde met rare verticale strepen (heel smal) naast elkaar. Misschien is er een stukkie VRAM brak.

[ Voor 32% gewijzigd door Mosin op 30-09-2017 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Hallo heren,

Ik wil voor de duidelijkheid even nog een vraag aan jullie stellen. Zodra dit probleem zich al voordoet, dan krijg ik het menu van dit scherm niet meer geopend. Als het scherm namelijk normaal reageert dan gaat deze wel aan.
Mijn vraag is dus: Kan ik met hiermee feitelijk bewijzen dat het scherm kapot is? Dat het menu zich niet opent wanneer het probleem zich voordoet.

Ik hoor graag van jullie! :)
Pagina: 1